Bild
Nästa artikel

GM ska sälja 500 000 elbilar till 2017

Nyheter

GM:s produktchef har deklarerat att koncernen siktar på att sälja 500 000 bilar med någon form av eldrift senast år 2017.

General Motors produktchef Mary Barra har sagt att man ska ha sålt 500 000 bilar som på ett eller annat sätt drivs med el inom fem år. Utöver rena elbilar inkluderar det plug-in hybrider och bilar med systemet eAssist. Detta är en del av den miljöbilssatsning som genomförs av koncernen, vilket innebär att man nu satsar mer på plug-in hybrider än på ”vanliga” hybrider.

GM räknar med att sälja 50 000 bilar med någon form av eldrift under 2012. Chevrolet Volt, som har en syskonbil i form av Opel Ampera, är och kommer att förbli en viktig pusselbit i arbetet för att nå målen. Chevrolet Volt har sålts i 19 309 exemplar under årets tio första månader och ser ut att hinna säljas i närmare 25 000 exemplar innan året är slut.

Även eAssist ingår
I målsättningen att sälja 500 000 eldrivna bilar till 2017 ingår bilar som är utrustade med systemet eAssist. Detta innebär att bilen har ett mindre batteri och en mindre elmotor, som inte kan driva bilen på egen hand utan i stället hjälper bensinmotorn i rätt förhållanden. Tekniken kan förbättra bränsleekonomin med upp till 25 procent.

Som ett led i att nå målen planerar GM bland annat att tillverka Cadillac ELR, en lyxbil som har samma drivsystem som Opel Ampera. Man kommer också att visa upp elbilen Chevrolet Spark på bilsalongen i Los Angeles.

500 000 bilar motsvarar ungefär sex procent av GM:s sammanlagda försäljning under 2011.

Diskutera: Hur ser du på målsättningen att sälja 500 000 elbilar till 2017?

Kommentarer

#1
2012-11-15 19:36

Målsättningen är att bilarna till en del eller helt drivs med el vilket inte är desamma som att bilarna är rena elbilar. Men det blir nog inga problem nu när batterierna blir bättre hela tiden och billigare att tillverka. Av Toyotas bilar som säljs idag är redan 15 % delvis eldrivna hybridbilar i arton olika modeller. Så det borde inte bli så svårt för GM att komma upp i 6 % helt eller delvis eldrivna av sin biltillverkning år 2017 vilket kanske även krävs för att hänga med i bilutvecklingen.

#2
2012-11-16 08:25

Det är allt för lite,..en bil som Volt borde kunna sälja bättre i Usa men förhoppningsvis så kommer dessa mål att tvingas upp.
Utan Toyota vore kanske målet 0.6% så vi får väl vara glada för den lilla utvecklingen som har skett.

#3
2012-11-16 13:17

Så man ska sälja 500K elbilar som ska drivas med el, el som sannolikt är framställd via kol, olja eller eventuellt kärnkraft???
Miljövansinnet har inga gränser, men miljömupparna står nog redan och är blöta i byxorna (e motsv) över detta enorma "framsteg"..

#4
2012-11-16 15:04

Eric H! det stora miljövansinnet är att vi är ca 2 miljarder för många människor här på jorden, vilket är huvudorsaken till dagens miljösituation. Innan okunniga "miljövänner" inser detta och börjar verka för en minskande befolkningsökningstakt är allt snack om E 85, katalysatorer och miljöbilar jämförelsevis bara struntprat.

#5
2012-11-17 21:20

För att det skall hända måste inköpspriserna för hybrid och elbilar komma ner ordentligt. En Volt är idag ungefär dubbelt så dyr som en Cruize som är i motsvarande storlek. Resultatet är att Cruize är en storsäljare både i USA och i Australien och Volt är ett totalt misslyckande. Även elbilar som Mitsubishi Miev och Nissan Leaf är på tok för dyra för vara säljbara till privat personer eller företag. Sydney kommun har ett gäng Miev men jag tror de är de enda bilarna man lyckats sälja.

#6
2012-11-18 15:53

Peter, det är lite moment 22 över det hela. Man har ett högt pris på elbilar för att få betalt för utvecklingskostnaderna då det inte säljs speciellt många. Samtidigt är det just för att priserna är så höga som man säljer så få.
Sen är det ju räckvidden som har en stor del i vilket intresset blir och ovanpå det vad det kommer att kosta för att byta ut batterierna efter ett visst antal år.

#7
2012-11-18 17:42

Att Toyota lyckades beror på att de sålde de första Prius med förlust. Ändå blev de dyra. Kanske bidrog Toyotas kvalitetsrykte till att folk vågade köpa dem. De har ju förövrigt visa sig vara synnerligen pålitliga.

#8
2012-11-18 20:51

Toyota säger själva att det tog fyra år innan man gick plus när det gäller Prius vilket visar att det inte är så lätt att få bilköpare att ändra inköpsmönster och tro på något helt nytt.
Men att säga att Volt skulle vara något misslyckande är väl att överdriva då bilen ligger ungefär i mitten sett till sett till antalet sålda bilar i USA.
Bilen sålde bättre än många kända storheter i bilvärlden kan man läsa här.
http://www.csmonitor.com/Business/In-Gear/2012/0922/Failure-Hardly.-Chevy-Volt-outsells-half-of-all-US-cars

#9
2012-11-19 09:12

Toyota är väl den enda tillverkare som har lyckats. De olika Prius modellerna säljer mycket bra och Camry Hubrid går det bättre för i år. Förra året hade Toyota räknat med att sälja 40.000 tusen Camry Hybrid i Australien men slutresultatet hamnade på 4.000. Honda Civic Hybryd säljer forfarande dåligt trots ett lägre pris än Prius.

#10
2012-11-19 12:27

Toyotas alla modeller ända fram till nu har haft alldeles för liten och begränsad förmåga att köra på ren el, tidigare Prius har bara rullat några få km innan strömmen tagit slut och bara i låg hastighet, att man hela tiden har med dessa som jämförelse med bilar som kan gå mer än 10 gånger så lång sträcka på el är häpnadsväckande.

#11
2012-11-20 11:35

Det allra mest optimala skulle vara en hybrid som kunde köra upp till 10 mil på enbart el vid kanske max 95 km/h sedan tar en vanlig motor vid. Om man sen kunde ladda batterierna vid körning med den vanliga motorn så skulle lyckan vara fullständig. En sådan bil skulle de kunna sälja massvis av.
Jag skulle vara oerhört intresserad då beroende förstås på vilket pris det skulle vara på en sådan bil.
Detta kommer säkert så småningom men det tar lite tid att utveckla laddning och bättre batterier.
Verkar som om själva "laddtiden" är det som man jobbar mest med just nu.

#12
2012-11-21 09:59

Tycker inte att mer fokus behöver ligga vid att ta ut fler elmil utav hybrider då folk i allmänhet inte kör 10 mil om dagen och gör man det så finns det andra alternativ.
Viktigast tycker jag prisbilden är.
Billigast skulle elbilen vara följt utav Bensin och Dieselversioner och dyrast kunde just hybridversionen vara och ha all den effekt som en del eftersträvar. (se t.e.x V60 Plug-in )
Idag är prisbilden medvetet åt helvete och då spelar som sagt allt annat en mindre roll...
Inte rusar jag och köper en Plug-in Prius oavsett om den rullar 2 eller 10 mil på el ty den kostar för mycket för det.

#13
2012-11-21 10:38

Mistro, mitt exempel med 10 mil om dagen är under gynnsamma förhållanden.
På vintern med värme och annat igång reduceras detta väl till 5-6 mil och den sträckan är ganska vanlig för bilpendlare.

#14
2012-11-21 13:02

Jo kanske det men tanken är nog ändå att Bensin/Dieselmotorn skall användas mer än bara ibland för att faktiskt ha någon funktion.
Vet man med sig att man sällan kör så långt så vore ju en elbil för många att föredra förutsatt då att de inte var så dyra.
Med tanke på att användningsområdet och prestandan är sämre på elbilen så borde den också vara billigare.
En elbil som klarar 10-15 mil på en laddning torde kunna fungera väldigt bra för många.

#15
2012-11-21 13:09

Mistro, i min tanke är idealet att jag skall kunna klara min vardagliga jobbkörning på kanske 5-6 mil på enbart el och sedan när det blir långresor så startar den vanliga motorn och därmed ser till att min körsträcka blir till vad jag önskar. Aldrig några problem med att hitta laddstation för el då.
Dert är just det att även om man oftast kör kortare sträckor så vill man såklart kunna använda sin egen bil även till långresor eftersom det är inte alla som har råd med två bilar i hushållet. Att hyra bil är ju inte heller helt billigt.
Så en ren elbil är i alla fall för mig inget alternativ, det kan bli det så småningom när räckvidden blir ordentligt mycket längre.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.