Bild
Nästa artikel
Volvo V40 Cross Country avtäckt i Paris

Volvo V40 Cross Country avtäckt i Paris

Nyheter

Parissalongen har slagit upp portarna och Volvos huvudnummer är V40 Cross Country. Vi rapporter direkt från mässgolvet.

Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström befinner sig just nu i Paris.

Hur skulle du beskriva V40 Cross Country?
– Tja, det är en modell som har lite mer robust framtoning jämfört med vanliga V40, den har höjt chassi och på insidan är en del material och färger nya. Kanske ingen stor revolution, men helheten kan nog tilltala en och annan.

Varför heter den inte Volvo XC40?
– Så här ligger det till: Volvo vill göra gällande att XC-modellerna är bilar som kan ta sig an terrängkörning. En sådan bil är inte V40 Cross Country. Modellen är snarare ett slags mellanting mellan de vanliga bilarna och XC-modellerna.

Första intrycket?
– Min första tanke var: vad är det här för halvmesyr? Sedan provade jag att kliva in i bilen och då märker man verkligen att karossen höjts fyra centimeter. Man sitter högre och insteget är betydligt bekvämare jämfört med V40. Volvos representanter utlovar också en mer komfortbetonad körning.

Vad blir priset?
– Produktionen drar igång i november och utgångspriset blir 255 000 kronor. Det innebär ett påslag på 15 000 kronor om man jämför med vanliga V40.

Läs mer om Parissalongen i Vi Bilägare 14/2012. Tidningen utkommer i butik den 17 oktober och kommer till prenumeranter från den 9 oktober.

Diskutera: Vad tycker du om V40 Cross Country?

Taggar: Nyheter, , Volvo V40

Kommentarer

#1
2012-09-28 07:40

Det är väl bra att man kan välja denna som mer komfortbetonad bil när standardbilen ska vara sportig.

#2
2012-09-28 07:56

Fredrik pratar först om en halvmesyr och det är så som jag tycker att hela Volvos modellprogram känns idag. Ska Volvo sedan försöka bli premium lär man också få ta sig an utförandet på ett annat sätt än vad man gör idag. Till och med Jacoby själv går fram med motorsågen om till exempel Volvos XC90 - som ju ändå skall vara något av ett flaggskepp ...

#3
2012-09-28 08:02

Tycker Volvon är riktigt ful!, t.o.m. SKITFUL!

Varför tar inte volvo in riktiga designers! Det är obegripligt!

Kolla sedan på instrumentpanelen! Döh..

80-talet ringde och ville ha tillbaka sin instrumentpanel!

#4
2012-09-28 08:12

Halvmesyren tycker jag består i att man förväntar sig att folk skall förstå skillnaden mellan två bilar med samma namn!
Därför oavsett hur praktiskt det är att sitta något högre så förblir denna bil något utav en "wannabes"

Men flera andra har kört detta nu ett tag med bilar som har stuk utav att vara lite mer terränggående utan att vara det med framgång och detta är ju dessutom en Volvo så i Sverige lär ju bilen sälja bra åtminstone.

En miss dock kan tyckas att AWD inte erbjuds till alla motorer.
"Nisse": Vore kul om du kunde nämna en -80 tals bil med en liknande instrumentering!? ;)

#5
2012-09-28 09:22

Utseende är alltid en fråga om personlig smak men en bil blir sällan vackrare med stora plastsjok, sådana här modeller ligger dock rätt i tiden, se bara på BMW X1 & Passat Alltrack, två andra "halvmesyrer"...

Eftersom denna typ av lite tuffare bilar efterfrågas just nu, och då inte nödvändigtvis med fyrhjulsdrift, så kommer fler och fler tillverkare att bredda sina program med liknande modeller.

För om man genom att hänga på lite plast och höja markfrigången kan ta mer betalt för en modell så är det enkel matematik...

#6
2012-09-28 10:13

Jag tycker också att det är bra med lite högre sitthöjd, men det är ju fortfarande en småbil till ett ockerpris.
Och det var en fasansfullt ful färg som visas här.

#7
2012-09-28 12:06

"Prestigelös": Åtminstone förknippar ju jag bilens utseende i fråga med 4Wd men därmed inte sagt att bilen är någon terrängbil.
Blir ju lite pinsamt också när Volvo menar att deras XC är en terrängbil ... ;)

Hursomhelst så är ju åtminstone X1 och Alltrack drivande på alla 4 hjulen vilket gör att dem lite bättre ger skäl till deras namn och utseende.

#8
2012-09-28 12:21

Nu är det inte alla som har behovet av fyrhjulsdrift, eller ens vill ha det, utan för vissa är attityd är viktigare och jag misstänker att det är de som Volvo vänder sig till.

Volvo kan ju om de vill (och har råd, kanske det som är fallet här) XC70 & XC60 är om inte terrängbilar i alla fall ganska kompetenta i terrängen.
De som har större behov än så skaffar sig nog en Nissan Pathfinder eller liknande.

#9
2012-09-28 12:40

Byggd för vem??

#10
2012-09-28 17:46

Hundter, den är en livsstilsbil och byggd för......ja jag vet inte vilken livsstil de menar.

#11
2012-09-28 21:47

Troligen är den byggd för de som gillar den? Vad är problemet? Vad gör den för skada jämfört med andra bilar?

#12
2012-09-28 23:19

Den ska alltså försöka se tuffare ut än den vanliga - och ändå vara den mer komfortinriktade med lättare insteg och mjukare chassiavstämning. Varför skapa en motsättning?

Jag håller med saabnisse rakt av.

Om ett par år ler vi (rått eller överseende) när vi ser den parodiska sidolinjen som Volvo drivit till sin spets. (Bokstavligt talat.)
Den avsmalnande glasremsan längs sidan lämnar ett rejält plåtsjok över bakhjulen och hindrar utsikten.

#13
2012-09-29 08:34

Detta borde vara standard V40. Komfortinriktad och bra frigång. Utvecklingen har annars på senare år gått mot lägre och lägre bilar som ger låga insteg och dålig markfrigång samt stummare fjädring. Nu tar man istället slugt extra betalt för standardbilarna (de högre) och inte som förut de sänkta.

#14
2012-09-29 20:49

Roger, lite mer plast utvändigt och aningen höjd och detta kostar 15.000 mer än vanliga V40. Blir verkligen bilköpare lurade av detta och hostar upp 15.000 mer? Jag menar att modellen är helt onödig. Vill man ha en bil som ser "tuffare" ut köper man väl hellre en XC nånting?

#15
2012-09-29 23:05

Lurad och lurad. Det är plast. Det ser vem som helst. Så länge bilen bara är tvåhjulsdriven så ser jag inte riktigt vad folk skulle förvänta sig. 15 000 är kanske lite på den dyra sidan. Totalt på en bil som kanske kostar 350 000 kr är det inte så himla mycket dock. Är säkerligen prutbart med.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.