
Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Den här artikeln är en del av AutoIndex 2025, där bilägarna tyckt till om sitt bilägande. Du hittar alla artiklar här.
Jag minns när jag skulle köpa min första lägenhet, hur mamma hejdade mig i dörren på väg till visningen och tipsade om att ”fånga en granne”. Det är hos dem du får en riktig bild om det är ett bra köp eller inte, sade hon. Mäklaren berättar bara tre fjärdedelar – i bästa fall.
I årets upplaga av AutoIndex, Sveriges största konsumentundersökning för privatbilister, har vi ”fångat grannen” åt dig som står i begrepp att köpa en ny eller bättre begagnad bil. Genom att kontakta strax över 14 000 bilägare och fråga vad de tycker om att äga sitt fordon kan vi ge en träffsäker och unik bild av hur olika bilmärken tar hand om sina kunder, från det att bilen säljs till dess att den skall in på service.
Formuläret som fylls i av bilägarna består av över 200 frågor som är indelade i en rad kategorier. När ett märke skjunker eller stiger i den totala sammanställningen är det därför lätt att se vad det beror på.
”De tillverkare som ignorerar problemen riskerar att straffas under lång tid framöver.”
Årets upplaga av AutoIndex är den 24:e i ordningen och ett tidens tecken. Erkända tillverkare har fått lämna undersökningen på grund av för liten marknadsandel medan nya märken gjort entré. Vi kan också se hur saker som uppfattades trendigt för ett par år sedan, som direktförsäljning via nätet och ”showrooms”, nu påverkar negativt.
En tillverkare, som gjorde storstilad entré för tre år sedan och bröt den japanska dominansen, har rasat rejält under det senaste året. Kundernas starka lojalitet till märket verkar vara ett minne blott och nu rasar tillverkaren från pallplats till bottenskiktet. Kan du gissa vilket märke vi talar om?
AutoIndex är inte bara ett gediget underlag för dig som står i begrepp att byta bil, utan också en väckarklocka för hela branschen. Undersökningen visar tydligt var styrkor och svagheter ligger, vilket gör det lätt att satsa på rätt saker för att nå bättre resultat, något som i sin tur gynnar oss konsumenter.
De tillverkare som ignorerar problemen riskerar att straffas under lång tid framöver.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.