Bild
Nästa artikel
Sju finalister klara att drabba samman om titeln Årets bil 2015.

Finalisterna i Årets bil 2015

Nyheter

Nu har domslutet efter första omröstningen summerats och sju finalister valts ut. Rösta på den bil du tycker förtjänar att vinna.

Av totalt 31 nya bilar står nu sju kvar efter ett första domslut från juryn bestående av 58 europeiska motorjournalister. Dessa modeller fightas nu om titeln Årets bil 2015:
 
BMW 2-serie Active Tourer
Citroën C4 Cactus
Ford Mondeo
Mercedes-Benz C-klass
Nissan Qashqai
Renault Twingo
Volkswagen Passat

 
Den slutgiltiga vinnaren presenteras den andra mars under bilsalongen i Geneve.

Vilken bil tycker du borde vinna titeln Årets bil 2015?

Kommentarer

#1
2014-12-15 15:02

Frågan är om nån av dessa uppfyller kraven för Årets Bil...
"Bilen ska bedömas enligt följande kriterier: design, komfort, säkerhet, ekonomi, köregenskaper, prestanda, funktion, miljöhänsyn, körglädje och pris. Teknisk innovation och värde för pengarna är särskilt viktiga punkter att beakta."
"Teknisk innovation" ? Tja - kanske hjälpen att backa med släpvagn som finns hos Passat men annars är det väl frågan om nån av dessa har nån direkt "Teknisk innovation" - vilket kanske också kan tolkas som att förhållandevis ny (och dyr) teknik skulle ha "hittat ner" i mindre/billigare bilar men även det lyser väl med sin frånvaro i detta startfält...

#2
2014-12-15 15:37

Bara tråkiga bilar, inte värt att rösta på, som Pi frågar sig, var finns nytänkandet ?

#4
2014-12-15 17:17

Någon som bekantat sej med bilarna personligen?
Jag ska möta Passaten nästa vecka .. Cactus har jag en date med nästa månad.
Jag tror dock mest på Passaten .. Gammal och erfaren som jag är ;-)

#5
2014-12-15 17:29

Vad för nytt tillför dessa till bilvärlden, för att de ska bli valda till årets bil? ZZzzzzz

#6
2014-12-15 17:45

Det vet vi ju inte ännu Shogun ..

#7
2014-12-15 17:54

En kommentar har redigerats då den innehöll personangrepp. Respektera varandras åsikter och håll er till diskussionsreglerna. http://www.vibilagare.se/community/forumregler

#8
2014-12-15 18:29

Tyvärr så måste jag nog hålla med majoriteten av kommentarerna här.
Är det någon bil av detta gänget som platsar som årets bil?

Cactus, Twingo och Passat, visst alla "nya" bilar men så värst innovativa är dom knappast.
Är det någon av dessa så är det väl isåfall Cactus med sina innovativa sidoskydd och lite nytänk rörande interiör osv.

Jag saknar e-tron/golf GTE, Tesla, Passat Hybrid osv.

#9
2014-12-15 18:31

Känns som ett mellanår i årets bil, inga stora nyheter i hela startfältet i år. Hade gärna sett flera elbilar. La min röst på Mercedes C-klass, tycker att Mercedes har fått till en fin balans mellan roliga köregenskaper och bra fjädringskomfort.

#10
2014-12-15 20:42

Ett riktigt mellanår...enda som känns nyskapande är BMW:n.

Kanske dags att lägga ner "tävlingen"? Fjolårets "vinnare" föll ju platt i ViB:s långtest.

#11
2014-12-15 21:26

Röstade på Twingon ja. Motorn bak och RWD i en sån liten bil är sensationellt sett till det övriga utbudet där. Som inte erbjuder något intressant överhuvudtaget.

#12
2014-12-15 21:29

Ja och nu blir det kanske tvåtaktsmotor i Twingon också :o).

#13
2014-12-15 21:37

Häller med om att utbudet inte innehåller något outstanding ..
Jag har dock redan tittat på Cactus .. tycker den är kul (men nog inte mycket mer) ..
.
Jag röstar inte .. Vet att man kan rösta hur många gånger som helst och jag deltar inte frivilligt i valfusk:-) Men Passat är nog det mest bearbetade bland "medelbilarna" ..

#14
2014-12-15 21:43

De flesta av årets finalister är säkert bra bilar. Jag håller dock med Roger om att Twingon är den enda som verkar spännande.

#15
2014-12-15 22:41

Jag håller också med Roger, röstade på Twingon då den känns mest spännande och är byggd efter ett koncept som ingen annan tillverkare vågat prova på på ett antal decennier. Synd bara att den inte kommer till Sverige (?).

Skulle gärna höra Reverend Benny utveckla varför han säger att den inte är innovativ samtidigt som han ger Cactus beröm för lite nytänkande kring interiör och air bumps?

#16
2014-12-16 06:22

Nåja - småbil med bakhjulsdrift har ju funnits på marknaden under många år i form av Smart så nåt direkt nytänkande är ju inte heller detta. Så mitt första intryck består - årets startfält är nog det tunnaste på många år.

#17
2014-12-16 10:40

Min första tanke när jag såg listan var, vad är det här för tråkiga bilar. Ingen som är värd att bli årets bil. Så jag håller med de flesta i forumet att detta verkar vara ett bottennappsår. Vill se ett åttonde val i enkäten: Ingen av dessa bilar.

#18
2014-12-16 19:15

Detta är funktionella bilar, men egentligen bara Cactus och Twingo som känns spännande så jag tror toppstriden kommer att handla om dem. För att vinna Årets bil så räcker det inte med att vara bra, utan man måste ha något eget, något personligt, något som sticker ut. Och det är bara Cactus och Twingo i startfältet som har det.

#19
2014-12-16 21:01

Även om jag håller med dig Raphael så måste jag ändå säga att Peugeot 308 vann förra året. Och det var väl den mest anonyma bil som fanns att köpa. Var ju så att Golf såg upphetsande ut i jämförelse till och med :P

Så någon logik bakom vinnaren här finns tyvärr inte ;)

#20
2014-12-16 21:24

Varför ta med flera Bilar från samma märke i urvalet ?

#21
2014-12-17 07:00

Samma märke ? Tja - visserligen finns det väl nån form av korsägarskap mellan Renault och Nissan men det innebär ju inte att det är samma märke. Och det är i alla fall det närmaste jag kommit "samma märke".
F ö är väl egentligen inte heller Cactus och Twingo nåt nytt under solen och de har ju dessutom helt missat säkerhetsutrustning som autobroms som det säkert kommer att vara krav på inom en snar framtid - vilket är väldigt illa för nyintroducerade bilar som dessutom aspirerar på titeln Året Bil.
I detta svaga startfält så är det nog trots allt C-klass och Passat som är de enda värdiga vinnarna och Passat har ju trots allt en innovation nämligen hjälpsystemet för att backa med släp - nåt som säkert kommer att uppskattas av många om det fungerar OK. Kanske kan tyckas löjligt av vissa men jag är helt övertygad om att det kommer att säljas många Passater av bara den orsaken så underskatta inte denna innovation - det finns många hästsläp och husvagnar ute på vägarna och alla förare är inte fullfjädrade "släp-backare". Dessutom är kostnaden för denna funktion mycket liten när man samtidigt beställer fabriksmonterat drag.

#22
2015-01-16 21:21

Pi, det nya med Cactus är konstruktionskonceptet som handlar om att vara så resurssnål som möjligt i tillverkning och i köparens ägande av bilen. Det är alltså ett helhetsgrepp. Titta på spolarvtäskebehållaren, den är mycket mindre än i andra bilar - men den kan vara det därför att Citroën har uppfunnit ett smartare och mer effektivt sätt att sprida ut spolarvätskan på så att det i praktiken går åt mycket mindre. Detta är innovation och nyskapande som fungerar! På köpet så sparade man en del vikt och det är detta tänkande som går igenom hela Cactus. Air bumb är en annan innovation som inte finns hos någon annan bil, och syftet är att minska skador på bilen så att det blir billigare ägande för ägaren. Sedan så är Cactus servicevänlig vilket innebär att det går fortare att serva en Cactus än andra bilar och detta sänker servicekostnaderna. Det går snabbare att reparera en Cactus och delarna är lågt prissatta. Bränsleförbrukningen är låg tack vare effektiva motorer, låg vikt och bra aerodynamik. Cactus är inte gjord för stora motorer, bilen har konstruerats för max 200 km/h vilket gör att det även på grund av det går åt mindre resurser och material i tillverkningen. Sedan så är airbagen för passageraren fram i taket för att få ett stort handskfack och detta ger även hög säkerhet.

Så summa summarum så är Cactus en väldigt innovativ bil och den kanske största innovationen är att den helt bryter mönstret mot hur andra biltillverkare vanligtvis tänker när de konstruerar en bil. Därför förtjänar C4 Cactus segern som Årets bil, för den innebär verkligen något nytt istället för att bara vara en vidareutveckling av tidigare koncept och traditionellt biltänkande. Passat är ju ett exempel på konventionellt biltänkande och bara en evolution av existerande biltänk.

#23
2015-01-16 21:22

Peugeot 308 är en bil som stick ut i mängden, exteriören må vara mer modest än tidigare Peugeot men interiören är nyskapande och innovativ och modellen har mycket ny teknik, fantastiska vägegenskaper, mycket fina motorer och fantastisk komfort samt låg ljudnivå och en mycket trevlig och bra körkänsla. Därför vann den Årets bil. Cactus kan bli Årets bil. Ibland händer det att samma koncern vinner två gånger på raken, det har hänt förr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.