Bild
Nästa artikel
Nyheter

Här är bilvärldens bästa och värsta aprilskämt

Publicerad 2021-04-01 11:29 (uppdaterad 2021-04-01 11:42)
Biltillverkarna lockar med rymdprogram och QR-koder. Gick du på något av aprilskämten?

Den gamla traditionen att aprilskämta lever vidare trots att flera medier de senaste åren tagit beslut att inte publicera några aprilskämt.

Vissa är dock mer framgångsrika än andra. I den här artikeln kan du se hur kreativa – eller tråkiga? – biltillverkarna varit för att ta fram sina aprilskämt.

Vi Bilägare publicerar inget aprilskämt i år.

Opel skippar modellnamn

Opel påstår sig ta ”digitaliseringen av vårt produktutbud till nästa nivå” genom att ersätta modellnamnen och motoremblemen med så kallade iQR-koder.

En QR-kod kan publiceras var som helst och skannas av en mobiltelefon för att snabbt ta fram en hemsidesadress eller öppna en app. På så sätt slipper användaren skriva in en lång webbadress för hand.

Opel vill alltså ta det hela ett steg längre med iQR-koder, som kan anta olika former beroende på sammanhang. Den kommande modellen Opel Manta GSe får till exempel en QR-kod i form av just en mantarocka.

Dacia i rymden

Dacia ska lansera världens första ”överkomliga” rymdprogram. Dacia Dustar, som satsningen kallas, styrs från det rumänska budgetmärkets hemliga rymdbas.

– Vi ska leverera mycket värde för pengarna utan att kompromissa med kvaliteten. Vi har uppnått det på jorden, så att skicka upp en bil i rymden är nästa logiska steg, säger chefen för satsningen, Noel Armstrong.

Skodas karaokeräddare

Infotainmentsystemet i Skoda Octavia får en särskild app som automatiskt korrigerar tonhöjden när någon i kupén sjunger. Alla som sjunker karaoke falskt blir därmed rättade i realtid, en satsning som kallas ”den rätta oktaven”.

– Detta blir räddningen för förare och passagerare som kör långa sträckor och som lider i tysthet i närheten av folk som tror de är nästa Beyoncé eller Rick Astley, påstår Skoda.

Volkswagens haveri

Årets stora snackis när det gäller aprilskämt är förstås Voltswagen. Den tyska biljätten uppgavs tidigare i veckan byta namn på sina eldrivna modeller i USA till just Voltswagen.

VW skickade ut ett pressmeddelande om nyheten av misstag, som fångades upp av en journalist på USA Today varpå pressmeddelandet togs bort. Anonyma talespersoner på VW bekräftade att satsningen är på riktigt.

Sedan publicerades pressmeddelandet på nytt, innan den 1 april. Det hela sågs därmed som bekräftat. Men VW ändrade sig igen och tog återigen bort pressmeddelandet.

Nu uppger Volkswagen att det hela var ett pr-stunt, något som VW fått hård kritik för från olika håll. Det är i skrivande stund oklart om det hela var tänkt som ett aprilskämt redan från början eller om Voltswagen faktiskt skulle bli verklighet.

Läs också: ”Volkswagen har inte råd att skämta om sitt namn”

Kontantfest hos bilhandlarna

I framtiden blir det bara tillåtet att köpa bil med kontanter, skämtar branschorganisationen MRF:

”Hädanefter skall alla bilförsäljare enbart ta emot kontanter vid köp av fossilbilar. Det betyder att den som planerar att köpa bil måste ha med sig relativt stora summor kontanter till bilhallen.”

Elbilar undantas från regeln eftersom de ofta är dyrare.

– Det finns naturligtvis risk för såväl rån som penningtvätt, men vi bedömer att det är en viktig åtgärd för att behålla kontanterna kvar i samhället. Vi är väldigt nöjda att vi kom överens så snabbt i arbetsgruppen, säger Charlie Magnusson, som är MRF:s representant i styrgruppen.


Har du inte fått nog av aprilskämt? Här kan du läsa om några tidigare aprilskämt, bland annat Minis hipsterbil och Skodas hundparaply. Du kan också läsa om varför Volkswagen inte har råd att skämta om sitt namn.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.