Nästa artikel
Här är nya, större Toyota Prius
Nyheter

Här är nya, större Toyota Prius

Publicerad 12 oktober 2010 (uppdaterad 12 oktober 2010)
Från bästsäljande hybrid till en hel modellfamilj. Här är första bilden på Toyota Prius som flexbil.

En reklamskylt i Las Vegas avslöjar en ny variant av Toyota Prius.

Bilden visar en Toyota Prius placerad framför en större bil. En textrad slår fast: ”Prius-familjen blir större.”

Det har tidigare spekulerats om en kompakt flexbilsvariant av Toyota Prius och mycket talar för att det är just den bilen som visas baktill på skylten.

Av reklamtavlan att döma blir bilen längre, högre och får ett större bagageutrymme jämfört med nuvarande Toyota Prius. Om bilen blir sjusitsig eller får tre sätesrader är fortfarande oklart.

Tillsammans med en mindre variant av Toyota Prius ska flexbilen lanseras 2013.

Toyota Prius har sålts i över två miljoner exemplar sedan bilen introducerades i Japan 1997, det gör modellen till den mest sålda hybridbilen hittills.
 
Diskutera: Vad tycker du om Toyota Prius som flexbil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-10-12 14:12
SiggeN (ej verifierad)

När ska det gå upp för folk att denna bil totalt sett (sett till resurserna som går åt vid tillverkning) är en större miljöbuse än en Hummer? Hela projektet är bara ett PR-jippo (enligt rykte sponsrat av japanska staten).

#2 • Uppdaterat: 2010-10-12 14:37
the_dude (ej verifierad)

Det stämmer inte.

#3 • Uppdaterat: 2010-10-12 15:21
Orch (ej verifierad)

SiggeN: har du en trovärdig källa till dina påståenden? Förutom att "ett rykte" säger att det är "ett jippo"? Ett annat och intressantare rykte för konspirationsspanare är det som säger att den misslyckade amerikanska bilindustrin systematiskt försöker misstänkliggöra framgångsrika konkurrenter.

Till ämnet: det är väldigt välkommet med en större Prius men den får gärna vara minst lika stor som Verso för att bli intressant...

#4 • Uppdaterat: 2010-10-12 15:26
SiggeN (ej verifierad)

Det som inte blivit officellt bekräftat är japanska statens ekonomiska stöd. Men visst är hela projektet ett marknadsföringsjippo med tanke på den miljöovänliga tillverkningen och resurserna som åtgår för tillverkling av batterierna. Ni får själv googla lite.

#5 • Uppdaterat: 2010-10-12 17:25
Rikard

Har inte en blekaste aning om Japanska staten stödjer Toyota, men har inte svenska staten stöttat både Volvo och SAAB genom åren ??
Har inte dom flesta stater stöd åt sina inhemska industrier ??
Jag bara undrar.

#6 • Uppdaterat: 2010-10-12 18:42
SiggeN (ej verifierad)

Eftersom vissa inte orkar googla själv:

Första träffen när jag googlade på tillverkning prius miljö

http://www.zatzy.com/allmaent/280642-undersoekning-lista-bilars-totala-miljoepaverkan-fran-tillverkning-skrot.html

#7 • Uppdaterat: 2010-10-12 18:56
surabaron@hotmail.com (ej verifierad)

SiggeN:
Du har helt rätt. Den japanska bilindustrin med Toyota i spetsen har allt sedan 1970 talet stöttats av Bank of Japan genom att den japanska riksbanken, Bank of Japan, har intervenerat den japanska valutan Yenen genom att vid varje tillfälle då Yenen stärkts relativt främst US dollarna sänkt värdet på japanska Yenen! Varför? Enkom för att göra det lättare att exportera de japanska riskokarna OCH att göra det dyrare att importera varor till Japan. NÄR såg man senast en SAAB, Volvo, Cadillac, Opel, Ford, BMW etc på Japansk mark? LÄnge länge sedan. De enda importerade bilarna i Japan är i princip bara ambassadbilar... Resten är inhemska riskokare tex Toyota, Honda, Suzuki etc. Att sedan Toyota Prius bara är ett simpelt PR trick är också helt rätt. Åtminstone är Priusen en miljömässig tankevurpa av enorm storlek. Artikel efter artikel bla från Naturskyddsföreningen och Greenpeace visar att Priusen liksom andra hybrider, med nuvarande batterier, är en katastrof. Läs bla den artikel från TeknikensVärd där man jämfört Priusen mot Hummer där den bränsleslukande Hummern visade sig vara bästa miljöval eftersom den har en gammal beprövad teknik och är sammansatt på ett sådant vis att den överlever motsvarande många många Toyota Prius innan den slutligen skrotas. Det är inte bränsleförbrukningen, par ce, som är det viktiga utan framförallt hur länge den tekniska och ekonomiska livslängden är liksom hur mkt energi har åtgått att utveckla - och - återvinna produkten det som kallas produktcykeln. Att sedan insnöade "tomtar" däribland Shogun och infantila småbarn som Jarl som enbart läser och tror att Toyotareklam är fakta och lärlingsmekare som Hanzzon inte förstår bättre är en annan sak....;o)

#8 • Uppdaterat: 2010-10-12 20:25
SiggeN (ej verifierad)

Shogun...inga kommenter till länken du efterfrågade och fick där man räknat på Prius miljöpåverkan. Varför tjatar du om surbaronens bilannons? Du gick över alla gränser häromdagen med förtäckta hot. Dags att tagga ner!

#9 • Uppdaterat: 2010-10-12 20:45
easy (ej verifierad)

Den bluffrapporten har många gått på. Otroligt att lobbyism kan vara så framgångsrikt.

http://www.pacinst.org/topics/integrity_of_science/case_studies/hummer_versus_prius.html

#a • Uppdaterat: 2010-10-12 21:27
Pender

Hur det nu än är med det ena och det andra, så är Prius svindyr just i Sverige. Ute i Europa kostar den som en Avensis 1.8. Miljöentusiasterna här hemma betalar glatt 40.000 kr extra. Baksmällan kommer snart. (Se senaste försäljningssiffror.)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.