Poängen för Tesla minskar kraftigt.

Nästa artikel
Tesla tappar stort: Rasar 19 placeringar på tre år
AutoIndex

Tesla tappar stort: Rasar 19 placeringar på tre år

Publicerad Idag 6:00

Poängen för Tesla minskar kraftigt.

Tesla drämde till med en tredjeplats i Skandinaviens största konsumentundersökning AutoIndex för några år sedan. Men nu är ägarna inte alls lika lyriska längre. Märket har nu rasat till plats 22.
Det här är en upplåst Premium-artikel

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Den här artikeln är en del av AutoIndex 2025, där bilägarna tyckt till om sitt bilägande. Du hittar alla artiklar här.


Elbilstillverkaren Tesla gjorde entré i AutoIndex år 2022 och bröt då den rådande japanska dominansen. Bakom tredjeplatsen låg två förstaplaceringar i kategorierna ”Bilen” och ”Lojalitet”. Köregenskaper, låga driftskostnader och tekniska funktioner värderades högt.

Fyra år senare är det betygsättningen i samma kategorier som får märket att tappa placeringar. Samtliga fyra kategorier backar men lojaliteten till märket har påverkats mest av den rådande osäkerheten kring varumärket. Biltillverkarens vd Elon Musk har påverkat ägarnas syn på Tesla, enligt Mikkel Korntved, vd på Loyalty Group som genomför AutoIndex för Vi Bilägares räkning.

– Den emotionella lojaliteten till Tesla var unik, en sällsynt känsla för produkten som även finns hos Apple. Efter Elon Musks utspel är varumärket stukat, trovärdigheten ifrågasätts vilket gör att den emotionella lojaliteten minskar, säger han.

I kategorin ”Lojalitet” förbättrade sig Tesla under 2023 men tappar hela 17 placeringar – minus 12,9 procent – i 2024 års undersökning. Poängsättningen sjunker drastiskt i delfrågor som gäller attraktionskraften för varumärket och om bilägarna vill rekommendera märket till bekanta. 

Osäkerheten är som störst när det kommer till delfrågan att köpa samma bilmärke igen. Sedan Teslas debut i Sverige 2013 har varumärket burits fram av sina kunder som mer än gärna agerat ambassadörer – tills nu.

Tidigare i år skrev vi att svenska konsumenter blivit betydligt mer restriktiva till att köpa amerikanska bilar. En undersökning bland över 14 000 svar från svenska bilägare visade att nästan fyra av fem uppgav att de inte vill köpa amerikanskt – främst av ”politiska skäl”.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.