Bild
Nästa artikel
Ford Kuga nu som ”sladdlös” hybrid – låg skatt och dragkrok

Ford Kuga nu som ”sladdlös” hybrid – låg skatt och dragkrok

Nyheter

Ford lanserar en vanlig hybridversion av suven Kuga. Den lockar med lång räckvidd och betydligt lägre fordonsskatt än för en dieselsuv.

Ford har stoppat leveranserna av populära suven Kuga som laddhybrid. Anledningen är att batteriet i värsta fall kan börja brinna. Ford ska byta ut batteriet i de bilar som redan rullar på vägarna i en stor återkallelse.

Men det hindrar inte Ford från att nu lansera en vanlig hybridversion av Kuga utan laddsladd. Ford kallar modellen för en ”sladdlös” hybrid och siktar på att locka bilköpare som annars sneglar mot en dieselbil.

Ford Kuga Hybrid får en räckvidd på drygt 100 mil om den officiella förbrukningssiffran hålls. Bilen har ett litet 1,1 kWh-batteri som bara kan driva bilen kortare sträckor och den kan alltså inte laddas i ett uttag.

Däremot har bilen ett särskilt värmesystem som kan värma upp motorn i förväg och på så sätt möjliggöra körning på eldrift redan när bilen startar i kallt väder.

Ford Kuga Hybrid har en bensindriven, fyrcylindrig motor på 2,5 liter som använder den så kallade Atkinsoncykeln. Effekten ligger på 190 hk och motorn är kopplad till en steglös automatlåda. Fyrhjulsdrift blir tillval i vissa länder – vi undersöker just nu om Sverige är ett av dem och uppdaterar artikeln om vi får besked.

Läs också: Batterifiaskot retar upp bilägarna: ”Det är frustrerande”

Ford Kuga nu som ”sladdlös” hybrid – låg skatt och dragkrok

CVT-lådorna brukar kritiseras för en viss ”gummibandskänsla” när motorn parkerar sig på ett visst varvtal och sedan väntar på att bilen ska komma upp i fart. För att lösa det problemet har Fords CVT-låda simulerade lägen som ska likna stegen i en vanlig automatlåda.

– Vi har lyssnat noga på kunderna för att Kuga Hybrid verkligen ska leverera när det gäller körupplevelse, säger Glen Goold, chefsutvecklare för Kuga.

Förbrukningen ska ligga på 5,4 l/100 km och koldioxidutsläppet på 125 g/km. Det ger en förhållandevis låg fordonsskatt på 2 820 kr om året under de första tre åren, och bara 668 kr per år efter det med dagens bonus/malus-system.

Som jämförelse har dieseldrivna Volkswagen Tiguan med fyrhjulsdrift, dubbelkopplingslåda och en effekt på 200 hk en fordonsskatt på 9 687 kr under de första tre åren och 4 170 kr om året efter det. Skillnaden blir därmed 20 600 kr under de första tre åren enbart sett till fordonsskatten (utan att ta hänsyn till andra kostnader som service, andrahandsvärde och förbrukning).

Ford Kuga Hybrid har dragkrok och högsta tillåtna släpvikt är 1 600 kilo. Vi söker svenska Ford för att ta reda på vad Kuga Hybrid ska kosta och hur lanseringsplanen ser ut med tanke på att laddhybridversionen av Kuga alltså fortfarande är stoppad.

Läs också: Efter hybridbränderna – Ford tvingas byta hela batteriet

Ford Kuga nu som ”sladdlös” hybrid – låg skatt och dragkrok
Taggar: Nyheter, Ford Kuga

Kommentarer

#1
2020-11-18 11:13

Nja Ford har väl aldrig varit i närheten av sina deklarerade förbrukningssiffror utan istället rent törstiga.
Tveksamt med sladdlös hybrid kan jag tro på en suv.

#2
2020-11-18 11:13

"Förbrukningen ska ligga på 5,4 l/100 km", det tror jag först när jag ser det. Skulle inte bli förvånad om den verkliga siffran är 0.1-0.2 liter/mil mer i förbrukning än uppgivet.

#3
2020-11-18 11:32

5,4 l/100km är ju precis vad jag har i verklig förbrukning på min 2010 S-max diesel. Så 10 år senare kan jag få en mindre bil som drar lika mycket. Njaa, håller nog i pengarna..

#4
2020-11-18 12:03

Varför skulle nye detta bli en lika bra och bränslesnål bil som Toyota RAV4
Vargen, har du provkört den ännu. Du lovade och skulle återkomma med förbrukningssiffrorna i stället för att bara sitta och fabulera.

#5
2020-11-18 12:20

WLTP-siffror ska väl bättre motsvara verkligheten än tidigare angivelser. Så man kanske inte ska börja att ifrågasätta bara för att det är en "SUV".

#6
2020-11-18 12:58

Jag har inte lyckats hitta någon SUV med lägre förbrukningssiffror än vanliga jämförbara modeller (med samma drivlina). Har du något exempel?

#7
2020-11-18 14:17

Ska man göra en vettig jämförelse så är det väl med RAV4.

#8
2020-11-18 15:45

Precis, skall jämföras med RAV4. Och Ford har haft hybridmodeller länge i sitt utbud (dock ej så mycket i Sverige), så de har erfarenhet. I UK kostar den från £33600, så den lär inte bli billig här. Kuga kan nog inte ligga mycket över RAV4 (eller ens alls) för att kunna konkurrera.
https://www.autoexpress.co.uk/news/353690/new-ford-kuga-hybrid-launched-...

#9
2020-11-18 17:11

Tveksamt om Ford Kuga drar så lite bränsle.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.