Nästa artikel
Förbud mot mobiltelefon vid ratten
Nyheter

Förbud mot mobiltelefon vid ratten

Publicerad 28 mars 2013 (uppdaterad 2 april 2013)
Det blir olagligt att använda mobiltelefonen samtidigt som man kör bil. Regeringen får nu uppdraget att utforma lagstiftningen.

På onsdagen beslutade riksdagen, med stöd från oppositionspartierna, om ett förbud mot användning av kommunikationsteknik som "kraftigt försämrar uppmärksamheten" i samband med bilkörning.

Anders Ygeman (S), ordförande i trafikutskottet:

– Sverige har länge varit det enda av EU:s 27 medlemsländer som har saknat lagstiftning om krav på användning av så kallad handsfree eller motsvarande utrustning vid mobiltelefonanvändning i samband med bilkörning. Nu kräver vi att regeringen ändrar sig och äntligen gör något åt problemet.

Regeringen reserverade sig mot förslaget. Förbudet är alltför ensidigt, anser regeringen, som i stället vill skärpa det nuvarande regelverket för vårdslöshet i trafik för att ta sikte på fler trafikfarliga beteenden än användningen av mobilttelefoner.

Uppdraget att utforma lagen hamnar nu på regeringens bord.

Diskutera: Vad tycker du om riksdagens beslut?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-28 11:13
KaptenOberkommando

Här skulle jag inte ha något emot 10 000 i böter - i stället för att bötfälla folk med 10 000 om de råkar tvätta bilen på gatan ...

#2 • Uppdaterat: 2013-03-28 11:24
Onehp

Äntligen!

Och sedan behövs resurser så att dålig ouppmärksam körning också beivras ute i trafiken. Det är bara att köra bredvid och se hur lång tid de tar dem att fatta att det är polisen som hälsar på....

Och ta gärna med att hålla avstånd med, allt tyder på att telefonförarna har en specialtalang för att köra så nära framförvarande som de bara kan...

#3 • Uppdaterat: 2013-03-28 12:12
Hackenbush

Detta satt verkligen hårt inne med tanke på att Sverige alltid har slagit sig för bröstet med att vara ett föregångsland i trafiksäkerhet.
Att vara det enda landet av Eu:s 27 medlemsländer utan lagstiftning om förbud mot mobilfepplande i bilen är inget annat än ren katastrof.
Håller med Kapten om att här skulle det passa bra med 10.000 i böter om man skulle bryta mot den förhoppningsfullt väl formulerade nya lagen som kommer.

#4 • Uppdaterat: 2013-03-28 12:30
Leif Larsson (ej verifierad)

Instämmer med att det är en bra lag.

#5 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Man tycker ju att det sunda förnuftet borde få råda i den här frågan, men nu har det visat sig att svensken inte är kapabel att sköta sig själv när det gäller bilkörning och sms/ringande så en lag mot detta är välkommen.
Alltid avskräcker det någon från att skicka en statusuppdatering på Facebook under pågående körning...

#6 • Uppdaterat: 2013-03-28 20:30
Focus

Bra lag men vem skall övervaka? Ingen är väl så dum att man visar att man använder mobiltelefonen med poliser i närheten. Då återstår angiveri men jag tror inte så många ids anmäla när man inte ens vågar göra det vid kvinnoöverfall och liknande brott.

#7 • Uppdaterat: 2013-03-28 22:00
YF22

Focus. vem skall övervaka? I Norge så har polisen kontrolposter der de setter opp en sterk kikert som de da ser inn i bilen din på 500-600 meter og ser om du prater i mobil eller sitter uten bilbelte og kontroler din hastighet på samme tiden, det er de veldig bra på. De drar inn mange 10tals milioner bare i mobilbøter i året, så jo svensk polis fikser nokk det å.

#8 • Uppdaterat: 2013-03-29 01:11
Roy J

Håller, hör och häpna, med regeringen.
Det behövs ingen särskild mobil-lag, utan en skärpning av den befintliga vårdslöshetslagen.
ALLA korkade och trafikfarliga beteenden ska beivras! Det handlar mycket om övervakningsresurser, men kanske mest om insikt och vilja hos de utövande makterna (trafikpolisen).

#9 • Uppdaterat: 2013-03-29 11:48
KaptenOberkommando

Roy (med flera), du har missat själva poängen med ett mobilförbud. Du anser att det inte behövs en särskild "mobillag" och att det räcker med en skärpning av den befintliga vårdslöshetslagen. Lagen om vårdslöshet i trafik, Roy, kan i praktiken tillämpas endast när någon redan har begått en vårdslös handling i trafiken - möjligen att man kan tänka sig ett "trafikbrott" där en trafikant har brustit så mycket i omsorg och varsamhet att det har förelegat en klar fara för en trafikolycka, vilket i praktiken kastar oss tillbaka till första delen av den här meningen. Ett förbud mot handhållen mobiltelefon, som i det här fallet, ska ju bidra till att ett vårdslöst beteende förhindras från första början. Det föreligger således en utomordentlig skillnad i de båda alternativen.

Rent generellt kan jag inte förstå varför det finns de här som motsätter sig det här förbudet. Vad är problemet? Tar ni det här som en ren förolämpning eller vad är det med er?

#a • Uppdaterat: 2013-03-29 12:48
Rex Mundi (ej verifierad)

Håller med KaptenOberkommando. Även om det i princip skulle räcka med en lagstiftning som kräver att medborgarna tänker efter före, tror jag nog att de flesta har lättare att förstå och förhålla sig till klara enkla regler som i detalj talar om vad som är förbjudet. Annars blir det lätt som det var med alkohol i trafiken i ett av våra västeuropeiska grannländer för några år sedan. Om inget hände var gränsen 0,8 promille, men hamnade du i en olycka var det 0,2 promille som gällde, dvs. du måste själv i förväg avgöra om du klarar de där extra glasen eller inte. I ett annat land (också i Västeuropa) ansågs det för några decennier sedan till och med vara en förmildrande omständighet om en förare var berusad vid en olycka - här tänker jag på forskarnas jämförelser mellan mobilprat och berusning i trafiken. Det kan väl tilläggas att lagen dessbättre numera är ändrad i båda dessa länder.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.