Nästa artikel
Förarna stänger av dyra finesser: ”Irriterande och distraherande”
Nyheter

Förarna stänger av dyra finesser: ”Irriterande och distraherande”

Publicerad 25 juni 2020
Kan kosta 40 000 kronor extra – men stängs ändå av när föraren får bestämma.

Tillval som filhållningsvarning, dödavinkelnvarning och adaptiv farthållare som själv kan hålla avståndet till bilen framför har blivit vanligt i nästan alla bilklasser.

Systemen kostar ofta extra, och de kan vara ganska dyra. Adaptiv farthållare och andra säkerhetssystem kan kosta över 40 000 kronor extra vid köpet. Men det är ändå ingen garanti för att de faktiskt används.

Hela tre av tio bilförare väljer att stänga av den adaptiva farthållaren, enligt en undersökning gjord av Erie Insurance. Även filhållningsassistans och trötthetsassistans, som märker om föraren tappar uppmärksamheten, stängs ofta av. 17 procent av förarna stängde av autobromsen.

– Förarna säger att de vanligaste orsakerna för att stänga av systemen är att de upplevs som irriterande eller distraherande, säger Jon Bloom, chef för personbilsavdelningen på Erie Insurance.

Läs också: Test av autobroms i 19 bilar – här är bästa modellerna

Systemen kan också vara dåligt utvecklade och larma i onödan vilket ökar risken för att förarna stänger av dem.

– Dagens bilar är säkrare än någonsin tack vare avancerad teknologi, men den fungerar bara om folk använder den, säger Jon Bloom.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-06-25 15:51
L. Mäkinen

Antar fördomsfullt att adaptiva farthållaren håller längre avstånd till framförvarande än föraren vill. För mig är det bara skönt att använda. Har kört 45 mil idag och hamnat bakom flera stycken som uppenbarligen kör utan att använda farthållare.

#2 • Uppdaterat: 2020-06-25 16:45
walle_x

Jag stänger av min adaptiva farthållare. Jag vill hålla jämn fart, inte samma ryckiga som bilen framför. Den funkar dessutom inte speciellt bra i köerna i Stockholm då det blir för långt avstånd trots kortaste inställningen, alla smiter in framför. Det är ingen ursäkt i sig snarare hur trafiken fungerar i en storstad.

#3 • Uppdaterat: 2020-06-25 16:49
systembolaget

Adaptiv farthållare är en av de bättre sakerna som finns i dagens bilar, kopplar in den från första metern.

#4 • Uppdaterat: 2020-06-25 17:05
Styggavargen

Jag försöker använda adaptiv farthållare, men håller med om att det kan bli en ojämn färd. Plötsligt bromsar bilen in..man svänger ut i vänsterfilen och bilen skjuter fart onödigt mycket. Tänk den dagen ett kluster av bilar på motorvägen som samordnas via datorn, så alla kommer fram snabbt utan kollision...fast det lär man väl aldrig uppleva!?

#5 • Uppdaterat: 2020-06-25 17:07
Elbilisten

Seriöst, finns det folk som stänger av trötthetsvarnaren? Man blir ju mörkrädd. Det borde inte gå att stänga av den.

Adaptiv farthållare är typ bilkörning 2.0, otroligt avlastande och dessutom säkrare. Jag brukar ställa in den på längsta avståndet till avgasröret på bilen framför. I de bilar jag har kört kollar den nästan bara helt rakt framåt. Då får man effekten att när bilen framför kör in i en rondell tror den att det är tomt framåt. Vill man använda den genom rondeller kan man tillfälligt ställa in på kortare avstånd.

Men det kan nog vara lite som Mäkinen skriver, de idi.... som är vana att ligga en bråkdel av en sekund bakom vill fortsätta med det i stället för att få högre säkerhet. Det ger kanske en känsla av att komma fram snabbare om man struntar i säkerhetsavståndet.

#6 • Uppdaterat: 2020-06-25 17:22
Henrik-Andersson

Trötthetsvarnaren i min gamla Volvo V70 skrek med rött blinkande sken upp mot vindrutan, missade man blinkersen en enda gång och körde ut på mittlinjen så blinkade displayen med en kopp kaffe och förmaningar om att det var dags att ta en paus. Man kunde inte parkera på en enda p-plats utan ett ilsket tutande att sensorerna noterat att man låg nära något (Jo tack, jag kör in i en parkeringsruta i 3 km/h)

Var sitter säkringen, hur drar jag ut den ?

#7 • Uppdaterat: 2020-06-25 17:36
glimma-48

Filhållningsassistans och trötthetsassistans är bara exempel på fjanteri för förare som inte kan köra bil. Systemen uppfattar det som att föraren är trött eller okoncentrerad även helt utan anledning. Finns en anledning till att jag fortsätter att köra Dacia Duster. När ska "bilutvecklarna" börja lyssna på konsumenterna, d.v.s. låta konsumenterna få styra den s.k. utvecklingen i stället för tvärtom. Vi är bara marionetter. Man blir så trött på all dårskap. Vill man ha problem ska man plussa på med så mycket extrautrustning som möjligt. Har aldrig (kört sedan 1966) saknat dessa "finesser" och ändå har jag kört ca 500.000 mil utan att orsaka någon olycka. Lär er köra bil och undvik alla denna utrustning så länge som möjligt så kanske biltillverkarna förstår. Att hålla avstånd och vara vakna och avslappnat koncentrerade är vad som gäller. Och naturligtvis nyktra och att låta bli mobilen och hålla fordonet i trim. Svårare än så är det inte.

#8 • Uppdaterat: 2020-06-25 19:17
N-iklas

Slöa förare som sitter och sover bakom ratten och låter tekniken köra och anpassa sig automatiskt utan eget seriöst engagemang eller uppsikt över trafiken runt omkring är det farligaste av allt.

När jag provade nya Insignia stängde jag av allting utom HUD, men trots det varnade plötsligt en röst för vägarbete om en km, om direkta varnings och säkerhetssystem automatiskt startat om de verkligen behövs, även om de är avstängda så borde väl problemet inte vara stort, men så kanske det inte ser ut.

#9 • Uppdaterat: 2020-06-25 19:39
Sabud2

Autobroms är bra, har blivit `räddad´ en gång på 3 år så varför stänga av? Trötthetsvarnaren däremot ville att jag skulle ta en fikarast strax innan ett par större rastställen utefter E4:an, slog aldrig fel. Testade även att köra bilen så statiskt som möjligt, alltså med minimala styrkorrektioner och jämn fart under en längre sträcka och se, det triggade trötthetsvarnaren direkt. Detta hände under de första 2 åren men sedan har den givit upp helt. Kollisions-varnaren eller vad den kallas är helt värdelös och avstängd. Tjöt ljudligt var gång man mötte en timmerbil i en kurva på någon skitväg och behövde koncentrera sig på bilkörningen utan störande inslag.

#a • Uppdaterat: 2020-06-25 20:28
Ben39

Vissa har svårt för modern teknik och litar inte på det-
Alla systemen fungerar bra tycker jag som kört med all denna nya säkerhets teknik i Volvo senaste 5 åren efterhand som det kommit- väl värt pengarna och suverönt bra säkerhetssystem om man lär sig använda .
Adaptiv farthållare är ett av de bästa körhjälpmedlet som kommit genom åren helt suveränt-ju mer trafik desto bättre är det-Har 5 års erfarenhet med Volvos säkerhetssystem-
En del kör fortfarande med manuell låda oxå har jag hört,,trots att man kör bränsleeffektivare med en modern automat:-) Det finns alltid ärkekonservativa förare som har svårt att ta till sig och lära köra med ny teknik

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.