Bild
Nästa artikel
Nyheter

Forskarens dom: Sluta demonisera dieselmotorn

Publicerad 13 februari 2020 (uppdaterad 13 februari 2020)
Ryktet om förbränningsmotorns död är överdriven – och dieselmotorn kan räddas av hybridteknik, enligt en professor i drivlineteknik.

Tre av tio nya bilar som registrerades i Sverige under januari var laddbara – en stor ökning jämfört med tidigare. Men det innebär också att sju av tio bilar fortfarande inte är laddbara, utan mer eller mindre förlitar sig på en bensin- eller dieselmotor.

Förbränningsmotorerna är definitivt inte uträknade ännu, enligt Sam Akehurst, som är professor i avancerad drivlineteknik på avdelningen för maskinteknik vid universitetet i Bath i England.

– Ryktet om förbränningsmotorns död är överdriven. De flesta tror att det fortfarande kommer finnas 85 procent förbränningsbilar 2030, exklusive tunga fordon, säger han i en intervju med Car Magazine.

Volkswagens utsläppsskandal har definitivt inte hjälpt dieselmotorns rykte, men Sam Akehurst tror inte dieselmotorn är uträknad ännu – och inte bensinmotorn heller. Han tror bensinmotorerna kommer vara kvar 2040, och kanske även 2050.

– Diesel har så klart fått mycket negativ press på sistone, men om du tittar på de senaste motorerna är deras utsläppsnivåer väldigt låga. Demoniseringen av dieseln hjälper inte när vi ska nå koldioxidmålen.

Men hur ser utvecklingsmöjligheterna egentligen ut för dieselmotorn idag?

– Diesel har i princip nått sin "peak" när det gäller effektivitet men genom att hybridisera dieselmotorer kan de jobba på högre effektivitetsnivå.

Kommentarer

#1 • 2020-02-13 16:27
Klarsynt

Helt rätt. Men att fokusera på nationella utsläppsmål, i en global värld, är till en början helt meningslöst. Skall vi fokusera på något så är det att förmå de vi handlar med, t ex Kina, att inte använda el som kommer från kol. Detta gör man bäst genom att inte handla med dem och dylika länder med kol-el: Det sänder en tydlig signal. En signal de förstår. Att fokusera på "nationella mål" är helt meningslöst för utsläppsnivåerna av växthusgaser i världen omkring oss är enorma.

.

#2 • 2020-02-13 16:44
jørgenn

så længe de er nye er de ok men når en diesel har kørt mange småture og er blevet slidt sviner de, jeg husker min ford ficus fra 06 den var meget fin og ren de første år, men prøv at ligge bag den i dag pu ha. nox/partikler mm

#3 • 2020-02-13 16:59

@jørgenn. I Sverige har vi obligatorisk bilprovning som underkänner bilar med felaktiga avgasvärden.

#4 • 2020-02-13 17:07
McTar

En ny diesel är skapligt ren så länge som det är kallare än 30grader och varmare än 15grader, har blivit varm samt att den inte regenererar partikelfiltret - ungefär...

#5 • 2020-02-13 17:10
Simon no1

Diesel har ingenting med en hybrid att göra om det ska kallas miljövänligt, den är ju beroende av att vara varm för att minska utsläppen och har det svårt nog ändå, nä några har försökt men lagt ner så glöm dieselmotorer, de hör hemma i stora fordon och inte i personbilar, körde förresten en stor och lyxig XC90 i 8 mil förra veckan och döm om min förvåning när diselvibrationerna kändes i ratten.... urk

#6 • 2020-02-13 18:28
bgl

Grattis till @Klarsynt!
Nu har det gått mer än 2 timmar och inget grumligt mothugg har skådats, troligen nytt rekord.

#7 • 2020-02-13 18:35
Klarsynt

@bgl Tack! Ja, man får ligga i, och samtidigt utstå spott och spe (inte minst från diverse moderatorer) men till slut bär det frukt och sanningen kommer i ljuset.

.

#8 • 2020-02-13 18:42
Henrik M

Klarsynt: Så bara för att en professor tycker detta som passar din agenda så är det "sanningen som kommit i ljuset"? Jo men tjena du......och foliehatten sitter bra?

#9 • 2020-02-13 19:22
Grosser

Under vem som har betalt hans studie för att komma fram till de slutsatserna. Personligt tyckande enligt mig.

#a • 2020-02-13 19:30
Styggavargen

Diesel är skit...bara lastbilar och skogsmaskiner som skall köra på det bränslet...punkt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.