Nästa artikel
Provkörning: Nissan Qashqai (2014)
Provkörning

Provkörning: Nissan Qashqai (2014)

Publicerad 11 februari 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
Efter sju år har Nissan Qashqai blivit färdig för pensionering. Efterträdaren har mycket som saknas på den gamla modellen, men kostar inte mer för det. Vi har provkört.

Det fanns inte många så kallade crossovers när Nissan Qashqai lanserades år 2007. Den blev en omedelbar framgång. En bil som var mindre, smidigare och billigare än en stadsjeep men högre än en vanlig kombi var en korsning som folk ville ha.

Trots det omöjliga namnet – lånat från ett iranskt herdefolk – har Qashqai genom åren varit Nissans bäst säljande modell i Europa och är så ända in i det sista. Även i Sverige där den stadigt klättrat i försäljningsstatistiken. De senaste åren har den legat bland de 20 bästa modellerna.

Men konkurrensen har hårdnat för varje år. Nu finns ungefär 15 rivaler och det krävs mer än en sju år gammal och tämligen slätstruket designad bil för att fortsätta hävda sig.

Nya Qashqai är definitivt inte slätstruken. Karossen har försetts med många energiska veck som blivit en utmaning för plåtverkstaden.

– Motorhuven ligger på gränsen för vad pressarna klarar, avslöjar produktchefen Steward Callegari.

Storleken på den nya bilen skiljer sig inte så mycket från första Qashqai. Längden har ökat med fem centimeter, bredden med tre. Det går in 20 liter mer bagage i det praktiskt inredda lastutrymmet. Det har delat golv som kan ställas i olika positioner och när baksätet fälls blir lastplanet platt.

Man sitter inte riktigt lika högt som i den gamla bilen. Taket har sänkts med över fem centimeter. Men  det är ändå bekvämt att kliva in och utsikten från förarsätet är tillräckligt upphöjd för att man ska ha bra koll på omgivningen. Undantaget är snett bakåt där kraftiga plåtpartier skymmer. Men det går att förse bilen med såväl automatisk parkeringshjälp som med en backkamera, vilken hålls ren av bakrutespolaren.

Det är bara ett par detaljer i den utrustningslista som följer med nya Qashqai. Den kan förses med det mesta som gamla modellen saknade: autobroms,  skyltläsning, döda vinkelvarnare, system som varnar om bilen korsar fillinjer och om föraren verkar bli trött – och naturligtvis ett avancerat multimediasystem med alla tänkbara uppkopplingsmöjligheter. Säkerhetsfunktionerna är ihopsatta i prisvärda paket som i Sverige kostar 10 000 kronor.

– Vi har inte velat ta mycket betalt för vi vill att köparna ska välja så hög säkerhet som möjligt, säger Steward Callegari.

Som tidigare erbjuds Qashqai i tre basnivåer. Även den som väljer grundversionen Visia får en bra utrustad bil som bland annat har farthållare, bluetooth, backstartshjälp och luftkonditionering.

Svenska köpare får välja mellan tre motorer. Den bensindrivna är på 1,2 liter med 115 hk och därutöver erbjuds två dieslar. 1,5-litersmotorn har 110 hk och drar bara 0,38 l/mil, vilket ger CO2-utsläpp på 99 gram. Visserligen har nya Qashqai blivit runt 40 kilo lättare men den väger ändå runt 1 600 kilo och dieseln har det tungt. Den tappar kraften totalt när varvet sjunker under 1 500-strecket.

Med den större dieselmotorn, 1,6 dCi som har 20 hästar till, blir bilen raskare och roligare att köra. Den är värd merpriset på 9 000 kronor och drar bara sex centiliter mer per mil.

80 procent av alla Qashqai-köpare väljer framhjulsdrift. Fyrhjulsdrift erbjuds bara till den starkaste dieseln men någon sådan fanns inte tillgänglig vid första provkörningen utanför Genève. Nissan ville slå ett slag för sin nya automatväxellåda Xtronic och den går bara att få tillsammans med tvåhjulsdrift och 130-hästarsdieseln.

Det är en harmonisk kombination. Växellådan är egentligen steglös men Nissans tekniker har lyckats få den att påminna om en vanlig automatlåda. När bilen accelererar sänks varvet i steg och man slipper det malande motorljudet som är så påfrestande med andra steglösa lådor.

I låg fart fungerar däremot lådan steglöst. Qashqai är lugn att köra i bilköer och när det går sakta är det inte mycket som stör. På motorvägen, däremot, blåser det ganska hårt om de stora backspeglarna och dieseln brummar dovt.

Nya Qashqai ger i mångt och mycket intryck av att vara  påkostad. Men prislappen talar emot. Med bensinmotorn börjar priset på 179 900 kr och det är snarare mindre än vad föregångaren kostade.

Diskutera: Vad tycker du om nya Nissan Qashqai?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Nissan Qashqai 1,6 dCi

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Nissan Qashqai 1,6 dCi

PRIS, FRÅN KR: 215 900.
MODELL: Crossover med fem dörrar.
SÄLJSTART: Februari.
MÅTT, CM: L 438/B 181/H 159.
TJÄNSTEVIKT, KG: Ej fastställd.
MOTOR: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym 1 598 cm3. Effekt 130 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 320 Nm vid 1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Automatväxlad låda, framhjulsdrift. Eller manuell växellåda och fyrhjulsdrift.
PRESTANDA: Anges ej.
FÖRBRUKNING: Med automat 4,6 l/100 km. Manuell 4,4 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: Med automat 119 g/km.
KONKURRENTER: Toyota RAV4, Ford Kuga, Kia Sportage. VW Tiguan,  Mazda MX-5, Peugeot 3008 med flera.

VAD NYTT? Helt ny bil, lite större men lättare och snålare än förra modellen.
FÖR VEM? Den som vill sitta lite högt men inte köra stor stadsjeep.

PLUS: Tuff design, bra kvalitetskänsla, flexibelt lastrum, mycket utrustning, måttliga priser.
MINUS: Vindbrus, motorsurr och vägbuller.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-11 23:50
Hälsingen

Jag tycker det är väldigt roligt att så många svenskar har valt att köpa denna engelska bil. Även om tekniken kommer från Renault.

Engelsk bilindustri stärks av sådant här, och som Anglofil blir jag glad av att se sådant här.

Det enda "japanska" i denna bil är väl märket, och tur är väl det.

#2 • Uppdaterat: 2014-02-12 00:43
IngoS

Synd att den är så undermotoriserad frånsett möjligen 1,6 l-dieseln. Vill svenska folket verkligen ha så klena motorer?

#3 • Uppdaterat: 2014-02-12 12:54
saabnisse

@Stoor, jämfört med föregångaren ser den förbaskat snygg ut....

#4 • Uppdaterat: 2014-02-12 19:51
Leif Kavander

Den Micra vi har är ihopskruvad i England, det är det enda negativa med den.

#5 • Uppdaterat: 2014-02-12 22:10
Hälsingen

Leif Larsson!
Det sämsta med din fransk/engelska Micra är väl ändå att den är märkt med ett japanskt skitemblem. Eller har du gått på bluffen?

#6 • Uppdaterat: 2014-02-12 22:13
Hälsingen

Ja Shogun. Den kommer att bli en succé för verkstäderna.
Till skillnad från dig är jag inte så imponerad av Renaultprodukter...
Renault är ju nästan lika bristfälliga som Toyota, och då är det illa.

#7 • Uppdaterat: 2014-02-12 22:19
Leif Kavander

Hälsing, de kan sätta på vilket emblem som helst.
Bara det inte är BMW.

#8 • Uppdaterat: 2014-02-13 12:08
Hälsingen

Shogun!
Den ende som far med fabler här är vad jag vet just du.
Och jag betackar mig från att vara "påläst" om det, som i ditt fall, enkom innebär att man helt okritiskt läser texter som Toyota-sekten m.fl. producerar.

#9 • Uppdaterat: 2014-02-13 13:18
Peugeote-Pär

Stort lyft mot förra generationen, numera riktigt snygg :)

#a • Uppdaterat: 2014-05-08 08:20
bjorne55

Designmässigt är nya Nissan Qashqai helt godkänd, men den finns plumpar. Styrningen är inte helt distinkt och växellådan kunde varit mjukare och smidigare. Är sedan en tid ägare till modellen, och har tyvärr redan drabbats av elektronikfadaser, bl.a. som att det automatiska ljuset med LED varselljus plötsligt slår om till halvljus mitt på ljusan dag. Bilen är rätt så ok att köra, men bränsleförbrukningen skenar lätt iväg. Min bil en 1,6 Dci 4WD, skall enligt EU-normen förbruka 4,9 L/100 km, men har i genomsnitt legat på 6,2 L/100 km, vilket är mer än 20 % över. Sammantaget är väl bilen ganska medelmåttig, och det finns konkurrenter som är bättre på många punkter. Ska ge mig till tåls och behålla bilen åtminstone ett år innan jag byter ut den. Om någon idag skulle fråga mig om jag rekommenderar bilen, så blir mitt svar, välj en annan bil. Det finns många som är både rymligare och bekvämare, med ett högre anseende och andrahandsvärde dessutom.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.