Nästa artikel
Här ersätts ratten med datormus: ”Helt logiskt”
Nyheter

Här ersätts ratten med datormus: ”Helt logiskt”

Publicerad 2024-06-08 06:30 (uppdaterad Igår 9:57)
Underleverantören Hitachi tittar tillsammans med Honda på att ersätta den klassiska ratten med en liten ”datormus” på mittkonsolen. Idén är inte helt olik den joysticklösning som Saab tog fram på 1990-talet.

Att ersätta bilens ratt med någon annan lösning har varit en ingenjörsdröm i flera årtionden. Men än så länge styrs bilarna fortfarande med en klassisk ratt.

Nu hoppas underleverantören Hitachi Astemo på ändring. Det japanska företaget har startat ett projekt tillsammans med Honda som går ut på att ersätta ratten med en annan ”inmatningsmetod”. Den placeras på mittkonsolen och ser ut som en datormus.

På så sätt kan bilen styras med en hand och det finns heller inte längre något behov av ratt eller rattstång.

När Hyundai visade upp den konceptbil som skulle ligga till grund för elbilen Ioniq 6 styrdes den med två reglage – ett på varje sida om förarstolen. ”Genom två styrspakar som kan vridas åt höger och vänster kan föraren styra bilen från ett mer komfortabelt läge”, uppgav Hyundai.

Alla sensorer och all den avancerad mjukvara som finns i nya bilar innebär att de på sikt kommer bli självkörande, enligt Hitachi.

– Vi tycker därför det är helt logiskt att tänka om kring metoden för att styra bilen och att få till en generationsförändring här också, säger Kenichi Kirihara, chef för chassiutveckling på Hitachi Astemo, till Automobilwoche.

Förutom att göra körningen säkrare är förhoppningen att biltillverkarna ska kunna spara pengar, att personer med funktionsnedsättningar lättare ska kunna köra och att krocksäkerheten ska förbättras eftersom det inte behövs någon klassisk ratt eller rattstång att slå i vid en olycka.

Hitachi erkänner att tekniken ligger långt fram i tiden och förmodligen inte kommer bli verklighet inom en tioårsperiod – om den någonsin blir det.

Saab skippade ratten
  • 1992 visade Saab upp en experimentbil som baserades på 9000 Turbo och som styrdes med en joystick på mittkonsolen.
  • Överföringen till hjulen sköttes elektroniskt och för föraren var det bara att vicka spaken åt vänster eller höger för att svänga.
  • Spakarna för blinkers, torkare och ljus hade inte glömts bort utan flyttats till en panel på förardörren.
  • Utan ratt och rattstång fanns inte längre en hård grej att slå i vid en olycka och i stället kunde en större krockkudde monteras.
  • Saab trodde att spaken skulle kunna lanseras brett någon gång 2010–2015.

Text: Fredrik Diits Vikström

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (7)

  • 2024-06-10 19:48 Mr Snoid skrev: SKF skrev:…
  • 2024-06-10 19:10 SAAB TTid skrev: Som vanligt…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.