Bild
Nästa artikel
Förslag på skärpta vinterdäckskrav

Förslag på skärpta vinterdäckskrav

Nyheter

Lagändring ska göra att lastbilar och bussar inte får ha några andra sorters däck än vinterdäck mellan december och mars.

Idag säger reglerna att tunga fordon över 3,5 ton enbart behöver vinterdäck på de drivande axlarna mellan 1 december till 31 mars. Men regeringen vill ändra i trafikförordningen till att det ska vara krav på vinterdäck på alla fordonets hjul, samt eventuella släp.
– Vi har under vintern sett att tunga fordon ofta är inblandade i olyckor, ibland med väldigt allvarliga konsekvenser. Det är inte acceptabelt. Vid vinterväglag ska samtliga hjul ha godkända vinterdäck, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Han tror att om lagändringen går igenom så kan det hjälpa till att jämna ut villkoren mellan svenska och utländska åkerier.
– Vi vet att många svenska åkerier använder vinterdäck på alla hjul redan i dag. Kraven kommer självklart att gälla även för utländska fordon. Det handlar om schysst konkurrens och trafiksäkerhet. Vi ska ha ordning och reda på de svenska vägarna. Därför går jag nu vidare med förslaget om att skärpa kraven, säger Tomas Eneroth.  

Diskutera: Vad tycker du om förslaget på nytt vinterdäckskrav?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-03-16 11:42

Säkert jättebra, men detta betyder att även utländska dragblilar måste ha godkända vinterdäck. Säkert bra på papperet, men hur skall det hela övervakas? Känns som om polisen, som är den myndighet som ansvarar för dessa typer av kontroller inte ens hinner lösa grova våldsbrott inte kommer att prioritera detta.

#2
2018-03-16 11:46

Se till att ändra på sommardäckslagen samtidigt, så vi slipper ha bilar som kör omkring med vinterdäck på sommaren, när ni ändå håller på.

#3
2018-03-16 12:39

"Idag säger reglerna att tunga fordon över 3,5 ton enbart behöver vinterdäck på de drivande axlarna mellan 1 december till 31 mars."
Jag har aldrig förstått varför den lagen gällde bara de drivande hjulen. Lika värdelös som den första lagen om handhållen mobil under körning var.

"Men regeringen vill ändra i trafikförordningen till att det ska vara krav på vinterdäck på alla fordonets hjul, samt eventuella släp."
Äntligen, så förbannat självklart!!!

När det gäller utländska dragbilar - som av någon ofattbar anledning tar över hela vår transportindustri! - ska dessa kontrolleras direkt vid avfart från färjorna. Inte godkända däck = nästa färja tillbaka. Samtidigt ska samtliga chaufförer alkoholtestas!

#4
2018-03-16 13:28

När det gäller utländska dragbilar - som av någon ofattbar anledning tar över hela vår transportindustri! - ska dessa kontrolleras direkt vid avfart från färjorna. Inte godkända däck = nästa färja tillbaka. Samtidigt ska samtliga chaufförer alkoholtestas!

Detta är precis som jag också vill att det skall vara. Bor i Helsingborg och ser nog fler utländska bilar än svenska.

#5
2018-03-16 14:45

Håller helt med såväl ’Volvo’ som ’Rallykalle’.
Däcken är enda kontaktytan med underlaget, oavsett underlag.
Och om kontrollen sker INNAN fordonen kör ut på Sveriges vägar, lär det knappast missgynna svenska åkare.

#6
2018-03-16 15:21

Samtidigt borde det vara otillåtet med vinterdäck på sommaren. Annars kommer de att åka med dessa hela året och problemet flyttas till sommaren.

#8
2018-03-16 15:24

Vacker tanke, men helt verkningslöst eftersom polisen inte hinner med ett piss av vad de borde göra.

#9
2018-03-16 16:12

Har de utländska lastbilsförarna fått vända tillbaka ett par gånger i svensk hamn kommer det nog att ordna sig. De har kört tillräckligt nu med etiopiska vinterdäck (Sommardäck som man kan spegla sig där det skulle vara mönster) och av den anledningen kört av vägarna i bästa fall, i sämsta fall orsakat person- och materialskador. Dessutom har de ställt sig på tvären när det varit minsta stigning. Stigningar som Barnarpsbackarna har varit oöverstigliga hinder och ställt till kaos så fort snön kommit . Någon har tydligen tänkt till.

#10
2018-03-16 16:25

Bron, Focus, Bron! Det måste finnas poliser på vägarna! Önskvärt vore att vid varje tillfälle dessa lastbilar förorsakar trafikstörningar skall polis och/eller personal från trafikverket ut och dokumentera däckutrustning mm. Har man inte föreskriven utrustning ska fordonen klampas och endast få lämna platsen med bärgare. Därtill böter på 50-100000 kr. I övrigt borde fordon typ EU- ekipage förbjudas att trafikera vid halt väglag. Tvåaxliga dragbilar med kort axelavstånd är rena pesten vid halka.

#11
2018-03-16 16:33

Det borde väl inte vara omöjligt att för stickprov ta fram en tjock glasskiva som tunga fordon kan köra över vid färjor och Öresundsbron. Under skivan kan man tänka sig någon slags optisk avläsare som klarar att indikera felaktig mönstertyp eller dåligt mönsterdjup. Icke godkända fordon blir kvar bakom sänkt bom tills personal kontrollerat ytterligare.

#12
2018-03-16 16:41

Det var fan på tiden Tomas, se nu till att det börjar gälla redan kommande vinter, så det inte hamnar i nån jäkla 5 års utredning, och precis som rallykalle 73 säger, utländska åkare med ej godkända däck, åk hem med vändande färja.

#13
2018-03-16 18:41

Risken att många kommer att köra med vinterdäck på sommaren är nog inte särskilt stor. Dels är det inte lika farligt som tvärtom, dels märker de snart att det blir väldigt dyrt eftersom vinterdäcken slits snabbare i värmen.

#14
2018-03-16 19:21

Kommer verkligen lilla Sverige få bestämma detta utan att fråga EU först, EU som vill ha fri rörlighet av våra tillhörigheter och pengarna. Tullen får inte ens titta in i en bil utan alvarlig misstanke om smuggling av alvarlig art.

#15
2018-03-16 19:37

Nu kommer knappast vinterdäck lösa problemen då svenskregistrerade lastbilar visar ungefär samma olycksfrekvens på sommaren som på vintern.

EU-trailers är det som är överrepresenterade vad gäller olyckor på vintern och däcken är bara en liten förklaring, dessa fordon är helt enkelt mindre säkra/lämpliga i sin konstruktion att framföra vid vinterväglag: http://www.trailer.se/trafiksakerhetsrisker-med-eu-trailer-pa-hala-vagar/

Så vill man ha bort överrepresentationen av lastbilsolyckor på vintern så lär förbud mot EU-trailers på vinterväglag vara det enda som fungerar.

#16
2018-03-16 20:55

Förstår inte varför det ska vara så svårt att ha samma regler för alla fordon? Om gränspatrullen kollar däcken, så är det ju klart. Har de inte rätt däck så kommer de inte in i Sverige - vad är svårigheten (förutom det politiska spelet - som alltid är löjligt)? Tyskland accepterar inte dubb - vi accepterar inte sommardäck...

#17
2018-03-16 21:49

Det var verkligen på tiden!! Införes så fort det går och inte 2022 eller
Längre fram!

#18
2018-03-16 22:54

keoh #6 @ Vad skulle problemet på sommaren vara? Att blockera vägen genom att bli stående i uppförsbackar? Ingen risk!

#19
2018-03-17 09:21

Volvo XC90: Friktionsdäck på sommaren är ett mycket litet problem för dem som kör lugnt och försiktigt. Är själv pensionär som byter mellan vinter- och sommardäck höst och vår men har även naturligtvis provat att köra med friktionsdäck när underlaget är jämställt med sommarväglag precis som alla andra som kör på vintern med dessa däck. Tror inte att alla dessa upplever att de helst ville byta var gång vintern tar paus. Jag är mycket medveten om att gummi blir mjukare vid varmt väder men detta är inte det problem som akademiker vill göra det till. Kör man med stora avstånd och med stor framförhållning så finns det verkligen mycket i trafiken som är ett större problem t.ex. aggressiv hänsynslös körning.

#20
2018-03-17 11:50

Om nu mjuka däck är så dåliga på sommaren som många i dessa spalter påstår, är det konstigt att F1 bilarna kör med mjuka däck och ändå måste värma upp däcken för att få bästa fäste.
Till saken hör att t.ex. Nokian Rsi har lägre rullmotstånd än sommardäck och går därför kallare. Även lufttryck och hastighet har stor betydelse för temperaturen.
Samma skribenter hävdar att gamla däck måste kasseras för att de blir för hårda av ålder.

#21
2018-03-17 13:38

Om jag inte minns fel, så gjordes det ett test sommartid med sommardäck kontra friktionsdäck, där man maxbromsade från 100. När sommardäcket stannade hade friktionsdäcket fortfarande 30 km/h.
Det säger väl allt om vikten av att ha däck anpassade för årstiden.

Nu var det personbil, men det borde vara ungefär samma för lastbilar.

#22
2018-03-17 14:14

Hultarn @ Det stämmer säkert vid vissa specifika förhållanden att friktionen är 91% för vinterdäcket jämfört med sommardäcket och inte mycket att yvas över. Vid många andra förhållanden kan skillnaden vara ännu mindre eller den omvända.

#23
2018-03-17 15:16

ett mycket bra förslag

#24
2018-03-17 15:36

Snabb och mumma får se till att läsa några test av olika däck. Sedan kan ni återkomma i diskussionen.

Vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren. Att göra tvärtom är inte att vara smart. Jag kan ju köra utan bälte, bara jag håller avstånd och kör med framförhållning. Jo eller hur?

#25
2018-03-17 16:10

Anders.J @ Jag har redan läst de flesta däcktest men övertolkar dem inte. Det verkar som om Ni tycker att den lilla skillnaden i friktion är "livsfarlig." Om Du som håller hastighetsbegränsningen enligt GPS och pensionären som åker på vinterdäck och håller hastigheten enligt den 5 % för lågt visande hastighetsmätaren har kortare bromssträcka än Du. Så av dessa två anledningar är pensionären inte mer "livsfarlig" än Du.

#26
2018-03-17 16:30

Men snälla någon. Jag kan garantera dig till 110 %, att jag har betydligt kortare bromssträcka och väghållning. Det är sannerligen inte någon liten skillnad i friktion. Pensionären som är dålig bilförare, borde ist köra på de bästa däcken, för att köra så säkert som möjligt.

#27
2018-03-17 17:22

Anders.J. @ Nå, det har Du inte! hultarn skrev i #21 att bilen i hans exempel gick 30 km/h när den med sommardäck står stilla. Med samma skillnad i friktion = 91 % skulle bilen med vinterdäck stått stilla något tidigare om utgångsfarten hade varit 95 km/h för bilen med vinterdäcken och bilen med sommardäck 100 km/h. Det var så jag skrev!

Varför ondgör Du dig inte över de som undviker dubbdäck på vintern? Skillnaden i bromssträcka är mycket större mellan friktionsdäck och dubbdäck på is än mellan sommardäck och friktionsdäck på sommaren. Kan det vara för att dubbdäck snart kommer att vara förbjudna även i Sverige.

#28
2018-03-17 17:49

Jag har förespråkat dubbdäck sedan jag tog körkort och insett att dubbfria vinterdäck, är precis lika dåliga som de är.

Kör vidare på dina vinterdäck på sommaren du. Naturligt urval har gällt som en regel på jorden i alla år, så den kommer att fortsätta gälla framöver också.

Att jag inte pratar om en annan sak, än den jag pratar om, är iofs inte så särskilt konstigt, om du nu tänker efter.

#29
2018-03-17 19:59

snabb95.
Det är inte den första metern som är viktig.Det är den sista. Precis innan det smäller.

#30
2018-03-17 20:33

Av ditt inlägg i "Mötesolyckor ökar" är det nog så att det naturliga urvalet tyvärr kommer att visa sig mer på dig.
Se kopia av ditt inlägg #18 nedan:
Anders.J.
2018-03-17 15:41
Har aldrig folk i baken när jag kör bil. Kör för fort för det.

#31
2018-03-17 20:32

Lasse J @ Vad Du menar förstår Du väl inte ens själv, eller?

#32
2018-03-17 20:33

Detta forum är helt enkelt ett eget unikum av suspekt forumbeteende. Du fattar seriöst inte att det var ett ironiskt inlägg?

Jag kör med riktigt bra däck och med en riktigt bra bil. Jag kör inte med dåliga däck, eller är för snål för att köpa sommardäck.

Att ens argumentera FÖR att man kan/ska/borde köra med vinterdäck på sommaren, är eg allt som behöver sägas.

#33
2018-03-17 21:09

Anders.J. @ Jag argumentera INTE FÖR att man kan/ska/borde köra med vinterdäck på sommaren.
Jag vänder mig bara mot att de (oftast mest laglydiga) som gör det blir beskyllda/påhoppade för att vara "livsfarliga" alt. idioter i detta Forum.

#34
2018-03-17 21:13

Man kan vara laglydig och idiot. Det ena utesluter inte det andra.

#35
2018-03-17 21:14

snabb.
Läs #21 och #29 parallellt och ansträng hjärnan lite!
Anders.J.
Det är nära nog nödvändigt att I- märka eventuell ironi i detta forum.

#36
2018-03-17 21:48

Skippa halka och däck ett tag. www.youtube.com/watch?v=UUkkVt6l0aA

#37
2018-03-26 17:31

Varför skulle lastbilar eller bussar vara säkrare än andra fordon utan vinterdäck och DUBBAR ? Som jag ser det är det precis tvärtom, efter många hundra tusen mil på svenska vägar under 55 år (som "resande") har jag en viss kunskap om att det motsatta gäller! Det är de stora fordonen, lastbilar och bussar som orsakar farliga situationer, speciellt i vinterväglag, hela tiden "förutsätts det" att småbilarna ska anpassa sig efter att vi, de "stora" bilarna, har svårt att köra i vintertrafik!!
Dumheter!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.