Bild
Nästa artikel
Förarna stänger av dyra finesser: ”Irriterande och distraherande”

Förarna stänger av dyra finesser: ”Irriterande och distraherande”

Nyheter

Kan kosta 40 000 kronor extra – men stängs ändå av när föraren får bestämma.

Tillval som filhållningsvarning, dödavinkelnvarning och adaptiv farthållare som själv kan hålla avståndet till bilen framför har blivit vanligt i nästan alla bilklasser.

Systemen kostar ofta extra, och de kan vara ganska dyra. Adaptiv farthållare och andra säkerhetssystem kan kosta över 40 000 kronor extra vid köpet. Men det är ändå ingen garanti för att de faktiskt används.

Hela tre av tio bilförare väljer att stänga av den adaptiva farthållaren, enligt en undersökning gjord av Erie Insurance. Även filhållningsassistans och trötthetsassistans, som märker om föraren tappar uppmärksamheten, stängs ofta av. 17 procent av förarna stängde av autobromsen.

– Förarna säger att de vanligaste orsakerna för att stänga av systemen är att de upplevs som irriterande eller distraherande, säger Jon Bloom, chef för personbilsavdelningen på Erie Insurance.

Läs också: Test av autobroms i 19 bilar – här är bästa modellerna

Systemen kan också vara dåligt utvecklade och larma i onödan vilket ökar risken för att förarna stänger av dem.

– Dagens bilar är säkrare än någonsin tack vare avancerad teknologi, men den fungerar bara om folk använder den, säger Jon Bloom.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-06-25 15:51

Antar fördomsfullt att adaptiva farthållaren håller längre avstånd till framförvarande än föraren vill. För mig är det bara skönt att använda. Har kört 45 mil idag och hamnat bakom flera stycken som uppenbarligen kör utan att använda farthållare.

#2
2020-06-25 16:45

Jag stänger av min adaptiva farthållare. Jag vill hålla jämn fart, inte samma ryckiga som bilen framför. Den funkar dessutom inte speciellt bra i köerna i Stockholm då det blir för långt avstånd trots kortaste inställningen, alla smiter in framför. Det är ingen ursäkt i sig snarare hur trafiken fungerar i en storstad.

#3
2020-06-25 16:49

Adaptiv farthållare är en av de bättre sakerna som finns i dagens bilar, kopplar in den från första metern.

#4
2020-06-25 17:05

Jag försöker använda adaptiv farthållare, men håller med om att det kan bli en ojämn färd. Plötsligt bromsar bilen in..man svänger ut i vänsterfilen och bilen skjuter fart onödigt mycket. Tänk den dagen ett kluster av bilar på motorvägen som samordnas via datorn, så alla kommer fram snabbt utan kollision...fast det lär man väl aldrig uppleva!?

#5
2020-06-25 17:07

Seriöst, finns det folk som stänger av trötthetsvarnaren? Man blir ju mörkrädd. Det borde inte gå att stänga av den.

Adaptiv farthållare är typ bilkörning 2.0, otroligt avlastande och dessutom säkrare. Jag brukar ställa in den på längsta avståndet till avgasröret på bilen framför. I de bilar jag har kört kollar den nästan bara helt rakt framåt. Då får man effekten att när bilen framför kör in i en rondell tror den att det är tomt framåt. Vill man använda den genom rondeller kan man tillfälligt ställa in på kortare avstånd.

Men det kan nog vara lite som Mäkinen skriver, de idi.... som är vana att ligga en bråkdel av en sekund bakom vill fortsätta med det i stället för att få högre säkerhet. Det ger kanske en känsla av att komma fram snabbare om man struntar i säkerhetsavståndet.

#6
2020-06-25 17:22

Trötthetsvarnaren i min gamla Volvo V70 skrek med rött blinkande sken upp mot vindrutan, missade man blinkersen en enda gång och körde ut på mittlinjen så blinkade displayen med en kopp kaffe och förmaningar om att det var dags att ta en paus. Man kunde inte parkera på en enda p-plats utan ett ilsket tutande att sensorerna noterat att man låg nära något (Jo tack, jag kör in i en parkeringsruta i 3 km/h)

Var sitter säkringen, hur drar jag ut den ?

#7
2020-06-25 17:36

Filhållningsassistans och trötthetsassistans är bara exempel på fjanteri för förare som inte kan köra bil. Systemen uppfattar det som att föraren är trött eller okoncentrerad även helt utan anledning. Finns en anledning till att jag fortsätter att köra Dacia Duster. När ska "bilutvecklarna" börja lyssna på konsumenterna, d.v.s. låta konsumenterna få styra den s.k. utvecklingen i stället för tvärtom. Vi är bara marionetter. Man blir så trött på all dårskap. Vill man ha problem ska man plussa på med så mycket extrautrustning som möjligt. Har aldrig (kört sedan 1966) saknat dessa "finesser" och ändå har jag kört ca 500.000 mil utan att orsaka någon olycka. Lär er köra bil och undvik alla denna utrustning så länge som möjligt så kanske biltillverkarna förstår. Att hålla avstånd och vara vakna och avslappnat koncentrerade är vad som gäller. Och naturligtvis nyktra och att låta bli mobilen och hålla fordonet i trim. Svårare än så är det inte.

#8
2020-06-25 19:17

Slöa förare som sitter och sover bakom ratten och låter tekniken köra och anpassa sig automatiskt utan eget seriöst engagemang eller uppsikt över trafiken runt omkring är det farligaste av allt.

När jag provade nya Insignia stängde jag av allting utom HUD, men trots det varnade plötsligt en röst för vägarbete om en km, om direkta varnings och säkerhetssystem automatiskt startat om de verkligen behövs, även om de är avstängda så borde väl problemet inte vara stort, men så kanske det inte ser ut.

#9
2020-06-25 19:39

Autobroms är bra, har blivit `räddad´ en gång på 3 år så varför stänga av? Trötthetsvarnaren däremot ville att jag skulle ta en fikarast strax innan ett par större rastställen utefter E4:an, slog aldrig fel. Testade även att köra bilen så statiskt som möjligt, alltså med minimala styrkorrektioner och jämn fart under en längre sträcka och se, det triggade trötthetsvarnaren direkt. Detta hände under de första 2 åren men sedan har den givit upp helt. Kollisions-varnaren eller vad den kallas är helt värdelös och avstängd. Tjöt ljudligt var gång man mötte en timmerbil i en kurva på någon skitväg och behövde koncentrera sig på bilkörningen utan störande inslag.

#10
2020-06-25 20:28

Vissa har svårt för modern teknik och litar inte på det-
Alla systemen fungerar bra tycker jag som kört med all denna nya säkerhets teknik i Volvo senaste 5 åren efterhand som det kommit- väl värt pengarna och suverönt bra säkerhetssystem om man lär sig använda .
Adaptiv farthållare är ett av de bästa körhjälpmedlet som kommit genom åren helt suveränt-ju mer trafik desto bättre är det-Har 5 års erfarenhet med Volvos säkerhetssystem-
En del kör fortfarande med manuell låda oxå har jag hört,,trots att man kör bränsleeffektivare med en modern automat:-) Det finns alltid ärkekonservativa förare som har svårt att ta till sig och lära köra med ny teknik

#11
2020-06-25 20:49

Vissa säger att tekniken är irriterande och stänger av den, fast det istället är de som stänger av den som inte fattar tekniken (bakåtsträvare) och hur man använder den.
Det är bara att läsa vissa av ovanstående kommentarer så fattar ni.

#12
2020-06-25 21:47

Jag säger bara. Det finns gott om idioter som betalar för märket på huven och skiter i resten.

Man måste komma ihåg att det är hjälpmedel som man måste lära sig att anpassa och använda dom vid rätta tillfällena.
Att dom inte är optimala hela tiden det är ju ett faktum.

Min adaptiva farthållare ligger alltid aktiv så fort jag startar bilen och används till 95% oavsett om det är en 30 sträcka 50 eller om den står på 150 km/g förbi Uppsala på 120 sträckan.

Jag blir alldeles matt när man hör folk som ratar farthållaren när man skälv ser 70% av bilarna pendlar i hastighet som det är 70 års surgubbar i varenda bil.
Nä jag vet inte men skärpning tammetusan.

#13
2020-06-25 21:48

För att inte tala om alla idioter med nya bilar som ändå har luren i örat.

#14
2020-06-25 23:05

Ja, för min del så VILL jag använda den. Men i och med att ’min’ e-tron tvärnitat på motorväg pga något oklart så vågar jag inte köra den alls. Audi tycker att jag ska koppla ur någon ologisk del av systemet och gasa vidare... De tycker alltså att det är normalt beteende att få en tvärnit av systemet. Se hela historien på aldrigmeraudi.se!

#15
2020-06-25 23:25

#mso 1000! Jag får stora skälvan när jag läser ditt inlägg! Själv är jag över 80, vare sig sur eller trafikfarlig! Jag kör efter de lagar som finns och slipper betala böter i onödan! Backspegel och sidospeglarna räcker gott för mig och behöver inget extra bling-bling för att transportera på vägarna! Så jag sparar slantar i bägge endarna,njut av livet och hetsa lagom! Även jag har kört 220 km/h och funnit det vara korkar med liten tidsvinst! Må gott bakom ratten och kom fram som en människa och inte ett elakt monster! Trevlg sommar!!❤️

#16
2020-06-25 23:40

Trevlig sommar Hunter❤️

MEN om gemmeneman använde farthållarfunktionen skulle hastigheten och trafiken flyta på betydligt bättre och färre irritera sig på den varierande hastigheten på plus minus 10 km/h som så många kör omedvetet.

#17
2020-06-25 23:46

Stefan N. Ja helt förjäkligt tokigt.
Jag lider med dig.

Skälv kör jag min tredje ”snik” Octavia med adaptiv farthållare och line accist och trots vissa mindre egenheter vid ett fåtal situationer så skulle jag aldrig välja bort funktionen.
(Den har aldrig tvärnitat)

#18
2020-06-26 09:39

Avskyr all elektronisk krims krams. Tänk om man slapp detta för ett lägre pris. Tror tom. att en bil utan en massa datorer överallt skulle ha bättre andrahandsvärde. Har en BMW från 2008, den har en mängd knappar på ratten, ingen aning vad de är till för....och vill inte veta. Och det här blir värre och värre för varje år som går. Till slut tar man väl bort motor och växellåda för de får inte plats för alla datorer

#19
1
2020-06-26 09:58

Farthållare är jättebra, men de flesta kan inte använda den, mycket märkligt. Pumpgasgubbar är töntiga.

#20
2020-06-26 10:02

Så olika man kan vara. Trots att jag personligen börjar bli tämligen "till åren" så uppskattar jag det mesta av det "elektroniska krims-krams" som andra uppenbarligen inte ens sätter sig in i hur det fungerar. Adaptiv farthållare har nämnts och den tog jag till mitt hjärta vid första turen med en bil som hade den funktionen - sen har det varit obligatoriskt på mina bilar. För att ta ett exempel liksom bl a backkameran.

#21
2020-06-26 12:29

glimma-48, du vet väl att du sitter i en av världens farligaste bilar? Jag tror säkert du kan köra bil... och du är rutinerad som förare men det hjälper inte. Jag tvivlar inte på din kompetens eller min egen då vi kört bil i över 25 år.. antagligen mer. Men är du inte rädd för andra bilister?, när det kommer unga orutinerade förare som far omkring i en 2 ton tung bil? Jag är rädd för tex Volvo bilar, jag vet att alla dessa väger 1750 kg+ idag.. och så sitter jag i en Skoda som väger 400-800 kg mindre... så min enda förhoppning är att Volvo bilen stannar i tid och inte krockar, för föraren kan jag nog inte lita på alls. Tyvärr får man snart kasta in handduken och köpa en rejält tung och hög bil (som är krockkompatibel med alla andra SUV's...för det börjar blir för många nu).

#22
2020-06-26 14:24

Det finns en gräns på hur mycket skit man kan acceptera i en bil. Man skall inte behöva sitta en timma och knappa på alla attiraljer innan man kan köra

#23
2020-06-26 14:38

Hacken: Den kommentaren var tydligt från en som inte vet hur det faktiskt fungerar.......tvärtom är det de ovan som är motståndare som får sitta och knappa för att få bort det.
I en modern säker bil med ett bra uppbyggt användargränssnitt är det plättlätt och alla dessa saker som en del ondgör sig över tvärtom underlättar, hjälper och gör körningen mer avkopplande och man kan vara mer uppmärksam och en piggare mindre uttröttad förare vilket i sin tur gör att man är en säkrare förare.
De som är absolut farligast i trafiken är dessa "kan-själv-personer" som överskattar sin egen förmåga och inbillar sig att de är bättre än tekniken i en paniksituation.

#24
2020-06-26 15:58

Jag kan bara hålla med Henrik i detta fall.

#25
2020-06-26 16:04

Samma här! Kan bara hålla med Henrik M

#26
2020-06-26 16:06

Vargen! Om det kommer en orutinerad förare i hög hastighet i en tung bil på fel väghalva är det just då det är som mest viktigt med rutin, rätt ryggradsreflexer, välskött bil, vara vaken, ej fibbla med mobilen och hålla avstånd. Att skriva att det inte hjälper är ett påstående som visar att du i vanlig ordning skriver ogenomtänkta saker. Du inbillar väl dej inte att jag under mina 54 år och 500.000 mil på vägarna inte haft både storvilt och förare som kommit på fel sida i både bästa väder, dimma och halka. Då har det oerhört mycket mer betydelse att reagera rätt än att sitta i en viss bilmodell.

#27
2020-06-27 11:22

Glimma. Oavsett bästa rutinen.
Ingen är 100% skärpt hela tiden och 75% av förarna klarar inte av en riktig panik situation.

#28
2020-06-27 12:34

Glimma: Sen finns det de olyckorna som faktiskt händer, som inte gick att undvika, och det är av den anledningen jag aldrig någonsin skulle få för mig att sätta de jag älskar i en bil likt den du har, en av de bevisat osäkraste bilarna på marknaden.
Bryr man om sin familj så köper man en säker bil. Bryr man sig mer om sin plånbok, ja då hoppas jag det inte finns nån familj där som behöver lida.....

#29
2020-06-27 13:27

Henrik M: Bryr man sej om sin familj så tar man på sig en rustning och innanför den en skottsäker väst innan man går ut. Det måste finnas en gräns någon stans. Jag anser att den gränsen är passerad med råge. Att du tycker annat respekterar jag men du gör inte detsamma gentemot mej förstår jag. Att påstå att jag inte bryr mej om min familj är det optimala stolpskottet. Att leva är att utsätta sej för vissa risker. När människan kapslat in sej och har 1000 livvakter utanför bostaden har man slutat leva.

#30
2020-06-27 16:05

Glimma: Det blir lite löjligt när du tar till såna överdrifter, självklart kan man inte göra allt. Men att i vardagen välja en säker bil före en farlig, det är en enkel sak att göra för sin familj. Blir så trött på folk som bara ska tänka med plånboken, som de som tror att bilbarnstol från Biltema för 399 kr är lika säker som en Britax/Römer för 2995 kr....nånstans så kostar utveckling.

#31
2020-06-27 21:27

Allt är inte säkerhet när man väljer bil. Det är förstås bra med hjälp av olika system när någons hjärna fallerar, men jag tror att jag kör säkrare i vissa bilar än andra. För mig är det sällan jag krockar.

#32
2020-06-27 23:12

"Allt är inte säkerhet när man väljer bil. Det är förstås bra med hjälp av olika system när någons hjärna fallerar, men jag tror att jag kör säkrare i vissa bilar än andra. För mig är det sällan jag krockar."

Goddag yxskaft!

#33
2020-06-28 09:37

Mäkinen: Räcker att man krockar en gång i fel bil......
Jag förlorade en nära vän i en älgolycka för ett antal år sen, den vännen var en sån som snålade. När älgen landade på vindruteramen knäcktes den som tändstickor.....
Var själv passagerare i en annan älgolycka i en Merca E-klass, knappt en inbuktning i a-stolpen efteråt........
Man kan inte köra stridsvagn, men man kan välja mellan olika grader av rimlig säkerhet iaf.

#34
2020-06-28 09:50

Har man haft körkort och kört bil i +50 år så borde man också vara medveten om sina egna tillkortakommanden idag just p g a sin egen ålder och då kan utan tvekan många av senare tiders elektroniska hjälpmedel hjälpa till att minimera risker baserade på detta - t ex autobroms för att ta ett av många exempel. Så man skall nog inte slå sig för bröstet alltför mycket bara för att man kört prickfritt under mängder av år utan tvärtom inse att man kan vara närmare än nånsin en allvarlig incident där nån av dessa nya säkerhetssystem kan vara skillnaden mellan katastrof eller "bara" en allvarlig incident.
Sen kanske man inte har ekonomisk möjlighet att välja bästa möjliga bil sett ur krocksynpunkt så nånstans går ändå gränsen - i alla fall för de som får betala hela bilkostnaden själva. Dessutom kanske man inte vill ha t ex en Tesla Model S om man mest kör omkring i en trång stadsmiljö för att ta andra saker som kan påverka valet. Men många av dessa nyare säkerhetssystem finns ju även att tillgå i mindre bilar som inte kostar speciellt mycket mera än tidigare nämnda Dacia.

#35
2020-06-28 10:27

Klokt skrivet Pi!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.