Nästa artikel
Förbränningsmotorn kvar till 2050
Nyheter

Förbränningsmotorn kvar till 2050

Publicerad 6 augusti 2012 (uppdaterad 6 augusti 2012)
Trots att mer och mer fokus läggs på alternativa energikällor till fordon så kommer inte mycket att ändras till 2050.

Satsningar på elbilar och plug-in-hybrider är i dag vardagsmat, även om de flesta bilar som säljs fortfarande bara har gamla hederliga förbränningsmotorer. Framtiden brukar alltid vara svår att sia om, men US national petroleum council, NPC, har gjort ett försök med en ny undersökning, rapporterar Autoevolution.

Hur ser då framtiden ut? Troligtvis kommer inte allt för mycket att hända när det gäller vilken typ av drivmedel våra bilar törstar efter. Bilar som drivs på el eller vätgas får vänta på att ta över värdens marknader till efter att halva århundradet har gått.

Att miljövänliga bilar är så långsamma i starten när det gäller försäljningssiffror beror på avgörande begränsningar som är allt annat än billiga att bli av med. Än så länge är det lättare att ha råd med en bensinare, diesel eller hybrid än att investera i en elbil. Därför räknar NPC med att förbränningsmotorn blir kvar till minst 2050.

Samtidigt kommer såklart inte allt att vara sig lik. När vi väl når 2050 tror NPC att förbränningsmotorerna är mellan 60 och 90 procent effektivare.

Diskutera: Hur länge tror du att förbränningsmotorn blir kvar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-08-08 10:37
KaptenOberkommando

Med risk för att bli tjatig, men IBM påstår att de skall kunna lansera nya litiumbatterier om ca tio år som genom omstuvning av typ "joner hit och joner dit" delvis kommer att laddas med hjälp av luft. IBM - som redan idag har testbatterier färdiga - påstår att räckvidden skall landa på 80 mil. Och i det läget är en elbil en självklarhet. Kanske redan om tio år, alltså.

#9 • Uppdaterat: 2012-08-08 14:08
Mistro

Tror också att teknik finns ( eller står runt hörnet ) för att klart förbättra elbilen "kapten",men problemet är att man inte vill konkurrera bort sig själv.
Oavsedd vilken teknik som används framöver så måste detta tas i beaktning.
Om det finns sådana batterier om 10 år så kommer man också att ta gräsligt mycket betalt för dem.
Läste idag om både elbilar och hybrider som säljs i USA ( modeller som jag inte visste fanns )
En stor suv kostade ungefär 70.000kr mer med hybridlina och inte alla är beredda att betala detta.
För samma pengar fick man ju en maxutrustad värsting med 380hk utav samma modell och många väljer nog hellre den versionen när bränslet inte är så dyrt.

#a • Uppdaterat: 2012-08-08 14:27
Roy J

Det känns lite fånigt att åter se kommentarer om att det fanns elbilar för 120 år sen och att utvecklingen stått still. Som om det skulle vara ett argument mot elbilar. Hade elbilar varit utsatta för samma ambition som förbränningsmotorn, så hade kanske läget varit ett annat. Eller så är det så att det är nu som det börjar finnas möjligheter för en fortsatt utveckling.

Det finns gott om tekniker som legat i träda för att sen återupplivas. Turbon är ett exempel som (via Saab) nu återfinns i standardbilar.