Nästa artikel
Ford bommar igen i Australien
Nyheter

Ford bommar igen i Australien

Publicerad 23 maj 2013 (uppdaterad 23 maj 2013)
Ford lägger ned två fabriker i Australien och slutar att tillverka bilar i landet från och med oktober 2016. 1 500 blir av med sina jobb.

I slutet av 2012 meddelade den amerikanska biltillverkaren att fabriker i både Belgien och Storbritannien ska stängas. Nu kommer nästa besked om nedläggning.

Produktionen i bilfabriken i Broadmeadows och i motorfabriken i Geelong, båda i Melbourne i sydöstra Australien, upphör om drygt tre och ett halvt år.

Ford har sedan länge dragits med förluster i Australien och samtidigt som produktionskostnaderna ökat har bilförsäljningen dalat.

Nedläggningen sammanfaller med att Australien i november 2016 inför avgaskravet Euro 5. I dag uppfyller Fords motortillverkning i Australien Euro 4 och kostnaderna för att anpassa produktionen till Euro 5 skulle bli alltför höga, enligt Ford.

Avvecklingen innebär slutet på en nästan 90 år lång period med biltillverkning i landet. 1925 rullade den första Australien-byggda T-Forden av fabriksbandet.

Diskutera: Vad tycker du om nedläggningen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2013-05-23 11:08
Peter i Sydney

Nedläggningsbeskedet var väntat. Ford har förlorat 600 miljoner dollar under de senaste fem åren. Däremot kommer utvecklingsavdelningen finnas kvar. Liksom Ranger och Escort kommer framtida produkter tillverkas i Thailand. Ca. 3000 personer kommer att förlora sina jobb om man räknar in underleverantörer.

#2 • 2013-05-23 11:12
Fredrik Diits Vikström

Texten har uppdaterats och ett tidigare felaktigt stycke åtgärdats.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#3 • 2013-05-23 11:20
hultarn

Då blir det bara Holden kvar där, plus Toyota.
Borta är desto fler: AMI, Leyland, Chrysler, Mitsibishi, Nissan, Renault, Rootes, VW...

Å andra sidan är marknaden inte så stor, bortsett från ytan då... ;-)
Exporten har ersatts av tillverkning i lågprisländer.

#4 • 2013-05-23 14:05
Peter i Sydney

Precis som svenska biltillverkare så gäller det exportera då hemmamarknaden är för liten för att överleva. Det var där både Ford och Mitsubishi misslyckades. Holden och Toyota har lyckats mycket bättre. Holden har satsat på framför allt USA och mellanöstern. Toyota exporterar faktiskt sin Camry till Japan men även till mellanöstern.

#5 • 2013-05-23 16:05
hultarn

Det är lite kul att läsa om de olika korsbefruktningarna som skett genom åren i Australien.
T.ex. Toyota Lexcen, som är en Holden Commodore som är baserad på en Opel Omega, fast med Buick V6...
Å andra sidan är en Holden Apollo en Toyota Camry...

#6 • 2013-05-23 22:41
Roger Skagerström

RIP Ford Falcon då :/ Lite trist om detta leder till att Holden slutar göra sina galna modeller dock. Utan en konkurrent så fallerar kanske motivationen?

Det som är gott är att Mazda säljer som aldrig förr där :P ;)

#7 • 2013-05-24 09:59
Peter i Sydney

Hultarn, det var på 90-talet Holden och Toyota bytte grejer med varandra. Det fungerade inte alls. Både Holden Apollo och Toyota Lexcen sålde mycket dåligt. Ford och Mazda gjorde likadant. Ford Laser var en Mazda 323 och Ford Telstar var en Mazda 626. Ford har på senare år behandlat sitt australiska företag ungefär på samma sätt som GM behandlade Saab med samma slutresultat. Jag tror att både Falcon och Territory skulle sälja bra i Kina där dom gillar stora sedaner och SUVar med V8 motorer. Men Ford har inte ens försökt. Holden säljer nu sin Commodore UTE i USA som Chevrolet El Camino. Ford skulle kunna ha gjort det samma med Falcon UTE. Men icke!

#8 • 2013-05-28 08:32
Mistro

Tycker att det är märkligt att sådana beslut meddelas så långt i förväg.
Försäljningen lär ju inte precis bli bättre nu och vad vet man om försäljningen om 2 år?
3 år är en lång tid att driva en fabrik med förlust ...???

#9 • 2013-05-28 08:59
Hackenbush

Fler biltillverkare som bommar igen fast helt och hållet är Volvo och Mitsubishi år 2014 enligt en analytiker på 24/7 Wall Street.

http://bytbil.com/nyheter/4v23vkyg?utm_Volvo-RIP&%23xtor=AD-500-[bytbil_nyheter]-[]-[mittspalt]-[aftonbladet]-[]-[]

#a • 2013-05-28 10:31
Peter i Sydney

Det kan vara en taktik att klämma ut mera stödpengar från regeringen som plöjt ner miljardbelopp I både Ford och Holden. Toyota verkar dock lyckas stå på egna ben.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.