Bild
Nästa artikel
Hårdare krav på EU-trailers ska ge färre olyckor på vintern

Hårdare krav på EU-trailers ska ge färre olyckor på vintern

Nyheter

EU-trailers kan blockerar trafiken och köra av vägen om de tappar fästet på vintern. Nu föreslår Transportstyrelsen hårdare tag.

Så kallade EU-trailers kan i vissa fall ställa till stora problem på svenska vintervägar. Om den här typen av korta lastbilsekipage tappar fästet kan de vika sig och blockera trafiken, något som brukar kallas ”fällknivseffekten”.

Alla åkerier är heller inte så noga med att använda vinterdäck med bra mönsterdjup. Nu föreslår Transportstyrelsen att reglerna för den här typen av EU-trailers ska skärpas.

– En viktig åtgärd är att man säkerställer att dragbilarna med påhängsvagn har tillräckligt tryck på drivande axel, säger Omar Bagdadi på Transportstyrelsen till SVT.

Kritiker hävdar att det behövs hårdare krav på vinterdäck med ännu bättre mönsterdjup, men det är inte så enkelt.

– Vi är begränsade i vad vi kan göra eftersom vi inte kan förbjuda eller ha särkrav i Sverige som inte gäller i resten av EU, säger Omar Bagdadi till SVT.

Remisstiden för förslaget går ut den 1 mars. Om det blir verklighet lär det alltså inte få någon effekt i praktiken förrän nästa vinter.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2021-01-20 13:18

Ännu en nackdel med EU? Svenska vägar är vintertid (ännu) inte som syd- och mellaneuropeiska vägar. Naturligtvis borde vi kunna lagstifta själva om t.ex. däckkrav på vintern. Jag har jobbat i åkeribranschen i många år och känner till problemet. Denna diskussion pågick även på 70-talet. Utlandsregistrerade lastbilar har under alla år trafikerat våra vintervägar med undermåliga däck och dessutom i högre utsträckning varit trailerdragare i stället för bil och släp. Undrar om det händer något under 2020-talet eller kanske får vi hoppas på klimatförändringen. Att skylla på EU är bara dåligt. När vi inte var med och vi hade riktiga vintervägar i hela landet hände inte ett piss. Den svenska aningslösheten, naiviteten och handlingsförlamningen är urgammal.

#2
2021-01-20 13:42

Varför skulle de utländska chaufförerna bry sig överhuvudtaget om några regler kring däck när de struntar i allt annat som vilotider, hastighetsgränser, lastvikter, lastsäkring, mobilförbud, säkerhetsbälte mm. Lägg därtill deras beteende på rastplatser där de står på tomgång hela nätterna, slänger skräp, bajsar ner naturen, svinar på rastplatstoaletter, säljer smuggelsprit till minderåriga, slangar diesel ur entreprenadmaskiner, byter oljor rätt ner på marken mm.

#3
2021-01-20 14:44

Har påpekat detta för Transporstyrelsen i mail för flera år sedan men det är som med allt denna regering gör allså INGENTING eller isåfall lite. Vad är det för människor som styr där, klart lever man inte i den verkliga världen så vet man inte heller speciellt mycket. Att ta beslut det går utmärkt, eller?

#4
2021-01-20 14:47

Vi är begränsade i vad vi kan göra eftersom vi inte kan förbjuda eller ha särkrav i Sverige som inte gäller i resten av EU. Säger det inte allt om EU. Vadå inte får? EU är det sämsta som hänt Europa.

#5
2021-01-20 15:01

I gummilags-sverige kommer myndigheterna aldrig att orka lyfta häcken ur stolen, bara skylla i från sig.
Så här ska det vara, skulle funka mot fartdårar med(bara att ställa bilen vid vägen direkt och dryga böter på minst 30k).
-------------------------------
Blir du stoppad av tysk eller polsk polis riskerar du att på plats få dra ut dubbarna eller skaffa fram dubbfria däck. Dessutom får du böter. Det hjälper inte att säga att du är på väg till ett land där dubbdäck är tillåtna.

#6
2021-01-20 15:23

Att kombinationen 2-axlig dragbil och 3-axlig trailer inte är en riktigt lämplig kombination är mycket välkänt i branschen sedan riktigt länge. Inte bara fällknivsverkan är ett problem, de får också oerhört lätt alldeles för högt axeltryck på drivaxeln vilket orsakar onödigt vägslitage.
Rent fysiologiskt är problemet att den främre enheten, dragbilen, är för kort och för lätt i förhållande till den bakre delen, den fullastade trailern. Trailern med sina tre axlar tar överhanden och vill alltid sträva rakt framåt, även när det svänger. Framkomligheten kan bara ökas med flera drivaxlar. Att som Transportstyrelsen säger säkerställa att dragbilen har tillräckligt tryck på drivande axel räcker inte. De flesta trailerekipage kör redan med maximalt tillåtet axeltryck, eller mera, på drivaxeln. Ett första litet steg skulle vara användning av treaxlig dragbil. Det ger ett mera körstabilt ekipage med aningen bättre framkomlighet men det räcker inte utan vad som skulle behövas är någon form av drivning på trailern.
Bättre är att tillåta längre kombinationer på EU-nivå. En kombination bestående av lastbil och släp är mycket mera körstabilt och har bättre framkomlighet. Dessutom kan åkaren laborera med lastfördelningen vid behov och ha tyngre last i lastbilen och lättare i släpet. Eller helt enkelt köra utan släp när det är som mest besvärligt.
Detta är en anledning till att både Scania och Volvo liksom svenska åkerinäringen pläderar för s.k. modulekipage där man genom modulariteten kan variera kombinationerna allt efter vad omständigheterna medger.

#7
2021-01-20 15:43

Ja, är man emot medlemskapet i EU får man väl glädjas åt att UK nu själva kan bestämma hur transporter ska gå till inom landets gränser. Å andra sidan har de och kommer få andra problem...
Ett Sverige som går ur EU för att få bestämma kring lastbilstransporter skulle få en hel säck med andra problem och backa 20 år i utveckling...

#8
2021-01-20 16:20

Mattse: Du har så rätt. Men inget kommer att hända med nuvarande regering som är i stort sett handlingdförlamad på alla områden (utom på ett par).
Tucker: Bra att du påpekar detta för ansvariga, men (se ovan) inget kommer att hända, ingen vågar göra något.
Vår sk "regering" är helt fokuserad på att importera folk utifrån och stoppa sd. Mp vill hindra vägtransporter och L de vill....just ingenting..

#9
2021-01-20 16:33

FullBrew ja du har så rätt. Men i detta lalla land så visst kom bara hit skit i om däcken är blanka krockar du o har ihjäl ett par stycken då får du en klapp på axeln o "fy så får man inte göra" Sossarnas Sverige i ett nötskal. DAGS FÖR ÄNDRING VÄNNER.

#10
2021-01-20 16:47

Det behövs hårdare tag, när det gäller många områden.

#11
2021-01-20 21:28

Varför inte koll av bilar vid gränsen
till Sverige? Fick ställa min bil i Tyskland p.gr. av dubbdäck! Så visst går det att stoppa bilar till Sverige som inte följer svensk lag!!
Bara att sätta ner foten!!

#12
2021-01-20 21:28

Varför inte koll av bilar vid gränsen
till Sverige? Fick ställa min bil i Tyskland p.gr. av dubbdäck! Så visst går det att stoppa bilar till Sverige som inte följer svensk lag!!
Bara att sätta ner foten!!

#13
2021-01-20 22:03

Inte i Sverige, där får man inte kolla någonting.

#14
2021-01-21 08:29

I Sossarnas Sverige kan du göra som du vill om du kommer utifrån utan konsekvenser. Medan Svenskarna inte tros klara av att köpa en flaska vin i affären.

#15
2021-01-21 10:02

Hade vi andra, hårdare regler under de borgerliga regeringsperioderna - eller ? Nä - det beror knappast på partifärgen på regeringen. Däremot är vi kanske som befolkning en aning blåögda.

#16
2021-01-21 10:17

Fast svenskarna kan ju inte hantera alkohol även om det är strikt kring alkoholförsäljning...
Vad det nu har med EU eller lastbilstillverkaren att göra?

#17
2021-01-21 13:58

Förstår nada, det här skrivs det om år efter år men är man med i EU så blir man handlingsförlamad. Norge har vinterdäckskrav på lastbilar men så kan de agera utan att vara `bakbundna´ av EU´s problem med samsyn av reglelverk.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.