Bild
Nästa artikel
Forskarens dom: Sluta demonisera dieselmotorn

Forskarens dom: Sluta demonisera dieselmotorn

Nyheter

Ryktet om förbränningsmotorns död är överdriven – och dieselmotorn kan räddas av hybridteknik, enligt en professor i drivlineteknik.

Tre av tio nya bilar som registrerades i Sverige under januari var laddbara – en stor ökning jämfört med tidigare. Men det innebär också att sju av tio bilar fortfarande inte är laddbara, utan mer eller mindre förlitar sig på en bensin- eller dieselmotor.

Förbränningsmotorerna är definitivt inte uträknade ännu, enligt Sam Akehurst, som är professor i avancerad drivlineteknik på avdelningen för maskinteknik vid universitetet i Bath i England.

– Ryktet om förbränningsmotorns död är överdriven. De flesta tror att det fortfarande kommer finnas 85 procent förbränningsbilar 2030, exklusive tunga fordon, säger han i en intervju med Car Magazine.

Volkswagens utsläppsskandal har definitivt inte hjälpt dieselmotorns rykte, men Sam Akehurst tror inte dieselmotorn är uträknad ännu – och inte bensinmotorn heller. Han tror bensinmotorerna kommer vara kvar 2040, och kanske även 2050.

– Diesel har så klart fått mycket negativ press på sistone, men om du tittar på de senaste motorerna är deras utsläppsnivåer väldigt låga. Demoniseringen av dieseln hjälper inte när vi ska nå koldioxidmålen.

Men hur ser utvecklingsmöjligheterna egentligen ut för dieselmotorn idag?

– Diesel har i princip nått sin "peak" när det gäller effektivitet men genom att hybridisera dieselmotorer kan de jobba på högre effektivitetsnivå.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-02-13 16:27

Helt rätt. Men att fokusera på nationella utsläppsmål, i en global värld, är till en början helt meningslöst. Skall vi fokusera på något så är det att förmå de vi handlar med, t ex Kina, att inte använda el som kommer från kol. Detta gör man bäst genom att inte handla med dem och dylika länder med kol-el: Det sänder en tydlig signal. En signal de förstår. Att fokusera på "nationella mål" är helt meningslöst för utsläppsnivåerna av växthusgaser i världen omkring oss är enorma.

.

#2
2020-02-13 16:44

så længe de er nye er de ok men når en diesel har kørt mange småture og er blevet slidt sviner de, jeg husker min ford ficus fra 06 den var meget fin og ren de første år, men prøv at ligge bag den i dag pu ha. nox/partikler mm

#3
2020-02-13 16:59

@jørgenn. I Sverige har vi obligatorisk bilprovning som underkänner bilar med felaktiga avgasvärden.

#4
2020-02-13 17:07

En ny diesel är skapligt ren så länge som det är kallare än 30grader och varmare än 15grader, har blivit varm samt att den inte regenererar partikelfiltret - ungefär...

#5
2020-02-13 17:10

Diesel har ingenting med en hybrid att göra om det ska kallas miljövänligt, den är ju beroende av att vara varm för att minska utsläppen och har det svårt nog ändå, nä några har försökt men lagt ner så glöm dieselmotorer, de hör hemma i stora fordon och inte i personbilar, körde förresten en stor och lyxig XC90 i 8 mil förra veckan och döm om min förvåning när diselvibrationerna kändes i ratten.... urk

#6
2020-02-13 18:02

Jag har ju sagt detta hela tiden, fast jag är säker på att förbränningsmotorerna alltid kommer att finnas kvar.

#7
2020-02-13 18:28

Grattis till @Klarsynt!
Nu har det gått mer än 2 timmar och inget grumligt mothugg har skådats, troligen nytt rekord.

#8
2020-02-13 18:35

@bgl Tack! Ja, man får ligga i, och samtidigt utstå spott och spe (inte minst från diverse moderatorer) men till slut bär det frukt och sanningen kommer i ljuset.

.

#9
2020-02-13 18:42

Klarsynt: Så bara för att en professor tycker detta som passar din agenda så är det "sanningen som kommit i ljuset"? Jo men tjena du......och foliehatten sitter bra?

#10
2020-02-13 19:22

Under vem som har betalt hans studie för att komma fram till de slutsatserna. Personligt tyckande enligt mig.

#11
2020-02-13 19:30

Diesel är skit...bara lastbilar och skogsmaskiner som skall köra på det bränslet...punkt.

#12
2020-02-13 19:36

Simon no1 2020-02-13 17:10
Ok, förstår att du haft kört Volvo. Har haft fd Toyota Auris HSD 2016 var motorstart vibration är jag inte förtjust men tomgång är vibrationfri i ratten. Nuvarande min Skoda Fabia 1.0 TSI var nästan vibrationfritt motorstart är lent gång är jag glad också tomgång är vibrationfri i ratten. Det är några olika bilmärken och modell finns vibrationsfritt diesel utom Volvo också BMW.

#13
2020-02-13 19:36

Om man googlar "professor i förbränningsmotorer", så får man flera exempel med en minimal yrkeskår där behovet av kompetensen minskar.
En röd tråd helt enkelt.

#14
2020-02-13 22:44

Grossar

Jag utgår ifrån att alla studier, kanske inte riktigt alla men 99 av 100, är betalda av någon och har en bakomliggande agenda. Inte bara dom som inte passar mitt tycke och tänkande.

#15
2020-02-13 21:43

@Apex Absolut!

#16
2020-02-13 23:13

Allt är möjligt men vad det kostar är en annan femma. Jag tror mer på enklare och billigare motorer för hybriddrift för att dessa bilar ska komma ner i pris så att fler har råd för denna biltyp. Ett alternativ till 3 cyl bensinmotorer är 2 cyl boxerdiesel som kan ge runt 75 hk som räckvidds förlängare och lite typ runt 20 kWh batteri.

#17
2020-02-14 05:55

Diesel är gött. 100 mils range och laddar fullt på 1 min.

#18
2020-02-14 08:42

@GRP: 100 mil är 8-10 timmar i bilen. Och på 1 min ska du hinna ta rast, sträcka på benen, äta och gå på toaletten. Du måste äta i bilen och använda vuxenblöja på dina 100 milsresor för att få den ekvationen att gå ihop. Samtidigt som bristen på en längre paus under så lång tid gör dig till en trafikfara för andra.

#19
2020-02-14 10:45

Mattse, du verkar ha fått allt om bakfoten. Vem har sagt sagt att sträckköra100 mil? Det är ganska bra att slippa tanka mer än nån/några ggr per mån och få det gjort på nån minut. Och OM man nu ska sträckköra, är det trevligt att själv kunna välja väg och raster vid några fina platser (med t ex eget kaffe och smörgås) än att tvingas leta upp laddstolpar (som kanske dessutom är upptagna) flera ggr vid nån snabbmatskedja, som dessutom mest ligger efter de större vägarna.

#20
2020-02-14 10:46

Säger bara "Job security".
Klart som "#¤% att den som byggt hela sin karriär på förbränningsmotorer hävdar att de alltid kommer att finnas....
(gäller väl alla?)

#21
2020-02-15 10:24

Fakta: Husvagnskörning med chippad Dacia Duster TDI automat,vrid ca 250 nm, 0.85 l/mil ca 300 mil/år. Utan husvagn ca 0.53 l/mil ca 1600 mil/år Kör ofta sträckor på 30-60 mil. Miljödiesel såklart. Kan en elbil ersätta? Dessutom servicekostnad ca 1000 kr/år och en helt överlägsen värdeminskning även jämfört med småbilar.

#22
2020-02-15 12:18

Diesel/bensin bilar kommer fortsätta dominera på de flesta marknader i Asien, Latinamerika, Afrika troligen under minst 20-30 år till. Om t.ex VW skulle lägga ner sin utveckling, tillverkning och i slutänden även sin försäljning av dessa fordon kommer bara leda till att någon annan tar över deras marknadsandelar på dessa marknader.
Elfordon som blivit populära inom vissa marknader i EU, Kina, USAs västkust kommer bara vara en liten del av den totala bilförsäljningen (globalt sett) under lång tid framöver.

#23
2020-02-16 18:38

Spelar ingen roll vad vi gör i Europa. När Kina hårdsatsar på Kolkraftverk.

#24
2020-02-17 08:11

Mot bakgrund av att världens samlade utsläpp av Co2 måste kapas rejält de kommande åren är det tveklöst så att dieselandelen av personbilsflottan måste och kommer att ÖKA av två skäl:

- Dieselmotorn är betydligt energieffektivare än motsvarande bensinmotor.
- Dieselmotorn kan redan idag köras på upp till 100% förnybart dieselbränsle.

Dock borde fler biltillverkare kombinera dieselmotorer med laddhybridteknik tex som Mercedes Benz gör med sin MB 300 de modell. Mercedes Benz ÄR ett föredöme och är det idag världsledande biltillverkaren som verkligen har klimat och miljötänket inbyggt i sin bildutveckling / bilproduktion i och med att de satsar på dieselladdhybrider.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.