Bild
Nästa artikel
Här är nya, större Toyota Prius

Här är nya, större Toyota Prius

Nyheter

Från bästsäljande hybrid till en hel modellfamilj. Här är första bilden på Toyota Prius som flexbil.

En reklamskylt i Las Vegas avslöjar en ny variant av Toyota Prius.

Bilden visar en Toyota Prius placerad framför en större bil. En textrad slår fast: ”Prius-familjen blir större.”

Det har tidigare spekulerats om en kompakt flexbilsvariant av Toyota Prius och mycket talar för att det är just den bilen som visas baktill på skylten.

Av reklamtavlan att döma blir bilen längre, högre och får ett större bagageutrymme jämfört med nuvarande Toyota Prius. Om bilen blir sjusitsig eller får tre sätesrader är fortfarande oklart.

Tillsammans med en mindre variant av Toyota Prius ska flexbilen lanseras 2013.

Toyota Prius har sålts i över två miljoner exemplar sedan bilen introducerades i Japan 1997, det gör modellen till den mest sålda hybridbilen hittills.
 
Diskutera: Vad tycker du om Toyota Prius som flexbil?

Taggar: Nyheter, , Toyota Prius

Kommentarer

#1
SiggeN
2010-10-12 14:12

När ska det gå upp för folk att denna bil totalt sett (sett till resurserna som går åt vid tillverkning) är en större miljöbuse än en Hummer? Hela projektet är bara ett PR-jippo (enligt rykte sponsrat av japanska staten).

#2
the_dude
2010-10-12 14:37

Det stämmer inte.

#3
Orch
2010-10-12 15:21

SiggeN: har du en trovärdig källa till dina påståenden? Förutom att "ett rykte" säger att det är "ett jippo"? Ett annat och intressantare rykte för konspirationsspanare är det som säger att den misslyckade amerikanska bilindustrin systematiskt försöker misstänkliggöra framgångsrika konkurrenter.

Till ämnet: det är väldigt välkommet med en större Prius men den får gärna vara minst lika stor som Verso för att bli intressant...

#4
SiggeN
2010-10-12 15:26

Det som inte blivit officellt bekräftat är japanska statens ekonomiska stöd. Men visst är hela projektet ett marknadsföringsjippo med tanke på den miljöovänliga tillverkningen och resurserna som åtgår för tillverkling av batterierna. Ni får själv googla lite.

#5
2010-10-12 17:12

SiggeN har aldrig presenterat en källa någonsin för något av sina påståenden. I våra diskutioner tidigare har han aldrig rått på mig med fakta, därför har han ett horn i sidan på mig. Ge oss fakta en länk eller någonting som styrker ditt påstående. Men har man aldrig fått något förut lär man inte få det nu heller. Alltså är alla andras kommande hybrider från alla andra tillverkare lika miljöovänliga. Det är snarare tvärtom att Prius är väldigt miljövänlig i just tillverkningen. Det är väl bara bra att den japanska staten sponsrar så utvecklingen inte står still.....var är problemet?

#6
2010-10-12 17:25

Har inte en blekaste aning om Japanska staten stödjer Toyota, men har inte svenska staten stöttat både Volvo och SAAB genom åren ??
Har inte dom flesta stater stöd åt sina inhemska industrier ??
Jag bara undrar.

#7
SiggeN
2010-10-12 18:42

Eftersom vissa inte orkar googla själv:

Första träffen när jag googlade på tillverkning prius miljö

http://www.zatzy.com/allmaent/280642-undersoekning-lista-bilars-totala-miljoepaverkan-fran-tillverkning-skrot.html

#8
surabaron@hotmail.com
2010-10-12 18:56

SiggeN:
Du har helt rätt. Den japanska bilindustrin med Toyota i spetsen har allt sedan 1970 talet stöttats av Bank of Japan genom att den japanska riksbanken, Bank of Japan, har intervenerat den japanska valutan Yenen genom att vid varje tillfälle då Yenen stärkts relativt främst US dollarna sänkt värdet på japanska Yenen! Varför? Enkom för att göra det lättare att exportera de japanska riskokarna OCH att göra det dyrare att importera varor till Japan. NÄR såg man senast en SAAB, Volvo, Cadillac, Opel, Ford, BMW etc på Japansk mark? LÄnge länge sedan. De enda importerade bilarna i Japan är i princip bara ambassadbilar... Resten är inhemska riskokare tex Toyota, Honda, Suzuki etc. Att sedan Toyota Prius bara är ett simpelt PR trick är också helt rätt. Åtminstone är Priusen en miljömässig tankevurpa av enorm storlek. Artikel efter artikel bla från Naturskyddsföreningen och Greenpeace visar att Priusen liksom andra hybrider, med nuvarande batterier, är en katastrof. Läs bla den artikel från TeknikensVärd där man jämfört Priusen mot Hummer där den bränsleslukande Hummern visade sig vara bästa miljöval eftersom den har en gammal beprövad teknik och är sammansatt på ett sådant vis att den överlever motsvarande många många Toyota Prius innan den slutligen skrotas. Det är inte bränsleförbrukningen, par ce, som är det viktiga utan framförallt hur länge den tekniska och ekonomiska livslängden är liksom hur mkt energi har åtgått att utveckla - och - återvinna produkten det som kallas produktcykeln. Att sedan insnöade "tomtar" däribland Shogun och infantila småbarn som Jarl som enbart läser och tror att Toyotareklam är fakta och lärlingsmekare som Hanzzon inte förstår bättre är en annan sak....;o)

#9
2010-10-12 19:22

Surabaron får jag köpa den Toyota Avensis som du påstår dig har till salu, men du äger ingen! Var finns den annonserad?
_______________________________________________________
Visa på länkar och fakta artiklar från Greenpeace och Naturskyddsföreningen om Prius!
________________________________________________________
Så då är alla kommande hybridbilar från andra tillverkare också PR trick? Bla Volvos och Saabs! Då får vi äntligen bort den största miljöfloppen etanolen. Detta kommer att försvinna från marknaden och alla etanol bilar blir värdelösa för ägarna.

Lägg av med leken Kenneth Drake. Alias Surabaron, Aldrig mer Toyota mfl.

#10
SiggeN
2010-10-12 20:25

Shogun...inga kommenter till länken du efterfrågade och fick där man räknat på Prius miljöpåverkan. Varför tjatar du om surbaronens bilannons? Du gick över alla gränser häromdagen med förtäckta hot. Dags att tagga ner!

#11
easy
2010-10-12 20:45

Den bluffrapporten har många gått på. Otroligt att lobbyism kan vara så framgångsrikt.

http://www.pacinst.org/topics/integrity_of_science/case_studies/hummer_versus_prius.html

#12
2010-10-12 21:22

SiggeN.

Nu får att du tagga ner! Vad då förtäckta hot? Ljuger man att man har en bil till salu som man inte ens äger i detta fallet en Toyota Avensis som man pratar skit om att bilen är dålig etc. Bara för att sprida missriktad dålig publisitet så Toyota ska få dåligt rykte. Då ska detta avslöjas eller hur? Klicka på Surabaron och Aldrig mer Toyota så ska du få se vilken info du får fram, det är samma person som inte kör Toyota och det riktiga namnet är Kenneth Drake. Det är ganska ohederligt att göra så att sprida information som är lögn. Därför får jag heller inget svar på var man kan se annonsen på bilen för det existerar ingen bil. Förstår du nu?

#13
2010-10-12 21:27

Hur det nu än är med det ena och det andra, så är Prius svindyr just i Sverige. Ute i Europa kostar den som en Avensis 1.8. Miljöentusiasterna här hemma betalar glatt 40.000 kr extra. Baksmällan kommer snart. (Se senaste försäljningssiffror.)

#14
2010-10-12 21:49

Det blir ingen Prius MPV till Europa enligt TV.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/101012-prius-mpv-europa/index.xml

Men undrar om detta är hela sanningen om Prius MPV och Verso. I någon version så dyker nog en hybrid MPV upp. Smartast vore nog av Toyota att använda namnet Prius MPV för att namnet Prius är inarbetat som ett varumärke ungefär.

#15
2010-10-12 22:02

Ganska otroligt egentligen ... att det finns folk som kan, direkt hata ett (eller flera) men inte alla bilfabrikat.
.
Ett fenomen som vida övergår mitt förstånd.

#16
Erik E
2010-10-12 23:21

Jag har haft ett femtiotal bilar av olika märken, men aldrig haft en bättre bil än prius. Överlägsen kvalite och driftsäkerhet. Ekonomiskt sett den bästa bil jag ägt. Är man teknikintresserad så älskar man att köra prius. Att det gör så ont hos många att prius fått sådan framgång beror nog mest på att dom inte har råd att köpa en! Kvalite kostar och prius är inget för mediokra människor.

#17
2010-10-12 23:24

Den där rapporten från CNW har använts för nu ganska länge sen för att jämföra Hummer och Prius. Jag tittade då närmare på fakta och det var tre fyra punkter som var diskutabla. Just nu minns jag dock bara en - man antog att en Hummer skulle köras mer än tre gånger längre under sin livstid än en Prius.

#18
2010-10-13 07:50

VIB, vänligen ta en titt på "Shoguns" kommentarer nedan. Han är fixerad vid någon form av personlig vendetta mot "Surabaron". Och tillrättavisningen för några dagar sedan verkar inte ha hjälpt nämnvärt. Han har tagit reda på personers namn, adress och telefonnummer. Och dessutom som "SiggeN" noterat kommit med förtäckta hot om hembesök etc. Jag förstår att det är svårt att förhindra att personer som är mentalt instabila skriver på sidan. Vi får alla hjälpas åt att uppmärksamma och säga ifrån när gränsen passeras. Kanske bör alla kommentarer granskas innan de publiceras, då sållas de värsta övertrampen bort. I detta fallet har vi att göra med en person som är beredd att göra hembesök enbart för att andra har olika åsikter än honom gällande bilar, vilket tyder på att de normala spärrarna inte fungerar riktigt som de ska.

#19
SiggeN
2010-10-13 08:14

Tycker "Surbaron" ska överväga en polisanmälan eller har kanske ViB redan gjort?

#20
2010-10-13 08:37

Flera personer har anledning att tänka på sin samtalston – och tagga ner. Men att kalla Shoguns kommentarer för förtäckta hot tycker jag är att gå för långt. Vi Bilägare fortsätter att hålla koll på diskussionerna.
--
Fredrik Diits Vikström, webbredaktör Vi Bilägare

#21
2010-10-13 11:15

Hahaha, jag har tidigare pratat men nämnda Kenneth Drake över telefon och vi hade en givande pratstund då. Men det måste ju finnas något maniskt när man påstår sig äga bilar och sprida rykten att de är dåliga, eller hur? Det är detta jag vill avslöja. Och om bilen skulle finnas till salu, ja då vore det ju bara att skriva var bilen finns eller hur för at se att den existerar. Gösta fantiserar ihop om mental störning etc det är att är att gå för långt Gösta. Jag är bara ute efter att avslöja när någon ljuger. Jag har också träffat Leifer i Stockholm då jag min son med kompis var och skulle köpa just bil där. Därför menade jag att det passade om Leifer åkte och tittade på denna "Avensis" som ska vara till salu när han bor i området. Något allvarligare än så var det inte Gösta med det "förtäckta hotet" Så jag tycker du borde komma med en ursäkt för ditt påstående. ________________________________________________________

#22
2010-10-13 12:26

Jag säger som Siggeli: ViB bör polisanmäla alla som skriver alltför dumt. Dock bör själva Siggeli undantas från denna regel, eftersom det var han som hittade på det.

#23
SiggeN
2010-10-13 12:52

Pender...innan du uttalar dig skulle du nog läst kommentaren ifrån Shogun som raderades.

#24
2010-10-13 17:41

SiggeN. Vad menar du med det? Jag funderar väldigt starkt på att anmäla dig, Vad var det som var farligt i det jag skrev tidigare att Leifer skulle åka och titta på bilen om den existerar. Och om den existerar så borde ju Surabaron visa upp bilen var den finns då han påstår sig ha bilen ute på annons att han verkligen äger denna bil. Men det gör han inte därför är det så tyst. Varför kan man undra om man inte har något att dölja. Jag föreslår att du är tyst i fortsättningen SiggeN och inte kommer med en massa insinuationer.

#25
2010-10-13 18:28

Eftersom Prius ger dåligt med utrymmen i förhållande till storlek, kanske flexen kunde vara ett något bättre alternativ. Dock bör Toyota vara lite fiffigare än när dom fixade Verson. Istället bör dom nog härma Grand-Scenic. (Att jag tycker prispolitiken i Sverige för Prius, gör den helt ointressant för en normalbilist, är en annan sak.)

#26
SiggeN
2010-10-13 18:32

Shogun...det var inte riktigt den känslan man fick när man läste din kommentar. Jag fick rysningar längst hela kroppen. Jag hade inte tvekat att gå vidare med detta om den varit riktad emot mig. Vad Surbaronen gör eller kommer göra vet han bara själv. För vad skulle du anmäla mig? För att jag inte har samma onyanserad inställning till Toyotaguden?

#27
teamet
2010-10-13 19:05

Fantastiskt ja du glade bilvänn.
Har alltid lärt mina barn att inte tro så mkt. utan ta reda på fakta o då är KÄLLA: ett måste
Vilka fantastiskt trevliga inlägg i debatten det kunde varit, istället sandlåda o rena lögner ifrån de flesta.
Vem tusan har en bil till salu (oavsett märke) talar högt o brett om vilken skitbil det är samt hoppas bli av med den. :)

Sedan finns det för den som är intresserad av bilars "upplevda kvalité) undersökningar gjorda, en heter Autoindex.

#28
jarl s
2010-10-13 19:11

Underbar bil full med ny teknik! Kul att se en riktig familjebil som är snål, miljövänlig samt med sjukt bra kvalité!

#29
789
2010-10-13 19:56

Hej alla bråkstakar!
Kan säga att jag kör "nya" Toyota Avensis i tjänsten sedan ett år tillbaka men kan inte säga att det är den "sexigaste" bilen i sin klass men att säga att den är bra kan jag inte hålla med om men ej heller att den är dålig. För mig är det bara en bil som tar mig från A till B. Inget annat! Av den anledningen sköter jag inte heller om den speciellt mer än att tvätta den nån gång om året. Fick jag välja bil idag skulle jag köpa en SAAB eller en Audi eftersom det är bilmarken med skön "historik" och körglädje. SAAB med sin enorma flyghistoria och de många rallysegrarna samt första turbomotorn och etanolmotorerna och Audi som var först med AWD drift. Antar att jag blir emotsagd av aggresiva motståndare men Toyota frälst är jag inte trots min "nya" bil....

#30
spliff
2010-10-13 20:53

SiggeN: vill helst inte lägga mig i pajkastningen, men jag fattar helt ärligt inte vilket inlägg Shogun gjort som retat upp/skrämt upp dig så pass att du gastar om polisanmälan...? kan du beskriva vilket för oss som undrar?

#31
789
2010-10-14 08:32

Glömde säga att då jag byter tjänstebil om två år igen har vi fått besked om att vi inte måste välja Toyota utan kan välja bland fler bilmärken. En klar majoritet oss säljare kommer att välja bort Toyota och istället köpa tysk, svensk och i vissa fall även fransk bil. Peugot tycker en kamrat till mig om. Jag skulle gärna vilja ha Audi A4 Quattro, grym bil, eller nya SAAB 9-3 XWD i Cross County utförande. Den är så läcker!

#33
789
2010-10-14 17:00

Shogun:
Be ViBilägare att kolla om det kommer från samma tangetbord och vi "seriösa" kommer att se att du blir utskrattad! Lycka till!

#34
2010-10-14 17:15

Från samma fingrar iallafall eller hur Kenneth ;o) Fruktansvärt löjligt att skriva att man äger massa bilar som man inte ens skulle ta i med tång. Många går kanske på det du skriver men inte jag. Själv har jag tittat på Volvo V60 och fått offert på den. Men fruktansvärt trång i baksätet samt bagageutrymmet med det är väl så en kombi ska se ut idag. Men den har hård konkurrens med Honda Accord. Vi får se vad det blir denna gång,och då blir ju den bäst i världen......;o)

#35
789
2010-10-14 21:22

Shogun:
Jag kan aldrig ens tänka mig dig i en Volvo V60 eftersom du hatar detta bilmärke liksom SAAB och andra icke japanska bilar. Jag hade i mitten en Audi Quattro som hade gått 25 000 eller 35 000 mil och som fortfarande var bra trots lite rostfläckar här och var. Men den fungerade utmärkt liksom AWD. Har du testat Audi A€ Quattro TDI? En underbar bil både att köra och att sitta i. Vilken perfektion den är ihopskruvad med! Att Volvo V60 är en bra bil råder nog ingen tvekan om däremot är det underlikt att du redan ska sälja din Toyota som gått ca 10 000 mil? Är den redan slutkörd? Nä, Shogun köp inte en Volvo V60, det märket hatar du ju! Köp inte heller en Audi du kommer att hitta fel på den också och bli missnöjd utan köp en av de gamla vanliga kärrorna á la Toyota eller Honda så blir åtminstone du nöjd eftersom du vet inte om att det finns andra bilar som är betydligt trevligare än dem. Du vet "fågeln i bur" är nöjd med livet så länge som ingen berättar för fågeln att den sitter i en....

#36
789
2010-10-14 21:26

Shogun:
Du blev visst borttagen ur ett par bilsajter eftersom du använde alltför många nicknamn och rosade Toyota, eller hur? Hände det inte iförrgår?

#37
2010-10-14 22:03

Du måste vara sjuk. Jag hatar inte döda ting.Jag är allätare vad gäller bilar. På så vis har jag skaffat mig en bred erfarenhet vad gäller bilar. Men jag är heller inte rädd för att säga att bilar som är betydligt billigare än många tyska bilar är bättre med mindre fel tex Toyota. Det har många betydligt svårt för att acceptera att så är fallet. Men jag är prestigelös vad gäller bilar och säger vad jag tycker och det har många svårt att acceptera tydligen. Jag har redan idag Volvo V70, varför skulle jag hata Volvo? Varför skulle jag inte kunna köpa en Volvo igen, även om de inte är felfria som en Toyota? Att de blir lika felfria som en Toyota är tveksamt, jag har redan BMW 5-serie en trevlig bil på många sätt, men lika felfri som en Toyota neppe! Och absolut inte lika felfri som en Lexus GS, Lexus är överlägsen stortyskarna kvalitetsmässigt, funktionsmässigt. Toyota Auris, nä den är inte slutkörd hoppas jag. Kan skänka nästa ägare många bekymmersfria mil. Men ska man få något för bilen är det nog dags att byta. Så frågan är vem det är som sitter i en bur och är bitter? Och inte skaffar sig erfarenhet och är prestigelös!

Kan du förklara vad för perfektion en Audi är ihopskruvad med? Vad är skillnaden mot en VW tex? Eller MB?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.