Bild
Nästa artikel

GM utvecklar gnisselfri broms

Nyheter

GM är på god väg att släppa en broms som genom en metallring i rotorn ska absorbera vibrationer och minska oönskat ljud.

Många är de bilförare som irriterat sig på gnisslande bromsar genom åren. När det gäller äldre modeller kunde det vara en indikation på att det var dags att byta ut bromsen. Nu för tiden behöver gnisslet dock inte längre betyda att det är fel på bromsen.

Ljud från bromsarna dämpas ofta av ljudabsorberande material i bromsklossarna, dessa material kan dock slitas relativt fort.

Nu uppger GM att man har närmat sig en lösning på gnisslet. Biltillverkarens ingenjörer har utvecklat en metallring i bromsens rotor som ska verka för att absorbera vibrationer och praktiskt taget få tyst på bromsarna. Rotorn är den delen av bromsen som låter mest och är svårast att få tyst på, framför allt på grund av stora vibrationsutrymmen.

Möjligt att utveckla effektivare bromsar
De tysta bromsarna är fortfarande under utveckling, men GM räknar med att de ska vara tillgängliga i bilmodeller om två till tre år. Med hjälp av ett sensorsystem för att avgöra hur slitna bromsarna är ska förare varnas när det är dags att byta ut dem.

På kort sikt räknar GM med att klagomålen på gnissel, fullt fungerade bromsar till trots, ska minska. Samtidigt blickar man framåt mot möjligheten att tack vare ljuddämpningen skapa effektivare bromsar på lång sikt.

Diskutera: Vad tror du om gnisselfria bromsar?

Kommentarer

#1
2011-12-28 15:14

Det är väl inget nytt, jag har aldrig haft gnisslande bromsar på mina senare Oplar, men problemet har funnits hos alla andra märken.
När man bytte bromsbelägg, följde det för det mesta med sk. skrikplattor. Men jag behövde aldrig använda dom på Opel, men väl på andra märken.

#2
2011-12-28 15:59

Kan inte minnas när jag hört gnisslande bromsar senast varken på mina egna bilar eller andra.

#3
Juppe
2011-12-28 16:03

@Hackenbush
Du kanske kör en gammal bil och har kvar bromsbelägg från 90-talet? :-)
Gnisslande bromsar är ett känt problem sen asbestförbudet och förekommer mer eller mindre på alla moderna bilar.

#4
2011-12-28 16:08

nej, jag kör en bil från 2000 talet och mina bromsar har aldrig gnisslat inte heller gnisslade mina bromsar på de 90-tals Bmw jag har kört tidigare.

#5
Juppe
2011-12-28 16:17

då kanske du kör så pass "aktivt" att dina bromsar motioneras ordentligt och inte hinner få den gnissliga ytan ...
Det är hur som helst rätt vanligt med gnisslande bromsar.

#6
2011-12-28 16:20

Jag visste inte ens att det var ett problem!

#7
2011-12-28 16:25

Det är ju bakbromsarna som kan börja gnissla om du kör ekonomiskt (motorbromsar ofta, bromsarna används inte), därför hör det till serviceprogrammet för de flesta bilar att lossa och putsa delarna. Inget med kvalitet eller dylikt att göra.

#8
2011-12-28 16:56

GM påstår inte att dom utvecklat tekniken - GM tillverkar inte bromsar.
De har bara lagt in logon, så att det uppfattas som att " GM ENGINEERS... medan det i verkligheten står "ENGINEERS... oklart vilka ingenjörer.
Samtidigt skriver man:"kommer att finnas i GM bilar....

Alla bromstillverkare arbetar kontinuerligt med att lösa/ minska problemet med bromsgnissel.

#9
2011-12-28 17:01

Hackenbush

Du kanske skall rensa stetoskopet?

Men det är riktigt - problemet var som störst åren efter att asbest i bromsbelägg förbjudits.

#10
2011-12-28 17:07

Stetoskopet är bra när jag skall lyssna på (hjärtat) motorn i bilen för att kolla upp så att allt är ok. :-)

#11
2011-12-28 17:24

Volvo borde hänga på låset när det gäller licenser på detta. Jämn när man hör gnissel i stan så är det Volvo, inte sällan nya.

#12
2011-12-28 17:33

Tjalle. Biltillverkarens(GMs) ingenjörer står det...
Klart att GM utvecklar bromsar. Resultatet lämnas sedan till en tillverkare(Ate/Girling/Delco) för tillverkning enl GMs specifikationer.
PS: GM tillverkar bromsar(Delco)

#13
2011-12-28 18:00

Har GM tagit över Citroens idé med att hitta på lösningar på problem som inte finns? Det är inte många bromsar som gnisslar idag. Värre var det förr. Och speciellt Volvo. Volvo bromsar, sa man. Men det vara bara att smörja kopparpasta på baksidan av beläggen så blev det tyst. Innan bromsarna gnisslade på Volvo var det vindtjut som var deras problem. Det hördes när det kom en Volvo.

#14
2011-12-28 19:03

Här råder tydligen delade uppfattningar om bromsgnisslets varande.
Bortsett från att jag inte vet vad Thommys syftar på beträffande Citroën, så instämmer jag i hans kommentar.
Gnisslande bromsar hörde man betydligt oftare för 20 år sen, och då ofta Volvo. Numer hör man det så sällan att man verkligen reagerar de få gånger det hörs.
Kan det vara så enkelt som att ventilerade skivor låter mindre?

#15
2011-12-28 19:10

Men hallå!
Finns det intet viktigare att satsa resurser på än nått så löjlit som gnisslande bromsar....?

#16
2011-12-28 20:32

Lars 58. Det har runnit mycket vatten under broarna.
Delco, AC Delco, Delphi etc.

Den senaste uppgiften jag har är att delar av Delphi bröts loss som AC Delco (med ny logo) = helt nytt företag, helägt av GM. Vilket även "gamla" AC Delco var.

AC Delco levererar även till andra företag.

Det är AC Delco - inte GM, som tillverkar bromssystemen- för GM och andra biltillverkare.

Bromstillverkaren kommer med förslag - biltillverkaren provar och väljer, och utfärdar en specifikation - ofta baserad på bromstillverkarens förslag

Det står INTE att GM utvecklat.

#17
2011-12-28 20:34

Roy J "ventilerade skivor låter mindre?

Nej.

#18
2011-12-28 21:48

Tjalle. Jag läser bara det som står skrivet:
" GM utvecklar gnisselfri broms"
"Biltillverkarens ingenjörer har utvecklat..."

#19
2011-12-28 22:54

Jag har haft ganska många olika bilar och bromsarna på en del har gnisslat något rent h.....iskt. Speciellt BMW nerför alperna! Verkar vara bättre material i beläggen numera så det är nog mest lågprisbelägg som gnisslar tror jag. Har haft bil sedan 1966 och kört ca 2500-3000 mil/år och aldrig bytt bromsskivor för att de rostat. Så det lönar sig att tokbromsa då och då så att belägg och bromsok motioneras.
För övrigt. I Sverige heter det bromsskivor, i USA för "rotors" medan resten av den engelskspråkiga världen kallar dem "brake discs".

#21
Börje bilkunnig
2011-12-29 07:37

Inte ens bromsarna på vår gamle andrabil, en välbrukad 244 från 82 gnisslar.
Även Avensisen är tyst. PREMIUM

Vem bryr sig om GM? GM killed Saab.

#22
2011-12-29 19:06

Swensson : Varför inte? Tycker du det låter vackert när det låter som en muterad hamster som fastnad i en dörr när bilar bromsar?

Och nej Avensis är fortfarande inte premium ;)

#23
2011-12-29 22:10

Jag tror att gnisselfria bromsar är både trevligt och mest vanligt.
Om GM tror jag att, det är ett gäng gnissliga kommunister som styr!
:o)

#25
hokus pokus
2012-01-03 10:15

Frågan är vem som äro trollet?

GM ville bara ha tekniken. Hade de velat ha kvar Saab så hade de med sina resurser kunnat få dem till en storsäljare runt om i världen. Men amerikanerna är nationaölistiska och skiter i om Saab är en unik bil som kunnat lockla många köpare.
Att amerikanskt inte är det bästa har de stora i amerika alltid struntat i. Bara det är amerikanskt.

Dock har taxi mm börjat med allt mer japanskt för att det håller bättre. amerikanskt blev för dyrt.

Men ett amerikanskt bilföretag vill inte sälja utländska bilar.

och såhär i orostider vill de helst rädda sina egna märken och jobb även fast saab kunnat ge dem stora inkomster med.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.