Bild
Nästa artikel
Gratis GPS i mobilen

Gratis GPS i mobilen

Nyheter

Google lanserar en ny app för Android, Google maps navigation, som gör din telefon till en gratis GPS.

För den som har en Android 1,6 eller över lanserar nu Google ett gratis GPS-alternativ. Google maps navigation heter appen som är uppkopplad mot Google maps, och därför alltid uppdaterad under förutsättning att man har tillgång till internet.

Med Google maps navigation kan användaren söka efter, och få röstbaserade vägbeskrivningar till, inte bara adresser utan också platser och företag.

Rutten kan visas på karta, i satellitvy eller i gatvy genom street wiew. Det senare aktiveras automatiskt när man närmar sig målet för resan. Dessutom laddar appen ner aktuell trafikinformation, och leder användaren på en alternativ väg förbi problem som till exempel trafikstockningar.

Appen Google maps navigation finns i dagsläget som betaversion.

Diskutera: Låter Googles app som ett vettigt alternativ till GPS?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-08-11 10:44

Absolut! Den kommer jag att använda.

#2
2011-08-11 11:03

Idén är säkerligen god.

Dock är jag lätt skepisk hur dett kommer att fungera i praktiken. Skärmen på en vanlig mobiltelefon är ganska liten, så det blir säkerligen svårigheter att följa instruktionerna.

#3
2011-08-11 11:15

skärmen på de flesta smartphones som berörs av detta är idag mellan 3,5-4,3 tum. Det är samma storlek som de flesta GPS-mottagare haft de senaste åren, så det blir nog inga problem. "gamla vanliga" knappsatsmobiler berörs i princip inte av detta. Värre är nog risken för trafikkostnader om man använder det utomlands.

#4
2011-08-11 11:18

Jag provade precis och den fungerar utmärkt. Talad instruktion strömmar ut ur bilhögtalarna... Utomlands kostar det som sagt, men då man är där får man hitta en annan lösning.

#5
2011-08-11 11:48

Provade GPS-appen igår, fungerar alldeles utmärkt.

Min smartphone har en skärm på 3.5 tum, mindre än så bör man nog inte ha för att det ska vara trafiksäkert.

#6
2011-08-11 12:20

Testat o funkar. +1 Google

#7
2011-08-11 14:28

Jag använde GPS på min Nokia E66 med 2" skärm. Det är ju tydliga pilar, ser man inte dom kanske man ska skaffa glasögon :p

I övrigt - det var väl fan i mig på tiden att de släppte det för Sverige.

#8
2011-08-11 19:49

Testade idag när jag åkte till jobbet och det fungerade perfekt. En mycket positiv sak var att när jag kopplar in telefonens ljudutgång till aux-ingången på bilstereon så fick jag instruktionerna i bilhögtalarna. Och eftersom jag lyssnar på Spotify, Vinyl 107 och Bandit Rock genom mobilen så var det helt perfekt att man kunde köra Spotify och Navigation samtidigt. När man fick en ny instruktion via Navigation så avbröts helt enkelt ljudet till Spotify tillfälligt.

#9
2011-08-11 21:00

Verkar bra hoppas den kommer till iPhone.

#10
2011-08-11 22:14

Det är nog högst otroligt att Google skulle släppa en app till iPhone ;)

#11
2011-08-11 22:17

Det var såpass otroligt att det redan fanns. Där fick jag så jag teg.

#12
2011-08-11 22:26

Testat idag med både kartvy och sattelitvy; kanon. Fantastiskt vad man kan åstadkomma. Spotify, GPS, vad kommer härnäst? Jo jag har ett önskemål; det vore riktigt bra med en app som gjorde att man kunde använda "skiten" som en riktig hederlig telefon. Skojar inte. Android är värdelös som vanlig telefon/telefonbok. Faktiskt.

#13
2011-08-12 10:08

Det låter bra:-)

#14
2011-08-12 13:36

Varför visas alla navigationsappar på telefoner med stående telefon ??
Jag har min liggande som en vanlig GPS.
Som Nokia ägare är detta ingen nyhet, men som sagt, det är jäkligt kul och praktiskt med allt som finns idag, tyvärr finns inte riktigt all musik jag gillar på Spotify, annars kunde man kasta alla övriga apparater man äger.

#15
2011-08-12 17:05

Rikard; Googles app fungerar både stående och liggande i Android.

#16
2011-08-14 16:13

Audi A5 SB: Håller med lite. Det känns väldigt omoget. Men så är det ju baserat på Linux. Bara det att man när man ringer kan navigera bort lägg på-knappen är helt idiotiskt. Så är det på min HTC iallafall.

Annars är det största problemet med Android den VÄRDELÖSA facebookappen. Den slår verkligen rekord i konstiga fel. Är dock inte Googles fel.

#17
2011-08-14 16:15

Rustan : De släppte även Google Goggles till iPhone. Lite surt, det var en av få saker man verkligen kunde skryta med som Androidanvändare ;)

#18
2011-08-25 08:45

Har inte testat ännu, men antar att Google-kartor används online. Det har ju sina fördelar så länge du inte är utnaför Sveriges gränser och får betala svindyra roamingavgifter på datatrafik.

Kör sedan länge CoPilot. Ett mycket prisvärt alternativ. I vart fall till iPhone. Vet inte om det finns för Android.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.