Nästa artikel
Första intrycket av Xpeng G9 och P7: ”Otroligt snabba”
Nyheter

Första intrycket av Xpeng G9 och P7: ”Otroligt snabba”

Publicerad 13 april 2023 (uppdaterad 13 april 2023)
En första provkörning av nya utmanarna Xpeng G9 och P7 avslöjar imponerande prestanda och rimliga priser. ”Xpeng G9 har effekt och utrustning som matchar bilar som är mycket dyrare”, säger vår provförare.

Det fortsätter ösa in nya elbilar på den svenska marknaden. Klas Skarin har provkört två av dem från uppstickaren Xpeng. Det handlar om sedanmodellen P7 och suven G9.

– Den är otroligt snabb, körkortet hängde verkligen löst, säger han.

När Xpeng lanserades i Sverige var det med sedanmodellen P5. Det blev verkligen ingen succé. Inte en enda bil såldes.

– Nu har de städat upp bland modellerna och i organisationen och hittat ett fokus som jag tror funkar i Sverige. De vill inte ens komma ihåg att de lanserat Xpeng P5, de låtsas som att det aldrig hänt. Det var en pinsam start för ett genomtänkt märke med höga ambitioner, säger Klas Skarin.

”Det här kan bli mycket intressanta modeller om Xpeng inte gör några fler misstag”

Efter floppen med Xpeng P5 satsar märket nu i stället på den modernare P7. Foto: James Holm

Enligt honom vill både Xpeng G9 och P7 slåss mot tyska konkurrenter.

– Efter att ha kört båda två måste jag säga att de känns helt rätt och de kan bli mycket intressanta modeller om Xpeng inte gör några fler misstag.

Xpeng tror på en 60/40-fördelning när det gäller försäljningen av G9 respektive P7, men Klas Skarin tror på en mycket större andel för suven. Provbilen var en Xpeng G9 AWD Performance för 830 000 kr.

– Den har effekt och utrustning som matchar bilar långt över en miljon. Jag satt och tänkte att ”nu händer det”, det är första gången ett kinesiskt märke har en bra produkt som kan konkurrera med både pris och kvalitet. Det är häftigt, men det är också en tuff marknad som väntar.

– När det gäller Xpeng P7 är jag inte riktigt lika imponerad, den har några viktiga nackdelar som jag nämner i den kommande provkörningen.

Provkörningarna av Xpeng G9 och P7 publiceras i Vi Bilägare framöver och även här på sajten för dig som är Premium-medlem.

Xpengs nya modeller
  • Xpeng G9 börjar levereras i september/oktober och kostar från 700 000 kr.
  • Den billigaste versionen av Xpeng G9 har LFP-batteri som är koboltfritt.
  • Xpeng P7 börjar levereras i juni och kostar från 600 000 kr.
  • Xpeng G9 klarar snabbladdning på 260–300 kW beroende på version. Xpeng P7 klarar 175 kW.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (14)

  • 20 april 2023 Mr Snoid skrev: Axa skrev:…
  • 18 april 2023 Axa skrev: Snoid Utan att ha…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.