Bild
Nästa artikel
Hur är nya Volkswagen Golf?

Hur är nya Volkswagen Golf?

Nyheter

Största nyheten på Parissalongen är utan tvekan nya Volkswagen Golf. Vi har provsuttit och sett bilen på nära håll.

Vi Bilägares Marianne Sterner har tagit en närmare titt på nya generationens Volkswagen Golf på bilsalongen i Paris.

Vad lägger du först märke till med den nya bilen?
– Den har blivit större, bredare och rymligare inuti, och det förklarar Volkswagen med att även människor blir större och större. Samtidigt har bilen blivit 100 kg lättare än föregångaren.

Hur är det möjligt?
– Man använder sig av en ny plattform. Den kallas MQB-plattformen och i montrarna här bredvid står två andra bilar som delar samma plattform. Det är Audi A3 Sportback samt Seat Leon som också ska börja säljas om några månader. Det handlar om en helt ny teknisk bas med chassi och motorer som dessa bilar delar. Chassit är tillverkat i höghållfast stål och man har använt sig av nya metoder för att pressa plåt, vilket bidrar till viktminskningen.

Hur känns det när du sätter dig i Golfen?
– Man känner verkligen igen sig i bilen. Allt är nytt, men samtidigt ordnat på samma sätt som tidigare. Och det är något som är högst medvetet. Det ska vara logiskt och enkelt, som en Golf förväntas vara.

Fler nyheter hittar du här.

Läs mer om Parissalongen i Vi Bilägare 14/2012. Tidningen utkommer i butik den 17 oktober och kommer till prenumeranter från den 9 oktober.

Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Golf?

Kommentarer

#1
2012-09-28 23:06

Är väl OK...
Även mjölkförpackningar byter utseende ibland utan att just förändra formen.

#2
2012-09-28 23:10

"Största nyheten på Parissalongen är utan tvekan nya Volkswagen Golf. Vi har provsuttit och sett bilen på nära håll.
- Man känner verkligen igen sig i bilen. Allt är nytt men samtidigt ordnat på samma sätt som tidigare."
Skriver Alexander Öbom.
Största nyheten på Parissalongen tycker Vi Bilägare, en bil som knappast går att skilja från föregående modell av Golf utom för de som äger en Golf själva.
Den bilen kan väl knappast vara den mest spektakulära bilen på Parisutställningen där det säkert förevisades bilar som vi kanske kommer att köra i framtiden snarare än bilar som bara bantats ett antal kilo i vikt och vuxit några centimeter i alla mått.

#3
2012-09-29 00:10

Om Volvo 240 fortfarande tillverkats skulle den haft denna inredning.

Skönt att man kan fortsätta att avsky VW, tack så mycket för det…

#4
2012-09-29 00:44

Jag hör ju till dom som faktiskt gillat Golf sedan version II (inte I:an) och jag tycker inte att det är något fel att kalla den för "största nyheten".
Sedan att det inte är den mest spektakulära nyheten är en annan sak.

#5
2012-09-29 02:32

N-iklas"
Inredningen är lånad från Volvo 744 inte 240 se själv.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=108732

#6
2012-09-29 08:35

Är detta verkligen största nyheten....????? Märkligt i så fall

#7
2012-09-29 09:19

Man ser inte skogen för alla träden.
VW har sedan bubblans död varit noga med modellernas formspråk och utstrålning. I regel påminner efterträdaren sin föregångare i mångt och mycket, liksom de olika stora/små modeller också har tydliga drag av varandra. Man ser att de är släktingar. Därav ska Golf, trots det denna gång tydligen är en helt ny bil, likna en Golf.
Men ser man på en 35 år gammal Golf och jämför med denna 2012a, så är det ganska uppenbart att de stegvisa förändringar är större än man omedelbart upplever.
Tydligen är det ett klokt tänk .... Den säljer bra den där modellen :o)
.

#8
2012-09-29 09:39

N-iklas..hade OPEL några nyheter? FINNS Opel fortfarande? Vem vet.

#9
2012-09-29 10:05

Om detta är största nyheten på Parissalongen ser det inte ljust ut för framtidens bilar. Är det här vad man kan vänta sig så är det godnatt!

#10
2012-09-29 11:08

Jag tror att Alexander inte riktigt vet vad en stor nyhet är, det är inte en lätt förändrad Golf i alla fall....:)

#11
2012-09-29 11:13

Jag skulle gärna se en beskrivning av en något nyare bil som kanske kommer ut på marknaden, som den här som har en långslags tvåcylindrig motor.
http://www.greencarcongress.com/2012/03/ftbh-20120306.html
Den förevisades i Paris men var tydligen ingen större nyhet jämfört med traditionella bilar.

#12
2012-09-30 10:13

Jag tror han menar att det är en stor nyhet så till vida att denna bil är en storsäljare.

#13
2012-09-30 10:30

Jag tror att de som köper Golf inte vill ha för stora förändringar, de vill känna igen sig när de byter till en ny Golf. Man är nog mest nöjd om det finns lite ny "kosmetika" som piffar upp litet.

#14
2012-09-30 13:02

Helt riktigt Hacken, det var ju det som gällde under alla år typ 1 tillverkades.
Det var ju en stor sensation när man fick ventilationsgälar på instrumentbrädan 1962 som ju funnits på de flesta bilar under åtskilliga år.

#15
2012-09-30 13:09

Som många andra VW ser den snygg ut. Men frågan inställer sig: -Kommer denna Golf vara bättre än andra VW-modeller vad gäller lackkvaliteten? VW har STORA problem med galvsläpp och tillhörande rost under, vilket gör att nya bilar (t.ex. min väns två Passater -10) måste lackas om nästan helt före försäljning.

Att min snart 13 år gamla Peugeot har galvsläpp på lite småställen är en sak - men 2-3 år gamla bilar? Totalt IG. Och VAG-koncernen har stora problem med detta. Men de vill nog inte medge det. De har utfärdat stränga instruktioner till återförsäljarna; Inga rostskadade bilar får stå synligt! De ska gömmas på bakgården!

Dessutom dricker VAG:s bensinare mängder med olja. ½ liters förbrukning på 100 mil tycker de är normalt, enligt deras utsago. Vad spelar det för roll att bilarna är snåla när motorerna drar mängder av olja, vilket dessutom skadar katalysatorerna = de funkar sämre = sämre för miljön. Samt att de kan behöva bytas då = dyrt.

Nej, VAG är inget bra märke idag, om man vill ha en bil som står sig i skick.

#16
2012-09-30 13:28

1/2 L olja på 100 mil är att ta i. Det måste vara sällsynta fall men att fylla på en halv liter om året mellan service är inget ovanligt.

#17
2012-09-30 14:28

Erifog: Det är ingen hemlighet att en mängd passater har haft lacksläpp på dörrar och baklucka. Det är färgen som släpper från rostskyddet. Det börjar dock inte rosta förän efter ganska många år om man inte får delarna omlackad, vilket vw är ganska frikostig med.

Det där med oljeförbrukningen måste du fått om bakfoten. Jag haft många vw och bara fyllt på en gång mellan servicarna. Det var när bilen gått 1100mil och service skulle ske vid 3000. Då fylldes 0,5liter. Efter "inkörningen" behövdes inte någon mer oljepåfyllning. Bensinmotorer jag haft: 1,6 ,1,8 ,1,8T , V5 , 2.0fsi , 1,4tsi.

#18
2012-10-01 08:44

Det är väl ändå ganska konstigt att det kan skilja sig så mycket när det gäller uppfattningen om den största nyheten på Parismässan.
TV anser att det är Mitshubishi Outlander PHEV..
ViB anser att det är Golf!

#19
2012-10-01 13:17

Jag är lite nyfiken på det här med höghållfast stål. Jag utgår från att den då är tunnare. Och då är frågan, om och när väl rosten får grepp om den plåten rostar bilen fortare då jämfört med "vanlig" plåt vilken jag TROR är tjockare?

#20
2012-10-01 15:33

"Den största nyheten är utan tvekan nya Golf" ....ehh jaha? lite lustigt är det nog ändå,och dessutom med tillägget UTAN TVEKAN! hehe ( en Golf är en Golf även då det är en ny Golf....eller? )

"Polo": "När rosten får grepp" i en ny Golf är den redan skrotad sedan länge ,..så varför oroa sig för rost? ;)

#21
2012-10-01 15:38

Hej Mistro. Min fråga var faktiskt seriös. O andra sidan så påstår du ju faktiskt att bilen är bra. För det tar ju långt tid innan den rostar.

mvh Polo

#22
2012-10-01 16:00

Polo, kolla forumet, det här har diskuterats sedan länge.

#23
2012-10-02 11:50

Tack Saabnisse ! Vilket forum, kan du specificera närmare?

mvh / Polo

#24
2012-10-02 21:48

Tyvärr är den fortfarande tråkig att köra? http://www.youtube.com/watch?v=ol3xNDgSHEo
Blir väl inte en Golf för mej den här gången heller men måste såklart provköra själv först.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.