
Alla bilar brukar dra mer bränsle under vinterhalvåret. Att värma upp kupén kräver energi och det driver upp förbrukningen, något som kanske främst märks i elbilar som får kortare räckvidd.
Efter mer än 3 000 mil med Vi Bilägares fem långtestbilar kan vi presentera unika siffror för hur mycket bilarna drar i verklig trafik, och hur mycket förbrukningen skiljer sig åt över de olika årstiderna.
Laddhybriden både snål och törstig
När det gäller den faktiska förbrukningen ligger laddhybriden Seat Leon bra till. Trots imponerande prestanda ligger vår snittförbrukning på 4,9 l/100 km. Våra testförare har dock olika förutsättningar för att kunna ladda bilen hemma vilket förklarar varför den trots allt drog över 300 procent mer än den officiella siffran.
Även bensinhybriderna Honda Jazz och Toyota Yaris är relativt snåla medan den större och tyngre Mercedes GLB med dieselmotor förstås är törstigare.
För elbilen Volkswagen ID.3 låg vår snittförbrukning 22,4 procent högre än WLTP-siffran. Trots 58 kWh i batteriet och utlovad räckvidd på drygt 40 mil kom vi i regel 26–27 mil innan första laddstoppet. En endaste gång knäckte vi 30-milasträcket med 30,9 mil. Det är något av en besvikelse.
Bilmodell | Honda Jazz | Mercedes GLB | Seat Leon ST | Toyota Yaris | Volkswagen ID.3 |
Bränsle | Hybrid bensin | Diesel | Laddhybrid bensin | Hybrid bensin | El |
ViB:s förbr., l (kWh)/100 km | 5,2 | 6,1 | 4,9 | 4,9 | 19,5 |
Dekl. förbr., l (kWh)/100 km | 4,8 | 5,9 | 1,2 | 4,3 | 15,9 |
Skillnad, % | +9,1% | +3,6% | +311,9% | +13,0% | +22,4% |
ViB:s förbr. CO2, g/km | 120 | 162 | 115 | 110 | 3 |
Elbilen varierar mest
Eldrivna Volkswagen ID.3 hade absolut störst skillnad mellan årets lägsta och högsta förbrukning av långtestbilarna. Eftersom långtestet görs under ett års tid kan vi visa exakt hur hög förbrukningen var under årets alla månader.
Alla bilar i långtestet var som allra törstigast under perioden december–februari, när temperaturen ofta är som lägst och när vi också kör vårt årliga vintertest. För Volkswagen ID.3 ökade förbrukningen med hela 91 procent mellan årets ”snålaste och törstigaste” månader. Det innebär i praktiken att räckvidden i vissa fall kan halveras i kallt väder.
Hybriderna Honda Jazz och Toyota Yaris samt laddhybriden Seat Leon hade mindre avvikelse, 17–19 procent, medan dieseldrivna Mercedes GLB bara drog fem procent mer under årets törstigaste månader.
Bilmodell | Honda Jazz | Mercedes GLB | Seat Leon ST | Toyota Yaris | Volkswagen ID.3 |
Bränsle | Hybrid bensin | Diesel | Laddhybrid bensin | Hybrid bensin | El |
Dec–mars, l (kWh)/100 km | 5,6 | 6,3 | 5,2 | 5,5 | 30,6 |
Mars–maj, l (kWh)/100 km | 5,5 | 6,0 | 5,1 | 5,0 | 18,3 |
Maj–juli, l (kWh)/100 km | 5,3 | 6,0 | 4,8 | 4,7 | 18,4 |
Juli–sept, l (kWh)/100 km | 5,0 | 6,1 | 4,4 | 4,6 | 16,1 |
Sept–nov, l (kWh)/100 km | 4,7 | 6,1 | 4,9 | 4,7 | 18,0 |
Förbrukning i jämn fart
Vi har även gjort en egen förbrukningsmätning i konstant hastighet (80, 100 och 110 km/tim). Alla bilar drog mellan 20 och 30 procent mer i 100 km/tim än i 80, och ytterligare 11–19 procent mer i 110 km/tim.
Bilmodell | Honda Jazz | Mercedes GLB | Seat Leon ST | Toyota Yaris | Volkswagen ID.3 |
Bränsle | Hybrid bensin | Diesel | Laddhybrid bensin | Hybrid bensin | El |
80 km/tim, l (kWh)/100 km | 3,6 | 3,6 | 4,2 | 3,4 | 12,8 |
100 km/tim, l (kWh)/100 km | 4,7 (+31%) | 4,6 (+28%) | 5,1 (+21%) | 4,4 (+29%) | 16,3 (+27%) |
110 km/tim, l (kWh)/100 km | 5,6 (+19%) | 5,2 (+13%) | 5,7 (+12%) | 4,9 (+11%) | 18,3 (+12%) |
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (12)
- 10 december 2021 Pi skrev: Henrik - men det…
- 10 december 2021 Henrik - men det refererades…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.