Bild
Nästa artikel

Provkörning: Lexus IS 300h (2013)

Provkörning

Lexus, vinnaren i årets upplaga av AutoIndex, spänner bågen hårt med nya IS 300h. Hybriddrift och miljöbilsklassningen ska sexdubbla modellens försäljning. Vi har provkört.

Sedanmodellerna i mellanklassen har vuxit påtagligt under de senaste åren. Från att ha varit ganska trånga i baksätet klarar nu bilar som BMW 3-serie, Mercedes C-klass och Audi A4 att uppfylla hela familjens transportbehov.

Lexus vill inte vara sämre och nya IS har blivit åtta centimeter längre, varav sju cm hamnat mellan hjulaxlarna och särskilt kommit baksätet till del. Lexus hävdar att baksätespassagerarnas knäutrymme nu är bäst i klassen.

IS kommer i två versioner, IS 250 med V6-motor på 207 hk samt hybridmodellen IS 300h med en total uteffekt på 223 hk. Hybriden beräknas blir storsäljaren i Sverige. En bidragande orsak till det är den mycket låga deklarerade förbrukningen på 0,43 liter per mil vid blandad körning vilket ger ett koldioxidutsläpp på 99 g/km. Det innebär att bilen är miljöbilsklassad enligt det senaste reglementet. Viktigt inte minst för företag som enbart tillåter miljöbilar som tjänstebilar.

Hybridsystemet består av en fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor, en elmotor och ett nickel-metall-hydrid-batteri. Upplägget liknar det i en Toyota Prius men här är komponenterna kraftfullare för att kunna ge högre prestanda.

Lexus har inte frestats av att ersätta batteriet med den nya typen av litium jon-batterier man bland annat använder i Toyota Prius+ och Prius plug-in. ”Vi får tillräckligt goda prestanda ur det här”, säger Lexus. ”Vi har erfarenhet från fler än fem miljoner batterier av den här typen. De är oerhört driftsäkra och det var en viktig faktor för oss.”


Som vanligt när det gäller Toyota/Lexus hybridsystem så handlar det om en fullhybrid. Lexus IS 300h kan gå enbart på el i låg fart och på korta sträckor (upp till 1,5–2 km) men det normala är att bensin- och elmotorn samarbetar.

Grundprincipen är att elmotorn hjälper till och driver på vid acceleration. När man motorbromsar tas en del av rörelseenergin tillvara, lagras som elektrisk energi i batteriet och hjälper sedan till att driva bilen när det blir dags att sätta fart igen.

Vid pressvisningen talar Lexus representanter om hur sportig nya IS blivit. Det är en sanning med modifikation. IS 300h är fortfarande främst en komfortabel glidare. Fjädringen  är mjukt avstämd och motorljud och vindbrus väl dämpat.

Designen är spektakulär och i standardutrustningen ingår det mesta. Bland annat en mindre lyckad finess i form av elektroniskt motorbrum. Lyckligtvis går det att stänga av! Interiören är på det hela taget snygg och proper. Undantaget är den lite klumpiga ratten. Konstruktören har tvingats sätta dit osedvanligt tjocka ekrar för att få plats med ansamlingen av knappar. Visst är det smidigt att ha kontrollerna för ljudanläggning, den adaptiva farthållaren, telefonen, färddatorn med mera på fingertoppslängd men det förtar lite av känslan.

Tidigare har baksätets ryggstöd varit fast monterat i Lexus hybridsedaner. En fällbar konstruktion har inte fungerat då batteriet suttit i vägen.  I och med att batteriet numera är placerat under bagagerumsgolvet, har man inte bara vunnit volym och förbättrat viktfördelningen utan också ökat bilens praktiska användbarhet.

Till skillnad från många andra hybrider får också Lexus IS dra släpvagn. Visserligen är bilen bara godkänd för 750 kg dragvikt men det räcker i alla fall för att koppla på en liten kärra och köra till tippen. Säkerhetsmässigt har nya IS genomgått ett lyft och kan numera utrustas med aktivt säkerhetssystem med autobroms för 9 900 kr.

Diskutera: Vad tycker du om Lexus IS 300h?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Lexus IS 300h Eco

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Lexus IS 300h Eco

PRIS, FRÅN KR: 342 300.
MODELL: 5-dörrars, 5-sitsig sedan.
SÄLJSTART: Juni.
MÅTT, CM: L 466/B 181/H 143.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 620.
MAX DRAGVIKT, KG: 750.
MOTOR: Fyrcylindrig bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar. 16 ventiler. 2 494 cm3, 181 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 221 Nm från 4 200 v/min. Elmotor 143 hk. Vridmoment 300 Nm. Sammanlagd uteffekt 223 hk.   
KRAFTÖVERFÖRING: Elektroniskt styrd CVT. Bakhjulsdrift.  
PRESTANDA: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,3 s.
FÖRBRUKNING: 4,3 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 99 g/km.
KONKURRENTER: BMW 320d, Mercedes C-klass, Audi A4, Volvo S60.

VAD NYTT? Helt ny bil och Lexus första fullhybrid i klassen.
FÖR VEM? Den som prioriterar komfort framför sport.   

PLUS: Komfortabel, snål, många finesser.
MINUS: Fånigt elektroniskt motorljud – tur att det går att stänga av!

Kommentarer

#1
2013-08-02 09:53

Riktigt köttig interiör! Utsidan däremot ser mest konstig ut. Inte sett den rakt bakifrån innan men det var ingen lysande vinkel det heller... :P

#2
2013-08-02 09:57

Jag tycker att det är trevligt att den hemska grillen som jag vänt mig mot tidigare nu blir nedtonad av nummerplåten.
Sällan har väl en nummerplåt gjort mer för utseendet än här.
För övrigt är det säkert en trevlig bil som jag tänker provköra, den verkar ge det som för mig är väldigt värdefullt, nämligen en tyst komfortabel färd.
När det sedan gäller varvtalsmätaren-vad har den för funktion och till vilken nytta?

#3
2013-08-02 10:01

Kunde varit snygg om det inte vore för den hemska fronten.

#4
2013-08-02 10:50

Lexus har som vanligt svårt att få till en sober design som matchar prislappen, även om denna är ett fall framåt, men en vanlig Mazda 6 ser exklusivare ut än vad någon Lexus gör...
Kanske de borde snegla lite mer på tyskarnas formspråk även om det tar emot :-)

#5
2013-08-02 11:06

Verkar ju mycket konfortabel. Märkligt dock att den inte förmår dra mer än 750 kg, med så stark motor. Det är visserligen 750 kg mer än Prius, men ändå... Varför ska det vara så svårt att konstruera hybrider med normal dragkapacitet.

#6
2013-08-02 14:16

Ser ut att vara påkörd av en lastbil bakifrån, framifrån ser den ut att ha tappat något.

#7
2013-08-02 15:05

Och hur är den att köra??? Det kunde han ha skrivit lite mer om tycker jag.

#8
2013-08-02 16:58

Bakifrån är ju inte bara lik utan en ren ripoff av BMW 5 serie. Framifrån är den helt galet överdesignad, man lär ju iofs känna igen den.

#9
2013-08-02 17:52

Snygg bil med ett eget utseende och fin teknik som är intressant.

#10
2013-08-02 18:30

Provkörde den förra veckan. Trevlig upplevelse på vägen, nästan lika bra som min BMW, och betydigt bättre än förra generationens IS (som jag har 6 års erfarenhet av). Det har ju klagats en del på CVT-lådan och visst, inte kan den jämföras i reaktion med en vanlig automat typ den 8-växlade som sitter i min BMW, men den fungerar riktigt bra så länge man inte pressar den för hårt, då den lider av en viss fördröjning.

Som vanligt med Lexus håller inredningskvaliteten hög klass och stolarna är mycket bekväma. Vad man sen tycker om utseendet är givetvis en smaksak. Från sidan och bakifrån är den klart snygg, men grillen angränsar till vulgär (även med nummerskylt ... :-)). Smaksak som sagt och man vänjer sig kanske. Lätt att identifiera i alla fall om man möter en.

Hade den presenterats för ett år sedan kunde det ha blivit en istället för BMW'n, men nu sitter jag nog nöjd ett par år till.

#12
2013-08-02 22:57

Jag håller med "S Wonder", dåligt att den inte får dra mer med så kraftig motor.
Vad det gäller grillen så får man väl skaffa en bred plåt att sätta bakom nummerskylten och lacka i bilens färg, då kanske den ser lite bättre ut.
Bakdelen ser bara löjlig ut med den där konstiga puckeln!

#13
2013-08-02 23:45

Oavsett om detta hade varit världens bästa bil, min uppfart kommer aldrig bli förfulad av en sån här.
Fy f-n!
Och 750 kg på kroken, vad är det?

Nej, tacka vet jag M-B och BMW, de kan göra snygga och bra bilar!

#14
2013-08-03 00:11

Kul att någon vågar designa bilar lite roligare, kan mycket väl tänka mig att köpa.

#15
2013-08-03 07:57

Grillen är helt OK när till nummerplåten - och där borde den slutat.
Aktern är väl sådär, men jag stör mig också på puckeln.
Men inte katten skulle jag skämmas för den!

#16
2013-08-03 14:36

Att det enda vi får veta från provkörningen är att den är komfortabel, måste väl vara ett journalistiskt fel?
Nu kan jag tycka att, en asiatbil för 450 pistoler ska vara, i det minsta komfortabel.
Konstigt att Toyota har så svårt för design . . . Antigen ser deras bilar ut som en gråvädersdag, eller ser de ut som transformers. Grillen får både Audi och Bugattis att framstå som diskreta.

#17
2013-08-03 14:59

Fantastiskt fin bil, jag var och provkörde för någon månad sen, blir garanterat min nästa bil..

#18
2013-08-03 17:36

Jag provade en förseriebil i Maj och har planer på att eventuellt köpa en till nästa sommar, men vi får se.
Jag tycker det är kul att ha ngt som få andra har, dessutom tycker jag personligen att den är riktigt snygg.

#19
2013-08-04 10:24

Är bensinmotorn i Lexus modeller också en Atkinson-motor? Hur är det med V6'an i GS/RX-modellen? Någon som vet?

#20
2013-08-04 11:15

Swempa...Japp det är atkinson i alla hybrider, utom LS 600h

#21
2013-08-04 12:38

Även jag har provkört denna och gillade den skarpt! Dessutom såg den riktigt snygg ut i verkligheten med en egen design, bakdelen med den snygga linjen upp i från tröskellådan som går i hop med de snygga bakljusen tycker jag var väldigt lyckad designmässigt.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en i framtiden även om 342 000kr känns lite för mycket för en bil för mig så känns det faktiskt inte direkt som ett överpris för en modern fullhybridversion som för mig är det enda tänkbara alternativet i denna bil.

Saabnisse, Man kan välja om man vill se en varvräknare (som i sportläget) eller en "effektmätare" efter humör så den behöver du inte se om du inte vill ha den uppe.

Och ja alla Toyota/Lexus hybrider kan tack vare elmotorns vrid ha och har också Atkinsson-bensinmotorer (som går snålare men utan fullhybridsystem och elmotor har nackdelen med dåligt vrid från låga varv), möjligtvis undantaget LS600H då.

#22
2013-08-04 12:54

Bra Hanzzon, Saabnisses undran över varvräknaren hade också jag, jag har aldrig förstått vad man ska ha den till och speciellt inte på en automatväxlad bil.

#23
2013-08-04 13:09

För ful, för dyr, för liten och för opraktisk.

#24
2013-08-04 13:19

Elektroniskt motorljud? Hur barnslig får en bilfabrikant bli?

#25
2013-08-04 13:46

Rustan det är ju en fantastisk uppfinning, tänk att slippa sitta och brumma själv och riskera att få rutan nersprutad av saliv!
Tänk så duktiga japanerna är på ny oumbärlig teknik.

#26
2013-08-04 15:43

Rustan, elektroniskt motorljud hittar du inom kort även på de tyska prestigemärkena, några modeller har det redan.

Och visst är det fantastiskt att alla inte har samma smak, hur tråkigt hade inte det varit?

#27
2013-08-04 18:40

Vilken tysk prestigemodell skulle det vara junkers?
.
Och jag .. guda mej för om alla hade samma smak .... som Toyotamaffian ;o)

#28
2013-08-04 19:26

BMW har skickat konstgjort motorljud i högtalarna sedan 2011 (vissa, det finns fler men kommer inte ihåg.
M5 2012 gäller detta.
Hittade en artikel också:
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3277278.ece

#29
2013-08-04 19:28

Jes...Dagens M5 har motor ljud ur högtalarna, så man är säker det går fort...lol
Hmm jag tror det är dagens M5..:)

#31
2013-08-04 19:43

Det här med ljudkuliss ur bilens högtalare tycker jag är bra! Fjantigt, men bra! Jag har bl.a. kört nya Audi RS6 och dess ljud skrämde skiten ur mig (trodde bakluckan öppnat sig) vid fullt pådrag och sannolikt även av folket i Ystad. Såvida det inte var just en ljudkuliss;-)

I samma anda har jag uppfunnit något fint för oss alla! Det handlar om två slangar som pluggas in i grenrören på företrädesvis HD-motorcyklar. Dessa slangar leds sen upp till stosar i hjälmen och i höjd med öronen. Nu kan MC-föraren njuta av ljudet av en stenåldersmaskin och ändå ha ljuddämpning som är laglig. (Kör man 4-cylindrigt kan t.o.m. få Quadrofoni!) Nobelpriset nästa;-)

#30
2013-08-04 19:47

Nya Porsche 911 Turbo får det också:
http://luckydaff.wordpress.com/2013/05/03/nya-porsche-911-turbo-mot-oandigheten-och-vidare/

Det finns i fler och kommer till fler, jobbig nu Jes_?

Haha VW golf GTI har det också:
Case in point: VW's GTI used to have a noise pipe, but when the latest version appeared in 2011, the pipe was replaced with the Soundaktor. This system uses a hockey-puck-size speaker mounted on the firewall to generate extra noise. VW didn't exactly advertise the feature, and when word got out, the forums lit up.

#32
2013-08-04 19:50

VW Golf GTI är inte den enda VW som har konstgjort motorljud, Jetta Hybrid har det också.
http://jeffreyearly.com/2013/04/06/fake-engine-noises-make-people-comfortable/

#33
2013-08-04 20:47

Synnerligen besynnerligt.
Jag har fullständigt missat att någon före Lexus installerat motorljud i en bil som inte förväntas ha motorljud.
Tydligen har någon .. och som ni påstår vara tysk premium-tillverkare redan ha den "finessen" .. Dock verkar det vara i modeller som förväntas ... Ha, just motorljud.
Men att Vib inte uppmärksammat detta tidigare .. utom som en "skitgrej" i just Lexus (för mej är det en skitgrej oavsett) .. är aningen -Dåligt!

#34
2013-08-04 22:04

Helt sjukt om detta ofog med elektroniskt motorljud i kupen sprider sig.

Däremot kan det vara en bra ide att använda sig av elektroniskt motorljud utanför kupen när bilen går på el.

Höll själv på att skita i flanellen när en ljudlös Lexus höll på att köra på mig på Bergviks parkering.

#35
2013-08-04 22:32

Jag hade motorljud på min cykel redan när jag var litet frö.
Det var givetvis inte elektroniskt, men pappskivan mot ekrarna var billig.
Kanske vore något att ta upp igen om man har ekerfälgar.
Fungerar utan elektricitet.

#36
2013-08-05 03:08

Jäklar, saabnisse, du hann före med det jag tänkte skriva.
Audi A5 SB:s uppfinning borde sättas i produktion. Fast de egotrippade HD-förarna vill väl impa på varandra och att halva världen ska få njuta av "musiken".

Dessa ljudpipor från motorrummet och nu motorljud från högtalare. Suck!
Och suck igen!
Lika seriöst som fejkat luftintag på motorhuven och "Turbo" klistrat på bakluckan.
Kan man inte byta ut växelspaksknoppen mot en med åtta växellägen? (Ja, det funkar väl inte så bra på just den här kärran, förstås.)
Och så kan man ju låta motorn till de infällbara backspeglarna vika bak speglarna ett par centimeter varje gång man trycker på gaspedalen så känns det lite häftigare.
Flammor ur avgaspiporna är ju alltid coolt. Av miljöskäl kan man ha en gasoltank som står för bränslet till lågorna.
Kanske dags att återuppliva amerikanska filmdäck av extra mjukt skrikgummi.

#37
2013-08-05 09:45

Man kommer kanske med elektroniskt skrikgummi?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.