Trafikverket har omkring 270 rastplatser längs vägarna, och hittills har myndigheten varit restriktiv när det gäller att förse dem med snabbladdare för elbilar.
Nu ändrar myndigheten inställning. Trafikverket kan nu låta företag bygga och driva laddstationer på några av rastplatserna. Totalt pekas 31 platser ut som extra lämpliga, och först ut blir rastplats E4 Brahehus.
Laddstationerna som byggs är främst till för tung trafik, med minst åtta platser för lastbil och släp.
Men vissa av rastplatserna har så gott om plats att även snabbladdare för personbilar kan byggas.
– Vårt förslag är att det även kommer finnas särskilda laddplatser för personbilar, men de är inte samma platser som för tunga fordon, säger Sandra Nordahl, avdelningschef för Samhällsplanering och genomförande på Trafikverket till Vi Bilägare.
Laddarna för tunga fordon ska kunna erbjuda en snitteffekt på minst 350 kW under 45 minuter med högst 15 minuters återhämtningstid, och så kallad lastbalansering ned till 175 kW är tillåten. För personbilar är kraven lägre: de ska kunna leverera minst 150 kW och kan lastbalanseras ned till 75 kW vid behov.
Än så länge är det oklart om laddarna blir verklighet. Trafikverket har tidigare haft svårt att hitta företag som vill bygga och driva laddstationer för elbilar, men det gällde främst platser i glesbygd.