Bild
Nästa artikel

Provkörning: Mercedes Benz C-klass (2014)

Provkörning

Nya Mercedes C-klass har inte mycket kvar av det gamla epitetet ”baby-Mercedes”. Med större mått, mer standardutrustning och en uppsjö tillvalsmöjligheter är det en närmast klasslös bil, av hög klass.

Nya, fjärde generationens C-klass följer trenden i bilvärlden och har vuxit jämfört med föregångaren. Modellen kallas W 205 och är hela nio centimeter längre, fyra cm bredare och har åtta centimeter ökat axelavstånd jämfört med W 204. Formatet är därmed en smula större än hos arga konkurrenter från Audi och BMW.

Det är en viktig modell för märket, med 400 000 sålda exemplar per år står C-klass ensam för en fjärdedel av den totala försäljningen och andelen beräknas öka.

Även linjeföringen känns ”större” än tidigare, med mycket av nya Mercedes S-klass över karossens svepande bågar och bestämda knyck i front- och bakparti. Utrymmena för de åkande har vunnit en hel del på formatökningen. Även baksätet duger numera utmärkt för två åkande med ”långa knän” och där framme har man sedvanligt ordentlig skjutmån på stolarna. Bakre ryggstödet är delbart i proportionerna 40/20/40 oavsett utförande.

I den förra modellen bestod tio procent av kaross och balkar av aluminium, i den nya exakt hälften. Omkring 100 kg har skurits bort tack vare användningen av lätta material – men också genom att minska bränsletanken till ynkliga 41 liter. Därmed har man kunnat spara vikt i EU-klassificeringen. ”Bilen drar ändå så lite”, försvarar sig Mercedes. Kunder som så önskar kan dock beställa en större tank, 66 liter, för 600 kronor.


Överlag råder sedvanligt gedigen Mercedeskänsla, men det har blandats en hel del flärd i anrättningen. Inredningen är elegant, med ett helhetsintryck långt från det torra, sakliga som tidigare kännetecknat den här serien. Förarmiljön påminner starkt om den i S-klass och ger både lyxkänsla och utmärkt ergonomi, trots alla oräkneliga funktioner som tryckts in. Grafiken är ny och lockar med friska färger, mellan stolarna har tillkommit en ”touchpad” för navigering mellan menyerna i den fristående displayen mitt på panelen. Automatlådan har givetvis rattspak och alla versioner av C-klass, även den enklaste så kallade grundversionen, får eljusterad förarstol. Det finns tre grundutrustningsnivåer ytterligare: Avantgarde (plus 21 900 kronor på respektive modells grundpris), Exclusive (26 500 kr) och AMG Line (43 700 kr). Av dessa är det bara ”Exclusive” som får den traditionella Mercedesfronten med stjärna på motorhuven, övriga har stjärnan nere i grillen.

Jag kör provbilen, en 170-hästars C220 BlueTec-diesel som kommer att bli det vanligaste alternativet, på sörmländska småvägar. Bilen är extrautrustad till tänderna, bland annat med ställbar luftfjädring (Airmatic, 13 700 kronor) och går mer komfortabelt än någon annan bil jag kan påminna mig i den här storleken. Fjädringen sväljer allt som kommer i dess väg, samtidigt finns det en ”analog” och direkt kontakt med de styrande framhjulen. Det finns fyra körlägen att välja bland, där fjädring, gasrespons, styrning etc. ställs om. Två av dem är sportlägen men jag nöjer mig ganska snart med att tuffa på i komfortläget.

Detaljnyheter finns hur många som helst: head-up display för första gången i C-klass, ny, viktbaserad barnstolsavkänning på passagerarplats fram öppnar för fler barnstolsmärken än Mercedes’ egna, adaptiva strålkastare med LED-teknik (17 900 kronor), 360-graders parkeringskamera etc.

Utbudet är begränsat till en början men kommer på sikt att bli minst lika rikligt som tidigare. Förutom den provkörda C220-dieseln finns två bensinvarianter, C180 med 156 hk och C200 med 184. Ett Businesspaket för 14 900 kronor omfattar ”Avantgarde-exteriör”, direktstyrning, navigationsförberedelse och 66-literstank. I Business Plus (29 900 kronor) tillkommer LED-strålkastare, aktiv p-assistent med Parktronic samt 230 V-uttag bak. Ett speciellt tjänstebilsutförande för C220 BlueTEC kallas ”Fleet Edition” och säljs för bara 299 900 kronor – till företag enbart. Prisnivån är överlag faktiskt något lägre än för den utgående modellen, särskilt med tanke på att åtskilliga tillvalsgrejer då är standard nu (Audi 20-ljudanläggning, tvåzons klimatanläggning, regnsensor, farthållare etc.)

I höst kommer kombin, bilen för två tredjedelar av dem som fastnar för C-klass, på lite längre sikt också de fyrhjulsdrivna versionerna och krutpaketet C63 AMG.

Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes C-klass?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mercedes-Benz C220 BlueTEC Automat

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mercedes-Benz C220 BlueTEC

PRIS, FRÅN KR: 338 900.
MODELL: Fyradörrars sedan.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 469/B 181/H 144.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 565.
MOTOR: 4-cyl längsmonterad rak turbodiesel, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Volym 2 143 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 3 000–4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 400–2 800 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrift, 7-växlad automatlåda.
PRESTANDA: Toppfart 233 km/tim. 0–100 km/tim 7,4 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,3 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 109 g/km.
KONKURRENTER: Audi A4, BMW 3-serie, Lexus IS, Volvo S60.
VAD NYTT? Helt ny, fjärde generation av C-klass.
FÖR VEM? För drygt 2 000 svenska kunder i år, inkl. kombin.
PLUS: Komfort, köregenskaper, inredning, säkerhet.
MINUS: Autobroms ej standard, liten tank.

Kommentarer

#1
2014-04-18 11:06

Hade varit bättre omvänt, att bilen levererades med den större tanken och de som vill ha en mindre tank, finge betala för det.

#2
2014-04-18 11:09

Blir inte klok på om bilen är ful eller snygg, bör nog ses i verkligheten då kanske linjerna kommer till sin rätt.
Men nog har Mercedes sneglat på Volvo S60 när de ritade fronten...

Snygg invändigt dock, minus den anskrämliga head-up displayen som ser ut som ett eftermontage.

#3
2014-04-18 11:24

Nog är det en riktigt fin kärra som väcker habegär detta med fina motorer och underbar komfort som främsta plus. Men även om priserna ser hyggliga ut så lär nog en "normalt" speccad ändå dra iväg som det brukar hos tyskarna.

Är tveksam till de för stora luftintagen och vecken på sidorna men det ser kanske mindre illa ut i verkligheten dock. Och vit lackering är definitivt inte rätt på denna.

Men återigen; pekskärmen... Hur motiverar man den uppenbara känslan av eftermontering? Märkligt minst sagt.

Trots allt kanske min favorit i klassen ändå.

#4
2014-04-18 11:33

Fronten är verkligen Volvoinspirerad och plåtsidorna är aningen för höga för att ge bilen ett elegant utseende. Inte en Mecedes som tilltalar mig.

#5
2014-04-18 14:28

Rålle G. "Hur motiverar man den uppenbara känslan av eftermontering?"

Jo Mercedes motiverar det så här. När skärmen är fristående så får den framförallt två fördelar. Den ena är att den kommer högre upp och är lättare att överskåda på ett sätt som inte går att få med en integrerad skärm där hela instrumentbrädan skulle skymma sikten mer. Det andra är att det öppnar upp för möjliga framtida uppgraderingar till större skärmar utan att hela instrumentbrädan måste göras om.

Själv uppskattar jag detta lägga mycket i min B-klass.

Volvo hade ett tag en skärm som kom upp ur instrumentbrädan när den användes, en bra konstruktion de borde behållit.

#6
2014-04-18 14:35

Min åsikt om C-klassen är att den är snygg, både fram och bak. Att den har fått en rejäl uppfräschning av instrumentbrädan jämför med förgående modell, men att mittkonsolen istället har blivit för bred. Så bred att den ger sämre utrymme för benen i sidled. Ett plus för att luftfjädring inte kostar mer än 13.700 kr med möjlighet till att höja frigången. En bra sak på dagens lägre och lägre bilar.

#7
2014-04-18 14:40

Några saker. Stora luftinsläpp lär vi få vänja oss vid, då dessa faktiskt sänker luftmotståndet. Ful eller snygg? Svårt att säga på bild, men jag har sett den i verkligheten, och då kommer den absolut till sin rätt - dock gillar jag inte riktigt vecken på sidorna. Sedan håller jag med om den "eftermonterade infoskärmen". Varför lät man inte "valvet" över hastighetsmätardelen gå ett par decimeter längre åt höger för att ge plats åt en integrerad infoskärm? Då hade den ändå hamnat högt nog. Bortsett från det är interiören fantastiskt elegant. Det är bara så fett på klassiskt tyskt vis! Den till synes breda mittkonsolen, ja ... Mig veterligen har ingen klagat på den än. Kanske att den är mycket av en synvilla. Jag har svårt att tänka mig att Mercedes skulle göra en sådan "blunder". Men som sagt: Vilken interiör!

#8
2014-04-18 14:58

Att mittkonsolen var bred var det första jag reagerade på när jag satte mig i bilen. Såg nu senast på ett tyskt bilforum att tråden om detta har 135 inlägg.

#9
2014-04-18 15:32

Okey Thommys.

Förstår iofs tanken men tyvärr så sänker den för mig en i övrigt riktigt snygg bräda och även inredning i övrigt. Jag tar hellre en kanske marginellt sämre överblick av skärmen än en sån här klumpig placering.

I S-klass så har man ju löst det på traditionellt sätt med gott resultat.

#10
2014-04-18 16:36

Det är riktgt Rolle i S-klass (och SL) behöll man det gamla tänket från gamla modellen. Men annars så har de senaste modellerna fått denna lösning. Även på Mercedes-AMG GT som de släppte inredningsbilder på för ett par dagar sedan finns denna skärm liksom på de spionbilder på kommande GLK. Det återstår och se hur de gör på kommande E-klass 2016. E-klassen brukar vara den mest konservativa modellen.

#11
2014-04-18 18:38

Jag kan meddela att Mercedes 2,2-litersdiesel är en mindre katastrof för ägaren. (Det är f.ö. Mercedes enda egentillverkade dieselmotor.) Om det är kallt ut, säg -10 grader, och mercedesägaren startar den kalla bilen för att låta den stå på tomgång i 10 minuter och bli varm - så har motorn skurit när han kommer ut till den. SKURIT!

Det är en ny genial innovation från Mercedesteknikerna: oljepumpen är inte längre kuggdriven och i konstant arbete. Den kopplas nu bara in "när det behövs", vilket inte funkar så bra med kallt väder och kall motor på tomgång. Uppgifter från säker källa berättar att på kalla vinterdagar så kommer bärgarna in med ett antal mercedesdieslar på förmiddagarna.

Vilken kvalitet!

Jag återkommer i ämnet om någon vecka på min blogg Svensk Bilrådgivning.

/Erik

#13
2014-04-18 20:27

OM651 som den 4-cylindriga dieselmotorn heter internt (Mercedes har även en 6-cylindrig dieselmotor OM642) finns i flera versioner och cylindervolymer. Motorn kom 2008. Den har hela tiden haft behovsstyrd oljepump (och lika så vattenpump). Om det skulle vara ett stort problem med att denna inte klarar -10°C borde detta ha uppdagats tidigare. Jag har själv en OM651 i min bil och jag har många gånger på jobbet låtit den stå på tomgång i sträng kyla både 20 och 30 minuter och inget har hänt.

#14
2014-04-18 21:01

Vetefan. Utsidan är inte mycket att hurra över. Och insidan var *för mycket*. Fingeravtrycks-pianolack precis överallt - även på ytan man ska röra fingret på?! Ser ut som nån slags retro-sportbil eller nåt. Allt blänker och gnistrar. Det enda som saknas är i princip att klä brädan i läder med X-sömsmönster...

Nej då skulle jag nog hellre ha en Audi eller en BMW. Mycket mer avslappnande förarmiljö. Konstigt när A-klassen är så clean och trevlig innuti.

#15
2014-04-18 22:32

Roger har en poäng: Pianolack är snyggt men opraktiskt. Själv väljer jag alltid valnötsrot. Roger har en till poäng: Interiören i främst Audi går inte av för hackor, den heller!

#16
2014-04-18 23:05

Pianolack är standard. Det finns sju olika dekorelement att välja på. Den som jag provkörde hade pianolack. Jag gillade det inte alls. Framför allt så syns varje liten prick på det. Det ser alltid dammigt ut. Jag gör som Kapten - väljer alltid valnötsrot.

#17
2014-04-19 09:17

Dammar man av 5 gånger om dagen så är pianolack snyggt.

#18
2014-04-19 14:07

Du är rolig du Hacken :-) Dammar man av instrumentbrädan 5 gånger om dag då är man en sann bilentusiast.

#19
2014-04-20 11:17

Om det nu räckte med att "damma av" fem gånger om dagen ... Jag ser liksom en flaska fönsterspray och en polerduk i mittarmstödet som åker fram efter varje körning!

#20
2014-04-20 13:16

Jag har alltid varit intresserad av ergonomi, vilket är detsamma som optimala funktioner. De som läser regelbundet här i trådarna har knappast undgått det.
Under min tid som skyddsombud fick jag ibland invändningar som gick ut på att man tyckte vissa lösningar var snyggare och att man visste väl bäst själv - vilket sen när problemen visade sig i form av huvud-, rygg-, nackvärk och andra problem inte alltid var så sant.
Att vara omedveten är inte detsamma som att vara opåverkad.

Så när denna eleganta skapelse, dock med fula sidoveck och lite överarbetad interiör (med säkert stor imponatorfaktor) nu släppts, blir jag extra kritisk. Är det bara utanverk eller är det verkligen genomtänkt?

På 60-talet började man få upp ögonen för synergonomin och panelerna fick polstrad, svart översida för att inte spegla sig i vindrutan, de kromgnistrande signalhornsringarna och kromomgärdade mätarna försvann med mera.
Och nu har blinblinget sen en tid återkommit.
Ventilationsgaller speglar sig i sidorutor, fejkaluminium skickar solblänk i ögonen och är det svart så är det högblankt - som i denna.

Här har man dock avhållit sig från det mesta i kromväg, undantaget den onödiga kanten på den där infopanelen som ser ut som vilken lös GPS-navigator som helst. Dock är placeringen bra.
Denna blandning av högblanka ytor och aluminium ger ett onödigt rörigt intryck. En vilsam förarmiljö är så mycket viktigare. Det är så att man längtar tillbaka till Saab 9000.
Knappar i ratten kan vara bra - men inte alltid och definitivt inte om de är många. Bara för att knapparna sitter på en tumlängds avstånd så innebär det inte automatiskt att man hittar rätt knapp. Här verkar det dock måttligt.
Att de valt bort pekskärm är mycket bra. Däremot är både BMW och Mercedes förtjusta i länga knapprader där man mer eller mindre måste räkna sig fram. Den i mittkonsolen är åtminstone uppdelad, men den till vänster om ratten kan inte vara rolig att handskas med.

Jag ska inte än en gång dra argumenten för att ha hastighetsmätaren till höger (eller helst i mitten) och varvräknaren till vänster, men det vore ju kul att någon enda gång få höra argumenten för det omvända - som Volvo, Mercedes, BMW och ett antal andra använder sig av.

En detalj, som säkert ingen av er tänkt på, är färgen på mätarnålar.
Nålen, visaren, är vad man snabbast måste uppfatta, alltså ska den kontrastera maximalt mot bakgrunden. Är bakgrunden svart (som ju är det vanligaste när nu modetrenden med ljusa tavlor dött ut - de som ansågs så sportiga) så ska förstås visaren vara så ljus som möjligt. Ljust gulgrön hamnar i det färgområde där våra ögon har störst känslighet men även gul eller gulorange är OK. Den färg som vi upplever som mörkast är rött och alltså olämpligast. Vitt är förstås allra ljusast och bäst under förutsättning att man inte får speglingar i instrumentglasen.
Riktigt illa speglingar var det en gång i tiden i ett folkaskåp jag körde som hade instrumentglas som var lätt koniska och därför gav radiella speglingar oavsett hur ljuset föll. Dessa speglingar kunde dölja den vita visarnålen.

Interiören får naturligtvis vara trivsam och ombonad, men blingbling är inte samma sak. Och förarmiljön ska vara lugn, logisk och snabbuppfattad.

#21
2014-04-20 14:56

Håller med Roy. När jag beställde min Golf 2014 så fanns bara piano svart på instrumentpanelen till den variant jag ville ha. Frågade då om man inte kunde få en variant av instrumentbräda som fanns på de enklare modellerna men det gick inte! Det är ett ofog med blanka och ljusa saker som speglar sig i inredning och vindrutan vid mörkerkörning. Matt och mörkt ska det vara vid förarplatsen. Lättlästa instrument och lättfunna knappar ska det vara till de funktioner man använder under körningen. Inställningar man gör vid stillastående bil kan med fördel göras via touchdisplay.

#22
2014-04-20 15:18

Jag vet inte om Roy har lyckats missa allt detta, men Mercedes omnämns alltid som en mästare på förarmiljöer och intuitiv manövrering (jag vet ju själv, liksom). Och att tycka att "blandningen" av högblanka ytor och aluminium skulle ge ett onödigt rörigt intryck lär nog Roy vara ganska ensam om att tycka. För övrigt är Roys inlägg oerhört krystat och det mesta av det som han tar upp känns onekligen väldigt tillgjort. Och "långa knapprader där man mer eller mindre måste räkna sig fram". Det tog priset! Kommentarer överflödiga. Skyddsombud i all ära, Roy, men försök se livet lite enklare.

#24
2014-04-20 23:19

Att Mercedes gör trevliga och lättlärda förarmiljöer är det inga som helst tvivel om. När det gäller det skall Mercedes ha en eloge.

#26
2014-04-21 08:37

Skulle liksom Roy och Thommys vara intresserad av att höra vilka underbyggda argument son finns för att placera hastighetsmätaren till vänster och varvräknaren till höger. För mig räcker det att sätta sig i bilen och greppa ratten i den vanliga "10 i 2"-fattningen för att inse det motsatta för det är ju rätt bra att se hastighetsmätarens lägre register också... Sen detta med pianolack och högblank-krom - det hör inte heller hemma i en förarmiljö. Satt bl a i en ny Kia Ceed med lite bättre utrustning där just denna trend anammats med massor av speglingar som följd. Matt krom och matt svart fungerar utmärkt och kan se minst lika elegant ut.

#25
2014-04-21 09:03

Roy "Jag ska inte än en gång dra argumenten för att ha hastighetsmätaren till höger (eller helst i mitten) och varvräknaren till vänster, men det vore ju kul att någon enda gång få höra argumenten för det omvända - som Volvo, Mercedes, BMW och ett antal andra använder sig av."

Håller med dig fullständigt. Det har jag också påtalat fler gånger här. Jag kan nästan dagligen reta mig på det i min B-klass.

Jag tror att placeringen i Mercedes kommer ifrån tiden då hastighetsmätaren satt i mitten. Även då satt varvräknaren till höger och som en naturlig följd flyttades hastighetsmätaren till vänster.

Jag längtar till den dagen instrumentklustret blir en skärm som går att "hacka". Då ska jag byta plats på mätarna i min bil (har dock ingen kompetens på det området). S-klass har det på en skärm idag.

Vad gäller krom och glitter. Håller delvis med dig. Men det viktiga här är dess placering i förhållande till rutornas vinklar så att de inte reflekteras i synfältet. De kromade luftdysorna i min bil är inte störande. Allt var inte bättre förr heller. Mercedes W124 ("E-klass" 1984-1994) har inte mycket krom i inredningen. Men ändå så hade den en reflekterande överdel av den svarta matta överdelen på instrumentbrädan i rutan mitt framför föraren. Det är mycket värre än bättre placerat krom.

Knapparna till vänster om ratten är inte så bra placerade, nej. Det blir som du säger. Man får lära sig utantill och räkna. Men samtidigt är det knappar som man inte direkt måste trycka på under körning för de flesta är tillför att avaktivera system. Det är 6 st knappar som mest (beroende på tillvald utrustning) Från vänster. Styrningsassistent - Spårhållningsassistent - Parkeringsassistent - 360° kamera - HUD - plus en ledig knapp.

#27
2014-04-21 10:29

Har hittat en förklaring till varför varvräknaren sitter till höger om hastighetsmätaren. Kollade upp en gammal Jaguar Mark 2 och där sitter varvräknaren till höger på vänsterstyrda bilar och till vänster på högerstyrda. Detta styrker nedanstående påstående då man växlar (manuellt) med vänster hand i en högerstyrd bil.
"Here is the REAL reason......back in the day, the tach was only important on manual trans cars. When performance driving one handed (left handed, so you can shift with the right) you position your left hand at the top of the steering wheel and your arm blocks whatever is in the left. So.......the tach goes on the right side so it is always visible under performance driving conditions. Of course these days with larger aftermarket tachs mounted external to the cluster and with big bright "shift lights" that rationale goes out the window. But it does apply to the original design. Always hated cars with left side cluster mounted tachs."

#28
2014-04-21 15:00

Du hittade faktiskt ett argument, Pensionären!
Under väldigt aktiv körning så frigörs sikten när man greppar växelspaken.
en det förutsätter att man konstant håller handen där under accelerationen, beredd att skicka i nästa växel vid rätt varvtal. Och att rattkransen inte skymmer de högre varvtalen, vilken den ändå ofta gör i vänsterstyrda bilar.
I nya bilar kan man väl egentligen betrakta varvräknare som tämligen överflödig, särskilt om man har en diesel och i synnerhet om man har automatlåda.
Själv råkar jag ha absolut gehör och använder hörseln för att bedöma växlingspunkterna. Varvräknaren använder jag mest till att konstatera tomgångsvarvtalet (ganska ointressant), hur mycket motorn varvar när jag ligger i 100 och möjligen någon gång när jag kör "inspirerat". Men sen vet jag ju värdena och skulle i princip kunna stänga av varvräknaren.

Den viktigaste mätaren måste väl ändå vara hastighetsmätaren och till vardags har man knappast någon större nytta av att endast se det övre fartregistret. Att behöva lyfta handen och eventuellt även nicka sidledes med huvudet för att kunna se om jag håller skyltad hastighet kan inte vara optimalt.

Så den där brittiska motiveringen må ha stämt en gång i tiden under vissa förhållanden men faller idag platt till marken.

#29
2014-04-21 15:18

Kapten tillhör tydligen de där omedvetna.
Det är så många som negligerar det mesta i ergonomiväg som humbug - tills de råkar ut för något.
Själv är jag av den absoluta uppfattningen att en förarplats ska vara optimal så långt det bara är möjligt.
Att vissa biltestare och bilbyggare saknar ergonomisk blick och väljer att prioritera någon estetisk trend är en sak för sig.
Det finns ett flertal förarplatser som Vi Bilägares testlag omskriver som ergonomiska - medan man i andra tidningar gör andra bedömningar.

Detta med hastighetsmätarens och varvräknarens placering har betydelse.
Skodas radiellt vinklade siffror har ingen fördel alls jämfört med horisontellt placerade.
Röd instrumentbelysning kan i bästa fall vara acceptabel men aldrig någonsin bättre än vit eller ljusgrön. Är den riktigt monokromt röd är den direkt förkastlig.
Knapprader med små, näst intill tydbara symboler - eller värre: text - underlättar inte för någon.
Ändå godtas eländet som varande god ergonomi.

Det fanns en tid då tidningen ofelbart slog ner på Audi och andra som hade instrumenttavlorna placerade brett isär - "skelögt" som man oftast beskrev det. Nu när det praktiskt taget alltid är en infoskärm mellan mätarna så att de kommer ännu längre isär, nämns ingenting.

Det lite speciella med biltestare är att de endast jämför bilar med varandra och tappar känslan för det absoluta, om något verkligen är bra eller dåligt och inte bara en skillnad mot en annan bil.

#32
2014-04-21 17:27

Roy skrev: "Så den där brittiska motiveringen må ha stämt en gång i tiden under vissa förhållanden men faller idag platt till marken."
Nu var det en amerikansk site jag hämtade infon från och den var inte gammal. Kollade Jaguar för att se höger resp vänsterstyrda bilar.
I min M3:a där varvräknaren sitter till höger så har jag faktiskt viss glädje av det när jag kör väldigt "inspirerat". Motorn ger sitt bästa mellan 4.000 och 7.900 varv och jag vill dra på växlarna upp så nära 7.900 som möjligt. 8.000 markeringen ligger förstås långt ned till höger på mätaren.
Vad gäller att rattkransen skymmer delar av mätarna så använder jag rattjusteringen för att optimera sikten på instrumenten. Det behövs ytterst små justeringar som inte påverkar känslan när man "rattar" bilen.
Med det sagt, kan jag tillägga att skulle varvräknaren sitta till vänster skulle jag förmodligen inte reagerat över det.
Vad gäller färg på instrumentbelysning så är grönt att föredra då det stör mörkerseende minsta av all färger.
Varför har mörkerkikare alltid grönt ljus?
När man använder nattkikare så är det per definition i miljöer där man så lite som möjligt vill förstöra sitt mörkerseende. Grönt ljus är bättre än vitt (alla våglängder) ljus på den här punkten. Nu är ju strålkastarskenet vitt (utom i Frankrike) så grönt instrumentljus är kanske en suboptimering:-)

#34
2014-04-21 20:41

Simon, du som kör E-klass har Mercedes enda kvarvarande modell med hastighetsmätaren i mitten. Jag tycker den är helt förträfflig med informationsfönstret i mitten av hastighetsmätare och med nålen som "svävar" runt om. Jag hade det själv på en E-klass W211 2003 och det är den bästa layouten jag haft på instrumentklustret i en bil.

Du nämner HUD och det tror jag blir lösningen på detta med fel placering av hastighetsmätaren. Jag ska absolut ta det på min nästa bil, om det går att få.

Pensionären. Intressant att höra hur de motiverar varvräknarens placering. Men på en automatlåda så gäller inte detta. Jag använder den mest till att se om motorn går på tomgång vid stillastående när jag lyssnar på musik.

Ja säga vad man vill om autobahns hastighet. Men nog sjutton är det säkrare att koncentrera sig på trafiken istället för hastighetsmätaren. Jag tänkte på det idag när jag körde E4:an söder ut strax efter Brahehus där de sänker från 120 till 110. Drygt 4 mil innan Jönköping sänker de med 10 km/h. Det är så löjligt att det bara kan vara i Sverige. I Tyskland kan man avgöra själv vilken hastighet man vill hålla på frifartsvägarna. Gamla tanter kör om en i 160 km/h.

Jag har också kört min pappas BMW en hel del och jag kan inte påstå att den röda instrumentbelysningen på något sätt är negativ. Jag finner den rätt behaglig. Jag gillar inte alls grön belysning. Men det är mest en smaksak för min del. På den Mercan jag hade 2003 hade jag ambient belysning. Det var en svag beige-aktig belysning i taket som gav ett svag och behagligt ljus i kupén på natten. Det var inte alls störande utan tvätt om mycket trevligt.

#35
2014-04-21 20:59

Absolut simon, och med automatlåda behövs ju verkligen inte den fullständigt onödiga varvtalsmätaren och då faller ju diskussionen helt om var den ska placeras.

#36
2014-04-21 21:18

Apropå var varvräknaren är placerad - jag var tvungen att Googla på min egen bils placering av densamma. Och då ska man veta att jag just kört 70 mil från Klövsjö till Göteborg..... Således tror jag att placeringen (vänster eller höger) är av underordnad betydelse;-)

F.ö. blir man lätt imponerad av en modern bils prestanda. På dessa 70 mil, så snittade jag 97 km/h (och då ska man veta att E45 genom Orsa och Mora är tröga, samt att det är 80 km/h som gäller mellan Mellerud och Trollhättan) och hade en snittförbrukning på 0,61 l/mil. Detta med en A4 Avant med automat och 4WD och full packning. Bilen har en tjänstevikt på närmare 1800 kg.

#37
2014-04-21 21:30

Som vanligt reagerar överdomare Roy surt när andra opponerar sig mot vad han själv anser vara perfekta åsikter. Du tycker verkligen att du vet lite bättre än andra, va? Uppkäftigt skriver du: "Kapten tillhör tydligen de där omedvetna." Ingenting kan vara mer fel. Jag torde vara den mest medvetne konsumenten som går i ett par skor. Många är de som har retat sig på min ordningsamhet, var sak har sin plats och logik. Som medlem i Mensa bedöms just den logiska tanken! Men det jag stör mig mest på är just hur du bygger upp dina inlägg som om du vore den ende med rätt uppfattning. Du får dina åsikter som hastighetsmätarens placering med flera att framstå som viktigare än de yttersta kärnfysiska teorierna. Som jag skrev: Mercedes har berömts i årtionden för sina strukturerade, logiska och intuitiva förarmiljöer. När Mercedes sjösatte COMMAND-systemet på 1990-talet stod superlativen om den lättlärda manövreringen som spön i backen, trots systemets många knappar och funktioner. Kanske är det du som är väldigt onödigt invecklad i tanken?

#38
2014-04-21 21:49

Kapten skrev: " Som medlem i Mensa bedöms just den logiska tanken!"

Ja, där fick vi ju ett tydligt verifikat på "vart skåpet ska stå".

Själv blir jag bekymrad när folk påstår sig vara extra logiska och i samma andetag hänvisar till medlemskap i Mensa. Eftersom att ett medlemskap i Mensa per automatik gör att man inte skyltar med detsamma (man behöver nämligen inte hänvisa till det), så blir argumentationen lite, hm, udda. I övrigt håller jag nog faktiskt med Kapten.

#39
2014-04-21 23:00

Jag tror ändå att du förstod budskapet, Audi. Sen att jag är lite osvensk i min läggning må vara en sak.

#40
2014-04-22 18:30

Kapten, jag föredrar riktiga sakargument mer än en hänvisning till någon i sammanhanget ointressant "klubb".
Mina argument är baserade på forskning och fakta och inte nödvändigtvis några egna åsikter. (För övrigt har väl Saab om några framhållits för sin goda ergonomi.)
Jag skriver här om ergonomi i bilar för att det är vad som avhandlas här - inte kärnfysik. Bakom ratten i en bil är det ergonomin som är viktig, inte kärnfysiken.

Ordning och reda är inte nödvändigtvis något tecken på högre intelligens. För övrigt talar man idag om upp till tolv olika intelligenser.
En gång för länge sen hade jag hand om ett reservdelslager som under lokalens uppbyggnad var placerad på vagnar med våningsplan. De var uppställda så att alla var åtkomliga på snabbast sätt och med de mest frekventa delarna förstås allra närmast. Varje morgon hade dock min chef ställt vagnarna snyggt och prydligt efter en vägg så att man inte kom åt just någonting. Ergonomi är inte alltid den vackraste lösningen, men kan vara det.

En formgivare som inte lyckats göra en optimal produkt, utan endast har ett utseende som eventuell fördel har definitivt misslyckats. Alla formgivare har rimligen visioner. Utmaningen ligger inte i att endast få till ett utseende.

Det har faktiskt konstaterats i tester att rött ljus sätter ner läsbarheten. Vi Bilägare har för övrigt också beklagat sig över röd knappbelysning. Själv tycker jag att det är en avsevärd skillnad på knappar med klar vit text och rödmurrig.
När jag skriver monokromt röd så menar jag att färgen håller sig inom ett mycket begränsat våglängdsområde. Det är lättare att tillverka såna branta röda filter än andra färger. Rött har åtminstone tidigare använts inom sjöfarten eftersom det stör mörkerseendet minst. Det branta filtret i kombination med att endast en av våra tre typer av tappar exciteras kan vara orsaken till detta. Men det borde därmed också medföra en sämre upplösning i det centrala synfältet.

Viss röd instrumentbelysning har ett så brett spektra att det inte är lika störande som det rent monokroma. (Att något ser ut att ha endast en färg betyder inte att den har det, för vi uppfattar endast den dominerade färgen.)

Att grönt skulle vara särskilt bra i mörker stämmer knappast. Anledningen till att det används i bildförstärkare är att det är just i gulgrönt/grönt vi har vår största känslighet och därför bäst kan se nyanser (gråtoner). Dessutom har det varit en tillverkningsteknisk begränsning, men nu finns även bildförstärkare med vitt ljus.
Bildförstärkare används ju istället för att själv se i mörkret.
Det kan tilläggas att när det gäller sjökortsbelysning så har man gått över till vitt eftersom man då kan minska ljusstyrkan ännu mer.

För övrigt är mörkerseendet tämligen ointressant när man kör bil eftersom vi ju faktiskt använder strålkastare och saker runt omkring är belysta.

Saabnisse skriver det jag själv redan skrivit.

Givetvis bör HUD vara det bästa - om det fungerar bra i olika ljussituationer. Jag har ingen egen erfarenhet.

De där "svävande" mätarnålarna som Mercedes var först med och som diverse biltestare föll i farstun för bara för att det var elegant och nytt, inte är de ergonomiskt bästa. I och med att man endast ser spetsen på nålen så uppfattas den inte lika snabbt som en rejäl mätarnål vars vinkel man till och med kan uppfatta lite utanför det centrala synfältet.
Även digitala siffror har en viss tolkningstid. Inget slår en vinkelpresentation - riktiga visare, alltså - när det gäller snabb avläsning.

Det här är små skillnader som man kanske inte tänker på om man inte är särskilt uppmärksam och inte låter "tjusigheten" överglänsa allt annat.
Små, men ibland betydelsefulla skillnader.

Bara för att Mercedes har en bra ergonomi jämfört med andra så innebär det inte att den är bäst på varje punkt och definitivt inte att den är helt invändningsfri. Tycker man det så har man allt blivit indoktrinerad. (De verkar ju för övrigt själva insett att de där "svävande" mätarnålarna inte var värda att behålla.)

Vad mätarplaceringen beträffar så har jag ännu inte sett något hållbart argument för hastighetsmätare till vänster, utan mest hur man kan kringgå problemet.
Att det är viktigare att ha koll på trafiken är väl en fullkomlig självklarhet! Det är ju just därför ergonomin är så viktig. Man ska inte behöva ägna sig mer än nödvändigt åt knappar och instrument.
Bara försöket att få ergonomi till en motsättning till trafikuppmärksamheten visar ju på förutfattade meningar. Är det så tankarna går så förstår jag att mina argument är bortkastade.

#41
2014-04-22 18:43

Lyckad design på i profil men grillen med skarven och formen är
skandalöst FUL!
Beklämmande att förstöra förebilden för oefterhärmlig stjärnglans!

#42
2014-04-23 06:20

Det självklara borde vara att info-fönstret som idag sitter i nya bilar borde placeras till vänster och inte i mitten. Att se sin snittförbrukning eller miltal kan inte vara lika viktigt som att se hastighetsmätaren. För visso visas även varningsmedelanden här, men från att varit en liten röd symbol någonstans på instrumentet så duger det gott att denna stora ruta blir röd med placering åt vänster.

#43
2014-05-01 21:59

Det utdragbara hyllan är inte bara för "plattare förvaring" vilket antyds i bildtexten under bilden. Utan det är även en nedsänkbar botten i hyllan som kan utvidgas ända ner till golvet i bagagen. Genom att trycka på den lilla blanka knappen som syns i högra hörnet på ramen hissas botten upp igen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.