Bild
Nästa artikel

Holden går i graven – läggs ned 2017

Nyheter

Holden, som tillverkat bilar i Australien sedan 1948, har nått vägs ände. Nu meddelar ägaren General Motors att bilmärket läggs ned.

Tillverkningen vid Holdens bilfabriker i Australien stoppas i slutet av 2017. Beskedet innebär att 3 000 anställda mister sina jobb, men så många som 45 000 anställda hos australiska underleverantörer kan komma att påverkas.

Holdens ägare, amerikanska bilkoncernen General Motors, förklarar nedläggningen med att bilmarknaden i Australien inte är tillräckligt stor. Dessutom är konkurrensen hård och den starka australiska dollarn ofördelaktig, uppger General Motors.

Holden har en lång historia. Företaget grundades redan 1856 och till en början tillverkade man bland annat hästsadlar. I början av 1900-talet riktades verksamheten om och Holden började bygga bilkarosser. General Motors köpte företaget 1931 och efter andra världskriget, 1948, tillverkade Holden sin första australiska bil.

Nu går Holden samma öde till mötes som Mitsubishi och Ford. Mitsubishi skrotade sin biltillverkning i Australien 2008 och Ford har meddelat att bilfabrikerna i landet ska stängas 2016. När Ford och Holden är borta tillverkaras bara Toyota i Australien.

Diskutera: Vad tycker du om nedläggningen av Holden?

Kommentarer

#1
2013-12-11 22:09

GM drar bort Chevrolet från Europa, tar bort Holden, har tagit bort SAAB, Oldsmobile, Pontiac och jag vet inte vad. Tänk om de kunde ta bort sig själva så är vi en global landsplåga mindre.

#2
2013-12-11 22:19

Hur grymt det än är .. har du troligen rätt andnet.
GM finns tydligen bara där man kan få pensionspengar.

#3
2013-12-12 07:46

Det märkligaste i detta är väl att Vauxhall fortfarande finns kvar. Eller har jag missat någon notis på sistone?

#4
2013-12-12 08:06

Det är helt fel att Holden försvinner som märke. Tillverkningen läggs ner i Australien men märket kommer att leva kvar på den Australiska marknaden som importör av GM produkter. Det verkar att precis som Ford kommer att fortsätta konstruera bilar i Australien men dessa kommer att tillverkas utomlands förmodligen i Korea och Thailand. Vad som händer med motorfabriken har inte GM ledningen sagt. Holden exporterar sina motorer över hela världen.

#5
2013-12-12 08:28

Ja, det är trist att Holden försvinner. Har många roliga Holdenminnen från min tid downunder, inte minst från Phillip Island och Calder Raceway.
Körde själv Holden där och då.

Undrar just om Toyota funnits kvar där om de inte fått bidrag av Australien?

#6
2013-12-12 08:47

Janne G!
Det är väl inte konstigt alls att Vauxhall finns kvar - det är ju Opelmodeller rakt igenom som monteras på plats med andra emblem. Vauxhall har en trogen kundkrets på de brittiska öarna, och är det sista svensonbilmärket som finns kvar i England. (Bortsett då från möjligen Mini, som ändock är ganska dyra bilar, samt de billigaste LR och Jaguar-modeller som är överkomliga i pris men likväl rätt dyra - från ca. 350.000kr och uppåt).

Blev själv full i skratt när jag såg Vauxhalls version av Opel Frontera. Det fanns ingen skillnad alls.

En intressant kopplinge mellan Holden och Vauxhall är att vassa Holden-sportcupéer/sedaner under flera år har sålts i GB som just Vauxhall. Har t.o.m. sett dylika här i Sverige.

#7
2013-12-12 11:42

Det är Holden Commodore SS (med V8) som sålts som Vauxhall VX 8 i England, som Pontiac G8 i USA och som Chevrolet Lumina i Dubai och Saudi Arabien. Kärt barn har många namn. Vi hade Holden Frontera här i Australien. Ett embarligt fordon.

#8
2013-12-12 12:19

Hälsingen;
Vad jag menar är att det måste vara skapligt dyrt för GM att upprätthålla ett varumärke som bara säljs i Storbrittanien.
Appropå Frontera var det ju för övrigt så att den byggdes av Vauxhall, närmre bestämt i den fabrik som tidigare hette Bedford och som sedan gick över till att bygga Isuzu för Europamarknaden. Man kan bolla mycket med varumärken.

#9
2013-12-12 12:21

Får inte glömma den stackars Holden Monaro som försågs med en halvdan Pontiacfront och kallades GTO. Fattar än idag inte varför man inte sålde den som Opel Calibra. Den fanns ju i en rätt oförstörd version i Vauxhall Monaro... Snygg som få.

<3

#10
2013-12-12 12:38

Roger, Monaro hade bara Pontiacfront på USA marknaden där den såldes som en Pontiac. På övriga marknader hade den vanliga Holdengrillen så vitt jag vet. När Pontiac gick i graven så hade Holden ett antal fronter på lager som såldes här i Australien som en begränsad specialmodell. Jag håller inte alls med dig att den är halvdan. Jag tycker den otroligt snygg. Speciellt på UTE. En blå Commodore UTE med Pontiacgrill är en av världens fräsigaste bilar i mitt tycke.

#11
2013-12-12 20:11

Tycker Pontiacfronten ser klassiskt amerikansk smäckig ut. Speciellt om man jämför med tex http://www.motorstown.com/images/vauxhall-monaro-04.jpg . :P Men smaken är ju som Pontiacgrillen - delad ;) Tyvärr kan man ju bara få tag i "Monaron" med ratten på rätt sida i form av GTO. Folk verkar veta att Monaron är snyggare med för de tar saftigt betalt för "reservdelsplast" om man vill bygga om den. ;) Annars är väl GTO en av de få GM-bilar jag varit seriöst sugen på :p

#12
2013-12-17 15:24

Jag tycker att man i Australien borde ha möjlighet att ta fram ett eget bilmärke, teknisk sett klarar man det säkert, men sedan kommer ju frågan om man har hunnit bli tillräckligt nationalistiska för att tillräckligt många köper produkten så att det kan bli förtjänst.
Vad säger du Peter, kanske en utmaning när du närmar dig pensionen!
Dra ihop några kapitalstarka polare och dra igång.
Men inga fjuttbilar, tack!

#13
2013-12-18 07:47

Jag hoppas att Walkinshaw Performance tar upp den fallna manteln och producerar något. Inga fjuttbilar där inte! Kolla gärna www.walkinshawperformance.com.au

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.