Nästa artikel
Gordon Murray T.50 är en analog superbil med imponerande detaljer
Nyheter

Gordon Murray T.50 är en analog superbil med imponerande detaljer

Publicerad 5 augusti 2020
Efter nästan 30 år kommer en uppföljare från skaparen av McLaren F1. Den nya superbilen T.50 bjuder på låg vikt, många intressanta detaljer och extremt hög prislapp.

Du som har koll på superbilar genom tiderna kan inte ha undgått namnet Gordon Murray, skaparen av legendariska McLaren F1.

Men den 74-årige Gordon Murray har knappast legat på latsidan sedan McLaeren F1 lanserades 1992. Han har varit involverad i flera projekt, och nu är det premiär för det kanske mest spännande: en helt ny superbil med ”analog” känsla.

Gordon Murray har velat skapa en superbil med imponerande prestanda men med en annorlunda körkänsla än de avancerade hybridsuperbilar vi sett från exempelvis Ferrari, McLaren och Porsche. Enligt Gordon Murray är nya superbilen T.50 världens bästa analoga superbil.

Den är liten och lätt

T.50 ser ganska stor ut på bilderna men faktum är att skenet bedrar. Bilen är ungefär lika stor som Porsche 718 Boxster och väger bara 986 kilo. Det är hela 120 kilo lättare än Mazda MX-5.

Gordon Murray avskyr avancerade system för att kompensera för hög vikt. Med en lätt bil behövs inte den typen av system.

– Man kan inte förändra fysikens lagar. Det spelar ingen roll vad man gör med en sportbil som väger 1 700 kilo, den kommer aldrig bete sig som en sportbil som väger 1 000 kilo. Det är helt enkelt inte möjligt, säger Gordon Murray i en intervju med Jalopnik.

Läs också: Christian von Koenigsegg bygger nytt drömgarage – här är modellerna som ska ingå

Extremt högvarvig

T.50-superbilen har en V12-motor utan vare sig turbo eller hybridteknik på 3,9 liter – alltså en relativt liten cylindervolym. Motorn är utvecklad och tillverkas av Cosworth.

Motorn har en effekt på 663 hästkrafter och ett vridmoment på 467 Nm. Det är något lägre effekt än i andra ”hyperbilar” men så är bilen också mycket lättare med mindre komplicerad teknik. Vridmomentet är lägre än i många andra moderna prestandabilar, även betydligt billigare modeller.

Men det tar V12-motorn igen på varvvillighet. Motorn kan varva till 12 100 r/min på bara 0,3 sekunder och maxeffekten levereras vid 11 500 r/min. Maximalt vridmoment kommer vid 9 000 r/min.

Enligt Gordon Murray är detta världens lättaste V12-motor i en produktionsbil någonsin. Den specifika effekten blir 170 hästkrafter per liter vilket är extremt högt.

Bilen är bakhjulsdriven och har en sexväxlad manuell låda. Tillsammans med den icke-överladdade motorn är det en kombination som i princip är utrotningshotad i superbilsvärlden.

Den ska fungera även till vardags

På taket finns ett så kallat ”roof scoop”, en liten öppning som kan öppna vissa paneler för att släppa in motorljud. Den är dock bara öppen vid fullgasaccelerationer – vid vanlig körning ska kupén vara tyst och civiliserad.

Interiören är en tydlig hälsning till McLaren F1 med föraren i mitten på en något framskjuten position. Vid sidan av förarstolen finns en passagerarstol på varje sida.

Även om T.50 prioriterar prestanda och köregenskaper över allt annat finns fortfarande ett ljudsystem med tio högtalare samt ett infotainmentsystem med Apple Carplay och Android Auto.

Aerodynamiska knep

För att sänka luftmotståndet finns förstås flera smarta lösningar runt om bilen. Men ännu mer intressant är den stora fläkten mitt på bakpartiet som ökar marktrycket. Fläkten kan dra ut luft från under bilen vilket skapar ett vakuum som trycker ned bilen mot vägen.

Fläkten har ett särskilt ”boostläge” som dessutom sänker luftmotståndet och ökar effekten till 700 hästkrafter.

Läs också: Raw by Koenigsegg: 700 hästar – och 700 kilo

Servostyrning – men bara i låg fart

De senaste åren har de flesta bilmärken bytt ut den hydrauliska styrningen mot elassisterad servostyrning för att sänka förbrukningen. Det har ofta inneburit sämre styrkänsla. T.50 har servostyrning, men bara i låg fart – i högre fart försvinner servostyrningen för bättre styrkänsla.

Okänd prestanda

Än så länge får vi inte veta några prestandasiffror för bilen. Det är inte det som är poängen, hävdar Gordon Murray.

– Att jaga toppfart lägger bara på vikt, framför allt med starkare och starkare motorer vilket ökar kraven på större och tyngre komponenter. Vi gör på ett annorlunda sätt, säger han.

Utan mål

Gordon Murray har inget mål för hur snabb bilen ska bli när det gäller acceleration eller varvtid på Nürburgring.

– Det finns många bilar där ute som är mycket mer kapabla än McLaren F1, med turbo eller hybridteknik. Men ingen av dem ger mig samma sensation som F1. Vissa säger att man inte kan slå körupplevelsen i en F1, men jag ska säga dig att den här kommer flytta fram positionerna igen, säger han i en intervju med Car Magazine.

Läs också: 14 superbilar i dyraste seriekrocken

Hög prislapp

Bara 100 exemplar av T.50 ska byggas med start i januari 2022 i Storbritannien. Prislistan börjar på 27 miljoner kronor. Med svensk moms hamnar priset på knappt 34 miljoner.

Läs också: Här är nya Koenigsegg Gemera och Jesko Absolut

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.