Nästa artikel
Från toppen till botten: Så snabbt vände lojaliteten för Tesla
Nyheter

Från toppen till botten: Så snabbt vände lojaliteten för Tesla

Publicerad Igår 10:26 (uppdaterad Igår 10:35)
I juni 2024 var lojaliteten bland Teslas kunder som högst. Sedan dess har den dalat – enligt uppgifter på grund av vd:n Elon Musks stöd till Donald Trump.

I Skandinaviens största konsumentundersökning Autoindex har Tesla tappat 19 placeringar på tre år. Främst backar de i kategorin ”lojalitet”. Nu rapporterar Reuters att Tesla även tappar lojala kunder i USA, bland annat på grund av Elon Musks politiska ställningstaganden.

Nyhetsbyrån har tagit del av data från analysföretaget S&P Global, som analyserat fordonsregistreringar i alla 50 delstater. Analysen visar att kundlojaliteten hos Tesla nådde sin topp i juni 2024 – då 73 procent av ägarna valde att köpa en ny Tesla vid bilbyte.

En månad senare började lojaliteten minska kraftigt. Det sammanföll med att Musk öppet uttryckte sitt stöd till Donald Trump efter attentatsförsöket mot honom.

Lojaliteten bottnade i mars i år. I januari lanserade Musk dessutom sitt initiativ ”Department of Government Efficiency”. Den senaste månaden med tillgänglig data är maj – då låg Tesla strax över branschgenomsnittet, i nivå med Toyota.

Konkurrenter som nu vinner fler Teslakunder än de förlorar är Rivian, Polestar, Porsche och Cadillac.

Samtidigt minskar Teslas försäljning globalt. I Europa har försäljningen minskat med 33 procent under årets första sex månader, där reaktionerna mot Musks politiska utspel varit starka. I Sverige föll försäljningen med närmare 86 procent i juli, jämfört med samma månad förra året.

Varken Tesla eller Elon Musk har velat svara på Reuters frågor.

Ämnen i artikeln