Nästa artikel
Framtiden ljus för bensinmotorn
Nyheter

Framtiden ljus för bensinmotorn

Publicerad 22 november 2012 (uppdaterad 23 november 2012)
Dieselmotorn är just nu populärast, inte bara i Sverige utan i hela Europa. Kommande utsläppsgränser kan ändra på det.

Från och med september 2014 gäller Euro 6 som utsläppsstandard i hela EU. Det kan innebära konsekvenser för dieseln och leda till att bensinmotorn åter igen börjar ta marknadsandelar, förutspår högt uppsatt branschfolk som Automotive News har pratat med.

Euro 6 innebär bland annat att biltillverkare måste se till att deras bilar som säljs i EU max släpper ut 130 gram koldioxid per kilometer i genomsitt. Till 2020 överväger man att begränsa det ytterligare, till 95 gram per kilometer.

Euro 6 innebär dock även att det ställs hårda krav på dieselmotorer i form av hårt begränsade utsläpp av kväveoxider, 80 milligram per kilometer. I dag är gränsen 180 milligram per kilometer.

Bensinmotorn får en fördel
Det riskerar att leda till att dieselmotorer tappar marknadsandelar mellan 2015 och 2020 på grund av att kostnaderna för att tillverka dem, och därmed även köpa dem, kommer att höjas drastiskt. Bensinmotorer har å andra sidan betydligt lättare att klara sig mot Euro 6-kraven, vilket innebär att de kan stiga i popularitet när standarden slår igenom.

Det sista alternativet för bilköparna är el- och bränslecellsbilar. Där finns dock ett tillgänglighetsproblem i form av allt för blygsamma satsningar på att utveckla infrastrukturen och bygga fler laddstationer, något som avskräcker kunderna från att köpa den typen av bilar.

Dieselmotorn är just nu det populäraste motoralternativet i Europa. 60 procent av bilarna som såldes förra året är dieseldrivna.

Diskutera: Hur ser du på Euro 6?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-22 16:57
Raphael

"Sista alternativet för bilköparna är el- och bränslecellsbilar"? Jaha, men gasbilar då?

#2 • Uppdaterat: 2012-11-22 17:42
saabnisse

Jag håller helt med Raphael.
Kan någon av journalisterna på ViB förklara det från er sida minst sagt ljumma intresset för gasdrivna bilar.
Det är ju det absolut mest miljöriktiga bränslet!

#3 • Uppdaterat: 2012-11-22 19:41
S-E S

Det kunde lika gärna stått "Framtiden ljus för bensinbolagen" i så fall? Den dieselolja som inte säljs till bilar kommer i alla fall att förbrännas på något sätt som inte nödvändigtvis är mera miljövänligt än förbränning i en dieselmotor. Miljövinst = 0

#4 • Uppdaterat: 2012-11-22 19:42
Peugo

Diesel och buller? Stank, nähä. Vibrationer, nej. Skit, nej, avgasröret är helt rent. Kanske du inte skriver om PSAs dieslar? Tror inte det blir några som helst problem att få dieslarna att nå gränsen utan att det börjat kosta för mycket.

#5 • Uppdaterat: 2012-11-22 20:14
IngoS

Just. Många bilar får väl ureaburkar av Bluetectyp, men hur mycket fördyrar de? Blir underhållet mycket försvårat? Hyundai har ureaburkfri motor på gång. Mazda har redan löst problemet burkfritt med sina Skyactivedieslar på det mest berömliga sätt. Svårt att tro att det får så dranatiskt genomslag.

#6 • Uppdaterat: 2012-11-22 20:32
Mythbuster

För några år sen sam samma "högt uppsatta branchfolk" samma sak vid övergången till Euro 5. Fast mindre diesel blev det som bekant inte. Däremot har det blivit klart mindre fossilt i dieseln. 27% bioandel i OQK8s diesel+ är inte illa. Dieseln kommer behövas även i framtiden om tillverkarna inte skall gå över till väldigt mycket el eller missa 95 g målet. En dieselmotor med motsvarande effekt på en bensin är 30% snålare och 20% mindre CO2.

#7 • Uppdaterat: 2012-11-22 21:19
Bil-Doc

dieslar är skitiga o dyra. måste ha dyr olja, bränslefilter byts vartannat år den kostar i snitt lika mycket som på en bensinare medan en bensinare behöver byta filter var tionde år i snitt..

#8 • Uppdaterat: 2012-11-22 22:09
PREVIA

Även om vi vet att storleksuppskattningar av lustgasavgång från olika ekosystem är osäkra, och behöver förfinas med ytterligare och bättre mätningar, kan vi peka på att risken för att vissa biobränslen, som raps-diesel och vete-etanol, kan orsaka upp till 50 procent mer växthusgaser än om bilarna körs på fossilt diesel eller bensin som släpper ut koldioxid.
Från den här sidan.
http://www.tellus.science.gu.se/seminarier_och_kurser/Lustgas_undergr_ver_klimatvinster/
Oj, nu vart det plötsligt mycket svårare trots biodieselreklamens lovord.

#9 • Uppdaterat: 2012-11-22 23:49
PerOlof

Vem vågar köra med gastrycksflaskor i bilen? Är det inte tillräckligt med bussar med gastrycktankar på taket som exploderade? På mindre än en minut var bussarna övertända och som väl var var de tomma för passagerare? En kollision där tanken kläms exploderar tanken direkt med innebrända människor som följd!
Gör om gasen till biodiesel som förvaras utan trycktank, är svårantennlig och alla dieselbilar blir miljöbilar! Det är väl politiskt inte gångbart eftersom bilisterna då kommer undan bränsleskatt som ska användas till kollektivtrafik!

#a • Uppdaterat: 2012-11-23 05:04
Roy J

Det stora problemet med diesel är alltså kväveoxider. Samma problem alltså med åkerjordar (lustgas = kväveoxidul). I fallet med åkermarken handlar det mest om att förfina gödslingen. (För förutsättningen för att fordonsgas ska kunna vara miljövänligare, är att den är framställd av nutida biomassa.)
Alla direktinsprutade motorer har problem med partiklar, särskilt dieselbilar.
Men inte heller det är olösliga problem - om än inte gratis.

Jag minns hur Volvo högljutt beklagade sig över kommande utsläppskrav. Det måste ha varit på 80-talet. Det skulle vara omöjligt att klara dem. Det är länge sen vi passerade de gränserna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.