Nästa artikel
Hård kritik mot ”smarta farthållare” – ett fel var 14:e kilometer
Nyheter

Hård kritik mot ”smarta farthållare” – ett fel var 14:e kilometer

Publicerad 6 augusti 2020
I en ny genomgång får biltillverkarnas halvautonoma system hård kritik. Flera av dem kraschade in i en stillastående bil.

Systemen som kan ta över delar av körningen under vissa förhållanden har ofta brister och fungerar inte alltid som tänkt, visar en genomgång som amerikanska organisationen AAA gjort.

AAA rekommenderar att biltillverkarna begränsar när systemen kan aktiveras, till exempel enbart vid bra väder eller på vissa typer av vägar. Systemen har enligt AAA inte blivit mycket bättre än 2018 när ett liknande test gjordes.

– Biltillverkarna måste jobba för mer pålitlig teknik, säger Greg Brannon som är organisationens chef för bilteknologi.

Läs också: Test av autobroms i 19 bilar: Här är modellerna som är överlägset bäst

Missade stillastående bil

Fem olika system har testats under 650 mils körning och i snitt uppstod ett problem var 14:e kilometer. Många av felen rörde systemen som ska hålla bilen i sin fil, men vissa system missade också en stillastående bil vid sidan av vägen för att simulera ett nödläge. Vid två av tre tillfällen kraschade testbilen in i den stillastående bilen vid en snitthastighet av 40 km/tim.

Vid flera tillfällen slutade även systemen fungera med minimal förvarning till föraren, som då blev stressad att ta över körningen själv.

De fem bilarna som testades i år var BMW X7, Cadillac CT6, Ford Edge, Kia Telluride och Subaru Outback. Bilarna har testats med olika förare vid olika testcenter och med teknik för att övervaka förarna under körningen.

Inte självkörande

Biltillverkarnas svar på den här typen av test går ofta ut på att systemen inte är tänkta att göra bilen helt självkörande under alla förhållanden, och att föraren alltid måste vara alert och redo att ta över körningen själv.

Den här typen av system fanns tidigare bara i dyra lyxbilar, men när de nu börjar dyka upp även i billigare ”folkbilar” ser AAA en risk för att mindre insatta bilägare förlitar sig på att systemen alltid fungerar.

Läs också: Bilar misslyckas ofta att bromsa för fotgängare

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-08-06 19:46
1

Alltför stora bilar som framförs av teknikkåta gubbar och så fungerar inte tekniken. Idiotiskt. Oseriös bransch. Inför att bilen inte kan köras för fort och teknik som endast tar över för att förhindra olycka om ni vill göra nånting bra med tekniken.

#9 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Ja, inte verkar det som nya tekniker i bilarna gör att de framförs säkrare. Att t ex hålla avstånd till framförvarande går ofta inte bättre nu än för 40 år sedan.

#a • Uppdaterat: 2020-08-08 08:16
mso 1000

Pratar man bara den adaptiva farthållaren.
Jag kör sedan 4-5 år och 3000 mil per år och använder adaptiva farthållaren till 95% på min skoda.
I stan motorvägen och på landsvägen.
Otroligt avslappnad körning och focus kan läggas på trafiken istället för att koncentrera sig på att hålla hastigheten.
Och som allt annat så måste man ha en gnutta sunt förnuft i trafiken i bilen.
Har man inte det så går det åt skogen hur man än gör och vilken bil man än sitter i.