Bild
Nästa artikel
Nyheter

Här är nya Audi Q4: Alla fakta om elsuven som utmanar Volvo XC40

Publicerad 2021-04-14 19:15 (uppdaterad 2021-04-14 19:15)
Audi ger sig in i tuff konkurrens med nya elsuven Q4 och coupévarianten Q4 e-tron Sportback. Den får relativt lång räckvidd – och kommer med bakhjulsdrift.

Det börjar dyka upp allt fler elbilsmodeller att välja på, och senast i raden är den redan flitigt smygvisade Audi Q4 e-tron och coupésyskonet Q4 e-tron Sportback.

Audis nya elbilsmodeller ger sig in i direkt konkurrens med bland andra Volvo XC40 P8 Recharge. Men till skillnad från den kommer Audin redan vid lanseringen alltså med två olika karosser och med tre motoralternativ för att passa olika plånböcker.

Audi Q4 bygger på den så kallade MEB-plattformen precis som Skoda Enyaq samt Volkswagen ID 3 och ID 4. Audin är 16 centimeter längre än Volvo XC40 men samtidigt tio centimeter kortare än XC60. Bilen ska enligt Audi locka med lika stora innerutrymmen som i större suvar och en ”muskulös” design, särskilt med tillvalspaketet S-line där köparna också får stolsklädsel av återvunnen plast.

Även i bagageutrymmet utlovar Audi gott om plats. Hur det står till med den saken återkommer vi till i ett test, men Q4 e-tron rymmer i alla fall 520 liter med baksätet uppfällt och 1 490 liter med baksätet nedfällt. För Q4 e-tron Sportback är siffrorna 535 respektive 1 460. 

Audin är längre än Volvo XC40 men kortare än XC60

Audi Q4 har lågt luftmotstånd vilket ska ge längre räckvidd. För den vanliga modellen är luftmotståndskoefficienten 0,28 och för den slankare Q4 Sportback är siffran 0,26. Något främre bagageutrymme (”frunk”) finns inte.

Räckvidd på över 50 mil

Allra längst räckvidd har Audi Q4 40 e-tron som tar sig upp till 52 mil på en laddning enligt WLTP-körcykeln. Då får köparen nöja sig med tvåhjulsdrift och denna version finns enbart med ”vanlig” kaross, inte som Sportback.

Audi Q4 40 e-tron har ett batteripaket på 82 kWh och en elmotor på 204 hk. Tjänstevikten ligger på strax över två ton.

Billigast blir Audi Q4 35 e-tron med ett 55 kWh-batteri och räckvidd på 34–35 mil. Men då stryps också snabbladdningen till 100 kW.

Dyrast och snabbast blir Audi Q4 50 e-tron som har fyrhjulsdrift, 299 hk, snabbare acceleration och räckvidd på 49–50 mil beroende på kaross.

Siffrorna för effekt är betydligt lägre än för Volvo XC40. Däremot är räckvidden längre och förbrukningen lägre. En tydlig skillnad mot vissa konkurrenter är också att Audi Q4 bara klarar snabbladdning på 125 kW, eller 100 kW i den billigare 35-versionen. Volvo XC40 klarar till exempel 150 kW och Tesla Model Y har ännu högre laddeffekt.

En udda detalj är att Audi Q4 faktiskt blir bakhjulsdriven i de två enklare utförandena precis som de övriga syskonen i MEB-plattformen. Audi har annars gjort sig känt för att bara sälja fram- eller fyrhjulsdrivna modeller.

En udda detalj är att Audi Q4 faktiskt blir bakhjulsdriven som standard

LED-ljusen har så kallad matrixteknik och kan därmed stänga av individuella pixlar för att inte störa mötande bilister. Föraren kan välja mellan fyra så kallade ”ljussignaturer”.

Värmepump och dragkrok

På insidan ska bilen kännas luftig och rymlig, enligt Audi. Mittkonsolen är svagt vinklad mot föraren. Som tillval finns en head up-display som kan visa navigationspilar i vindrutan och ljudsystem från Sonos som annars är mest känt för uppkopplade musiksystem för hemmet.

På ratten finns en ny typ av ”sömlösa” och pekkänsliga knappar som styr de digitala instrumenten. Det är alltså inga fysiska knappar som tidigare utan touchreglage. Till skillnad från i stora Audi e-tron finns inte separata skärmar för infotainmentsystem och klimatanläggning – nu är allt samlat i samma skärm.

Audi Q4 får värmepump som standard i 40- och 50-versionerna vilket kan hjälpa till att förlänga räckvidden på vintern. Under hemmaladdning kan bilen ta emot 7,2 kW (eller 11 kW i de starkare 40- eller 50-versionerna). Laddabonnemang hos Ionity ingår i ett års tid efter köpet.

Både Q4 och Q4 Sportback har dragkrok som tillval. Högsta släpvikt är 1 000 kilo för de bakhjulsdrivna versionerna eller 1 200 kilo med fyrhjulsdrift.

Leveranserna startar i juni 2021 för Q4 e-tron och efter sommaren för Q4 e-tron Sportback.

Den större modellen Audi e-tron har särskilda kamerabackspeglar som tillval som fått hård kritik i flera tester. I Q4 e-tron syns ingen skymt av kamerabackspeglarna.

  Batteri Snabbladdning Räckvidd Förbrukning
Audi Q4 35 e-tron 55 100 341 19,1
Audi Q4 35 e-tron Sportback 55 100 349 18,6
Audi Q4 40 e-tron 82 125 520 19,3
Audi Q4 50 e-tron Quattro 82 125 488 19,9
Audi Q4 50 e-tron Sportback Quattro 82 125 497 20,9
Volvo XC40 P8 Recharge 78 150 418 23,9

Batterikapacitet anges i kWh, snabbladdning i kW, räckvidd i km och förbrukning i kWh/100 km.

  Effekt Toppfart Acceleration Tjänstevikt
Audi Q4 35 e-tron 170 160 9 1 890
Audi Q4 35 e-tron Sportback 170 160 9 1 895
Audi Q4 40 e-tron 204 160 8,5 2 020
Audi Q4 50 e-tron Quattro 299 180 6,2 2 135
Audi Q4 50 e-tron Sportback Quattro 299 180 6,2 2 140
Volvo XC40 P8 Recharge 408 180 4,9 2 188

Effekt anges i hk, toppfart i km/tim, acceleration i sek (0–100 km/tim) och tjänstevikt i kg.

  Pris Pris per km räckvidd
Audi Q4 35 e-tron 475 000 kr 1 393 kr
Audi Q4 35 e-tron Sportback 497 700 kr 1 426 kr
Audi Q4 40 e-tron 564 700 kr 1 086 kr
Audi Q4 50 e-tron Quattro 641 900 kr 1 315 kr
Audi Q4 50 e-tron Sportback Quattro 664 600 kr 1 337 kr
Volvo XC40 P8 Recharge 699 000 kr 1 672 kr

Priserna inkluderar inte elbilsbonusen på 70 000 kr.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.