Nästa artikel
Högre risk för kvinnliga förare
Nyheter

Högre risk för kvinnliga förare

Publicerad 26 oktober 2011 (uppdaterad 27 oktober 2011)
Bältets utformning gör att kvinnliga bilförare löper en högre risk att skadas eller dödas vid trafikolyckor, visar en studie.

Risken för att en kvinnlig förare som har på sig bälte skadas är 47 procent högre än för en manlig förare. Det visar en undersökning av American journal of public health, enligt Abc news.

Generellt sett är kvinnor kortare och lättare än män. Dessutom tenderar de att sitta på ett annorlunda sätt jämfört med vad män gör. Men bilbälten är anpassade efter manliga förare. Det gör att kvinnor som är inblandade i trafikolyckor löper högre risk att skadas eller dödas.

Undersökningen får dock kritik av Clarence Ditlow på Center for auto safety, som menar att studien inte har undersökt dagens bilar. Anledningen är att olyckor från 1998 till 2008 finns med i undersökningen, vilket innebär att bilar som är betydligt äldre än 13 år gamla kan förekomma i undersökningen.

Män är inblandade i allvarliga olyckor tre gånger så ofta som kvinnor, vilket är en orsak till att bilbälten är anpassade efter dem. Dock råkar kvinnliga förare allt oftare ut för den typen av olyckor.

Diskutera: Vad tror du om undersökningens resultat?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-10-26 21:20
Roger Skagerström

Säkert en ond plan från patriakatet för att ta livet av de kvinnor som försöker rymma från sina kökssysslor ;)

Hur i hela ****te kan ett bälte vara anpassat efter en manlig förare?

#2 • Uppdaterat: 2011-10-27 08:32
KaptenOberkommando

Det framgår inte av artikeln på vilket sätt bältet är mer anpassat för män, men man får väl anta att det som främst avses är bältets på äldre bilar fasta infästning i B-stolpen (om vi nu pratar om t.ex. förarplatsen). Och det klart, kan man inte justera bältets höjdläge i B-stolpen kommer bältet att sitta på tok för högt för de flesta kvinnor. Dessutom sitter de flesta kvinnor på grund av sin kortare kropp längre fram än vi män, vilket säkerligen påverkar hur bältet löper om kroppen i stort. Men så är det så här också: Även om bältet kan justeras så kommer få personer att göra det. Enligt säkerhetsfolket på Volvo har man på baksätesplatserna valt att ha fast monterade nackskydd (blir lite osäker på hur det är fram) med motiveringen att deras forskning visar att ytterst få ändå bryr sig om att justera dem. Därför har man valt att placera dem i ett fast läge. Så frågan är alltså: Justerar folk bältet ens om det går? (Men jag gör det i alla fall.)

#3 • Uppdaterat: 2011-10-27 22:13
Raymond K (ej verifierad)

Den här undersökningens resultat visar på att kvinnor måste sluta köra bil.

#4 • Uppdaterat: 2011-10-28 16:02
lsoderlund

En av anledningarna kan ju vara att majoriteten av kvinnliga förare sitter fel. Kolla bara på artikelbilden. Föraren sitter för nära ratten där med.

Jag tror inte att man skapar stolar och bälten för att passa män. Alla har vi ju olika former och storlekar. Det är däremot när föraren av bilen som ställer in stolen fel, som skador kan ske.

En rätt sittställning är när man han armarna rakt utsträkta och hanleden ligger på rattens övre mitt. Då sitter man rätt i längsled, och är utom fara för airbag.

Ser varje dag i trafiken diverse olika personer, mestadels kvinnor som sitter ca 20 cm från ratten, ibland ännu närmare. Farligt är vad det är.

#5 • Uppdaterat: 2011-10-28 16:08
Raymond K (ej verifierad)

En uppenbar risk om kvinnor sitter för nära ratten är väl att dom kan trassla in brösten mellan rattekrarna och det kan då sluta illa.

#6 • Uppdaterat: 2011-10-30 17:31
Roy J

Isoderlund, den rekommendationen är gammal, från den tid då styrservo inte var vanligt och utväxlingen var större, vilket krävde mer vevande på ratten. Det var då lättare att armarna kom ivägen för varandra.
Rekommendationen idag brukar vara en placering närmare ratten av ergonomiska skäl - minskad axelbelastning och annat. (Ja, alltså, inte bilens axlar...)

Personligen sitter jag nog ändå en bit ifrån, så att händerna kan greppa ratten var som helst utan att axlarna skjuts fram.
Om man kan greppa med högerhanden på ratten "klockan 11" utan att på minsta vis lätta från ryggstödet med axlar eller annat, så sitter man rimligt bra. Sen gäller det ju också att placera ratten så lågt som möjligt utan att den skymmer instrumenten eller att knäna tar i.

Säkerhetsbältenas höjdinställning struntar dessvärre de flesta fullkomligt i och har bältena placerade alldeles för lågt. (Är man kortväxt kan förstås problemet bli det motsatta - att det inte går att få tillräckligt lågt.)
Man ställer om stolen lite hjälpligt mellan förarna, men aldrig bältena.
(Hur noga är egentligen Vi Bilägares förare?)

Att kvinnor har en sämre säkerhet i bilen är ju faktiskt inget nytt konstaterande. Det gäller bilen som helhet.
Det här går igen inom många områden. Mannen är mallen fastän kvinnor utgör hälfen av befolkningen.

Om vi återgår till bilen, så ligger en del av bristerna i att de belastningsnormer som tagits fram baseras på männens, generellt sett, krftigare benstomme.

#7 • Uppdaterat: 2011-10-30 20:59
Raymond K (ej verifierad)

leifer det är inte bara kvinnor som sitter lågt, jag har sett många män som lutar ryggstödet så att dom halvligger och kör bil. Blir inte mycket mer än kalufs där heller ovanför ratten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.