Bild
Nästa artikel

Höjd åldersgräns för MC kan förvärra

Nyheter

Minst en av fyra motorcyklister i dödsolyckor saknar körkort. Sveriges MotorCyklister, SMC, tror att höjd åldersgräns och fler prov förvärrar situationen.

Av de 79 motorcyklister som omkom år 2009 och 2010 saknade 20 av dem körkort för motorcykel. Från och med januari 2013 träder det nya körkortsdirektivet i kraft vilket innebär fler körprov, kunskapsprov och höjd åldersgräns för att få de olika motorcykelbehörigheterna.



Sveriges MotorCyklister, SMC, tror inte att detta är någon lösning på problemet, utan att det kommer leda till ännu fler motorcyklister utan körkort. Att det blir svårare och dyrare att ta motorcykelkörkort kan leda till att fler börjar köra utan körkort, då risken att bli upptäckt är relativt liten, anser SMC.



– Körkortslösa förare och andra extrema beteenden måste bort från vägarna. Ett sätt är att minska antalet körkortslösa förare är att ge dem som vill köra motorcykel en rimlig och rättvis chans att ta körkort, säger Jesper Christensen, generalsekreterare i SMC.



Provavgiften för varje enskild motorcykelbehörighet är mer än den dubbla jämfört med provavgiften för bilkörkort. SMC tycker att det är orimligt och kräver att körkortssystemet ska ses över. De har lämnat ett förslag till Näringsdepartementet om att avgifterna ska jämställas med de för bil.



Diskutera: Vad tror du är lösningen för att minska antalet körkortslösa MC-förare?

Kommentarer

#1
2012-04-27 08:49

De som väljer att köra utan körkort bryr sig knappast om en höjd åldersgräns för mc. Jag tror att om denna höjning av åldersgräns genomförs kommer antalet körkortslösa mc-förare att öka markant. Jag tror inte man kommer åt detta problemet på annat sätt än information, kanske redan för tonåringar hur viktigt det är att lära sig att hantera en motorcykel innan man provar en.
Höjda böter lär inte heller hjälpa av samma skäl som höjd åldersgräns.

#2
2012-04-27 16:01

Ganska otroligt att åsikterna från en intresseorganisation får stå oemotsagda i en nyhetsartikel så här. Det är väl högst självklart att SMC vill ha ett annat system. Olycksstatistiken över MC-trafiken däremot visar tydligt att skärpta regler i alla avseenden behövs.

För övrigt är det helt obegripligt hur låg moralen är bland svenskarna - och då (föga överraskande) bland unga män. Bara för att det är svårt och kanske blir svårare att ta körkort betyder ju ingalunda att det är fritt fram och ta lagen i egna händer och börja köra efter eget tycke, så att säga. Vad är det för folk som bara skiter i lag och ordning? Som den där vi diskuterade om under en annan artikel som körde ihjäl sig. Jag tror bestämt att vi behöver skärpa straffen för körning utan körkort.

#3
2012-04-27 16:36

Inte utan att jag håller med Kapten - och Hackenbush om detta med information.
Varför är det så svårt att informera på ett sätt som går frram till skolungdomar? De man vill komma åt är faktiskt inte så korkade som de försöker ge sken av. (Ja, jag har jobbat i grundskolemiljö.)

#4
2012-04-27 17:03

Det ska naturligtvis inte vara varken extremt dyrt, svårt eller konstigt att utbilda sej till MC-förare.
Höjd åldersgräns löser näppeligen problemet med körkortslösa förare ..

#5
2012-04-27 19:56

Det sannolikt mest effektiva sättet att bli av med problemet är naturligtvis ..... att förbjuda motorcyklar. Nu lär det ju inte låta sig göras, lika lite som att förbjuda alkohol och annat trevligt;-)

Men att stänga ute MC-intresserade människor från ett legitimt körkort ter sig inte så smart. Andelen förbrytare ökar då med all sannolikhet snabbt. Detta leder till en oönskad polemik gentemot polisens skyldigheter och vi kommer att få se fler jakter på "buset" och tillhörande tragedier.

Nej, utbilda de intresserade (utan att stänga dem ute p.g.a. pris eller ålder) och se till att man samtidigt är informerade om vad man kan råka ut för.

Jag håller med Hackenbush och Jes_ i detta fallet. Roy och Kapten, tänk till en runda till.

DÄREMOT tycker jag att man omedelbart borde förbjuda 4-hjuliga motorcyklar på allmän väg. Detta kan inte vara varken rimligt eller ens önskvärt.

#6
2012-04-27 21:14

Ja det är en svår fråga att besvara "minska antalet körkortslösa MC-förare"
Det är ca 25% av de omkomna som saknade körkort för mc, det är inte det samma som att 25% av mc förarna kör runt utan körkort.Med statistik kan man
skriva vad f-n som helst. Typ olyckorna har ökat 100% (från en till två).
Själv körde jag mc redan som 10 åring (brorsans silverpil) förvisso på bana.
Vi män har väl alltid gillat fart och spänning, det kan man knappast utbilda bort.
Det är ju tillfället som skapar spänningen.
Däremot så fattar jag inte varför alla reportage ska handla om hur fort ett fordon rör sig från 0-100. Vem köper bil eller mc efter det? Endast de med mindre vetande använder dessa kriterier vid köp, som tröst kan man väl säga att dom växer till sig(förhoppningsvis).

#7
2012-04-28 10:42

Hackenbush är nog nära sanningen.
De som vill köra KK-löst gör det ändå.. Man kan ha kul med t ex en 250cc också men det är inte mcupplevelsen av det slaget man är ute efter utan att får vrida fullt på gasrullen, (helst med en literhoj) vilken vilken idiot som helst kan göra..
Stanna/bromsa är betydligt svårare vilket en del lärde sig alltför sent..
Samma enfaldiga resonemang om straff har man t ex ang illegala vapen (Malmö!) de som vill leka en sån k-kförlängare gör det vare sig det är 10h samhälltjänst+samtal med soc tant eller fängelse på straffskalan..
Polisens medel är (likt lärarnas i skolan) starkt begränsade och all form av "omdömesfostran" lär väl i (S)verige vara mer kränkande än nåt annat..
Med tanke på att majoriteten av det som klassificeras som "olyckor" egentligen är förarfel ("olyckan berodde på halkan") så är mitt stöd till polisens kontroller stort och sen överlåter jag resten åt Darwin..
Och ja, jag kör MIN motorcykel och försöker efter bästa förmåga hålla mig undan puckona..

#8
2012-04-28 11:57

Stryp alla de stora motorcyklarna som används i trafik i stil med moped.
Det finns ytterst liten anledning att motorcyklar skall kunna framföras i hastigheter en bra bit över 200 km/tim i synnerhet med de hastighetsbegränsningar vi har.

#9
2012-04-28 16:49

Ja, höjer man åldersgränsen så kan man räkna med att de, som skulle kunna ta körkort i år skall köra utan det ett år till.

Själv håller jag med andra som skrev om utbildningen. Börja tidigt, låt redan ungarna göra vad de vtycker om att göra. Det finns nånting som heter förbjudna frukten, eller nåt...

@Focus, det finns folk som kör sin MC på banan där man vill ha mojlighet att köra 200, och sen kör de helt (eller nästan) lagligt på allmäna vägar. Jag hatar ordet "stryp" i din inlägg, och ber dig att ta bort det innan någon kunnig kommer på att det är bra idee ;). Fast det har man gjort i Frankrike, om jag inte har fel då har de begränsning till 100 hästar. Men det räcker för att köra över 200 ändå.

@S.S. om du har kört på banan och du vet vad vi har i hjärtat, så borde du fatta varför allt handlar om acceleration - REKLAM!!!

#10
2012-04-28 16:53

Bilar kan väl köra lika fort som motorcyklar Focus?
Outbildade trafikanter är alltid farliga, allt från barnvagnsförare via 18 åringar på supermuskel-hojar till intensivt smsande fjollor i Corollor .. Så fokus borde ligga på att, ta trafik mera på allvar ur ett samhällsperspektiv .. och därmed utbilda och fortbilda ... från dagisnivå till "hemmet"!
.'
generalzbynio, vi hade faktiskt en 100 hk-gräns i Sverige ... Det är några år sedan nu, kanske 25 - 30. Man favoriserade också bågar under 400cc .. de var väldigt mycket billigare att försäkra.

#11
2012-04-28 20:58

Focus: då ska vi väl också se till att inga bilar går fortare än 120, som är högsta tillåtna farten på allmän väg i Sverige?
Det är ju bevisligen väldigt stor andel bilförare som kör fortare än så.

#12
2012-04-29 10:05

Men snälla ni, det är väl ändå en väldig skillnad på mc och bil i fråga om säkerhet. Med stryp menar jag i ordets rätta bemärkelse, de verkliga mc-monstren har inte på vägarna att göra.

#13
2012-04-29 10:13

Att motorcyklister är mer utsatta vid olyckor är väl ganska uppenbart och säkerheten ökar ju inte precis med många hästkrafter eller högre fart.

#14
2012-04-29 19:32

Focus: Vill du förklara för mig varför jag är en farligare mc-förare (på allmän väg) om jag kör en BMW S 1000 RR än en Honda NSR 125 R? Som upplysning kan jag säga att BMWn har ca 1hk/kg och Hondan ca 0,1hk/kg. BMWn har ABS och traction control det saknar Hondan. Hondan går ca 150km/h och BMWn det dubbla. Vill du ha mer fakta, googla... Du får gärna övertyga mig med ett seriöst svar.

#15
2012-04-29 22:09

Att ta ett Mc-kort idag är löjeväckande svårt och dyrt.
Att göra allt svårare och dyrare är absolut ingen lösning.
Varför en körlektion skall kosta 800kr är för mig en gåta när kostnaden istället bör vara lägre än för en körlektion för bil.
Tycker att det bör kunna fungera om man får börja med att ta körkort för en motorsvagare variant för att senare ganska enkelt kunna trappa upp storleken.
För de som hade tänkt att köpa en Scooter på kanske 200kubik så väntar en utbildning på tiotusentals kronor....vansinnigt.
Samtidigt som en äldre person som har fått sitt körkort "på den enkla tiden" kan hoppa upp på vilken monstermaskin som helst utan konstigheter.

Försäkringsbolagen är inte heller sena med att ta betalt för alla under 40.
Man kan ha kört hoj i 20 år och får ändå en helt sjuk premie trots skadefria år.
Den som upptäcker A:et vid 55 + och köper en hoj får istället en oförsvarbart låg premie.
Mognad vid högre ålder? ...jo visst men varför bara åtgjärder ifrån ett håll?

#16
2012-04-30 09:36

Jag fick mitt mc kort med mitt bilkörkort och kan gå och köpa värsta mc:n och dra iväg utan en enda mc-körlektion. Men min självbevarelsedrift skulle inte se på detta med blida ögon. (jodå jag hade en mc en gång för många år sedan men körtekniken är nog glömd vid det här laget.)

#17
2012-04-30 10:06

Mc Tar. Det finns ju alternativ. Förbjud import av alla dessa monstermaskinerna. Det finns säkert en del som kan använda dem på vettigt sätt, men alltför många som inte ens är mogna att köra moped. Konstigt nog är det de som väljer den typen av mc. Det är också de som väljer att testa dem till det yttersta, Jag har sett alltför många tragiska olyckor för att kunna hålla med dig. Det är inte bara de själv som drabbas utan även oskyldiga medtrafikanter.

#18
Ludwig L J Aadel
2012-04-30 12:12

Motorcyklister är samma drägg som raggarna. Skillnaden äro bara val utaf fordon.

#19
2012-04-30 12:56

Alla är väl barn i början. Att höja åldern för vissa fordon skapar bara äldre nybörjare. Själv har jag kört hoj sedan 70-talet och jag lever än!.
Ludvig L.J.Aadel: Det du säger att motorcyklister skulle vara drägg visar bara på okunskap (eller var det kanske ett skämt?)

#20
2012-05-01 08:04

Focus: Det är inte maskinen som dödar utan bristen på hjälminnehåll på föraren. (Då har jag inte räknat in alla bilister som inte upptäcker motorcyklister eller för den delen vägverket som asfalterar vägar med såpa).
Jag tror inte på förbud utan utbildning. Jag tror även på forsatt utbildning efter körprovet, hantering av mc, tidigare smcs bkk (broms och kurvkurs). Bilister skulle må bra av detsamma.

#21
Ludwig L.J. Aadel
2012-05-01 09:53

Kenneth "1storstark" Drake af Hagelsrum: Jo, motorcyklister kör för fort, kör om där de inte ska o.s.v. Dessutom äro de oftast med i kriminella gäng. Motorcyklister har otäcka nitar och dödskallar på sig och äro inte sällan svartklädda och skäggiga och luktar svett. Deras s.k. stil skrämmer pensionärer. De kör oftast om automobiler där de inte får. De kör oftast långt över tillåten hastighet och när de kör ihjäl sig skyller de allt på stackars människor som jobbar som poliser. Idioti! Derar motorcyklar låter oftast som en Volvo 240 med helsprucket grenrör och senast igår fick en liten tjej tinnitus vid en s.k. MC-kortege när en motorcyklist varvade lite i onödan och kanske sprack äfven mödomshinnan p.g.a en stor troligtvis amerikansk motorcykel. Fanns säkert vuxna med som var nära att både få trumhinnor spräckta. Kan fixa tusentals länkar på allt t ex Hells Angels och allt vad de kallar sig, dödsolyckor o.s.v.

#22
2012-05-02 17:51

Det föga lyckade inlägget av en som kallar sig Ludwig nånting... blandar in Hell Angels i MC-debatten.
Varför förstår jag inte.

Dels är de totalt c:a 500 inklusive supporters, inte många av de 300.000 hojar som körs.
Dels kör de sällan i hastigheter som överstiger "Svenssons bilar", så varför dra in HA över huvud taget?

Däremot skulle jag vilja se Focus förklara förbudet han skriver om, varför skulle inte även bilar begränsas till 120 km/h?
Det finns ju bevisligen gott om unga hjärnhyggen som far fram i M5:or och liknande. För det är ju helt OK att släppa lös 18-åringar i såna bilar, till skillnad mot de starkaste motorcyklarna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.