Bild
Nästa artikel
"Flera alkomätare är skitprodukter"

"Flera alkomätare är skitprodukter"

Nyheter

Flera alkomätare håller inte måttet, visar ett nytt test. Mätarna riskerar att lura bilförare med mätvärden som är helt felaktiga.

Det är många som vill testa sin nykterhet innan de sätter sig bakom ratten för att köra. Bara under de senaste tre åren har över 700 000 alkomätare sålts i Sverige. Men hur tillförlitliga är mätarna? Det har MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund, testat.

I testet ingår 34 olika alkomätare som kostar mellan 159 och 7 438 kronor. Ungefär en tredjedel av de testade mätarna, elva stycken, fick betyget underkänt.

– Jag tycker att det är extremt dåligt att det fortfarande finns företag som säljer sådana skitprodukter. Det är ju inte frågan om att sälja brödrostar, man säljer faktiskt medicinsk utrustning som människor använder för att kontrollera sig själva, säger Tomas Jonsson, testchef vid MHF:s testlaboratorium, till Vi Bilägare.

De underkända mätarna visar oregelbundna alkoholvärden och i vissa fall helt felaktiga värden. Till exempel ger mätarna från Biltema utslag på bara hälften så mycket alkohol som de borde. Värst är dock mätaren till telefonen Iphone.

– När vi testade den och passerade gränsen för grovt rattfylleri talade den om att föraren fortfarande var grön. Använder man en sådan mätare om man sätter sig i bilen dagen efter så är det inte roligt, säger Tomas Jonsson.

Enligt MHF säljer också Teknikmagasinet och Kjell & Company undermåliga mätare.


– Till exempel har Kjell & Company en fruktansvärt bra mätare och en riktig skitmätare. Den bra mätaren gör man inte så mycket väsen av, men den andra som är rena skräpet går man ut med i sina julerbjudanden, säger Tomas Jonsson.

När det gäller alkomätare finns det två internationella standarder, men flera återförsäljare i Sverige säljer mätare som inte uppfyller kraven i standarderna.

– Man äventyrar sina kunders liv och eftersom kunderna litar på sin mätare kan det få förödande konsekvenser, säger Tomas Jonsson.

Klicka här för att se hela testresultatet.

Diskutera: Vågar du lita på en alkomätare?

Underkända mätare:
Alco Check AL-2600
Alco Check AL-7000
Alco Check CA2010
Alco Check Micro/Safe Mate, Safe-Drive Deluxe
Alco Check TM-9010
Akotestare till iPhone
Biltema alkoholmätare 43-162
Biltema alkoholmätare med bränslecell 43-163
Safeway 2000
FCT Personal alkotestare
Proove Digital alkotestare

Pålitliga mätare:
Alco Check AL-9000
Alco-sensor FST
Alcofind 800
Alcofind Black
AlcoSense Precision
Alkomätare AM-4
Alkopro A1
Alkotestare FCA-7000
AM800 Premium
Safeway 500
Dignita AM-5
Dignita AM-7
FCA 9000 Lite

Pålitliga och driftsäkra mätare:
Alco True C
AlcoQuant 6020 plus
Alcosystems iBac
AMP-100 professionell
Dignita AM-7 Pro
Drivesafe
Dräger Alcotest 3000
LifeGuard CA1
Lion Alcolmeter 500

Pålitliga mätare för eget bruk:
Breath Key

Källa: MHF Test Lab

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
trasten
2013-12-12 15:22

Känner du att du behöver en mätare innan du kör, stanna hemma!

#2
Hackenbush
2013-12-12 16:49

Håller med trasten, det är det säkraste sättet.

#3
Eric H
2013-12-12 17:02

Håller med trasten, det är det säkraste sättet.

#4
jannejojje
2013-12-12 17:48

Jag var på väg att skriva en kommentar, men såg att den redan var skriven av "trasten". Håller med till 100% !

#5
Jes_
2013-12-12 17:48

Tycker exakt tvärtom!
.
Heter det alkomätare ska man naturligtvis, i förekommande fall kunna mäta alkohalten med den!

#6
Pender
2013-12-12 17:50

Ja, ni kan stanna hemma och bygga tändstickshus. I mitt jobb så startar vi dagen med att blåsa i en alkometer. Men jag ska föreslå min arbetsgivare att avskaffa detta trams. Man känner sej bäst själv? Eller hur trast/Hack/Eric?

#7
trasten
2013-12-12 18:08

Som sagt. Behöver man en mätare för att få klartecken för bilkörning så ska man nog stanna hemma och/eller se över sitt alkoholintag! Att sen arbetsgivare vill ha kontroll på sina förare är en annan sak!

#9
trasten
2013-12-12 18:54

Problemet är väl att få lägger 3000 spänn på en Dräger utan kör med sin
iphone-testare och kör sen! Det bäddar för falsk säkerhet!

#10
Pender
2013-12-12 19:08

Jodu trasten, sitter man bara hemma i sin stuga och grubblar, så har du rätt. Men det finns såna , hur otroligt det än låter för dej i din värld, som överväger om dom ska köra hem från en middag efter 1 glas vin. Eller köra hem på morgonen efter flera glas. Men jag tror att såna överväganden är helt okända i din värld. Du behöver nog inte nån alkometerr.

#11
trasten
2013-12-12 19:26

Då hoppas jag att våra världar aldrig möts!

#13
Jes_
2013-12-12 19:41

De möts nog ständigt trasten. Såvida inte du lever i nå'n sorts sluten renlevnadssekt.
Har du ingen som helst nytta av en alkomätare ska du naturligtvis inte köpa, varken den dyra eller den billiga ..
Problemet här ligger inte i vanligt folks alkoholvanor utan i produktansvarigas likgiltighet. Mäter en mätare, oavsett om det är en alkomätare eller en badvattenstermometer, inte vad den avses mäta, bör den inte få säljas som en sådan!!

#14
trasten
2013-12-12 19:54

Det roliga är att jag blåser i alkomätare säker tre gånger om dagen på jobbet. Många företags och kommunbilar har ju alkolås! När jag går ut och äter på kvällen så bestämmer jag innan om jag ska dricka och tar då inte bilen. Ska jag på fest ser jag till att jag är ledig från körning dagen efter! Svårare än så behöver det inte vara! Man får visst ha en mätare om man vill men de som jag sett på fester har dessvärre inte varit av någon högre klass, tyvärr!

#15
Roger Skagerström
2013-12-12 20:23

Det är väl som vanligt - man får det man betalar för. Hur hårt utvecklingen än gått framåt lär det nog vara svårt att tillverka en maskin som med sanslös noggranhet känner av promillehalter alkohol i utandningsluft för 149.90:- :p

#16
Focus
2013-12-12 20:24

Detta faktum att de flesta alkomätare är skitprodukter har polisen framfört i många år. De om någon har koll på hur de fungerar och har säkerligen mötts av påståendet "Jag har mätt med min egen alkometer". Att folk går på den här skiten visar hur dom i alla sammanhang önskar ligga så nära gränsen som det går. Vad gör den lilla mängd alkohol som det gäller för skillnad mot att köra med nolltolerans?

#17
kesey
2013-12-12 23:58

Det klart att det är så enkelt. Dvs alkohol dagen innan låt bilen stå dagen efter.
Men det finns tillfällen när man druckit kvällen innan och plötsligt upptäcket att man behöver bilen. Med en korrekt alkomätare så vet man när man i så fall kan köra. Men visst är man så präktig och enormt duktig på att planera i förväg som vissa verkar vara här inne så visst.....

#18
hultarn
2013-12-13 08:40

kesey: Kruxet är ju att oavsett alkomätare så har du samma promillehalt....
Det bästa är självklart att låta bli bilen om man inte är säker.

Ens eget och andras liv är värt mycket mer än chansningar.

#19
Focus
2013-12-13 13:21

Kessey: All bilkörning kräver planering och allra mest förhållandet alkohol/bilkörning. Vid plötsligt uppkomna behov finns Taxi, de skall ju också leva.

#21
Pender
2013-12-13 22:36

Av alla kommentarer i denna tråd, så står en ut, som ett totalt ihopkok av förvirring och moralhysteri. Två psykiska drag som konstigt nog brukar samlas i samma huvud. "All bilkörning kräver planering". För egen del, så är nära hälften av mina privatturer i bil ganska oplanerade. I valet mellan taxi och köra rattfull, så väljer jag kollektivtrafik, eller sova vidare.

#22
Peter i Sydney
2013-12-14 21:27

Det är lätt sagt att man skall stanna hemma om man är osäker. Man behöver ju inte ha varit dyngrak kvällen innan. Om man har käkat en god middag på en resturang och druckit ett glas vin eller två. Man känner sig helt OK men kan man köra hem eller inte? Det är då en pålitlig alkomätare vore bra. Hur är det i Sverige, kan man gå in på en polisstation och be att bli testad?

#23
elektronikfreak
2013-12-14 22:38

Fredrik Diits Vikström

När du ändå skriver ett så pass välskrivet reportage o sågar en hel del tvivelaktiga mätare, kunde du inte samtidigt passat på att informera läsarna om vad det är för mätare polisen använder? Eftersom det till sist trots allt är polisen som avgör om man ska följa med på blodprovstagning eller inte beroende på vad alkoholmätaren visar så vore det väl en fördel att informera bilägarna om vilken alkoholmätare polisen använder!

#24
Peter i Sydney
2013-12-15 00:44

Det finns två typer av elektoniska alkometare. Semiconductor och Fuel Cell. De som bygger på smiconductor tekniken är billiga med dålig tillförlitlighet. De som bygger på Fuel Cell tekniken ger mycket exakta värden. Den typ som den australiska polisen använder ger en läsning med mindre än 0,1% felvisning men kostar runt $2000. Ca 13000 i svenska pengar. Lite för mycket för en privatperson att investera i.

#25
Bortom
2013-12-15 15:35

1. Alkomätare av bränslecellsteknik måste utsättas för alkohol regelbundet annars börjar det visa för lågt värde => därför måste alla alkomätare kalibreras. Med tanke på att 2 kalibreringar kostar lika mycket som mätaren görs det nog sällan. Så man invaggar sig i falsk säkerhet (så som med ABS, ESP o.d.) medan man är ute på hal is.
2. Även det bästa (Dräger, det som bl.a. Polisen använder) kan indikera fel => för hög alkoholhalt trots att man är nykter.
Alkomätare kan ofta ge en indikation på mängden alkohol i kroppen men de har inte alls den tillförlitlighet som beslutsfattare i allmänhet (och allmänheten) tror och i synnerhet vad rättssäkerheten kräver.

#26
elektronikfreak
2013-12-15 16:14

Bortom

Men en alkoholmätare kan väl aldrig ligga till grund för ett åtal utanför att ett åtal ska kunna väckas krävs väl ett blodprov.

#27
Roy J
2013-12-15 17:40

Instämmer också i Trastens kommentar. Alla hans kommentarer, förresten.
Tror man sig behöva blåsa i en alkoholmätare så lär man nog om inte annat vara bakis - och då är man ingen säker bilförare.
Penders kommentar förstår jag inte alls. Det handlar ju inte om att skita i allt, utan faktiskt precis tvärtom. Har man den minsta misstanke om att man inte bör köra bil så ska man inte köra bil.

Sen är det självfallet så att produkter ska kunna användas till det de är avsedd för - i synnerhet säkerhetsprodukter, som ju dessa är.
Att det finns ett antal urusla alkoholmätare har ju för övrigt även denna tidning konstaterat för en tid sen.
Sen kan man ju också undra över produktjämnheten. Gissar att två mätare av samma modell kan slå bra olika.

Jes gör sig till tolk för "vanligt folk" som han naturligtvis anser sig själv tillhöra och att trasten (och nu även Focus och jag, då) tillhör någon moralisk minoritet. Det brukar låta så när man ska försöka legitimera det egna missbruket. För det är ett missbruk om man inte kan låta bli bilen efter att man druckit.
Eller hur, crister_1 - eller anser du att de dumheter man eventuellt gjort tidigare i livet är en bra orsak att fortsätta göra dumheter? Du verkar ju tycka att det är ett normaltillstånd.

De där hastigt uppkomna tillfällena kan inte vara vanliga om man har den minsta planering beträffande sambandet alkohol och bilkörning. Och är de så hastigt och oplanerat påkomna, så kunde det ju lika gärna varit så att man inte haft någon bil alls på platsen och hade även då fått lösa problemet på annat sätt. Och vad händer nu om detta hastigt uppkomna problem medför att man blåser i en alkoholmätare och den visar rött?
Varför chansa?
Har jag druckit, så har jag.

#28
Jes_
2013-12-15 19:16

Vi har en lag Roy (0,2). Följer man den behöver man inte hänga upp sej på moralpredikan eller andras tolkningar.

#30
Pender
2013-12-16 18:47

Roy är ju alltför go. "Har man minsta misstanke om att man inte bör köra bil så ska man inte köra bil". Skulle bli lite tomt på vägarna, om alla vore Royar. (Ifall alla bilförare led av den ovanliga åkomman självinsikt.) Trötta får stanna hemma. Gamla likaså. De med synfel. De som vill använda nallen. De som inte kan alla viktiga trafikregler. De som står på ovanlig, eller vanlig, medicinering. De som har ouppfostrade barn i bilen. Aggressiva fartdårar. De som kör en bil som fått 3* i EuroNcap. Halkigt väglag, stanna hemma. Dimma, stanna hemma. Nykter men arg på frugan, stanna hemma. Osv. Blir nog bara Trasten och Roy kvar på vägarna. Tills dom lyckas krocka med varandra. (Moralister har extra hög krockbenägenhet.)

#31
trasten
2013-12-16 21:03

Kan dom som cyklar mot rött också stanna hemma så vore det fulländat!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.