Nästa artikel
Ford Ranger Wildtrak: Arbetsmyran
Nyheter

Ford Ranger Wildtrak: Arbetsmyran

Publicerad 2 mars 2011 (uppdaterad 4 mars 2011)
Det händer mycket på marknaden för pick up-fordon nu. Ford vill vara med i matchen och erbjuder starka Ranger Wildtrak.

2011 ser ut att bli ett intressant år för pick up-fordon. Nissan Navara och Mitsubishi L200 kan inte längre jobba ostört när tre nykomlingar äntrar marknaden. VW Amarok, Mazda BT-50 och Ford Ranger vill alla vara med.

Ford Ranger blir en lastare av rang med dragkapacitet på upp till 3 350 kg och lastkapacitet på 1 112 kg. För den som har behov kan Ranger Wildtrack köra i vattendjup på upp till 800 mm. Med en markfrigång på upp till 230 mm är Ranger inte heller oäven i terrängen.

Något oberoende krocktest är ännu inte utfört med men Ford räknar med att Ranger klarar sig bra tack vare sidokrockgardiner som skyddar huvudet och sidokrockkuddar fram som skyddar bröstkorgen. Detta som standard oavsett hyttmodell i Europa. ESP är också, som sig bör, standard. Knäkrockkudde och bältespåminnelse fram likaså.

Annan teknik i bilen omfattar Bluetooth med röststyrning och ljudstreaming, USB- och iPod-anslutning samt en backkamera. En kamerabild visas i backspegeln för att underlätta parkeringsmanövrar och tillkopplingen av släp.

Motorutbudet omfattar två dieslar. Den 2,2-liter stora och fyrcylindriga grundmotorn ger 150 hästkrafter och 375 Newtonmeter. I Wildtrack-utförande erbjuds Ranger med en 3,2-liters femcylindrig dieselmotor på 200 hästkrafter och 470 Newtonmeter.

Växellådorna, en manuell och en automat, är båda sexväxlade. Både den automatiska och manuella fyrhjulsdriften har elektroniskt styrd fördelningslåda och inkopplingsbar lågväxel. För att passa olika kunders behov kan Ranger beställas med en rad olika slutväxelförhållanden.

Wildtrack särskljer sig från vanliga Ranger med bland annat svart grill, 18-tums aluminiumfälgar, takräcke och sportbåge. Inredningen har kolfiberliknande yta på mittkonsolen och läderklädsel med invänd textilrand.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-03-02 14:59
242 (ej verifierad)

Sitter väl en d5 Volvomotor i denna då?

#2 • Uppdaterat: 2011-03-02 15:58
Anonymmous (ej verifierad)

Hur ful får en mittkonsol bli?

#3 • Uppdaterat: 2011-03-02 20:32
Anonymmuos (ej verifierad)

Mittkonsolen är nästan lika ful som i Mecedes. Får det vara så här?

#4 • Uppdaterat: 2011-03-02 22:08
Roger Skagerström (ej verifierad)

Mätarhuset var stiligt, men mittkonsolen förstör allt. Blir inte bättre av yttepytteminiskärmen som sitter där heller.

Bilen som sådan ser dock tusen gånger mindre smäckig ut jämfört med sin föregångare.

#5 • Uppdaterat: 2011-03-02 22:28
Bröl-Pelle (ej verifierad)

Alltså, är det nån större skillnad på F150 och ranger?

#6 • Uppdaterat: 2011-03-02 23:27
Roger Skagerström (ej verifierad)

F150 är väl större? Den här verkar designmässigt vara rätt lik dock.

Ranger är ju i samma klass som L200 & Co, och dessa är ju "små" jämfört med F150. Kollade Wikipedia och minsta F-150'n är en halvmeter längre än utgående modell på Ranger. Längsta F-150'n är över 6 meter.

#7 • Uppdaterat: 2011-03-03 00:32
mendefera (ej verifierad)

Miljögris var är miljöpartiet Maria weterstrand?

#8 • Uppdaterat: 2011-03-03 00:45
Full SIze (ej verifierad)

F-150 är en riktig truck och bra mycket större än lilla "euro" Rangern. Men vi måste som sagt betala lite mer än 4 kr liter för bensin på den här sidan atlanten så vi får den här lilla rackarn istället. Den ser faktiskt ganska bra ut så med stora dieseln och automatlåda kommer man lite närmare en F-150 upplevelse.

Ford jobbar på att utveckla en F-150 hybrid med riktigt låg förbrukning. I framtiden kanske F-150 kan säljas i europa också. Vem vet?

#9 • Uppdaterat: 2011-03-03 21:58
Nithin01 (ej verifierad)

Nej nej nej

Detta är inte en Ford F150..

Det är ju Ferraris F1:a för 2012!

#a • Uppdaterat: 2011-03-04 14:08
Snorkel (ej verifierad)

"vattendjup på upp till 800 mm" ???

Ja det ska man göra för att ruinera sin bil och köpa en ny igen.
Verkstaden jublar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.