Nästa artikel
Ford planerar elbil med lång räckvidd
Nyheter

Ford planerar elbil med lång räckvidd

Publicerad 29 april 2016 (uppdaterad 29 april 2016)
Fords nuvarande elbil Focus electric tar sig drygt 15 mil på en laddning. Nu vill Ford dubbla den siffran.
Ska konkurrera med Tesla och nå minst 30 mil på en laddning.
Ford ska introducera en elbil med lång räckvidd för att konkurrera med Tesla och General Motors, rapporterar Bloomberg.
– Vi vill säkerställa att vi antingen bland ledarna, eller är i ledarposition, säger Fords vd Mark Fields.

Med dessa planer sällar sig Ford till det ökade antal billtillverkare som lanserar elbilar med lång räckvidd på minst 30 mil för att bota skeptiska bilspekulanters räckviddsångest. I höst kommer Chevrolet Bolt med 32 mils räckvidd och 2017 gör Tesla Model 3, vars litiumjonbatteri ska ta den 34 mil på en laddning, sin debut.

Både Bolt och Model 3 har marknadsförts som elbilar för folket, det vill säga de flesta ska kunna ha råd med dem. Teslas vd Elon Musk berättade på en konferens om framtida transporter som hölls i Oslo nyligen, att företaget arbetar på bil med lägre pris än Model 3.

– Det kommer framtida bilar som är ännu billigare framöver.

Enligt Musk inriktar sig Model 3 på medelklass och når därmed, grovt uppskattat, hälften av potentiella köpare.

– Med kommande generationer kommer vi vara i en position där jag tror att nästan alla har råd med bilen.

  

(Elon Musk pratar kommande modeller cirka 12 minuter in i klippet.)

Diskutera: Tror du att utvecklingen med elbilar kommer att accelerera nu?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-04-29 10:12
saabnisse

Det är inte svårt att räkna ut att de stora biltillverkarna inte overksamt skulle låta Tesla härja fritt.
Så länge Tesla tillverkade bilar i hög prisklass för ett fåtal köpare utgjorde de naturligtvis inget större hot, men när de nu tänker komma med modell 3 känner man pressen.
GM har ju Bolt.
Det här är bara början, snart kommer de flesta stora att ha konkurrenskraftiga elbilar.
Tesla kommer att få hård konkurrens!

#2 • Uppdaterat: 2016-04-29 10:26
hans.antnas

Man kommer från Luleå till Umeå sen blir det övernattning, nä ren el bil är ingenting för norra Sverige, det tar för lång tid att tanka. Däremot vätgas men då måste ju det byggas tankställen och där motarbetar väl oljeindustrin allt dom kan, och det är inte lite det

#3 • Uppdaterat: 2016-04-29 10:44
L. Mäkinen

Planera-flanera...
Hans.antnas,
Efter 30 minuter kan man behöva en bensträckare. Laddar man med 50kW-100kW så lär det inte ta längre än en fika/lunch att få i nog med energi för att åka vidare 15-20 mil till.

#4 • Uppdaterat: 2016-04-29 11:55
Pi

Fast hans.antnas kanske åker 40--50 mil/dag - eller ?
Och ang vätgas så lär det väl snarare vara applåder än motarbetande från petroleumindustrin för då kan dom ju få avsättning för sina produkter. Sen kan ju elbilar laddas "runt knuten" under natten medan vätgasbilar måste köras till en mack som knappast kommer att finnas i alla norrländska byar. Så för landsbygden i allmänhet så borde ju elbilar passa bra eftersom man inte behöver åka långa sträckor för att tanka - och även för bensin/diesel lär avstånden till närmsta mack knappast bli mindre ute på landsbygden allteftersom åren går.

#5 • Uppdaterat: 2016-04-29 17:20
Hackenbush

Löser Ford detta med en väldigt lång sladd?

#6 • Uppdaterat: 2016-04-29 19:41
benny karlsson

Tror inte att varken Ford eller Bolt kommer över 20 mil/laddning och då faller dom bort för "normalkunden". Att tanka idag går på 5 min. det finns ju flera pumpar att välja på. Finns det plats på framtidens mackar när kanske 10-20 bilar kommer in samtidigt och vill snabbladda för att kunna åka vidare asap.

#7 • Uppdaterat: 2016-04-29 20:21
PREVIA

Då överskottet av el bara blir större hela tiden kan det negativa elpriset göra det billigt att producera vätgas som kan lagras i stora mängder, något som är svårare när det gäller att lagra el till elbilar.
"medelspotpriset på el i Danmark minus 33,1 öre per kWh. Det vill säga, de aktörer som köpte el på Nordpool och tog emot den fick betalt.
Orsaken var en kombination av låg förbrukning och hög vindkraftproduktion, samtidigt som överföringskapaciteten via ledningar till andra länder är begränsad.
Faktum är att negativa elpriser är något som förekommer då och då i Danmark. Det är svårt att reglera vindkraften, så om det blåser mycket samtidigt som efterfrågan är låg så produceras det ändå el, vilken måste förbrukas mer eller mindre i realtid.
Minus 33,1 öre per kWh är dock inte något rekord. Den 27 december 2009 var priset som lägst nere i minus 1 kr per kWh i Danmark. Tyskland har haft ännu extremare rekord, priset på elbörsen i Tyskland var under natten den 4 oktober 2010 nere i minus 5 kr per kWh." Läser man här.
http://www.axier.se/includes/comment_view.php?show_pdf=1&commentid=32401
http://www.efn.se/2015/06/22/negativa-elpriser-i-sommar-vad-kan-vi-forvanta-oss/

#8 • Uppdaterat: 2016-04-29 20:23
Styggavargen

Jag är beredd, kommer att sätta upp solceller :-)

#9 • Uppdaterat: 2016-04-30 09:27
rostarn

Lång räckvidd?! 30 mil.

Det är ju ett skämt. Fortfarande leksaksbilar. Men det blir säkert bättre så småningom eftersom tillräckligt många entusiaster verkar sponsra bilindustrins utveckling.

En diesel- eller bensindriven bil med en bränsletank på 50-60 liter har i dag minst tre gånger så lång räckvidd. Dessutom ska vi fortfarande ha i minnet att el inte är en energikälla. Den är endast ett sätt att distribuera energi. Den ska produceras på ett eller annat vis. Med till exempel brunkol eller olja så är vi på samma ställe som med "traditionella" bilar. Möjligen på en sämre plats på grund av förluster i produktions- och distributionskedjan

A la bonne heure! Tack till alla sponsorer. Ni gör en god gärning,
V
/tm

Redigerad/Saabnisse

#a • Uppdaterat: 2016-04-30 07:38
VW Polo 2012

Försöker inte alla som tillverkar elbilar få så lång räckvidd som möjligt ?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.