Nästa artikel
Fler fotgängare och cyklister skadas i trafiken
Nyheter

Fler fotgängare och cyklister skadas i trafiken

Publicerad 18 juli 2014
I NTF:s olycksdatabas kan du söka i karta eller diagram efter olyckor inträffade mellan 2007 och 2013.
Passagerare och förare i bil tycks klara sig allt bättre i trafiken. Men enligt Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) ökar antalet skadade fotgängare och cyklister i trafiken. Se listan över mest drabbade kommunerna.

Förra året omkom 260 personer i trafiken, enligt Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) är det den lägsta siffran i modern historia. Utvecklingen ser även fortsatt ljus ut för dem som färdas i bil.

Under årets första sex månader omkom dock 36 cyklister och fotgängare i trafiken, jämfört med 21 omkomna under samma period 2013. 
 – Det är ett riktigt bakslag för trafiksäkerhetsarbetet. Det krävs onekligen krafttag för att skapa en ökad riskmedvetenhet hos samtliga trafikantgrupper och fysiskt skapa trygga och säkra miljöer för oskyddade trafikanter, säger Johan Lindström som är Generalsekreterare för NTF i ett pressmeddelande.
 
NTF nämner bland annat farthinder och bättre belysning som exempel på åtgärder. Föreningen har listat alla Sveriges 290 kommuner efter antal skadade och dödade i trafiken per 100 000 invånare i "Trafikskadeindex 2014". Se efter var din kommun placerar sig.
 
Statistiken för 2014 är preliminär, se även bilagan till Trafikskadeindex 2014 för en helt rättvis bild.
 
Diskutera: Vad borde din kommun göra för att se till att färre gångare och cyklister skadas?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-18 13:15
Styrbjörn

Vad sägs om att lära cyklister högerregeln och att de inte får cykla på övergångsställen? Knappast bilistens fel i 95% av fallen.

#2 • Uppdaterat: 2014-07-18 16:33
Thommys

Det är singelolyckor som drabbar cyklister, det borde framgå. Alla tror att det är bilister som ligger bakom allt elände.

Cyklister tror även att de har företräde om de korsar en väg på en cykelöverfart. Det är bara när en bil svänger in på en cykelöverfart eller korsar en cykelbana som bilen ska lämna företräde.

#3 • Uppdaterat: 2014-07-18 17:08
ola e

Det stämmer att det är singelolyckor som drabbar cyklister, men även fotgängare. Dessa singelolyckor är c:a 23000. Olyckor mellan oskyddade och skyddade trafikanter är ungefär 2100. Så det gäller att sanda vid halka och sopa bort snabbt när det inte behövs.

#4 • Uppdaterat: 2014-07-19 13:21
Roy J

Statistiken har även tagit med fallolyckor och det finns andra osäkerheter.
Jag hade gärna sett att man redovisat cyklister och gående separat.

Rimligen är siffran för singelolyckor bland cyklister högre än för gående.
Cyklister är nog generellt mer medvetna om att de är trafikanter än vad gående är.
Inne i stan är det cyklisterna som syndar värst beträffande trafikreglerna - i vart fall gör de farligaste försyndelserna.
I förorterna på de gemensamma gång- och cykelbanorna är det utan tvekan de gående som syndar mest och inte ens verkar ha den minsta aning om att de faktiskt är trafikanter. Att den absoluta majoriteten dessutom tror sig veta att de ska gå på höger sida är ett gigantiskt underbetyg åt trafikinformationen från främst Trafikverket och NTF (som faktiskt fortfarande existerar trots sin osynlighet).

#5 • Uppdaterat: 2014-07-19 15:22
duccedriver

Finns det överhuvudtaget trafikutbildning i grundskolan numera?
Borde finnas på schemat, om sen föräldrar tagit sig tid att cykla med barnen till skolan ibland, och lärt ut lite trafikvett, i barnaåren lär man sig så det fastnar!
Idag får barnen inte cykla själv till skolan, därför behöver man inte lära ut sånt.........

#6 • Uppdaterat: 2014-07-19 16:55
Thommys

Cyklister ut efter vägar är inte bättre dem på gatorna. Det finns en cykelbana precis intill vägen och ändå så cyklar de på vägen. Obegripligt. Eftersom det finns en cykelbana bredvid så finns det inte heller väggrenar på vägen. Det betyder att om bilar får möte vid cyklisterna så tvingas den ena bilen stanna, innan den kan köra om cyklisten. Cykelbanan gapar tom intill.

När jag själv cyklar är det så självklart att jag cyklar på en cykelbana om det finns. Då kan man cykla avslappat och inte riskera livet. Oftast är det finare asfalt på cykelbanan så det går t om bättre där än på vägen.

NTF borde ta tag i detta och se till att alla som cyklar använder cykelbanorna. Även de som motionerar och tränar.

#7 • Uppdaterat: 2014-07-20 10:30
Hackenbush

Man ser ju dagligen cyklister och fotgängare med hörlurar på som korsar gator utan att kolla trafiken, är det konstigt att fler kommer att skadas?

#8 • Uppdaterat: 2014-07-20 10:57
EnannanRobban

Zebra-lagen har skapat ett antal extra olyckor bland gångtrafikanter som inte fanns förut då gångare fick vänta på att säkert kunna ta sig över gatan,,, idag tror de ju att det bara är att gå, vilket det absolut inte är, Ser dagligen gångare som bara går rätt ut, med mobben i handen och lurar i öronen, som om de vore radiostyrda.

När det gäller cyklister så finns många som inte har en aning om vilka regler som gäller trots att man är ett fordon som skall beblanda sig med andra fordon. Att vissa väljer att köra på vägen istället för cykelbana finns ibland förklaringar på, främst på våren innan cykelbanorna är sandsopade, vilket gör de rent livsfarliga att cykla på, men även ger hög risk för punktering på räcerdäcken då man numer använder kross istället för sant att "sanda" med. Sedan kanske det är dax att införa hjälmlag, det är inte bara personer under 15 som har en känslig skalle...

Borde inte "kommunikationsdirektivet" även gälla gångare och cyklister i trafiken, då deras framfart verkligen påverkas menligt?

#9 • Uppdaterat: 2014-07-20 15:52
Roy J

Givet ska det ingå trafikutbildning i grundskolan! Men det gör det inte , mer än vad enstaka lärare själva pusslar in.
Men man kanske skulle böra med att utbilda lärarna. Flera verkar inte ha en susning om de mest grundläggande reglerna.

#a • Uppdaterat: 2014-07-21 10:16
ola e

Enligt statistiken inträffade 14206 singelolyckor för fotgängare och 8642 för cyklister 2013. VTI har gett ut en del rapporter om olyckor för dessa trafikanter. För fotgängare beror ungefär hälften på halkan. I rapporten om cyklister skulle ungefär 50 % av de allvarligaste olyckorna kunna undvikas med bra halkbekämpning, snabb borttagning av lösgrus, åtgärdande av gropar och sprickor och justering av kantstenar.

Eftersom NTF räknat med dessa olyckor i "Trafikskadeindex 2014" så borde väl deras krav på åtgärder av kommunerna vara detta, i stället för hastighetsdämpande åtgärder och belysning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.