Bild
Nästa artikel
Nyheter

Här är nya Citroën C5X – blandar kombi och crossover

Publicerad 2021-04-12 12:50 (uppdaterad 2021-04-12 16:01)
Citroën väcker liv i modellnamnet C5 och lägger till ett ”X”. Den får fokus på hög komfort och stora utrymmen.

Precis som flera andra biltillverkare har Citroën valt att lägga ned sin mellanklassmodell. När försäljningen av suvar fortsätter öka blir det allt svårare att få ekonomi i bilmodeller som Ford Mondeo, Honda Accord och Citroën C5.

Men den sistnämnda modellen återstår nu i annorlunda form. På måndagmorgonen visades nya Citroën C5X upp, och bokstaven ”X” innebär att den blir en sorts mellanting mellan vanlig kombi och en suv eller crossover.

Den okonventionella modellen ska börja levereras senare i år med bensinmotorer eller som laddhybrid. Enligt Citroën ska nya C5X kombinera markfrigången hos en suv med bakpartiet från en kombi och elegansen i en sedanmodell.

Bilen kombinera markfrigången hos en suv med bakpartiet från en kombi och elegansen i en sedan

Fokus på komfort

Citroën C5X ska bli ett steg tillbaka mot klassiska Citroënmodeller, hävdar märket. Det betyder fokus på komfort i form av en ”flygande matta”. Den gashydrauliska fjädringen som fanns på tidigare modeller är numera ersatt av en ny teknik som är billigare att utveckla och tillverka, men fjädringen ska ändå svälja ojämnheter som potthål, fartgupp och trottoarkanter.

Interiören blir modernare än i andra Citroënmodeller och bjuder bland annat på bekväma stolar, ljudisolerade rutor fram och bak för lägre bullernivå och högre kvalitetskänsla på materialen.

Pekskärmen är på 12 tum och infotainmentsystemet kan uppdateras över nätet. Det finns även head up-display och panoramatak som tillval. Det fasta rattnavet från gamla C5 följer däremot inte med.

Det långa axelavståndet ska ge bra utrymmen även i baksätet, enligt Citroën, och bagageutrymmet sväljer upp till 545 liter.

Bensin eller laddhybrid

Citroën har ännu inte avslöjat alla tekniska detaljer, men bensinmotorerna får förmodligen 130 eller 180 hästkrafter samt framhjulsdrift och en åttastegad automatlåda.

Laddhybriden blir även den framhjulsdriven och får en bensinmotor på 1,6 liter. Totalt ger drivlinan 225 hk och ett 13,2 kWh-batteri ger en elräckvidd på drygt fem mil enligt WLTP-körcykeln. Eventuellt kan även en fyrhjulsdriven laddhybrid följa senare – det är inte bekräftat, men tekniken finns hos exempelvis koncernsyskonet Peugeot.

Läs också: Första bilderna på nya Citroën C4 – nu med eldrift

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.