Bild
Nästa artikel
En så kallad flödesriktare ska ge bättre mätnoggrannhet i 1,6-litersmotorerna.
En så kallad flödesriktare ska ge bättre mätnoggrannhet i 1,6-litersmotorerna.

Fuskmotorerna fixas på en timme

Nyheter

Max en timme ska det ta att åtgärda varje bil när Volkswagenkoncernen från och med årsskiftet inleder återkallelserna av EA 189-motorerna i avgasskandalen.

Volkswagen presenterade under onsdagen sina tekniska lösningar för att komma till rätta med problemen med för höga värden av kväveoxider för 2-liters och 1,6-litersmotorerna. Precis vad som antytts tidigare är det enklare att åtgärda 2-litersmotorerna. Här ska det räcka med uppdateringar av mjukvaran och arbetstiden är beräknad till maximalt 30 minuter.
 
1,6-litersmotorerna kräver ett ingrepp med montering av en så kallad ”flödeslikriktare” framför luftmassemätaren. Det är ett sorts nät som ger en lugnare turbulens i luftflödet och på så sätt ger förbättrad mätnoggrannhet. En korrekt luftvolym är en viktig parameter för att optimera förbränningsprocessen. Denna åtgärd plus en kompletterande uppdatering av mjukvaran ska reducera kväveoxidutsläppen utan att vare sig effekt eller förbrukning ska påverkas – allt enligt Volkswagens förhoppningar. Ingreppet plus mjukvaruuppdateringen ska gå att klara på maximalt en timme.
 
Den tyska transportmyndigheten
KBA har tagit del av och godkänt Volkswagens föreslagna lösningar, men ännu återstår mätningar av alla modellvarianter för att komma fram till om Volkswagens målsättning med bibehållen effekt och förbrukning kan uppfyllas.  Volkswagen har för avsikt att presentera lösningarna med den likaledes drabbade 1,2-litersmotorn före månadens utgång. 
Taggar: Nyheter, Volkswagen

Kommentarer

#2
2015-11-25 18:47

Bra om dom får ordning på motorerna och att det är så enkelt som det låter här. Men finns verkligen inga negativa konsekvenser för bilägarna? Och hur ska man förhålla sig till drabbade bilar som inte blir uppdaterade?

#3
2015-11-25 18:48

Om detta stämmer, varför gjorde de inte så från början, hör ligger det en gravad lax begraven.

#4
2015-11-25 18:54

Effekten påverkas garanterat, via den nya mjukvaran.

.

#6
2015-11-25 18:57

Återstår dock att bilägarna skall godkänna åtgärderna. Frågan är: skall man lita på vad ett fuskande VW säger om ev negativa bieffekter, eller kräva tester av opartiska, och icke fuskande testinstitut.

Sedan vore det intressant att höra lite djupare tekniskt om hur de löst sina problem, ordet "mjukvara" säger inte direkt så mycket.

#7
2015-11-25 19:25

Klart att det finns sidoeffekter. Ett lugnare flöde ger sämre effektivitet. Det är därför man har virvelspjäll och sånt på normala motorer, för att öka effektivtet.
Nu kommer förbränningstemperaturen sjunka, sådeles också NOx, men även förbrukning blir lite lidande då termisk effektivtet blir sämre.

#8
2015-11-25 19:27

junkers: Det är inte svårt att få ner NOx. Det är svårt att få ner NOx, inte producera för mycket sot och inte käka soppa.
Det är en tradeoff. NOx produceras vid höga temperaturer. Sot produceras vid låga temperaturer. Termisk effektivtet är lägre vid låga temperaturer (motorn drar mer soppa i förhållande till förbrännt bränsle).

#9
2015-11-25 19:29

Är det någon som på allvar tror att det bara var så enkelt och billigt att få bilen att få rätt avgasvärden CO2 utsläpp och förbrukningssiffror som man uppger? Då skulle man inte fuskat från början eller hur.
Aktiekursen går allt bättre ,och är nu uppe i 2007 års kurs vilket är bra enligt en del!

#10
2015-11-25 19:50

Man kan inte få allt i en VW således, det blir en kompromiss för ägarna som inte får de egenskaper i den bil de en gång beställde även efter denna uppgradering av mjukvaran.......=skippa diesel det är passe'.

#12
2015-11-25 20:18

Milky, jo det vet jag men de hävdar att det inte finns några negativa aspekter.

#13
2015-11-25 20:29

Så här jobbar ett seriöst företag!

#14
2015-11-25 20:31

En bit rakt rör för 30 spänn???
Som sagt, borde ha gått att göra detta tidigare.
Men som miljövän önskar jag vw lycka till !

#15
2015-11-25 20:43

Hmm, läser: "...tillgång till världens högst rankade ingenjörer...", ".. så här jobbar ett seriöst företag.."

Vet inte om jag kan koppla VW-fusket och fuskande ingenjörer till vare sig högt rankade, eller seriösa.

Frågan kvarstår fortfarande, vilka övriga "genvägar" har de högt rankade ingenjörerna tagit, vilka fler fusk har "seriösa" VW byggt in i sina bilar?

Ser man lite i backspegeln så finns all anledning att misstänka fusk när det gäller dåliga kamkedjor, kassa DSG-lådor, abnorm oljeförbrukning, rostande bilar och rostande gastankar -här har det nog tagits "genvägar" och fuskats hejvilt. Troligen också därför VW spontant vill mörka dessa bekymmer, så som en genuin fuskare helst försvarar sig.

#16
2015-11-25 20:57

Lösningarna faller på sin egen orimlighet. Om lösningen är så enkel utan negativa konsekvenser på förbrukning och effekt så varför fuska till att börja med och riskera att dra på sig 500 miljarder i böter.?

#17
2015-11-25 21:06

George, kan ju vara så att det är få i slutändan som vill göra uppdateringen för att dom utgår från att dom negativa effekterna är rätt betydliga. Frågan är då vad VW gör om ytterst få väljer att nappa på uppdateringen i praktiken. Och hur dom olika ländernas myndigheter ska förhålla sig till ett sånt scenario.

Finns ju också en risk att en uppdaterad bil tappar i andrahandsvärde jämfört med en icke uppdaterad bil.

#18
2015-11-25 21:09

Ojdå, här verkar ju Sveriges samlade motorexpertis ha skrivit redan... ;-)

Smyger ut och ska inte störa er i funderingarna..

#19
2015-11-25 21:11

Blir många mantimmar/manår för en simpel entimmesåtgärd.
Kanske kan vanligt folk få nischa in sej...

#21
2015-11-25 21:17

[Redigerad: *poff* borta!//Deeds]

#23
2015-11-25 21:31

Det här är ju goda nyheter för ägare av berörda fordon.
Uppdateringar/ombygge tar max en timme.

#24
2015-11-25 21:36

Det blir alltså ca 1000 timmar per verkstad, om alla kommer in !

#25
2015-11-25 21:39

Verkstadsbesöket för uppdatering/ombygge kan säkerligen ske i samband med en vanlig service så då bakar man in allt på samma gång så att säga.

#26
2015-11-25 21:41

Hmmm. Jag har en massa papper och en ståltråd här. Tänk om jag kunde böja tråden så papperen kläms ihop... Nä, det går nog inte med en sån enkel lösning! Då hade nog någon redan kommit på det...

(tänk om gemets uppfinnare tänkt så?)

#27
2015-11-25 21:44

De bilar vi gör service på nu kommer ju inte in igen förrän 2017. Jag tror VW vill ha detta överstökat så fort det går!

#28
2015-11-25 21:46

trasten: Jag menar att de bilar som ändå ska in på service kommer få detta fixat vid det tillfället.
De andra får en separat tid.

#29
2015-11-25 22:10

Undrar hur det blir med " svarta listan ". När en bil skrivs in så kollas det om det finns någon aktion på bilen. Finns det en sådan får bilen inte lämna verkstaden utan att ha blivit åtgärdad. Gör den det hamnar verkstaden på svarta listan. Lämnar man in bilen för ett lampbyte kan det alltså ta en timme extra!

#30
2015-11-25 22:01

Det ALLA inom bilindustrin jobbar med är att pressa priserna på komponenter, inom säkerhet, miljö funktion. Om det kallas fusk eller inte kan jag inte svara på. Men Volvo PV är oerhört duktiga på att pressa priser och sänka kvaliteten på sina bilar, med tillhörande återkallelser, som de ligger i topp med av biltillverkarna. Anledningen till det generella "fusket" är pengar och vinstmaximering, detta är kapitalismen/systemet. Inom elektronik/och IT är det vanligt med fixar & patcher som ska fixa till egenskaper som ofta orsakas av prispressad hårdvara och det är inget konstigt med det. Testmode används också frekvent för att testa egenskaperna hos produkten. VW:s fusk eller inte kommer framstå som en västanfläkt om några år när oberoende tidningar granskar fler bilmärken avseende utsläpp. Kinesiskt statsägda (70%), Volvo klarar inte avgasreningen så bra som folk verkar tro i praktiska prov. Se Automotors test.

#31
2015-11-25 22:27

Varför gjorde inte VW rätt redan från början? Var det värt alla fuskanklagelser, extra kostnader och ökade utsläpp?!

#32
2015-11-25 22:30

trasten, du kanske underskattar motståndet från ägarna, många kanske inte vill ha uppdateringen och kommer göra vad dom kan för att slippa få den.

#34
2015-11-25 22:40

Det ska bli intressant att se hur man ska tackla det.

#37
2015-11-25 22:44

Varför skulle man inte vilja ha uppdateringen????
Vidstige, vill du inte ha din bil uppdaterad?....neeej, nu glömde jag. Du kör ju inte en bil från VAG men verkar ändå *veta* vad ägarna vill och inte vill.
Orakel eller?

#38
2015-11-25 22:47

Denna video är verkligen intressant som många borde se..........

https://www.youtube.com/watch?v=-VZFP3lW4gU

#39
2015-11-25 22:51

[Redigerad: Off Topic igen//Deeds]

#40
2015-11-25 22:49

Det bästa med kaptenens inlägg det är att dom är övergående!

#42
2015-11-25 23:25

Notera också att VW noggrannt skrivit att det är deras "målsättning" att inget annat skall påverkas av åtgärderna... -inte direkt övertygande, särskilt när orden kommer från en verifierad fuskare.

Ställer bilägarna rätt krav, och VW åtminstone försöker vara lite rakryggade så blir det oberoende testinstitut som får lov att svara på om det handlar om några negativa konsekvenser eller ej.

#43
2015-11-25 23:38

Nfaa.

Ja, det är intressant och visar att vi ska bort från diesel och de skadliga utsläpp dessa medför för våran hälsa.

#44
2015-11-25 23:44

Ingen har dött av lite diesel.

#46
2015-11-26 00:01

Nfaa.

Det är inte det bästa för varken dig eller andra ur en hälsoaspekt........

#49
2015-11-26 01:57

Okej !

Här jobbar man med maskinutveckling, har ett motorintresse som heter duga och är väl bevandrad i tekniska termer, men här får man lära sig ett nytt ord.

Vad i helsike är en flödeslikriktare ?

"Det är ett sorts nät som ger en lugnare turbulens i luftflödet och på så sätt ger förbättrad mätnoggrannhet."

En vattenslang med munstycke är i så fall en "flödeslikriktare" - Den riktar vattnet i den riktning man vill, sedan kan man med munstyckets hjälp välja om man vill ha en riktad hård stråle eller fördela vattnet över en större yta genom att justera munstycket. Man ordnar den turbulens man vill ha genom att vrida på munstycket..........En flödeslikriktare alltså.

Med andra ord ett ord som slår in öppna dörrar, som någon viktigpetter hittat på för att få det att låta hightech.

Ett vanligt avgassystem är i så fall också en rätt avancerad sådan också (men namnet"flödeslikriktare" är nytt) från och med nu (speciellt på gamla tvåtaktare). Det gäller att få avgaspulserna att harmonisera med varandra så att de inte krockar med varandra och förstör flödet. Genom rörens dragning och i slutburken/ljuddämparen så åstadkommer man detta.................En flödeslikriktare alltså !

Svaret är alltså : Man lägger till ett stålullsliknande material som gör att inte gaserna kommer i turbulens, de håller alltså riktningen utan att "snurra runt"

Jämför även med en tänd cigarett - De första trettio cm är det en kontrollerad stigning på röken, efter detta börja kaosteorin gälla, det är omöjligt att kontrollera turbulensen. Men genom att låta röken stiga i ett sugrör så håller man turbulensen i schack - En "flödeslikriktare" även detta.........eller så kan man skriva "sugrör"..............men det låter ju inte lika fräckt !

För flödeslikriktare fanns det inget som hette........................Tills idag !

#51
2015-11-26 06:12

Mao.. inget nytt under solen...

#52
2015-11-26 09:10

Blir otroligt intressant att se var den här resan tar vägen. Att det enbart räcker med en mjukvaruuppdatering för vissa motorer låter inte helt sannolikt men ändå inte helt otroligt. Kanske är enda förändringen att man låter "fusket" vara igång hela tiden, inte enbart så styrt till parametrarna som kände igen testet. Dvs på tomgång så drar VW'n mer bränsle, kanske går lite underligt men så fort man ger lite gas så går den gradvis över till normala status:en... -en slags "fusklösning" som egentligen inte förbättrar avgaserna ett dugg, men inte heller innebär regelrätt fusk med testprocessen.

Hur som helst så förändrar ju detta inte VW's beteende i att de använder "fusket" som arbetsmetod -frågan är fortfarande vad mer VW fuskat med. Dvs så fort en sak blivit lite jobbig så tar man genvägen och fuskar lite istället. Att det går att lösa med enbart mjukvaruuppdatering visar ju att så skulle skett redan från början, om det inte vore så att "fusket" faktiskt ingick i det dagliga arbetet hos VW och då valdes helt enkelt enklaste lösningen...

Vore intressant att läsa lite mer om Müllers arbete med att bryta med den fuskande företagskulturen. Minns en story där Piech (VW-chef) stolt skröt om hur han hotade 200 ingenjörer med sparken om de inte fixade till plåtskarvar/passning inom en rätt kort tid -antar att det blev fusk av den biten också och det är därför det rostar lite här & där hos VW... Som sagt, undrar hur Müller tänkt avbryta fusket.

#53
2015-11-26 09:51

Oavsett att fusk är kass, så ger det arbetstillfällen och pengar till verkstäder......

#54
2015-11-26 09:53

Ibland när jag läser kommentarer så inser jag varför det finns skor med kardborrband för vuxna.

#55
2015-11-26 09:56

duccedriver.

Även till sjukvården då om man ser det så........vilket ju är cyniskt.

#56
2015-11-26 10:39

inom högtalarbranschen har det under årens lopp och i omgångar dykt upp olika tekniska lösningar för att få ett jämnare luftflöde i modeller med basreflexportar, vid höga ljudtryck (stora luftflöden) så kan det bildas ett kaotiskt luftflöde (utgör ett hinder = luftplugg) i basreflexporten om denna är dåligt utformad, ett sätt att mildra detta var att fylla basreflexporten med sugrör

#57
2015-11-26 11:27

Ursäkta en okunnig. Vad betyder "&" plus en del andra konstigheter i kommentarerna?

#58
2015-11-26 12:04

Bra om detta leder till att fler väljer bensin istället för diesel så att dieselpriset sjunker igen så att vi med dieslar kan köra längre till en billigare penning... :-)

Annars anser jag att dieselbelackarna först och främst ska införskaffa rena elbilar laddade endast med grön el innan de talar i termer om hälsopåverkan, vilket enligt deras resonemang bensinare tydligen inte bidar negativt till...

#59
2015-11-26 13:15

Alltid roligt att läsa hyckleriet från självutnämnda miljöaktivister...på ett bilforum.

#60
2015-11-26 13:21

@1storstark. När man skriver ett "och-tecken" (&) så tolkar kommentatorsfältet det fel och det skrivs ut i kod istället.

#61
2015-11-26 14:28

Varför gjorde man inte det från början i fabrik?

#62
2015-11-26 14:52

Geschwint... flödeslikriktare är mer än ett rör... mer som en bunt med sugrör

#63
2015-11-26 16:24

Varför man fuska - materialet i motorn är för dåligt för att klara temperaturerna.
Risken är uppenbar att motorerna nu får avsevärt kortare livslängd.
Ersättning för högre bränsleförbrukning (1 cl = 4 500 Kr) och garanti på 30.000 mil som är normala livslängd för en diesel.
1 cl = 4 500 Kr.

#64
2015-11-26 17:06

"... till maximalt 30 minuter."
"...på maximalt en timme."

Det spelar ingen roll om det är 30min eller 1tim. Det kommer att kosta enorma pengarna till VW eller, vänta lite, vem ska betala i slut? Varje "fixat" motorn kommer att släpa mer CO2 och prestanda blir sämre (-1), mer bränsleförbrukning (-2). Jo, EGR ventilen kommer att aktiveras för 100% från den uppgraderat mjukvara men sot smuts kommer att samlas mer i luftinsugningsgrenrör (manifolden) och vem ska betala för tillägg service att rengöra den (-3)? Stakars ägarna kommer att besöka VW verkstäder oftare. Ingen kommer att köpa begagnad VW bilar med "fixat" utsläpp (-4). Bilvärde ska tappas blixt snabbt (-5).

5:0 mot VW och gröna-extremister

#66
2015-11-26 17:15

Tacka vet jag Opel Astra, en vinnare, utan fusk!

#67
2015-11-26 18:14

Håller med om att alla anspeglingar till att Vw vet vad de sysslar med låter som ett skämt efter alla lögner som de sprider för att täcka sina tidigare lögner.
Tror inte att det är så många som faktiskt tycker att den här skandalen bör sopas under mattan med lättja.
Samtidigt så måste det till en lösning för alla kunders skull och kunderna är ju inte hjälpta utav att Vw går under eller att deras bilar kräver stora modifieringar bara för att till slut bli sämre än de skulle ha varit ifrån början.

#68
2015-11-26 18:53

Vi bör nog låta den oberoende tyska myndigheten testa lösningarna så att de kan avgöra om prestanda och förbrukning påverkas. Det beskedet som snart kommer bör man väl ändå kunna lita på (om man nu inte tror att hela Tyskland är ett land av fuskare? För det är ju lätt att generalisera. .).

#69
2015-11-26 19:11

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151125/forsta-oberoende-...

Det känns som onödigt att lägga in ett fuskläge i labbmiljö, när man inte är sämst i klassen vid verklig körning.

#70
2015-11-26 20:04

Auto Motor o Sports artikel är lite märklig, inte minst för att dieselgate i första hand handlade om motorerna före euro 6. Nog för att man ska vara försiktig med att inte drar för stora växlar på VWs fuskande men det gäller då i allra högsta grad det omvända!

#71
2015-11-26 20:46

Sista ordet i denna *dieselgate* är inte sagt.
Kommer nog aldrig bli sagt heller.
"To be continued" som det så fint heter

#73
2015-11-27 08:21

Verkar ju vara enkelt att fixa detta enligt VW. Om det är så här enkelt så varför har man inte gjort det redan från början? Det är något som inte stämmer!!!

#74
2015-12-02 11:38

Shoguns länk till AutoExpertTV är intressant.
Möjligen är mannen lite av en konspirationsteoretiker, men argumentera kan han. Han gör helt rätt som skjuter in sig hårt på de enorma konsekvenserna av NOX- utsläpp och VW:s oerhörda nonchalans, för att inte säga hänsynslöshet, av omsorg om den egna ekonomiska vinsten. (Han kunde dock ha skippat inpasset om förintelsen.)

Visst, alla drar ner på alla kostnader så mycket de kan i den heliga konkurrensens namn - det gäller ju att sälja med maximal vinst.
VW är bra att få fram genomtänkta produkter där det syns. Bra utrymmen, bra komfort, fin känsla i inredningen, bra ergonomi med mera. Men hur är det med det som inte syns? Kamkedjor har ju alltid ansetts vara pålitligare än remmar - tills VW bevisade att motsatsen kan gälla. Problemen med vissa av deras DSG-lådor är ju ökända. De har varianter som håller, men överkvalitet kostar, alltså använder man billigare lådor som precis ska klara kraven - men inte gör det.
Någon i tråden tog upp ytterligare något som jag nu glömt.
Det är en väldig skillnad på att ha ett halvtaskigt rostskydd (som de flesta asiater) eller dåliga säten och liknande. Det är uppenbara besparingar som åtminstone syns. Men att tillverka bilar som ger sken av kvalitet men under ytan har komponenter av minst sagt tvivelaktig kvalitet är - jag ska vara snäll - inte bra.

#75
2015-12-02 11:55

Två saker slår mig:
Kapten har (fortfarande) uppenbara problem att hålla sig till ämnet och att moderator Deeds tillåter betydligt mindre OT än jag själv.
Och vem är Deeds?

Det här med att använda & (et, och-tecken) är inget man ska göra i onödan. Det används endast då två saker är tydligt förenade som Kalle Anka & Co eller kanske det sammanboende paret Nisse & Connie.
(Får se om det gick igenom eller blev kod.)

#76
2015-12-02 12:05

En riktigt stor bov i det här emissionsspelet är de minst sagt usla utsläppstesterna!
Jag (och ett antal andra) har för flera år sen skissat på modeller för bättre mätningar baserade på noggranna analyser av verklig användning. Det borde inte vara omöjligt att extrahera värden ur test liknande de Rototest gör. Jag kan tänka mig att man läser av tre olika resultat anpassade för olika klimat.
Alla test ska förstås var så i grunden utformade att man inte ska behöva skilja på olika driftmetoder som el och bensin.
Självfallet ska inga igentejpade glipor, lättrullande däck, invikta backspeglar, frånkopplade normalförbrukare (AC och liknande) med mera tillåtas.

Det goda med denna VW-skandal är att man nu äntligen ser över testmetoderna.

#77
2015-12-02 12:19

Det kunde man ju gett sig f-n på!
Just när jag skriver mina kommentarer så förpassas rubbet till bakgården.

#78
2015-12-02 12:42

Varför har man inte samma typ av tester som i USA? Där tillåts inte tillverkaren komma med en förpreparad bil för avgastesterna utan myndigheten går själva ut och köper en slumpvis utvalt exemplar av bilen i fråga, sen provar man bilen där AC är påslagen en del av testen och man mäter även avgaserna i köldkammare för att få så rättvisa värden det är möjligt. Man har även ändrat tidigare resultat så att man vid köp av begagnad bil skall få,så rättvisa resultat när det gäller bränsleförbrukning som det är möjligt. Enda skillnaden mot Europa är att i USA tycks det vara självklart att en myndighet som betalas med skattemedel till 100 % skall stå på skattebetalarnas sida när det gäller ärlighet i testerna medans hos oss så går myndigheterna biltillverkarnas ärenden vilket kan verka konstigt för oss bilägare. I flera omgångar har Europeiska biltillverkare med hjälp av dyra lobbyister lyckats skjuta på hårdare krav vad gäller utsläpp och förbrukning hos deras bilar på framtiden vilket bara gör att man hamnar på efterkälken jämfört med övriga världen där hårdare krav på utsläppssänkningar krävs än i Europa.

#79
2015-12-07 16:49

Roy J
Jag vet inte om du va med och läste tråden från början men Kaptenens kommentarer handlade om invandring och sedan om att jag redigerat hans inlägg. Det kan jag tycka är lite väl Off-Topic eller hur?
Vad det gäller Off-topic i övrigt så är jag helt för det så länge det ger en konstruktiv diskussion där ingen förnedrar andra forummedlemmar eller dyligt.
Din fråga förstog jag inte riktigt
Vem är Deeds?.. Vad är syftet med frågan?

Har varit på semester, därav det lite sena svaret.

On Topic igen:

Det ska bli mycket intressant att se om detta verkligen fungerar!

#80
2015-12-25 23:41

VW klarar sig ofta ypperligt i äkta vägtester.
Nough said!
Invandring hör till Hackenbush,moderator olämplig alltså.
Backtracka inlägg vib,tips till Deeds som ser verkligheten hyfsat klart.
;-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.