Bild
Nästa artikel

Bilar misslyckas ofta att bromsa för fotgängare

Nyheter

Trots att fler och fler fordon får autobroms med fotgängarskydd fungerar det inte i alla lägen.

Det är amerikanska motororganisationen American Automobile Association, AAA, som testat autobromsens förmåga att upptäcka och stanna för vuxna fotgängare och barn.

Testen gjordes i såväl i mörker som dagsljus. Bilarna som testades var Tesla Model 3, Toyota Camry, Honda Accord och Chevrolet Malibu, samtliga av 2019 års modell. 

Bilarna färdades i en hastighet mellan 32 kilometer i timmen och 48 kilometer i timmen. Bästa utfallet kom när bilarna skulle undvika kollision med en vuxen testdocka i 32 kilometer i timmen som gick tvärs över vägen i dagsljus. Här lyckades fordonen stanna innan krock i 60 procent av fallen. 

Men när den fullvuxna testdockan ersattes av en i barnstorlek, som rörde sig mellan två parkerade bilar och ut i gatan, körde bilarna på barnet i 89 procent av fallen i 32 kilometer i timmen. 

När bilarna svängde höger in på en gata där en vuxen person gick över vägen resulterade det i påkörning för samtliga testfordon. 

AAA konstaterar också att systemen var ineffektiva i alla scenarion där bilarna färdades i den högre hastigheten, 48 kilometer i timmen och att ingen av dem upptäckte en vuxen fotgängare när det var mörkt. 

Diskutera: Vad tycker du om autobroms med fotgängarskydd?

Kommentarer

#1
2019-10-08 09:11

Precis! Och vad händer när en förare litar på autobromsen tror du? Jo, det uppenbara händelseförloppet är att föraren då sitter och litar på autobromsen och interagerar med sitt fordon på annat vis än om hon inte litat på tekniken. Hon sliter förstås fram mobilen. Autobroms med mera auto fungerar inte tillsammans med människor ty de förändrar hur vi interagerar med våra fordon. Och när de då inte fungerar alls så skapas olyckor som annars inte hade behövt hända.

Detta är vad som händer ty det är helt mänskligt. Dessutom är det vad tillverkarna vill skall hända: För annars får de inte sin teknik testad. Den testas på oss så att den är funktionell till dess autonoma fordon gör entré. Vi är bara försökskaninerna.

För övrigt skall bilar utrustade med autobroms ha dessa testade en gång per år på Bilprovningen. De förändrar hur föraren interagerar med fordonet och skall därmed testas. 

.

#2
2019-10-08 09:25

Klarsynt: Vilka källor med statistiskt säkerställd fakta hänvisar du till när du påstår att autobroms ändrar förarens beteende kontra om samma förare kört bil utan autobroms?

#3
2019-10-08 09:46

Jaha, låter ju som att systemet är ganska värdelöst. Då visste man det. Ok, säkert hjälper det till att minska farten lite i många situationer, men speciellt bra verkar det ju inte fungera.

#4
2019-10-08 09:59

Men det är väl aldrig någonsin någon biltillverkare som gått ut och sagt att ni kan sluta bromsa själva för bilen gör det åt er?!? Detta är ett hjälpsystem! Som kanske kliver på bromsen nån millisekund tidigare än vad föraren hade gjort, och på det sättet om det inte går att stanna helt iaf träffar med lite mindre hastighet, vilken kan vara skillnaden mellan liv och död för en oskyddad trafikant. Om man inte samtidigt jämför testerna med lika många tester med människa bakom ratten och samma förutsättningar så säger det ju ingenting. Visar det sig att autobroms och förare tillsammans då minskar olyckorna med någon procent jämfört med enbart förare så är ju faktiskt systemet en succé......fråga den personen som slapp bli påkörd....

#5
2019-10-08 10:20

I denna fråga är jag helt överens med Henrik ! Och jag är fullständigt övertygad om att bisysslor under körningen som att illegalt ägna sig åt mobilen istället för trafiken är minst lika vanligt hos bilförare som har bilar utan s k autobroms. All hjälp vi kan få för att nedbringa olyckor och följden av dessa är positiv och som allt annat tekniskt så utvecklas tekniken successivt och är inte fulländad från början.

#6
2019-10-08 10:27

Nej, jag tror med bestämdhet att folk med diverse "hjälpsystem" blir mer nonchalanta. Det ser jag i Stockholmstrafiken där nyare bilar med dessa system ofta är inne och vinglar i andra filer, systemen fungerar inte... men chauffören sitter och fipplar med mobilen.

#7
2019-10-08 10:38

Har en känsla av att ni som "tror" att förare med bilar som har dessa hjälpsystem "fipplar" mera med mobilen själva kör bilar utan dessa system och för fram dessa åsikter för att rättfärdiga era egna bilval. Har kört bilar med dessa system under flera år nu och inte förändrat mitt förarbeteende. Däremot får system som adaptiva farthållare effekten att om man mer eller mindre alltid använder denna så håller man betydligt längre avstånd till framförvarande bilar i motsats till väldigt många bilar vars förare uppenbarligen är väldigt närsynta. Och inte alltför sällan bilar som man vet saknar dessa nya säkerhetsfunktioner.

#8
2019-10-08 10:39

Saabium: Så du menar att i en bil utan autosystem hade inte bilen vinglat? Du menar att samma förare om han kört en äldre bil hade struntat i mobilen och suttit med helkoll på trafiken istället? Bullshit tror jag....samt hur vet du att just den nyare bilen som du ser vinglar har filhållningssystem och om den har det att den har det aktivt och därmed kan avgöra om det inte fungerar eller ej?

#9
2019-10-08 10:44

För mycket tjafs i nya bilar.

#10
2019-10-08 10:49

GRP: Bara till att välja medpassagerare som inte tjafsar så mycket då ;)

#11
2019-10-08 11:16

Haha
Jag kommer ihåg när ABS-bromsarna började komma på bilarna: Exakt samma kommentarer, en del har svårt för utveckling.
Jag kommer ihåg när en ansedd systertidning kopplade ur ABS-systemet ur en BMW och gjorde bedömningen av bromsförmågan då. En del av dessa herrar jobbar väl nu på ViB.

Tiden går fort när man har roligt brukar det heta

#12
2019-10-08 12:10

Henrik tycker jag verkar vettigaste här, systemet är tänkt att hjälpa till och minska skadorna. Sedan om olyckan helt undviks är det bara ett plus. Har för mig att det finns en video ifrån autobahn där en Tesla bromsar in kraftigt innan föraren inser vad problemet var, det var han nog bara glad över efteråt.

#13
2019-10-08 12:39

Jag håller inte med om att folk med diverse hjälpsystem i bilen skulle bli mer nonchalanta. Vilken forskning visar det? Min åsikt är att alla bilister framför sin bil med samma skärpa som man alltid har gjort, oavsett bilens tekniknivå.

#14
2019-10-08 16:48

Som svar på frågan rörande autobroms med fotgängarskydd, så kommer säkert systemet bli bättre och bättre för varje årsmodell framöver. Att sedan bilförare av dagen verkar slå av, eller inte använda vissa system, står väl helt klart. Med tanke på så många som byter fil utan att blinka(de måste slagit av vingelskyddet, annars motstyr ratten filbytet). Att de sedan i moderna bilar av senaste modell sitter och pratar med mobilen i handen, är antingen smått korkat eller att de inte förstår hur de skall ansluta mobilen till bilen(vilket i dagens moderna bilar är plätt lätt). Dessa bilförare står inte högt i kurs hos mig. Kan inte förstå hur många av dem har kunnat få förmånsbil på sitt arbete, med så lågt IQ att de inte ens kan ansluta sin mobil till bilen. Ursäkta min irritation men arbetsgivaren måste väl ha högre krav än att bara sätta en modern bil i händerna på dessa personer.

#15
2019-10-08 19:54

Vem minns inte Volvos autobroms :)
Den har man skrattat åt fler gånger.

#16
2019-10-09 09:30

Jag kan bara konstatera att "vinglandet" ökat betydligt de senaste två åren. Och jag tror inte det finns forskning som motbevisar eller för den delen bevisar min teori. Jag utgår från mina egna obeservationer: nya bilar vinglar mycket in på andras filer numera.

#17
2019-10-09 09:50

Vinglandet har nog mera med mobilanvändning att göra mera generellt än med användning av ny teknik och jag personligen har ö h t inte observerat detta med att "vinglandet" skulle ha ökat. Sen är det som vanligt - det man vill se det ser man.

#18
2019-10-09 10:19

@Pi
Vinglandet ökar och mobilanvändandet ökar. Varför? Jo, på grund av den nya teknologin "auto" som invaggar folk i falsk trygghet. "Jag kan fibbla med mobilen - för är det något så bromsar bilen automatiskt".

Så fungerar människan. Svårare än så är det inte.

.

#19
2019-10-09 11:05

Klarsynt: Då upprepar jag frågan från tidigare i tråden som du vägrar svara på:
Vilka källor med statistiskt säkerställd fakta hänvisar du till när du påstår att autobroms ändrar förarens beteende kontra om samma förare kört bil utan autobroms?

#20
2019-10-09 11:16

Faktum är nog att Klarsynt/Antifeministen inte har några källor att hänvisa till utan gissar hejvilt utifrån att han vill rättfärdiga sitt eget bilval.

#21
2019-10-09 11:54

Vilka källor med statistiskt säkerställd fakta har ni som påvisar att folk inte blir invaggade i falsk trygghet? Sluta tramsa med sådant trolleri nu - det är självklart att folk blir påverkade. Lite sunt förnuft räcker för att förstå det.

.

#22
2019-10-09 11:55

För övrigt borde Euro Ncap ta bort stjärnor från de bilar där autobromsen inte fungerar. Med tanke på att toppbetygen endast delas ut till bilar med diverse auto, och att detta auto sedan inte fungerar, så är helt uppåt väggarna. Stjärnorna borde självklart avspegla faktisk krocksäkerhet - inte sådant här falsarium.

.

#23
2019-10-09 12:47

Klarsynt/Antifeministen - det är du som påstår att förare blir invaggande i nån sorts falsk trygghet och då är det nog också du som får stå för källorna på detta men jag misstänker att du inte har några utan detta är dina egna hejvilda gissningar.

#24
2019-10-09 18:19

Klarsynt är som vanligt inte särskilt klarsynt.
Jag minns mycket väl det som Hannu Rantala tog upp.Låsningsfria bromsar skulle endast ge längre bromssträckor eftersom de bromsade för dåligt för att de inte skulle låsa hjulen. I praktiken visade det sig att endast beträffande djup snö och djup sand kunde man påvisa lite kortare bromssträcka eftersom de låsta hjulen grävde ner sig. Numera är ABS utvecklat till ESP och bromsar bättre på alla underlag.
För övrigt hade det tjatats så mycket om att man inte skulle låsa hjulen, så de flesta bromsade faktiskt för dåligt. Det gällde ju att bromsa så hårt det bara gick och släppa efter och kanske pumpbromsa när man märkte att bilen kasade på låsta hjul. Att bromsa så går faktiskt. Jag gjorde själv så vid ett par tillfällen när det behövdes. Hur man reagerar i en krissituation är dock väldigt olika. Det finns de som panikslaget släpper ratten och gör just inget annat.
Det finns en anledning till att EBD infördes. Klev man på bromspedalen snabbt, indikerade systemet att här ska det tvärnitas!, så jag var glad att jag (som alltid) hade bilbältet på plats. (Jag satt i en ovanligt lättrampad Citroën.)

Tidigare ändå gnälldes det över vinterdäck. Folk skulle köra som idioter i tron att det blev som sommarvägar.
Och innan dess gnälldes det över varselljus på dagen. "Kan man inte sen en annan bil när solen skiner, ska man fan i mig inte ha körkort!"

Det kommer alltid att finnas idioter som inte har bakom ratten att göra.
Visst har jag sett vinglande bilar, och det har ofelbart berott på att föraren sysslat med annat än bilkörning.
Åk in till Stockholm och cirkulera lite bland T-baneplattformarna. Den där stapplande varelsen som emellanåt stannar helt och växlar riktning och nästan kliver på rulltrappan som går åt fel håll, är ingen senildement åldring, utan en ungdom med proppar i öronen och skärm framför ögonen. Ibland lyfts blicken och tittar förvirrat omkring. Där kan vi inte skylla på automatiska hjälpsystem – de skulle snarare behövas.

Att autobromsarna ännu inte klarar allt beror på att man av konkurrens- och kostnadsskäl släpper ut system lite väl tidigt. Men nog tusan gör de nytta ändå. Och bättre blir de undan för undan.
Att brister uppmärksammas är givetvis utmärkt. Det sätter lite mer press på tillverkarna och användarna får en ny insikt.

#25
2019-10-10 13:16

Jag gör aldrig något annat än kör bil när jag kör bil, trots det så känns det bra att ha autobroms som extra säkerhet.
Men man kan bli överraskad, skulle köra om en bil (på landsväg) som skulle svänga till höger och bilen körde ut på vägrenen för att svänga och släppa förbi oss som låg bakom så jag körde lite till vänster med avsikt att köra om eftersom det var plats till det men si nää, min bil autobromsade men bara lite för jag var förbi ganska snabbt. Systemet tyckte visst ändå att jag låg för nära. Hastigheten var ca 50 och jag hade ett antal meter och låg nästan vänster om bilen som skulle svänga.

Jag brukar alltid köra om bilar som skall svänga till höger om det finns plats till det, jag väntar inte bakom och bromsar in och väntar till bilen framför har svängt av, men detta gillar tydligen inte Autobromsen.

Hur gör ni?

#26
2019-10-10 14:06

Hacken: Både på mina Volvos och på Teslan så om man blinkar till höger i det läget, som man väl egentligen ska om man passerar linjen, så går inte autobromsen in.

#27
2019-10-10 14:54

Ah, tack för tipset Henrik.

#28
2019-10-14 13:25

Helt klart borde vi välkommna alla försök till att få ner antalet skadade och dödade i trafiken. Att alla olyckor undviks är nog en utopi men att vi får hjälpmedel som minskar antalet och mildrar effekten av mänskliga misstag är för mig ebara positivt. Det är trots all människan som står för majoriteten av orsakerna till olyckorna. Att det vinglas i trafiken beror nog inte bara på telefoner utan även på nya bilars infosystem som flyttar förarens focus från vägen mer än de gamla anolga. Säger inte att vi skall återgå till det men vi behöver fundera på smarta sätt att använda ny teknink som stöd, inte som en distraktion. Design och utveckling av interfacet mellan förare och bil måste bli bättre. Att idag placera hastighetsmätare ,fläktstyrning ,mm in i en peksärm snett utanför förarens upmärksamhetsområde är bara dumheter. Pekskärm! Om det är olagligt att peta på en telefon under färd, hur kan det vara lagligt att peta på en skärm, bara för att den sitter i instrumentpanelen?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.