Bild
Nästa artikel
Här är nya Volkswagen Golf

Här är nya Volkswagen Golf

Nyheter

Upp till 100 kg lättare och som mest 23 procent snålare. Den sjunde generationen av Volkswagen Golf är nu officiell.

Designen på nya Golf påminner till stor del om förra generationens, men förutom ny stil på lyktor och stötfångare har senaste Golfen fått en något slankare profil samtidigt som den är 5,6 cm längre, 1 cm bredare och har rymligare kupé. Hjulbasen har blivit 5,9 cm längre och bilen är 2,8 cm lägre än sin föregångare. Bagageutrymmet har också blivit 30 liter större och rymmer nu 380 liter. Bilen har ritats av Walter da Silva och Klaus Bischoff, chefer på Volkswagens designavdelning.

Den sjunde generationen av Golf är byggd på den nya MQB-plattformen vilket hjälper till att spara vikt. Totalt är bilen omkring 100 kg lättare än föregångaren beroende på motoralternativ.

På tal om motorerna finns fem stycken, varav två bensin- och tre dieselalternativ. Förbrukningen har sänkts med upp till 23 procent. Bensinmotorerna är turboladdade och den ena ger 85 hk, förbrukar 0,49 liter/mil och släpper ut 113 gram koldioxid per kilometer.  Den andra är på 140 hk, använder sig av cylinderavstängningsteknik och ska förbruka 0,48 liter/mil med utsläpp på 112 gram per kilometer. På dieselsidan finns en TDI-motor med 105 hk där förbrukningen anges till 0,38 liter/mil och utsläppet till 99 gram koldioxid per kilometer. En starkare TDI-motor med 150 hk finns också, vilken förbrukar 0,41 liter/mil och släpper ut 106 gram per kilometer.
Till sist finns en BlueMotion-variant av 105-hästarsdieseln som ska klara sig på 0,32 liter per mil. Den släpper ut 85 gram koldioxid per kilometer.


Motorerna kan kopplas till manuella växellådor eller dubbelkopplingslådor med sex eller sju växlar.

Start/stopp-system och bromskraftsåtervinning för att spara bränsle är standard på samtliga varianter av nya Golf. Alla bilar är också utrustade med touchskärmar (enklaste versionen är svartvit) varifrån alla funktioner kan styras. Andra nyheter är parkeringshjälp, adaptiv farthållare som kan bromsa bilen tills den står helt stilla för att undvika en kollision, trötthetsvarnare och andra säkerhetssystem.

Nya Golf är tänkt att vara en lyxigare och bekvämare bil än sin föregångare. Svenska priser är inte officiella ännu men i Tyskland är instegspriset 16 975 Euro, motsvarande 143 000 kr, vilket är detsamma som för föregående generation.

Bilen har nu premiärvisats i Berlin och bilen ska ställas ut på Parissalongen senare i september.

Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Golf?

Kommentarer

#1
Leif Larsson
2012-09-05 09:15

Det är väl skillnader i momssatsen i olika länder som oxå bestämmer slutpriset på en vara (bilen)

#2
2012-09-05 09:17

Jag gillar inte att man tagit bort handbromsspaken och ersatt med den idiotiska elektriska.

#3
2012-09-05 09:23

Det ska bli intressant att se hur den ställer sig mot konkurrenterna.

Synd bara med en sådan stor växelspak på en automat. Det behövs ju inte. Den känns lite otidsenlig. Nu när man ändå moderniserat sig med att ta bort handbromsspaken.

#4
2012-09-05 09:32

Thommys, jag håller med dig när det gäller växelspaken, den kunde ersättas med tryckknappar, det är ju ingen nyhet det fanns för femtio år sedan, men handbromsspaken ska vara kvar.
Den elektriska fungerar ofta bara ett par tusen mil och kostar mer än skjortan att få att fungera.
Den kan vara ok söderut, men i vårt skitklimat passar den inte.

#5
2012-09-05 09:34

140 hk-maskinen verkar inte illa. 85 hk-maskinen känns i vekaste laget - kunde dom inte ha lagt den på typ 105 hk i stället? I grunden är vi av "bensintyp" här i familjen så 140 hk-maskinen skulle ligga bra till för frugan. Men visst, en BlueMotion-variant som enligt körcykeln drar 0,32 l/mil vore ju i och för sig något. Frugan som kör typ tio mil om dagen i jobbet på raka, fina landsvägar skulle onekligen få högst behagliga bränsleräkningar. Men då är det skatten, men nog tusan borde det löna sig.

Nåväl, bilen är väldigt fin och ser så där ren och okonstlad ut - men ändå har den karaktär. Till och med inredningen har tagit ett stort kliv framåt och ser riktigt fet ut. Enligt mitt tycke är det så här en mindre bil skall se ut - befriad från konstiga former och märkliga grodögon till lyktor som sitter ta mig tusan uppe på motorhuv och baklucka. Smaken är olika, men det är inte för inte som den här bilen har skördat så stora framgångar genom åren. Jag längtar faktiskt till provkörningen.

#6
2012-09-05 09:51

Snyggaste versionen sedan urgolfen...
Risken finns dock att den blir lite för dyr när man plockat på lite nödvändig utrustning, konkurrensen är hårdare än någonsin i den här klassen.

#7
2012-09-05 09:52

Gillar den verkligen, mycket slankare i designen och det tycker jag är snyggt. Tycker att inredningen fått sig ett lyft också, lite mer åt Audi-stilen.

#8
2012-09-05 09:55

Håller med Kapten. Enkel form är det folk vill ha bevisligen.

saabnisse. Idag är det så mycket annat som är så avancerat konstruktionsmässigt att man allt får vänta sig att även handbromsen blir det också. Precis lika självklart som att choken försvann och blev ersatt av avancerad motorelektronik som man inte rår på själv så tycker jag även att handbromsen bör gå samma väg. Det är oerhört bekvämt med en handbroms som släpper automatiskt när man kör iväg och bara kräver ett tryck eller ryck (beroende på bilmärke) med fingret för att sättas an.

#9
2012-09-05 10:22

Thommys, det är inte bekvämligheten jag menar, även om jag tycker att det är väldigt lite arbete med att frigöra handbromsen, utan det problem den medför i vårt klimat.

Det är givet att det myllrar av elektroniskt styrda elektriska komponenter på moderna bilar som kan krångla och gå sönder, men få är så utsatta som den elektriska handbromsen.
Den är dessutom väldigt dyr att reparera.

Jämför med givare och tandskivor till ABS som också är utsatta och behöver bytas, men dessa är oftast betydligt billigare.

#10
2012-09-05 10:44

Kolla sidorna 48-62 i denna pdf:
http://www.automotorsport.se/media/artiklar/volkswagen-golf-vii.pdf
En jämförelse mellan de 7 versionerna.

#11
2012-09-05 10:54

Jag tycker att ser väldigt trevlig ut. Den kommer säkert att bli en bästsäljare i europa. Hoppas kombin blir snyggare än den nuvarande modellen för den är otroligt ful.

#12
2012-09-05 11:22

Jag har förståelse för Saabnisses tvekan om den elektriska handbromsen, det är bara fransmännen som har lyckats få den att fungera i svenskt klimat. Renault och PSA-gruppen har haft elektrisk handbroms i 15 år på flera av sina modeller (framförallt minibussarna men även andra modeller) och de har visat sig ypperligt pålitliga i svensk vinterklimat. Det är ytterst tveksamt om Volkswagen skulle lyckas göra en lika bra konstruktion.

För övrigt tycker jag denna Golf ser likadan ut som de tidigare Golfarna, om än med skarpare hörn och skarpare veck. Tråkigt och ospännande, och en sagolikt ful inredning, men för konservativa köpare som vill att den nya bilen ska se gammal ut redan som ny så kommer den säkert bli en storsäljare. Volkswagen har ju en kundkrets som består av vanemänniskor som alltid vill ha samma bil för transport A till B, den kundkretsen skräms bort av innovation och förnyelse.

#13
2012-09-05 11:48

Håller med Nisse, ett jäkla påfund med den elektriska handbromsen, iaf tills dom hittat på en bättre lösning.

Annars är det som vanligt vid pressentationer, man berättar stolt att bilen kostar 143.000:- men bilen som visas på bilderna kostar nog det dubbla, eller är sportstolar med brunt skinn och 18" fäljar standard ??

Själva bilen annars är väl inte så dum, indredningen avviker lite från tidigare modell, det är bra, men fronten är ju katastrofal, den var kul när den kom på sirocco, men nu när den sitter på alla bilar ink arbetsfordonen har man tröttnat.

#14
2012-09-05 11:58

Elektrisk parkeringsbroms - nej tack!

Kompisen fick ta sin XC70 på bärgare när den elektriska parkeringsbromsen strejkade. Var inte så populärt bland omgivningen, då han stod längst fram på en färja...

Raphael: men visst var det nåt fubb även med Citroens el-p-broms?

Men, sa inte VW att det skulle komma en ny Golf? Denna ser ju likadan ut som den nuvarande, samma urtrista design.

#15
2012-09-05 12:13

Kanonfin! De håller sin designlinje och har gjort en snygg bil snyggare.
Det finns andra märken för den som vill att bilen ska motsvara en lottodragning gällande designen.

#16
2012-09-05 12:16

VW har väl haft elektrisk parkeringsbroms på Passat sen -06?
Har det varit nåt krångel med den?

#17
2012-09-05 12:18

Dom har lyckats att få ner förbrukningen bra på bilarna. Det är det
dom säljer på. Annars är det ingen skönhet. Hoppas att bilen blir,
säker. Så kan modellen bli framgångsrik.

#18
2012-09-05 12:19

Hultarn, de där berättelserna ger ju ingenting.
Startmotor - Nej tack!
Min brors V70 startade inte igår. Fel på startmotorn. Så nu ska jag ha en bil med startvev.

#19
2012-09-05 12:25

"kapten": Kör frugan 10 mil om dagen så är det väl inte så mycket att orda om?
Skatten (förutsätter att du menade vägskatten) kan ni också bortse ifrån då bilen först är skattefri under 5 år och med så låga utsläpp så kommer inte bilen att kosta många korvören i skatt därefter heller.
en större fråga är ju då kostnader för partikelfilter och hur bränslepriserna utvecklas framöver.

#21
2012-09-05 12:32

A_q:
Vaddå "de där berättelserna ger ju ingenting"...?

Hade bilen haft en vanlig p-broms så hade den gått att flytta, nu gick det inte utan bärgare. Han fick vackert stå ut med allas förtret, och åka med färjan en vända till. Knappast något man räknar med när man köper ny bil...

#22
2012-09-05 12:53

Poängen är att det alltid kan hända saker.
Hur många likadana XC70 har inte det felet?

Jag är själv inne på min tredje bil med elektrisk p-broms. Har aldrig haft några problem.
Vilken erfarenhet ska andra basera sitt val på? Din kompis eller min?
Hade min bror haft startvev så hade han kanske kommit i tid till jobbet.

#23
2012-09-05 12:58

Haha,..ja fel på en bil i halvmiljonklassen brukar man ju inte räkna med.
Svärfar har också en Xc70 och är trogen Volvo kund sedan 40 år.
Han har aldrig haft ett fel på sina bilar men då det gäller just Xc70 så råkar den vara den bilmodell med FLEST antal fel.

Den listan hör man aldrig någon prata om ...

#24
2012-09-05 13:18

Fronten kräver nog lite tillvänjning. På bilden snett framifrån ser den ut att ha underbett...

#25
2012-09-05 14:55

Titta under skalet! Volkswagen satsade över 50 miljarder kr på FoU 2011, och det ger ju också utdelning i teknik, bensinförbrukning, säkerhet etc. Mercedes satsade nästan lika mycket. Inte konstigt tysk bilindustri är världsledande. De behöver inte ta till publikfriande ûberdesignknep för att sälja. Visst tror jag att det funktionella finner sin publik, men fullt så här tråkig behöver inte funktionell design vara. Fiat, Renault och Citroën träffar rätt emellanåt, men är mer vildvuxna och ojämna, och missar ofta i detaljer. Livet är för kort för att kastas bort på tråkiga bilar, men en sån här tittar man lite extra på innan man bestämmer sig. Blir nog en vinnare på marknaden.

#26
2012-09-05 15:38

A-q:
Nu hittade inte verkstaden något fel, så han vet inte om och när det händer igen...
Tycker du förlöjligar diskussionen med att babbla om startvev, jag försöker enbart påtala att el-park-broms kan strula och därför är jag skeptisk.
Googlar man på saken så hittar man många berättelser. Volvo, Audi, Ford, Renault, Jaguar, VW, Citroen.

Sen har vi då det där med bogsering... går inte!

Mistro: jo, det är ju tyvärr inte det enda. Motorn (D5) rasade plötsligt vid 8.000 mil och det tog nästan 2 månader att få bilen fixad. Han är inte glad. Köpte den ny och betalade runt 450.000.

#27
2012-09-05 17:43

Härligt med en ny bilmodell med snygga linjer och med vettiga bakfönster (inte bara små tittgluggar)

#28
2012-09-05 19:22

Lika tråkigt utseende som vanligt men interiören börjar se riktigt fin ut!
Golf är ju en bra bil egentligen trots en del kvalitetsproblem men ska man bara ha den 3-4 år så spelar det knappast någon roll.

#29
2012-09-05 20:26

Krånglande handbroms på Passat?
se här http://www.vibilagare.se/test/begbil/begtest-volkswagen-passat-600
Eller krånglande elektrisk gaspedal på Toyota!

#31
2012-09-05 21:43

Elektrisk handbroms eller icke - det är väl samma mekanism ute vid hjulen som kan frysa fast hur som?

Personligen är jag inte så förstjust i elhandbroms heller. Oberäknelig och verkar funka olika på olika bilar. Lyckades parkera en Passat utan att bromshelveten gick i så den började rulla nedför backen när jag skulle öppna dörren. Det var spännande. För att inte tala om incidenterna med Cittra C5 när handbromsen gick i av sig själv under drift.

Dessutom går det inte att göra handbromsvändningar med en elektronisk p-broms ;)

Får man fram ett idiotsäkert system som tex bara aktiverar bromsen automagiskt när tändingen slås av så funkar det nog bra. Men önskar en klar indikation i området kring växelspaken som säger om bromsen är i eller inte.

Frågan jag ställer mig - behöver bilar med automatlåda ens P-broms? Nu för tiden kan man ju inte ta ur nyckeln/slå från tändningen utan att lägga i Park ändå.

Förresten. Snygg Golf. Riktigt modiga linjer, speciellt den under dörrhantagen, måste passerat många instanser inom VW innan den godkändes ;)

#32
2012-09-05 22:35

Volkswagen behåller sina konservativa linjer till skillnad mot Volvo Pv som väljer en ny "sida" som exempelvis nya V40, V60 och S60, där förhoppningar om en bredare kundkrets också kan bli ett misslyckande!

#33
2012-09-05 22:46

Tja, fördel med elektrisk p-broms är att den automatiskt aktiveras om Driven är i och dörren öppen. Ingen risk att bilen åker iväg utan förare alltså.

#34
2012-09-05 22:59

crister_1, jag tycker att enanders och Roger klargör ganska bra var problemen finns.
Om du haft tur med din Opel är det bara att gratulera, men tyvärr är det många som inte har samma erfarenhet.

Sedan håller jag med Roger när det gäller automatlådor, där övertar ju P-spärren handbromsens ursprungliga funktion.
Här är lagstiftarna som kräver handbroms verkligen inte med sin tid.

Tyvärr är benämningen handbroms helt missvisande eftersom det är länge sedan den kunde fungera för att minska farten.
Ursprungligen var det det enda bromsreglaget för att sedan, då fotbromspedalen kom, kunna fungera som en nödbroms.

#35
2012-09-05 23:02

A_q, då måste du ju först sätta dig i bilen, lägga i driven och sedan kasta dig ut för att bilen ska kunna rulla iväg utan förare.
Eller hur menar du?

#36
2012-09-05 23:19

A_q: Det är förvisso en fördel. Så länge man inte måste öppna dörren för att se när man parkerar tex ;)

Men ja - det finns för- och nackdelar med det mesta. Känner dock själv att e-handbroms har nackdelar, och inte så himla många fördelar.

#37
2012-09-05 23:19

saabnisse, jag har nu haft 3 bilar på raken med elektrisk handbroms (ca 30.000 mil) och inte ett fel. Man jag kan ju haft tur.

Som A_q skrier, om du kliver ur bilen och har glömt lägga automatväxeln i neutralläge, så står bilen fortfarande stilla.

Det du skrev ("Tyvärr är benämningen handbroms helt missvisande eftersom det är länge sedan den kunde fungera för att minska farten." ) stämmer inte. Min handbroms fungerar i fart som en automatisk nödbroms med full ABS-verkan och på alla 4 hjul.

Men som redan rapporterats, handbromsvändningar är inte längre möjliga:-(

#38
2012-09-06 04:19

Ganska smart med en design som ser lite halvgammal ut redan från början.

Vad jag gillar med Golf är den raka, robusta känslan (som i och för sig inte alltid har fog för sig). Allt sitter där det ska (men kunde ha tydligare symboler), men är fortfarande lite gråsvartmurrigt.
Det raka, rejäla hoppas jag även nu omfattar en bra vägljudsisolering! (Att rostskyddet är fortsatt bra, förutsätter jag.)
Var den också bara lite billigare och framför allt hade billigare tillval. så...

Elektrisk handbroms finns i (åtminstone) två grundversioner. Dels den billigare där spaken ersatts av en elmotor och dels den där rubbet byggts väl inkapslat vid hjulet och därmed håller bra.
Jämförelsen med automatchoke var bra. Vem minns inte de första varianterna med enkel mekanisk termostatstyrning som var ett helsicke att starta om de inte gick igång omedelbart. Idag är det väl ingen som längtar tillbaka till det manuella reglaget.

#39
2012-09-06 08:35

Minns ni inte Audin med elektrisk parkeringsbroms som sjösatte sig själv.

#40
2012-09-06 09:23

Saabnisse: Förstår inte vad du menar?
Vad jag menar är att det inte finns någon risk att du råkar kliva ur bilen med driven i och den därmed kör iväg själv.
Säkert många som har gjort den missen med både automat och manuell låda då de haft lite bråttom. Då resulterat i att bilen kört in i en annan bil, garageväggen eller t.o.m. värre än så...

Roger: Då kan du ju bara avaktivera p-bromsen. Bara att trycka på knappen.

Den tidigare nämnda fördelen är väl viktigare än att kunna göra handbromssladdar.

Roy: Många bilar som ser "helnya" ut idag ser ju å andra sidan helgamla ut efter 2-3 år.

#41
2012-09-06 22:56

A-q och Audi..., på de automatväxlade bilar jag haft åker bilen av sig själv så fort jag släpper bromsen då väljaren är i D eller R och är man då så korkad att man kliver ur bilen under tiden den är i rörelse ska man nog fortsätta att vara utanför bilar i all framtid.
Men jag har bilar med riktiga automatlådor med momentomvandlare.

Från början krävde lagstiftningen att en bil skulle vara utrustad med "Två av varandra oberoende verkande bromssystem, vardera med möjlighet att nedbringa hastigheten då så erfordras".
Jag skulle vilja veta vilken handbroms som klarar det idag och är den i så fall oberoende av övrigt bromssystem?

#42
2012-09-07 07:34

"saabnisse": Vad jag vet så är automatlådorna fortfarande inte byggda för att kunna fungera som "P-broms".

Tänk dig belastningen på växellådan då du parkerar i en backe och inte drar åt handbromsen.
Det är nästan mer en regel än ett undantag att handbromsen kärvar på automatväxlade bilar då dess förare aldrig eller sällan använder den,..därför är det ett under att inte fler olyckor inträffar där spärren i lådan har knäckts och bilen kommit i rullning.

Vad gäller den elektriska handbromsen så är jag nog också skeptisk,..tycker att jag har läst om allt för mycket fel på dem och nog kan jag tycka att det känns onödigt att krångla till vissa saker? ...Än så länge så har ingen utav mina bilar haft denna "finess" så jag har ingen egen praktisk erfarenhet utav dem.

#43
2012-09-07 10:53

Mistro, spärren håller bra för belastningen vid parkering i backe, men däremot håller den inte när den måste fungera som broms och det har jag råkar ut för när en familjemedlem lade i P-läget medans bilen rullade!
Dyrt!
Och helt riktigt kärvar ofta handbromsen på automatväxlade bilar, men det gör den även ofta på manuellt växlade bilar eftersom det är många som enbart använder växellådan, ettan eller backen, som P-spärr.

När det gäller konventionella handbromsar däremot är det många som inte klarar att hålla en bil kvar i backe och det beror på att bromsarna är så dåligt dimensionerade.
Det finns undantag, men jag skulle vilja se den moderna bil som kan göra en handbromsvändning på grusväg som gick med en Saab 93-96 på den tiden det begav sig.

Men det här börjar hamna utanför ämnet som ju är nya Golf, så jag föreslår att vi kanske skulle fortsätta på forumet.

#44
2012-09-07 12:06

Kan tyvärr inte komma in på forumet med någon utav mina datorer :(
men jag håller med dig,..vi får ju inte glömma bort den stackars Golfen helt.
P.s handbromsvändning fungerar fint på mina senaste 4 bilar även om antisladdsystemet gärna vill "hjälpa" till. ;)

#45
2012-09-07 13:19

Tycker att den ser trevlig ut men det är lite "varför ändra på ett vinnande koncept".
När det gäller e-parkbroms så måste jag bara lägga mig i.
Hade det på min tidigare Passat och det var underbart, en av de få saker som jag verkligen saknar på min nuvarande Golf.
Framförallt tillsammans med DSG-lådan var det perfekt.
Man stannar bilen med bromsen, sedan står bilen där tills man trycker på gasen. Man kan däremellan ta bort foten från pedalen.
Låter som en bagatell, men var otroligt skönt när man kör mycket stadstrafik med trafikljus.

#46
2012-09-07 13:23

@Saabnissse.
Du nämnde handbromsvändningar med 96:an (vilket var en baggis), men jag skulle vilja se någon göra det med en SAAB 99 :-)
Bara för att det finns handbroms betyder det inte att man kan göra en handbromssväng.

#47
Eco
2012-09-07 15:08

Tar man bort front- och akterdesign skulle det kunna vara vilken Volvo, Toyota, Kia eller Ford som helst:( Aptråkig bil men kanske är bra att åka till Ica med. Dom enda snygga (person)bilarna som man överhuvudtaget reagerar på nuförtiden är de Italienska från kärrorna Alfa Romeo som är riktigt läckra. Men dom kan man ju inte köpa för dom håller inte sägs det. Jaja blåbuss duger det också och då slipper man vissa köer iallafall. Designmässigt ligger blåbussarna i samma designkategori som ovanstående. Urk!

#48
2012-09-07 16:59

Lc4ever, jag har aldrig nämnt 99an den hade en usel handbroms på framhjulen, men 900 från -88 fick bakaxel från 9000 och då gick det utmärkt.

Jag hade en Golf II GT och den gick det också bra med.
Jag gillade den skarpt och den är fortfarande efter snart 40000 mil kvar i registret.

#50
2012-09-08 08:43

Eco "Tar man bort front- och akterdesign skulle det kunna vara vilken Volvo, Toyota, Kia eller Ford som helst"

Nej så är det inte. Golf har en mycket typisk linje som går runt fönster och dörrar, parti kring tröskellådan och nu även åter ett karossveck under dörrhandtagen som återspeglar de första generationerna. Golf brukar mer kritiseras för att vara ha en allt för konservativ design. -Likna sin föregångare. Att andra bilar skulle förknippas med Golf beror snarare på att de kopierat designen på ett framgångsrikt koncept som VW skapat.

#51
2012-09-08 09:34

Hur är det med whiplashskador om man står med elektrisk parkeringsbroms vid ett rödljus, har man full broms på alla hjulen vid en påkörning av annan bil bakifrån. Bättre nedbromsad bil accelererar inte lika snabbt när någon kör in i ens bil.

#52
2012-09-08 10:10

@PREVIA, varför använda handbromsen vid rödljus? Golf har autohold som standardutrustning, finns ingen anledning att använda handbromsen - bilen står ändå stilla utan att behöva ha foten på bromsen. Visst, efter en stund så slår även autohold på handbromsen men så länge står man sällan vid att rödljus.

#53
2012-09-08 14:35

"raks": du missuppfattade nog "PREVIAS" fråga som jag anser är befogad då jag inte heller vet hur "Autohold" fungerar.

#54
2012-09-09 16:20

Nu har jag läst mig till att ABS pumpen ser till att hålla det tryck i bromsrören som man har när man bromsat in och stannat bilen vilket naturligtvis kan vara ett lågt pedaltryck på bromspedalen i kökörning. Om man står sist i kön så kan det vara ide att trycka lite extra på bromspedalen för om man blir påkörd av en bakomvarande bil som inte uppmärksammat att kön står still vilket händer då och då så vill man nog stå nedbromsad så mycket det går för att accelerationen av ens egen bil blir så låg som möjligt vid en påkörning vilket mildrar skadorna i nacken. Om bilen rör sig träder ABS systemet i funktion och ökar trycket i bromsledningarna, hur snabbt detta sker vet jag inte. Här förklaras en del.
http://www.volkswagen.co.uk/technology/parking-and-manoeuvring/auto-hold
Alla bilar har inte en radar likt Lexus som håller reda på om bilar närmar sig bakifrån med för hög hastighet och förbereder bilen och passagerarna för en eventuell kollision.

#56
2012-09-09 17:14

BTW, har inte alla bilar med elektriskhandbroms autohold eller liknande system? Annars är det ju inte helt enkelt att starta snyggt i uppförsbacke.

#57
2012-09-10 11:34

Nu har nya Golfen fått en egen skämtfilmsserie av självaste Greenpeace som tycker att VW kunde gjort mer för att sänka bränsleförbrukningen med deras nya bil Golf.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120828/greenpeace-kritiserar-vw-med-skamtfilm

#58
2012-09-10 15:14

saabnisse: det är ett intressant påpekande du gör angående parkeringsbromsen, den är ju som sagt inte avsedd som en extra färdbroms. Trots det mäter Bilprovningen effekten med rullande hjul!