
Strax före julen 2022 köpte Vilhelm Dybwad Teslas värstingmodell Model S Plaid för motsvarande 1,18 miljoner kronor. När han körde bilen på bana upplevde han att bromsarna inte tog som de skulle. När Tesla vägrade reklamera köpet stämde Vilhelm Dybwad elbiltillverkaren – och fick rätt, rapporterar norska Motor.
Model S Plaid klarar 0–100 km/tim på 2,1 sekunder och har ett särskilt track mode för bankörning.
Ett halvår efter köpet testade Dybwad bilen på Rudskogens motorsportcenter. Redan efter två kraftiga inbromsningar märkte han att pedalen blev mjukare. Bromsarna överhettades och tappade effekt.
När Tesla sa nej till reklamation tog han ärendet till domstol.
Nu har Oslo tingsrätt dömt till Dybwads fördel. Tesla ska ta tillbaka bilen och återbetala hela köpesumman. Dessutom ska företaget betala cirka 283 000 svenska kronor i dröjsmålsränta och stå för rättegångskostnaderna.
Tesla har marknadsfört bilen som lämplig för bankörning. Men för att köra på bana krävs uppgraderade bromsar – något som inte framgick i marknadsföringen. Enligt tingsrätten utgör det ett köprättsligt fel.
Tesla hävdade att Dybwad köpt keramiska högprestandabromsar. Men de fanns inte tillgängliga förrän ett halvår efter att bilen köptes.
Tesla Norge vill inte svara på Motors frågor eller säga om domen kommer att överklagas.