Bild
Nästa artikel

Här startar Volvos produktion i Kina

Nyheter

Volvos serieproduktion i Chengdu är nu officiellt igång. Enligt Volvo är det ett viktigt steg i etableringen på den kinesiska marknaden.

Modellen som börjat serieproduceras i Chengdu är Volvo S60L, i stort sett en S60 med lång hjulbas som har tagits fram speciellt för den kinesiska marknaden. Modellen får officiell premiär på bilmässan i Guangzhou den 21 november.

– Vi jobbar verkligen för full maskin i Kina, säger Lars Danielson på Volvo i Kina. Den officiella starten av serieproduktionen i Chengdu är bara en i raden av många milstolpar som vi har nått de senaste åren.

Under hösten har Volvos också startat produktionen på sin motorfabrik i Zhangjiakou, som levererar motorer till Chengdu.

Andra hemmamarknad
Volvos strategi är att göra Kina till sin andra hemmamarknad. Förhoppningen är att det ska leda till att man säljer 800 000 bilar om året världen över. Hittills har man också lyckats väl på den kinesiska marknaden, med en ökning på över 40 procent från januari till oktober jämfört med samma period förra året.

För tillfället är XC60, S60, och V60 Volvos viktigaste modeller på den kinesiska marknaden.

Diskutera: Hur ser du på Volvos Kinatillverkning?

Kommentarer

#1
2013-11-06 10:16

De här "fantastiska" procenttalen är ju helt värdelösa när stycketalen är så små. Det är ju ingen konst att öka försäljningen med 100 procent om man året före sålde bara en enda produkt ... För övrigt är det intressant att läsa på Volvos egen nätsida att man knappt själva säkert vet var huvudkontoret ligger: "Volvo Cars huvudkontor, produktutvecklings-, marknadsförings- och administrationsavdelningar finns i huvudsak i Göteborg. Sedan 2011 har Volvo Cars även kontor i Shanghai och Chengdu i Kina. I Volvo Cars nya kinesiska huvudkontor i Shanghai finns ett teknikcenter och funktioner för försäljning och marknadsföring, tillverkning, inköp, produktutveckling samt andra stödfunktioner." Först "i huvudsak i Göteborg" och sedan "I Volvo Cars nya kinesiska huvudkontor i Shanghai". Luddigt så det förslår.

#2
2013-11-06 10:37

Det här är nog något som Volvo måste göra för att överleva på sikt. Alla stora biltillverkare producerar bilar både här och där världen över.

#3
2013-11-06 10:41

Har varit och är skeptisk till Volvos möjligheter men det är iaf lovande att man nu ökar på den marknad där det enligt alla experter finns mest potential.

2012 sålde man 42 tusen bilar i Kina och får man nu ett lyft där så är det goda nyheter även för oss i Sverige.

#4
2013-11-06 10:48

Själv betraktar jag Volvo som kinesiskt med verksamhet i Sverige. Och det är ju bra att ett kinesiskt företag har verksamhet i Sverige - frågan är bara i vilken omfattning och hur länge till.

#6
2013-11-06 10:58

Det skall bli intressant att se hur mycket urlakning som behövs innan inbitna volvoiter överger tänket om "den svenska kärnan". Och inte verkar det som att Volvo självt vet var huvudkontoret ligger ...

#7
2013-11-06 11:31

Att Volvo tillverkar bilar i Kina är dåligt för den amerikanska marknaden. Våra kompisar i Iowa säger att när världens fulaste bil äntligen börjar se skaplig ut så kan man inte köpa den för att den är från Kina. Men Volvo kanske accepterar tappet i USA till förmån för marknaden i Kina. Även i Sverige har liknande tongångar hörts.

#8
2013-11-06 12:00

Det verkar som de bilar som tillverkas i Kina är avsedda för hemmamarknaden så jag tror inte vi behöver bekymra oss över kvaliteten på de bilar som säljs i västvärlden. Dessutom finns det ingen anledning att anta att kvaliteten skulle vara sämre än de bilar som tillverkas i Sverige. Många märkesprudukter tillverkas i lågprisländer och håller samma kvalitet som de som kommer från ursprungslandet.

#10
2013-11-06 12:35

Björn Sala, att Volvo skulle tappa försäljning i USA på grund av produktion i Kina tror jag är långsökt. Sannolikt har man tagit med kvalitetsnormer och produktionsmetoder från Europa
Björn Sala, om du har rätt hur kan då Apple sälja sina produkter på hemmamarknaden? Designed by Apple in California. Assembled in China står det på min iphone.
Jag tycker det är bra att Volvo kan slå ut utvecklingskostnaderna på betydligt fler tillverkade bilar än om man bara hade basen i Europa.

#11
2013-11-06 12:36

Fullt naturligt att tillverka bilarna där marknaden finns, inte minst ur ett logistiskt och miljöperspektiv.
De tyska premiumtillverkarna har redan fabriker i Kina så det är väl ett naturligt steg för Volvo att ta om man vill vara med och konkurrera.

Annars verkar det mest vara de som inte gillar Volvo som fått vatten på sin kvarn i och med det kinesiska övertagandet, att en kinesisktillverkad Volvo skulle vara sämre än en svensk- eller holländsktillverkad dito.
Tror inte att så många amerikanare reflekterar över att deras nya BMW med största sannolikhet är tillverkad i Mexico och inte i Bayern...

Att det skulle vara en nackdel för Sverige att Volvo nu helt plötsligt inte är svenskt längre stämmer heller inte riktigt, vad många tycks ha glömt bort var att Volvo innan det kinesiska övertagandet var ett amerikanskt märke och har inte varit svenskt sedan -99.
Tror inte kineserna blir en sämre ägare än vad Ford var...

Tror nog att Volvo även fortsättningsvis kommer att betraktas som ett svenskt märke och inte ett kinesiskt oavsett var huvudkontoret ligger, på samma sätt som Jaguar inte betraktas som ett indiskt märke, Rolls-Royce som ett tyskt eller Opel som ett amerikanskt...

#12
2013-11-06 12:42

Prestigelös, du måste hålla isär "ägande" och "ägande".

Dessutom, den dagen Volvos huvudkontor helt och hållet ligger i Kina, samtidigt som Volvo helt ägs av ett kinesiskt bolag (vilket alltså redan är fallet), är det omöjligt att betrakta Volvo som svenskt. Det är bara svenskarna som inte vill inse hur det förhåller sig.

#14
2013-11-06 13:08

Visst är Volvo kinesägt men varumärket Volvo kommer fortfarande att betraktas som svenskt hos gemene man, inte bara i Sverige, även om huvudkontoret också flyttas till Kina.
Misstänker att de flesta utanför Sverige inte ens vet om att Volvo sålts till Kina, eller för den skull bryr sig om att så är fallet.

Allt beror på hur Varumärket Volvo vårdas, ska det fortsättningsvis lanseras som typiskt skandinaviskt eller ska det "kinesifieras", om det sistnämnda inträffar så kan jag hålla med om att det på sikt helt tappar sin svenska identitet.

#15
2013-11-06 13:31

Medan leifer pratar nutid, pratar jag framtid.

Vad gemene man anser spelar ingen roll. Om Volvo helt ägs av ett kinesiskt företag och huvudkontoret skulle komma att hamna i Kina - och därmed högst sannolikt också forskning och utveckling - går det inte att se Volvo som svenskt längre. Men det märks tydligt här i kommentarerna vilka som under inga som helst villkor vill lyssna på det örat.

#16
2013-11-06 13:49

Det är klart att man alltid kan diskutera om bilarns hemvist.
Är Toyota Aygo en japansk bil?
Är Peugeot 107 en fransk?
Är Dacia en rumänsk bil?

Men, det var inte frågan i artikeln. När det gäller saker producerade i Kina, så finns det självklart skräp, men också kvalitetsgrejor. Man får inte glömma att det är billigare att även producera kvalitet i Kina eller Indien än i väst.

Jag tycker nog att kineserna vårdat Volvo ganska väl, följt tråden om Volvo likamed säker bil. Men, jag är tveksam till minskningen av antalet modeller då konkurrenterna har ökat varianterna. Både fler storlekar och 2/3/4/5 dörrar, kombi och cab, Volvo gör tvärtom. Se på BMW och Audi.

#17
2013-11-06 13:58

Men hultarn, det här är egentligen inte frågan om enskilda bilmodeller för ett visst märke, utan om just själva märket.

#21
2013-11-06 18:13

Nǐhǎo Ruìdiǎn, blanda inte in mig i den gruppen av svenskar som inte skulle förstå att Volvo har en gyllene chans att utvecklas i Kina.

Sedan finns det ingenting som säger att Volvo "måste" förbli ett svenskt företag. Din idé om idioti har vi sett exempel på i företagsvärlden tidigare.

Sedan: "Mina bilintresserade kinesiska vänner är helt eniga om en sak: Den dag Volvo skulle betraktas som kinesiskt här i Kina så är det kört för Volvo PV här."
Ok, men jag pratar om saken ur ett svenskt perspektiv.

#23
2013-11-06 19:06

Var hittar du en referens till att jag skulle tycka att ALLT är skit med Sverige och att svenska folket är dumma i huvudet? Detta har jag nämligen aldrig skrivit! Men annars har du rätt: Asiaterna har kopierat vilt genom åren och någon originalitet har aldrig funnits.

#25
2013-11-06 19:07

Hoppas att du noterade att det inte var jag som skrev om "dumma svenskar" först och att jag reserverade mig mot den exakta innebörden genom att använda citationstecken.

#27
2013-11-06 19:30

Jo, jag säger massor - det stod ju att jag reserverade mig mot den EXAKTA innebörden i uttrycket. Men nog finns det anledning att fundera över uttrycket. Och visst var det så att du gick igång på att jag tryckte till dig om det där med "komplex för tyskar"?! =) Men flata är vi, rakt av. Vi är till exempel det enda landet i EU som INTE vågar använda oss av samma lag mot handhållen mobil som alla andra länder använder. Det mesas å det grövsta i det här landet i väldigt många frågor.

#28
2013-11-06 19:52

Volvo är just nu mer svenskt än under Fordtiden. Volvo har t ex kostsamt fått utveckla sina nya motorer självt i stället för att ta dem från Fords hyllor. De är också tvungna att ta fram sina egna nya plattformar i stället för att ta över sådana från Ford. Alla dessa kostnader och ansträngningar kostar -pengar som hade behövts till en större modellpalett. Från Kina finns inte mycket teknik att hämta för närvarande. Dessutom har väl Volvo fått litet pariastämpel bland andra tillverkare pga sin ägarstruktur -man har inte lyckats få fram ett samarbete kring en C-plattform. Volvo säljer dåligt i USA -jag tror att det finns en utbredd tea-partynationalism, och att risken för bakslag inte ska underskattas. Volvo skulle behöva moderna rymligare bilar än 60-serien i USA så en 60L kanske ändå hittar det. Lokala utlandsmarknader i Asien och Australien kan kanske komma i fråga. Skulle en priskonkurrenskraftig 60L ha en chans i Australien? Litet intressant är (har jag sett en uppgift om) att första bilen från nya fabriken är en elbil (?). En laddhybrid skulle sitta väldigt fint i Kina med dess smogproblem. Det är ironiskt att kinesiska staten betraktar Volvo som ett utländskt märke och inte gett det samma företräde som kinesiska märken vid upphandling av statliga och kommunala flottor. Volvo är privatägt. Mercedes, Volkswagen, BMW med flera är lierade med de stora statliga bilfabrikerna genom joint ventures. Hälften av Mercedes vinster i Kina går alltså till direkt till kinesiska staten. Mercedes, GM VW m fl snarast stärker kinesiska staten, och det mycket mer än Volvo (jag är medveten om volymskillnaden).Volvo/Geely verkar närmast vara motarbetade av kinesiska staten t ex betr svårigheten att få tillstånd för fabrikerna. Volvo är en underdog också i Kina! Hur mycket kinesiskt det blir i längden beror på om man lyckas ute i övriga världen.

#29
2013-11-07 07:47

Själv betraktar jag Mercedes som Arabiskt med verksamhet i Tyskland. Och det är ju bra att ett Arbabiskt företag har verksamhet i Tyskland - frågan är bara i vilken omfattning och hur länge till.
Dubai Holdings Största aktieägaren av Mercedes.
Ni hör hur löjligt det låter, var produkten utvecklas bestämmer från vilken nation det kommer från punkt.

#30
2013-11-07 07:51

Har inte ViB ställt om till vintertid? Se tidstämpeln!

#31
2013-11-07 08:52

Motorkillen, nu är det så att Volvo är HELÄGT av ett kinesiskt bolag. Din i eget tycke fyndiga tanke om Kuwait och Mercedes fungerar inte (fast egentligen pratar vi inte om Mercedes, utan om Daimler).

#33
2013-11-07 10:48

Jaguar och Land Rover är helägt av indiska Tata och Lotus är helägt av malaysiska Proton och samtliga dessa märken har huvudkontor och produktutveckling kvar i England. Jag tror nog att även Volvo kommer att ha huvudkontor och produktutveckling kvar i Sverige under överskådlig framtid. Samtliga VW modeller som säljs i Australien tillverkas i Sydafrika utom Amarok som kommer från Argentina och Caddy som kommer från Polen. Ingenting importeras från Tyskland.

#34
2013-11-08 10:13

Googlade lite och det verkar som om araberna sålt sin andel vilket jag missat helt:

http://www.bilpriser.se/abu-dhabi-saljer-sin-andel-av-daimler
http://www.arabianbusiness.com/abu-dhabi-exiting-investment-in-daimler-report-475145.html

Edit:Tydligen har det kommit in andra arabiska pengar:

Kuwait Investment Authority (Kuwait): 7.6% av aktierna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.