Bild
Nästa artikel

Provkörning: Audi A4 Avant (2012)

Provkörning

A4 är Audis bästsäljande modell. Ett vinnande koncept således och ett sådant ändrar man inte på. I alla fall inte på det som syns.

Med en slogan som lyder ”Vorsprung durch Technik” är det inte så konstigt att det är de tekniska förändringarna som prioriteras. Alltså ser nya Audi A4 Avant ut i stort sett precis som vanligt. Fronten har fått ytterligare karaktärförstärkning av huv, grill, strålkastare och dimljus.

Även inne i kupén är förändringarna kosmetiska. Högblanka dekordetaljer, krominlägg  på reglagen, nya interiörfärger och nya klädselalternativ.

Det krävs betydligt mer utrymme än ett A4-ark om man ska beskriva alla motoralternativen som erbjuds. Men antalet är i alla fall sex diesel- och fyra bensinmotorer, alla med turbo förstås. Plus en kompressor-matad V6 till värstingen S4.

Sänkt förbrukning
Antalet kombinationer motor/växellåda uppgår till 23 stycken. Men valfriheten kräver förstås en hel del eftertanke. Många hästar och höga utsläpp? Låga utsläpp och sämre effekt? Audi har dock jobbat hårt för att kunna erbjuda miljövänligare prestanda. Bränsleförbrukningen för hela motorprogrammet har sänkts med elva procent i genomsnitt, trots i många fall ökad uteffekt. Stopp/start är standard för alla motorer.

Ja, till och med styrningen har bidragit till sänkt bränsleförbrukning. Det elektromekaniska styrsystemet kräver ingen energitillförsel vid färd rakt fram, vilket sägs spara tre centiliter bränsle per mil.


Nå, vad ska man då välja för motor till sin Avant? Prisspannet är stort; en 1,8-liters TFSI kostar 296 600 kronor och en treliters TFSI quattro S4 nästan dubbelt så mycket, 559 500 kr.

Jag började med nya A4 Avant med den motor de flesta svenska kunder tros välja, tvåliters TDI med 177 hästar. Trots att TDI 2.0 med 163 hästar precis klarar sig under miljöbilsgränsen räknar generalagenten med att 177-hästarsvarianten ska locka flest köpare. Priset är nämligen detsamma, 317 000 kronor, och på köpet får man alltså 14 hästkrafter mer.

Det är mycket kraft som erbjuds utan att motorn gör något väsen av sig. Varken på tomgång eller uppe i varv kan man mer än ana av ljudet att det är en diesel. Ljudkomforten förstärker premium-intrycket. Och förbrukningen ligger på måttliga 4,8 l/100 km.

Liten skillnad
Direkt över till den snålaste tvålitersdieseln på 136 hästkrafter. Från 126 gram koldioxid per kilometer till 116 och 4,4 l/100 km blandad körning. Jag trodde att skillnaden skulle kännas  större, vilket är ett bra betyg åt snål-Audin. Även när det gäller priset är differensen överraskande liten; Audi A4 TDI 136 hk kostar bara 9 000 kr mindre än alternativet med 39 hästar mer.

Den som vill komma ytterligare 9 000 kronor billigare undan väljer nya 1,8-liters TFSI-motorn, en bensinare med 170 hk. Här kan man tala om riktigt inspirerande sportiga karaktärsegenskaper.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A4 Avant?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A4 2 Avant 2.0 TDI 177 hk

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Audi A4 Avant:

Ppris, från kr: 317 000.
Säljstart: Nu, leverans i februari.
Modell: Femsitsig kombi.
Mått (cm): L 470/B 183/H 144.
Tjänstevikt (kg): 1 610.
Ssläpvagnsvikt (kg): 1 600.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Cylindervolym: 1 968 cm3. Max effekt: 177 hk vid 4 200 v/min. Max vridmoment: 380 Nm vid 1 750–2 500 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell växellåda. Framhjulsdrivning.
Prestanda: Acc 0–100 km/tim: 8,4 s. Toppfart 222 km/tim.
Förbrukning: 4,8 l/100 km.
CO2-utsläpp: 126 g/km.
Konkurrenter: Mercedes C-klass kombi, BMW 3-serie Touring, Volvo V50, Honda Accord Tourer.

Vad nytt? Motorerna.
För vem? För den som vill ha en vardagsbil med mycket extra.

Plus: Drivlina, styrning, kvalitetskänsla.
Minus: Trångt insteg bak, pris.

Kommentarer

#1
2012-02-08 08:21

Ser riktigt fin ut, än bättre i verkligheten.
Audi fortsätter att leverera det som märket står för: Kvalitetskänsla.

#2
2012-02-08 09:09

Fina, men inte speciellt rymliga bilar. Undvik sportpaket med sportfjädring som gör bilen obekväm, då den blir stötid och får en fjädring där hjulen på något unikt sätt studsar över ojämnheterna, så det känns obehagligt och tröttande för ryggen.

#3
2012-02-08 09:19

Meganmannen, Alla är inte i behov av stora rymliga bilar och utrymmet i en A4 brukar räcka gott åt dom flesta men sen finns det såklart undantag.

Sportpaketet håller jag inte med dig om, mycket trevligare att köra med sportchassi än utan sen ingår en hel del bra saker som större fälgar, bättre stolare och xenon ljus..

Ser framemot att få testa både 163 hk dieseln och 170 hk tfsi motorn!

#4
Juppe
2012-02-08 09:37

@ Håkan Bäcklund
Nuvarande Audi A4 kom 2008. Det finns ingen "ny" Audi A4.
Den ni testat är en FACELIFT.
På en facelift handlar det i stort sett alltid om förfining och uppdatering av befintlig teknik och design.

#5
2012-02-08 09:39

Djärv design..... eller NOT..!

#6
2012-02-08 09:53

Jättefin vagn med snygga linjer men priset är för högt för den 4-cylindriga versionen. En "vanlig" 4-cylindrig kombi för 317.000 avskräcker mig.

#7
Juppe
2012-02-08 09:54

Sådärja. Den första avundsjuka Toyotakramaren har krupit fram.

#8
2012-02-08 10:19

Jag undrar var "Toyota-kramaren" står att finna? Kan det vara den som tycker A4 är för dyr? I så fall finns nog Toyota-kramaren bara hos den som ser spöken på ljusan dag. Eller var det den elaka kommentaren om att den nya bara är den gamla, lätt uppiffad? Nej, jag tror nog att den som klagar på att A4:an är stötig och obekväm, som är den avsedda Toyota-kramaren.

#9
2012-02-08 10:23

@ Pender, vi får nog be Juppe förklara varför man inte kan läsa i en enda tråd utan att Toyota måste tas upp, kanske är han kramaren för det verkar ju finnas ett oändligt behov att att prata om märket..?

#10
2012-02-08 10:25

Tyskar gillar brunt. Den här inredningen verkar vara populär i Tyskland. Själv tycker jag att stolarna är lite väl hårda i en Audi.

#11
2012-02-08 10:25

Jag kan säga att jag har aldrig ägt någon Toyota hittills och kommer förmodligen aldrig att köpa någon. Funderade ett tag på Prius men nu ser Nissan Leaf alltmer ut som ett hyfsat el-bils alternativ då jag sällan kör mer än 16 mil på en resa.
Så jag är definitivt ingen Toyotakramare.

#12
2012-02-08 11:19

Ja tycket att det e konstit att det förbannade märket från riskokarlandet alltid kommer på tal och drivs av vissa personer som inte har råd att köpa en riktig bil... Heja Audi, Audi = Kvalitet!

#13
2012-02-08 11:28

Jag skulle vilja tycka om audi, men så råkade jag köra jobbets A6 -05.
Jag hade hört om Kvalitetskänslan, men den stod icke att finna.
Faktum är att det var nog de3n obekvämaste bil jag körd med domningar i benet, vinkeln på gasfoten som var riktigt obekväm, och att jag fick lägga en mössa mellan knät och instrumentpanelen för att det gjorde ont.
Sen så håller dom inte speciellt bra heller.. som medelbilen. BMW verkar dock få ganska bra betyg, som medel, fast bättre på vissa punkter.

Som någon sa att "man är sur om man inte har råd" för det är en image man köper inte en Kvalitetsbil... och om Audi ska ha råd att sponsra allt och alla så måste man bygga billiga bilar och sälja dyrt. sen sak dom gärna då sönder så dom får in pengar på verkstadsbesöken.

Inte som saab, bygga dyra bilar som håller... då går det åt skogen..

#15
2012-02-08 12:46

"Nya" A4 verkar trevlig som vanligt...

#16
2012-02-08 13:23

Håller med Peugeote-Pär, den ser riktigt trevlig ut! Lite dyr bara, men riktigt läcker!

#17
2012-02-08 13:39

Suck! Varför måste Audi bygga så fula bilar! :-(
Denna gigantiska "grill" och bilen ser ju ut som en "Storm Trooper" från Stjärnornas Krig...

#18
2012-02-08 13:49

Vorsprung durch Technik
"Ja, till och med styrningen har bidragit till sänkt bränsleförbrukning. Det elektromekaniska styrsystemet kräver ingen energitillförsel vid färd rakt fram, vilket sägs spara tre centiliter bränsle per mil."
Audi är bara ca tio år efter många andra biltillverkare med denna teknik vilket får anses bra för att vara en Tysk biltillverkare.

#19
2012-02-08 14:05

AUDI = Nachsprung durch Technik

Saab 9-3 (2010): 180 hk - 4,5 l/100 km.
Audi A4 (2012): 177 hk - 4,8 l/100 km.

Om två - tre år, kanske Audi är ikapp en Saab från 2010! ;-)

#20
2012-02-08 14:43

Angående den elektriskt drivna servostyrningen.

Det är 14 år sedan en tysk tillverkare införde det på sina modeller.

Och eftersom det är jag som skriver kan nog alla gissa vem det var.

#21
2012-02-08 14:56

Erik N... Om flera tänkte som dig så skulle nog Saab varit kvar, nu är det ju tyvärr inte så, ingen köpte saab och dom finns inte kvar.
Men dom byggde helt fel typer av bilar... tråkigt men sant!

#22
2012-02-08 16:46

Angående den elektriskt drivna servostyrningen del II:

Samtidigt så är det 24 år sen ett japansk märke var först av alla med EPS:
http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Cervo

On topic: Nä, håller med om det felaktiga att kalla den "ny" då det är en ansiktslyft modell. Ett fel som blir allt vanligare i motorpressen..

#23
2012-02-08 16:55

Vid en semesterresa i Tyskland för en tid sedan gick vår Saab 9-3 CC sönder (märkligt nog) och vi blev då tvungna att hyra en Audi A4 Avant. Det blev dock problem eftersom vi inte kunde få med oss allt bagage som vi hade haft i bagageutrymmet på Saaben utan vi fick stuva mycket inne i bilen, så den kändes väldigt liten.

#24
2012-02-08 17:48

Frågan är om Suzuki använder en elektrisk-hydraulisk servo eller enbart en elmotor?

Uppgifter saknas, det är möjligt att Suzuki av utrymmes och enkelhetsskäl enbart använder en elmotor.

#25
2012-02-08 18:45

@ Jocke-A: Storm trooper var mitt i prick, haha.

Jag har inte förstått det där med att Audi ska kännas premium, tex klädslarna känns ju som en billig dressmankostym.

#26
2012-02-08 18:59

Om man menar rent elektrisk drivning utan någon pump inblandad.
The first electric power steering system appeared on the Suzuki Cervo in 1988. Today a number of manufacturers use electric power steering.
År 2000 kom Honda med variabel utväxling på sin elektriska styrning. 2003 kom även Toyota med något liknande fast då även med elektronisk stabilitetskontroll för att få annan utväxling på styrningen vid häftiga undanmanövrar.
2003 kom även BMW med active steering.
http://www.usautoparts.net/bmw/technology/afs.htm

#27
2012-02-08 20:25

Mycket snack i stil med "min pappa är starkare än din". I övrigt kan jag berätta en möjligen rolig anekdot från när jag hämtade fruns dåvarande nästan nya Opel Corsa från 2002. På instrumentpanelen lyser det "EPS" när jag slår på tändningen. Aha; lilla bilen utrustad med antisladd! Hemfärden på vinterhala vägar går i sladdandets tecken. Men inte f´n hävs det några sladdar, men visst styrningen kroknar rätt ofta. Väl hemma plockar jag fram bruxet och läser att EPS står för Electrical Power Steering. Där ser man! :-)

Off topic så det stänker om det; slog en smiley och slant med tangenterna. I stället för :-) blev det :-=) Hm, misstänkt likt en sponsor av den först VW:n. Edit: mer kanske så här \:-=(

#29
2012-02-08 20:43

Lustigt att det inte gnälls på det jättestora gapet i fronten på Audis då det i åravis har gnällts på Peugeots hajgap???

#30
2012-02-08 20:49

Kameo!

Jag instämmer! Det uteblivna gnället beror antagligen på läsarnas (och testarnas) grundläggande inställning till Audi som bilmärke.

#31
lillstefan
2012-02-08 21:11

Gnälls det inte på Audi? Jag tycker att så fort det är en artikel om Audi kommer det en massa kommentarer typ "snålt med två års garanti", "den borde dra två centiliter mindre per mil" osv. Nog gnälls det på denna sida allt!

Visst, jag är inget Audifreak, de tilltalar mig inte helt enkelt, men jag har en sjuk dragning till uddabilar. Men trots allt, att det är fina bilar kan jag inte förneka, och den tyska trion är ju i regel först med många prylar, som t.ex. antisladdsystem.

#32
2012-02-08 21:11

Ja, det är lustigt...
En BMW-älskare som gnäller över en stor grill.
Han kör själv en bil med 2 stora näsborrar och stirriga "angel eyes" strålkastare. Gör att den ser ut som en påtänd frustande häst.
Att du suckar kan jag förstå. För visst vore det kul att få köra en bil som inte gnisslar och knirrar som årorna på en gammal eka.

Jo, bagageutrymmet har de tummat lite på för att få snyggare linjer.
En hel del andra märken har istället för kombi eller s.k. herrgårdsvagn byggt likvagnar.

@carlback: Tack, då vet vi vart du köper dina kostymer. Visar också att du förmodligen är oförmögen att bedöma vad som är kvalitet och inte.

#33
2012-02-08 21:29

Ska bli intressant att titta närmare S4:an...

#34
2012-02-08 21:37

@A_q
Helt rätt! För visst är det kul att få köra en BMW som inte gnisslar och knirrar som en Audi... :-)

Det inser fler och fler...
http://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-storst-fore-audi-1086

#35
2012-02-08 21:52

Min puls ökar inte när jag lägger ögonen på den. Inte heller vid de tillfällen jag kört någon nyare Ådi. Men jag är väl "oförmögen" att förstå tjusningen ;-)

#36
2012-02-08 21:55

Mitsubishi Diamante ( Sigma) har antisladdsystem redan 1990 liknande system kom även senare i Mercedes och BMW och Toyota år 1995.
http://dictionary.sensagent.com/electronic+stability+control/en-en/

#37
2012-02-08 21:59

Fick prova chefens nya 320d x-drive häromdan. Roligt, för det första jag la märke till i den nya bilen var att förarstolen knirrade pinsamt. Men annars gick den bra! Men det gör min A4Q åxå, utan knirr.

#39
2012-02-08 22:20

Simon_d, jag hoppas du då också noterar att jag tycker 320 gick förbaskat bra, men av någon anledning, som jag inte riktigt blir klar över, hittar jag ingen BMW som jag trivs riktigt bra i, jag trivs bättre i Audin rent allmänt. Tror att det är lite som mellan Volvo och SAAB. Eftersom företaget gärna vill att vi kör just BMW pga ekonomiska faktorer med tex fri service några mil har jag testa olika modeller, men som sagt, gnistan har inte kommit än i alla fall.

#40
2012-02-08 23:10

Vilken otroligt "spännande" nyhet!!! Alltid roligt med nya djärva satsningar från Audi!!!

#41
2012-02-08 23:18

Köpte nytt i höstas. Jämförde många 4,6m bilar. Fastnade för 3-serie, A4 ,C-mersa och V60.
C-mersan hade bästa bagage, och var snyggast men var klart dyrast när allt lull skulle med.
3-ans säten fixade inte mina korta ben samt pris och murrig inredning vann ingen rond. Klart sämst men utvändigt snygg.

Kvar blev A4 avant och V60 som på många sätt är likvärdiga och mycket trevliga att köra. När jag hängt på alla paket och massa lull på V60 driv-e var den netto markant billigare än motsvarande A4. Men andra saker avgjorde helt, V60 överlägsna passiva säkerhetsystem och att A4 hade så bred kardantunnel fram att frugans sjuka ben inte får rum. Adaptiv farthållare med full autobroms är det bästa som hänt på länge.

Utsidan är alltid en smakfråga, men alla fyra är mycket välbyggda, så kvalitetsjämförelsen är mest ett osakligt tyckande. Barnfamiljer ska inte köpa nån av dessa bilar.

#42
2012-02-08 23:40

Måste säga att jag är nog kär i nya BMW 320d (F30) den är så sjukt snygg och har allt en snygg bil ska ha... bara så synd att man måste minst ge 350000 för att få en bra utrustad bil.

#43
2012-02-08 23:43

Kul att se att de satt ljusspridare runt de fula små lysdioderna.

Förresten - trodde de hade tvärställd motor i de nya? Den här har det ju uppenbarligen inte.

#44
2012-02-09 05:35

Håller med dig Roger Skagerström, skönt att slippa prickarna.

#45
2012-02-09 08:40

Ja, de måste ju nästan ändra på dioderna. Alla andra har ju snart kopierat det.

@quattron: Upplevde precis samma när jag provade 5-serien i höstas. Märkligt att både du och jag har haft sån otur. ;)
Fast i "femman" så knirrade det även på andra ställen, bl.a. i instrumentbrädan. Trodde jag var ute och rodde en gammal eka.
Men det är klart. Det var en demobil som hade gått ca 300 mil.

#46
2012-02-09 08:40

Nog är denna bil snygg men att kalla den kvalitetsbil är lite att ta i. Går man in på nordicaudi och läser om alla kvalitetsproblem som audi dras men förstår jag inte hur man kan använda ordet kvalite i samma mening som audi. Som någon tidigare skrev så köper man kvalitetsKÄNSLA dock med med utebliven kvalité när man köper audi.

#47
2012-02-09 08:45

Strudla, går du in på Volvos, BMWs, Toyotas eller någon annan forumsida så kommer du att uppleva precis samma sak.
Men för guds skull, håll dig borta från Audi. Vill inte att en "problemkund" ska drabba någon ÅF. Risken är att de råkar ut för en kund som gnäller över att lacken inte tålde Svinto eller att du borstade av bilen med snöslungan.

#48
2012-02-09 08:46

Jag fattar att inte folk vill - kan - inse att Audi är en äkta premiumbil tillsammans med ett par till nämlogen BMW och Mercedes. Men det e klart att vill man ha en premiumbil dvs Audi men inte har råd måste man fylla sitt liv med otacksamhet och t o m med nån form av hat mot premium märket Audi. Patetiskt!

#49
2012-02-09 08:55

A_q: Alla bilar dras med olika problem men audi ska ju vara kvalitetsbil dock har märket minst lika mkt fel och brister som vilket annat märke. Dessutom är dyrare i drift och har högre ägandekostnader än många andra märken. Kvalité är väldigt subjektivt och uppfattas olika som tur är :). Jag håller mig borta från Audi och komemr göra det även i fortsättningen, var inne på att köpa en a6a c6 för ett tag sen men efter all läsning på nordicaudi och alla historier från bekanta som har den bilen avstår jag.

#50
Inbo
2012-02-09 09:18

Jag gick över till BMW efter att ha varit trogen Audi ägare i många år.
Det visade sig att man får så mycket mer bil för pengarna när man åker fantastiska BMW
Ps; till strudla det gjorde du rätt i att avstå från Audi
Att påstå att Audi är en kvalitets bil det är ju bara på papper de'
Värkligheten /praktiken har visat sig helt annat!

#51
Juppe
2012-02-09 09:22

@strudia
Du snackar gojja. Audi håller även klart högre teknisk kvalitet än genomsnittet.
A4 har flera gånger utsetts till den mest felfria bilen hos bl.a. svensk bilprovning och av en mängd andra testinstitut.
http://www.volkswagengroup.se/sv/Mediarummet/Pressrelease---visningsida/?pid=630767

#52
2012-02-09 09:23

strudla,

Kan du inte läsa på alla volvo, opel, saab, bmw forum mm så tillslut kan du inte köpa någon bil det är dit alla kommer för att få hjälp med sina problem..

Dyrare att äga och köra är ju lite också beror ju lite på hur man vinklar det...

#53
Inbo
2012-02-09 09:49

!!! Juppe !!!!!!!!!

Där har du fel!
Audi brister på säkerheten eftersom de saknar näst intill helljus, det är ett skämt att kalla det för helljus!
Smuts/snö samlas mellan dörrar och tröskellåder/hjulhusen eftersom dörrlisterna är felmonterade.
Dörrlister skall sitta på ytterkanten på dörrar inte som Audi innanför. Vindrutetorkare och spolare
har olämplig funktion. m,m listan blir lång om man skall jämföra mot ex; BMW.

#54
2012-02-09 09:53

Inbo

Är du full? Helljuset i dagens Audi bilar är bland det bästa jag provat idag. Dom nya Xenon ljusen är helt enkelt grymma. Kanske dags att prova en ny Audi så kommer du också märka det.

#55
Juppe
2012-02-09 09:57

@Inbo
Haha du griper desperat efter halmstrån. "Vindrutetorkare och spolare har olämplig funktion ... " Vad ska det betyda?
Dina personliga åsikter om detaljer på bilarna är helt ovidkommande. Verkligheten talar emot dig. Läs länken i mitt tidigare inlägg.

Jag kan hålla med om en sak, gamla A6 med Xenon hade dåligt helljus. Dock inte unikt. Det är vanligt att Xenonutrustade bilar inte har separata helljus utan använder ett "ögonlock" för att växla mellan halv- och helljusläge.
Nya A6 med full LED har det bästa helljus jag sett på någon bil.

#56
2012-02-09 10:29

Juppe: tekniskkvalié säger du :). Motorras, motorer som drar mkt olja, rostproblem, verkstäder som vägrar hjälpa kunder...ja det är sann audikvalité :). VAGs verkstäder som säkert alla känner till är nog blad de sämta när det gäller kundnöjdhet och undra varför det är så? Jag säger inte att andra märken är varken bättre elelr sämre men skulle jag köpa en kvalitetsbil så skulle det inte vara audi iaf.

#57
2012-02-09 10:54

Strudla

Ganska säker på att du blandat ihop Mercedes verkstäder och VAGs verkstäder. Mercedes har det bemötandet du pratar om.

Det är inte så att dom som blivit nekade helt enkelt inte skött sin service som dom ska eller finns något annat bakom som gör att det inte täcker..

#58
Inbo
2012-02-09 11:13

Zmutch och
Juppe

Jag var ägare till A4 .3.2 Q så jag vet vad jag talar om.
Är nybliven BMW ägare och har ej dessa AUDI problemen.!
A.n,g torkare/spolare är att man ändvänder spolaren så eftertorkar torkarna med de så smetar den ut smutsen på rutan så man måste spola igen och igen och igen. De går att stoppa eftertorkarna genom att föra torkarspaken på ett speciellt sätt som är onödigt moment.
Juppe **Dina personliga åsikter om detaljer på bilarna är helt ovidkommande..**
Nej då! Att missa dörrlister är inte ovidkommande att bli nersmutsad eller det rasar in snö är inte trevligt .Och helljus som är under all kritik även på biltester så får den dåligt betyg.
Så kör BMW så ser du hur det skall vara. *ler*

#59
Juppe
2012-02-09 11:15

@strudia
Du brydde dig inte heller om att läsa länken? Det här är inget jag tycker. Det är fakta! Audi prisas ofta för sin kvalitet. A4 har fått pris för bästa beg bil för fjärde gången sen 2008.

Och ja, det är sant att VAG i princip har varit sämst på service. Det var dock ganska många år sedan. Idag tillhör de bland de bättre.
Tiderna förändras.

#60
Inbo
2012-02-09 11:18

Zmutch
Du tycks inte veta av verkligheten
strudla
Han har helt rätt
Det var detta skäl jag bytte till BMW som ligger i toppskicket

#61
2012-02-09 11:25

Juppe: jag litar mer på människor i ett forum som är audifantaster och som verkligen delar med sig av sina erfarenheter än en undersökning som du hänvisar till. Verkligheten brukar vara annorlunda har jag lärt mig iaf.

Zmutch: Visst har de blivit bättre men fortfarande långt från sina japanska konkurrenter, tyvärr.

#62
2012-02-09 11:32

Inbo

Audi fantaster mot BMW fantaster i diskussioner som det här leder väldigt sällan någonstans. Ska vi fortsätta pajkastning?

strudla

Ska jag vara ärlig och säga att jag inte kört så mycket nyare japanska bilar men jämfört med Volvo, Opel och BMW så tycker jag Audi är i framkant.

#63
2012-02-09 12:01

Jag tycker Bäcklunds artikel är lite av ett skämt. Bilen han beskriver är dock intressant. Har egentligen inte varit särskilt förtjust i Audi, men på senare år tycker jag märket har skärpt sig. Jag trodde aldrig Audi skulle bli en kandidat för mina bilval, men nu har A4 Avant seglat upp högt på listan. A4:an är inte längre så trång och svårlastad som förr. Den räcker gott och väl till för en familj på 4 med vett att packa klokt. Har för egen del klarat att få med allt som behövs för såväl vinter som sommarsemester i en Volvo V50 och A4:an tar faktiskt 15 % mer volym. Just denna modell tycks också klara sig hyfsat bra i hållbarhet. De första exemplaren som besiktades hade typ inga anmärkningar. Att A4 äntligen klarar miljöklassningen är ytterligare ett stort plus. Tvärs emot Bäckströms uppfatthning så är borde miljöklass vara betydligt mer värt än 14 extra hk. Även om listpriset är detsamma så är 163 hästaren betydligt billigare i skatt och 134 hästaren är den som går att få i generösa erbjudanden typ 50000 kr under listpris.

#64
2012-02-09 12:14

BMW äter Audi!

Lexus äter BMW och Audi! Och har "riktig" kvalitet,inte bara en känsla........;o)

Desseutom driver Lexus/BMW där premiumbilar ska driva=bakhjulsdrift. Och inte som någon förbättrad Skoda/VW ;o)

Att BMW 5-serie skulle knirra och knarra vad är det för trams!

#65
2012-02-09 12:24

Zmutch: I framkant av vad? Audi erbjuder samma motorer/utrustning som de övriga märkerna inom VAG-koncern, VW, Skoda. Det enda som skiljer från mängden är quattron på audi men allt annat kan du få hos de övriga. Ska vi jämföra med BMW så har BMW nöjdaste kunderna tillsammans med Subaru och det säger en del. BMW ligger dessutom i framkant när det gäller förbrukning. Nu äger jag varken en BMW eller Audi men om jag fick välja skulle jag personligen välja en BMW framför Audi.

#66
2012-02-09 12:48

Strudla

Lite sanning med modifikation där va? Ja mycket som finns i Audin kommer till VW och Skoda senare..

Dock gör ju Audi en hel del rätt i sverige jämfört med BMW. Bara titta marknadsandelar i Sverige så ser man ju ganska klart vilka som ligger bäst till. Ja jag vet hur marknadsandelar och sålda bilar ser ut för BMW och VAG i resten av världen men jag tror inte BMW kommer sitta säkert på den 1a platsen så himla många år till.

#67
2012-02-09 12:53

Strulda

litet tillägg 1a och 3a i DEKRAs undersökning för mest kvalitet och tillförlitlighet hos begagnade bilar. Känns ju som att det är att ligga i framkant..

#68
2012-02-09 13:15

Zmutch: Som jag förstår det så utvecklar VAG ny teknik och stoppar in den först i Audi, dvs audiköpare agerar som försökskaniner och därefter följer tekniken ner i ledet, VW -> Skoda -> Seat. Sen tycker att generellt att Sverige är ett audiland, mycket har med gamla meriter att göra, audi har ju quattro och här i norden är det lite som ett måste. Men även här förlorar audi mark till förmån av Subaru som år efter år visar starka siffror och nöjda bilägare, jag vågar påstå att audi kommer förlora i längden.

#69
Juppe
2012-02-09 14:21

@strudia
Du sitter ju bara och fantiserar. Audi förlorar mark mot Subaru har ju ingen verklighetsförankring alls. Audi / VAG är den biltillverkare som ökar mest och har gjort så under senare krisår när i princip alla andra har gått back.

Faktum kvarstår: Audi vinner priser för sin kvalitet. Audi vinner priser för sin design. Man leder prestanda toppen och man är det bilmärke som ökar mest.
Sen kan ni små haters sitta här och gnälla precis hur mycket ni vill.

#70
2012-02-09 14:39

Påstå du....
Alla har olika erfarenheter. Ett felköp fäller allt från aktuell tillverkare.

Ny teknik och försökskaniner? Ja, så är det med det mesta. Inte många som köper en gammal tv för att den är beprövad. Inte heller en gammal mobil för att den är beprövad. Väldigt tråkigt och konservativt.

Men det är klart att övriga märken får samma teknik, men då är den som sagt redan "gammal".

#71
2012-02-09 16:49

Juppe.

Även Hyundai slår Audi! Se bara på det tyska priset.

http://www.vibilagare.se/nyheter/hyundai-i40-har-basta-karossen-34635

Här förklarar man mer ingående vad det rör sig om detta pris,det är inte bara design utan hur bilen är konstruerad,hur den byggs etc.

http://www.automotive-circle.com/eurocarbody11/carbo11_welcome.cfm?lg=e

Vi tittade också på nya Audi A6 Avant inför vårat bilbyte. Men kan du tänka dig vi valde en Hyundai i40! Det ser ut som vi valde rätt om man får tro dessa 500 experter i branchen. Även om man inte gillar designen på i40 så verkar dessa experter vara imponerade av vad de ser under skalet hur bilen är konstruerad,även jämfört med Audi A6.

Det ska bli intressant att få ytterligare en erfarenhet om ett bilmärke man inte haft förut. Eller ska man dömma ut den för att den heter Hyundai? ;o)

#72
Juppe
2012-02-09 18:07

@Shogun
Du borde bli rubriksättare på Aftonbladet. "Hyundai slår A6" Bwahaha! Något obskyrt bedömmande av kaross (vad är det för jäkla pris?) har fått en än mer obskyr jury att ge Hyundai höga poäng för "bästa kaross".

Att valet stod mellan Hyundai och A6 kan du ju försöka inbilla någon annan.
Ungefär som att säga att du stod och valde mellan en 2'a i Rinkeby på nedre botten och en 24-rummare på Djursholm ....

#73
2012-02-09 20:00

mw73, det är rätt vanligt när man kör något nytt att man känner så i gasfoten och även tryckpunkterna på benen där de ligger an på nya ställen. När man kört bilen en tid och man hittat sin nya körställning så försvinner detta. Det har jag lärt mig att inte låta bli en bil för att man inte sitter som i den gamla. Jag försvarar inte Audi på något sätt utan menar att det här gäller många olika bilar.

#74
2012-02-09 20:38

Juppe.

Du är ett tydligt exempel som bara köper bil efter just märke och position på marknaden,inte egenskaper! Du dömmer ut i40 bara pga dess härkomst/namn,Hyundai.

Sedan så märks det ju tydligt att du inte läst länkarna vad det handlar om,så är det när man blundar för verkligheten. Hyundai vinner över Audi.

De du kallar obskyr jury är bla de som konstruerade Audi A6! Alltså Audi själva var med! Här nedan i länken kan du läsa vilka som var med och röstade fram Hyundai i40 från tillverkare och underleverantörer i bilbranchen. De var tydligen mer imponerade av i40 hur den var uppbyggd under skalet än A6,kvalitet är inte bara hur bilen känns i "kvalitetskänsla" i inredningen,för att lura kunderna att det är kvalitet. Ta nu och läs så du vet var du pratar om om du släpper Audi brochyren för ett ögonblick......;o)

http://www.automotive-circle.com/eurocarbody11/carbo11_companies.cfm?lg=e

Ring och prata med Mats på Lecab i Karlstad,som säljer Audi. Han var tidigare försäljare på Lexus i Karlstad,och hälsa från mig! Han kan bekräfta att jag och Eva var in och diskuterade ett köp av en Audi A6 Avant i höstas.

Det blev en 24rummare på Djursholm,enligt över 500 experter i bilbranchen,se länken ovan och läs på nu ;o)

#75
2012-02-09 21:23

Ha,ha Juppe. Spot on!
Fantastiskt nog kan man få upp en I40 upp mot 340 000 kr strecket.
Då med en 1.7 CRDi/136 aut 6-vxl Sport. Swooosh!
Detta med Mazda fjolårsdesign. Eller Toyotas eller Kias eller... ser ingen skillnad.

Har sett många som varit in och diskuterat, men aldrig handlat. Vad säger det?? Har varit många som t.o.m. plockat ihop en 800 000 kr kärra, men sedan valt att köpa en för 250 000...

Vad är man säger? Allting går att sälja med mördande reklam. Eller med löften om bra garantier.

#76
Juppe
2012-02-09 21:36

@Shogun
Din förkärlek till asiatiska bilar i allmänhet och Toyota i synnerhet är allmänt känt.

Jag diskvalificerar Hyundai i jämföresle med Audi därför att jag haft en i40 som hyrbil.

#77
2012-02-10 06:59

Juppe.

Ja,jag är såpass märkes fixerad så jag kan byta till olika märken för att få erfarenhet utav dom. Utifrån det kan jag tala om vilka som är bra och mindre bra för oss,och det är det jag gjort. Oavsett om de är asiatiska eller ej. Men visst det går an att kalla andra för märkes fixerade när man är precis lika själv,man ser inte skogen för alla träden....

Jag tittar inte bara på vilken position märket har på marknaden och dömer efter det.

Oavsett om du haft i40 som hyrbil eller ej så har den vunnit denna prestige fyllda tyska pris över just Audi A6. Och dessa i branchen vet nog mer än en Audi fanboy. Och som faktiskt visar på en styrka hos i40,men som är svårt att erkänna. Men det roliga är att fanboys har så svårt att erkänna när ett mindre prestige fyllt märke kammar hem en prestigefylld utmärkelse,och inte kan erkänna modellen för det. Det visar på vilken inställning man har och hur öppen man är för andra märken. Och jag tycker som sagt att du ska ta dig tid och läsa om denna utmärkelse,för det har du inte gjort alls än! För då skulle du veta att Audi tidigare kammat hem flera utmärkelser där. Och eftersom i40 utmärkelse inte är vatten värd enligt dej så kan ju då inte Audis vara värda några heller!

A6 är en fin bil,du ska inte tro annat. Men att de skulle vara så överlägsna allt annat är ju en stor överdrift. Inte minst BMW och som jag anser att en bil i denna klass som A6 är ska ha bakhjulsdrift för att komma till sin rätt. För att inte tala om Lexus om vi jämför "riktig" kvalitet och inte bara känslan av kvalitet som Audi är mästare på att bygga in så du ska känna förtroende. Men det roliga är dessa fanboys som säger att de har ett öppet sinne för andra märken,men kan aldrig tänka sig att byta märke för att få lite erfarenhet det är kul att läsa. Och ställa på lite hur de med näbbar och klor försvarar märket. Även om min åsikt inte har någon betydelse......;o) Men du borde ta till dej vad dessa herrar på över 500 personer i bilbranchen tycker när de korar i40 till vinnare,gör man inte det då är man en fanboy!

#78
2012-02-10 08:00

Poängen, enligt mig, är väl just det du skriver: "känslan av kvalitet som Audi är mästare på att bygga in".
Där har du en av de stora anledningarna till att man köper en Audi.
Menar du att t.ex. I40 kan konkurrera med Audi på nämnda punkt? Försöker de ens göra det? Det tror inte jag.
Saab skulle göra det, men misslyckades totalt. Trots det tydliga målet.

Att tro att en tillverkare skulle försöka vara bäst på allt och samtidigt billigast är väldigt naivt.

Att försvara sitt köp av t.ex. en Kia och säga att man faktiskt även tittade på en BMW säger bara att man inte alls vet vad man vill ha. För det är som att inte veta skillnaden på om man är kiss- eller bajsnödig. Törstig eller hungrig. Eller så är man helt oinsatt i vad dessa märken representerar. Något man kanske borde förstå när man provkör dem och tittar på prislappen.

För att tro att en tillverkare tar ut 100- 200 000 kr mer för en likvärdig bil är löjligt.

Dessutom får du läsa på lite gällande Audis val att använda FWD och 4WD. För hade du någon aning om det så skulle du inte hävda att A6 skulle varit bakhjulsdriven.

#79
Juppe
2012-02-10 08:45

"denna prestigefyllda tyska pris" Du är för rolig. Är det "prestigefyllt" för att just Hyundai vann?

Om du tror att jag enbart ägt Audi i mitt liv så har du fel. Jag har haft allt från Volvo och Saab, Nissan och Ford till BMW och Audi.

Men kör du din plastiga korean med teknik från 80-talet, prestanda som en 16-hjulig gristransport och som är så tråkig att klockorna stannar, så åker jag mitt högteknologiska alluminiumbygge med 300hk, fyrhjulsdrift och dubbelkopplingslåda och njuter varenda sekund jag sitter i bilen. Dessutom klarar den av en svensk vinter galant.

Men vad gör det, för du har ju "världens bästa kaross"(?) .... Hahaha

#80
2012-02-10 09:05

Men Juppe, du vet väl att du bara är en "försökskanin". ;-)

#81
2012-02-10 09:29

Jag får nog också säga att jag hellre köper en tysk kvalitetsbil än en riskokare.

#82
2012-02-10 12:54

Juppe.

Vilka fantastiska argument du kommer med för att försvara ditt favorit märke.Eftersom du inte har argumenten så går du istället till angrepp med förlöjligande kommenterer om koreaner och att de är plastiga etc etc,seriöst? not! Sist jag öppnade huven på en Audi bla så nog var det där ett stort plastlock över motorn och ditten och datten så nog är även de plastiga idag,ingen skillnad alls mot andra märken. Undrar om de inte var först med att täcka över motorn med "plast"!
Kanske för att dölja den risiga installationen?

Att det skulle vara mer fantastiskt att Audi vinner designpris enligt dig än när Hyundai vinner pris förstår jag inte riktigt,gör du? Vad är skillnaden? Och vilket designpris syftar du på? Och vad är det för pris Audi vunnit för sin kvalitet? Länka gärna! Och att det skulle vara mer fantastiskt när Audi vinner eller får utmärkelser från samma Golden Award Design som Hyundai fått för sin i40 förstår jag inte riktigt. För det har Audi fått tidigare. Men när Hyundai får det är det inte värt vatten! Enligt dig. Det visar på att du inte är insatt i ämnet. Har du läst länkarna än?

Och att i40 har "teknik från 80talet",är det därför de valde den före Audi A6,var kommer den tekniken ifrån då som Audi har? Man har ju inte ens modern teknik värd namnet än i form av hybriddrift,där kan du snacka om modern teknik. 300hk,fyrhjulsdrift,DSG låda! Vad är nytt med detta?"Högteknologiskt"? Nada,vilken tillverkare som helst kan slänga i det i en kaross om de vill,så vad är det som är så fantastiskt med det? Audi har även kommit så långt att man kommer att köra med hybriddrift på Le Mans,man överger dieseldriften som är stenåldersteknik! Man kopierar alltså Toyota. Hybriddrift är "högteknologiskt"! Har Audis Le Mans bil framhjulsdrift?

Det räckte ju ändå inte till för nya Audi A6 när i40 vann detta pris då de tittade på konstruktion,tillverkning etc. Det krävs tydligen mer än det du tror är så fantastiskt "högteknologiskt" med Audi. Och det var branchfolk som valde. Andra tillverkare bla Audi själva,underleverantörer,läste du länken vilka som deltog?

http://www.automotive-circle.com/eurocarbody11/carbo11_companies.cfm?lg=e

Du gör det stora misstaget att förlöjliga Hyundai,det säger mer om dig själv än Hyundai och vad de klarar av att göra. Och du avslöjar dig själv med detta och visar hur insatt du är vad som är "högteknologiskt" och inte. Du gör det stora misstaget som andra gjorde för många år sedan när de talade nedlåtande om japaner/asiater. Ränderna går aldrig ur. "Ingenting röjer tydligare en människas karaktär än de saker hon finner skrattretande."........;o)

#83
2012-02-10 13:24

Shogun

Plast över motorn vad har det med att bilen känns plastig att göra? Är det allt du kan anmärka på när det kommer till plastighet så visar det ju ganska väl poängen med att Audi in är plastiga.

DEKRAs pris för mest tillförlitliga bilen 1a Audi A4 och 3a Audi A6 år 2011 är ett väldigt kraftig bevis på kvalite.

Sen gick ju Audi ut med att dom ställer upp med en hybrid bil före Toyota så vet inte hur du får det till att "härma" Audi har väl anledning till att inte komma med hybrid bilar förrens nu i A6 och Q5. Har väl inte varit så lönsamt än helt enkelt.

Okej jag har ingen större erfarenhet av i40 mer än tittat känt och klämt litegrann men att kalla den V70 dödare och jämföra den med Audi A6 är bara fel. Helt olika klasser på dom bilarna. Sen är det möjligt att den är prisvärd mm men det lägger jag för stunden inga aspekter på.

#84
2012-02-10 15:47

Idag så var jag och kollade lite närmare på en Hyundai i40 tycker den är trevig att sitta i och helt ok stolar... Men jag ska inte ens jämföra en i40 och en A6:a för det är som att jämföra Elitserien med NHL.

Men i40 är absolut en mkt trevlig bil måste jag säga och kan förstå att många köpt den och kommer köpa...

#85
2012-02-10 18:44

Zmutch.

Vad gäller plastighet så är det inte annat än plast även i en Audi vad jag vet. Så att försöka säga som fanboys till Audi gör, att det inte är plastigt i Audi är ju att ljuga för sig själv. Plast är plast.

Jag säger inte att A6 är en dålig bil. Men heller inte så mycket bättre än andra som en del fanboys verkar tro. Själv föredrar jag BMW före Audi,mycket tack vare bakhjulsdriften. Vad gäller kvalitet så har både BMW och Audi sin överman i Lexus. Som även den har mycket fin sammansättningskvalitet på "plasten" kanske bättre än Audi i många fall. Men det är väl som att svära i kyrkan här.

Det tråkiga är attityden som tex Juppe har med förlöjligande kommentarer och raljeranden. Det visar på dålig insikt tycker jag. Och man behöver bara "trycka" på de rätta knapparna för att det ska gå igång......;o)

Hyundai är inte på samma nivå än som Audi på marknaden,det är helt rätt. Man tillhör inte premium segmentet så man kan ta så bra betalt för plasten som Audi kan ,inte än. Men den som kan se bakåt till 70-80talet som jag kan. Då var Audi inte annat än en "plastig" bil som Hyundai med väldigt lite status,långt ifrån där man är nu. Och det har tagit lång tid för Audi att nå dit man är idag. Vad menar jag med detta? Jo,håna inte Hyundai! Audi har varit på Hyundai plats en gång i tiden.

Och det var detta jag ville komma till med i40. Bilen är betydligt bättre än dess namn antyder. Och många egenskaper är väldigt positiva och på första försöket för Hyundai i denna klass. Kanske därför man också fick detta pris Golden Award Design i Tyskland.

http://www.automotive-circle.com/eurocarbody11/carbo11_welcome.cfm?lg=e

Vad gäller hybriddrift så är det ju en undanflykt varför Audi inte kommit med det tidigare. Vad är det som gör att det skulle vara lönsamt just nu för Audi och andra?

Sanningen är ju att hela europeiska bilindustrin togs på sängen när Toyota presenterade hybridtekniken på allvar 1997. Och att det tog tid innan man insåg potensialen hos hybridtekniken,även i tävlingsvagnar som i Le Mans.

Eftersom många här skriker sig hesa över dieseldriftens fördelar,varför fortsätter man inte med det om det är framtidens teknik? Istället går man över till tekniken som Toyota lancerat på bredfront i bilvärlden,men då var det värdelöst enligt förståsigpåarna. Och är än för att deras egna märke inte har det än. Verkar som Audi ändrat sig iallafall. Och fler kommer. Mycket för att flera av Toyotas patent går ut nu på hybrid tekniken. Därför kommer de också med hybrid teknik nu,det var sanningen Zmutch.

Toyota vann sitt första race med en hybridbil 2007,med en ombyggd Toyota Supra.

http://www.autoblog.com/2007/07/16/hybrid-toyota-supra-wins-tokachi-24-hrs/

Att säga att Audi var före med hybridteknik är att ljuga! Men det är ju kul att man insett vad som hör framtiden till. Man måste väl leva upp till Vorsprung durch technik. ;o)

http://www.teknikensvarld.se/2012/02/09/28382/toyota-utmanar-audi-pa--le-mans/

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120127/officiell-toyota-ts030-klar-for-le-mans/?page=1

Även Peugeot var på gång med hybrid i Le Mans men drog sig ur helt och hållet,troligtvis pga dålig ekonomi hos Peugeot just nu. Vilket var väldigt synd.

Här ytterligare en länk som visar vad VW har som mål med sin kvalitet och vilka man har som mål att nå.

http://www2.automotorsport.se/news/9579/vw-chefen-toyotas-kvalitet-%C3%A4r-v%C3%A5rt-m%C3%A5l/

#86
2012-02-10 20:48

Shogun, dina uttalanden om att plast är plast bevisar hur dålig koll du har.
Du saknar både kunskap och känsla. Det gör diskussionen helt meningslös.

#87
2012-02-10 21:29

Shogun

Nu är inte jag på humör för att besvara hela ditt inlägg men en del iaf. Ang hybrid driften var inte jag tillräckligt påläst det tänker jag inte vara sen att erkänna. Du har säkert mycket rätt i det hela men jag tippar helt enkelt att Audi har inte haft någon efterfrågan på hybrid bilar förrens nu därav kommer dom nu och inte tidigare.

Diskussionen om plast är bara barnslig, det finns hur mycket plast som helst i bilarna idag. Både du och jag vet precis vad vi menar när vi säger att en bil är plastig, du drar bara det argumentet längre för att du vet vad vi menar och inte kan argumentera emot det hela.

Självklart har alla märken börjat någonstans, Audi, Skoda mm för att hålla mig inom VAG så var dom inga premium märken när dom kom. Klart alla vill utvecklas och tävla med dom stora gossarna. Visst i40 har vunnit en utmärkelse nu som Audi vunnit förut med det gör dom fortfarande inte så bra som du vill höja upp den. Det är ett steg framåt för Hyundai och man ska inte bara fnysa åt det men dom har en bra jävla bit kvar.

#88
2012-02-10 22:46

A_q

Vad är det då för skillnad på plast och plast? Plast i en VW och plast i en Audi? Plast i en BMW och plast i en Lexus eller MB. Plast i en Hyundai och i Audi? Vad är skillnaden mellan plast,är det någon som doktorerat i det? Vad är skillnaden på den? Förklara!

För vad är det i Audi om inte plast,som ni försöker att få det till? Förklara då vad skillnaden är? Och vad är det som kan få folk att betala så mycket mer för en Audi mot en VW eller Skoda? Är det så mycket bättre/dyrare plast i en Audi som får dom att betala mer? Eller är det stämpeln premium som Audi fått som man betalar för eftersom det är accepterat att betala så mycket mer för en bil med premiumstämpeln,eller? Så vad är det jag inte kan argumentera emot? Vad är det i Hyundai i40 med plasten i den i jämförelse mot tex A6 eller A4? Är det plasten man betalar så mycket mer för bara?,då är det bara att önska Audi och premiumbils tillverkarna lycka till när man får folk att betala så mycket mer.

Så det är inte konstigt att tillverkare strävar att nå dit. För ingen ska inbilla mig att plasten i en Audi är så mycket dyrare än den i en Skoda för tillverkaren så det motiverar mer priset för Audin. Sedan så vill jag säga att så mycket "plastigare" är inte i40 mot A6,som ni försöker säga,inte så det motiverar prisskillnaden. Det är statusen och premiumstämpeln man egentligen betalar för och kostnaden det tagit för tillverkaren att nå premiumstatus.

Jag säger inte att i40 är en lika bra bil i allt som A6,men heller inte så dålig som vissa försöker säga genom att håna,det var därför jag drog upp det hela för att liksom avslöja diskutionen från denna person som hånar. Med det bevisar han bara hur han själv är. Och vad var det som var plastigt i i40 Juppe som du irriterade dej på? Ratten,dörrsidor eller vad? Det har vi inte fått något bra svar på. Eller går du bara efter slentrian att asiater beskrivs som plastiga,och kör med det för att det "brukar" gå hem!?

Zmutch.

Vad är det då som Hyundai har en bra bit kvar till? Premiumstatus? Ja! Men inte så långt till att slänga i tjockare plast som i A6,det kunde man gjort om man ville. Men bilen hade inte blivit betraktad som en fullvärdig konkurrent till A6 eller annan premium bil iallafall. Först måste man arbeta sig upp till denna stämpel som kallas premium och det tar tid. Kan Hyundai då nå dit med sitt namn eller måste man göra en Lexus för att nå dit? Det är frågan.

Sedan så är det inte jag som höjt upp i40 utan dessa konstruktörer,underleverantörer som deltog Golden Award Design,bla Audis tillsammans med 500 andra i branchen. De bedömde den som bättre än A6. Och det måste jag säga är en prestigefull utmärkelse för just Hyundai. Men det är svårt att erkänna för fanboys. ;o)

Vill också säga att plasten mellan A6 och Peugeot 508 är det heller inte så stor skillnad emellan. Fick faktiskt premium feeling i den bilen,508 GT,mumma bil.

Nu väntar vi på doktorering i plast vad det är ;o) Och vad som skiljer plasten märken emellan ;o)

#89
2012-02-11 00:59

Alltså, driver du med oss? Vad är det du behöver få förklarat??
Dessutom handlar det om hur väl dessa delar är sammansatta, inte bara om materialvalen.
I varenda test får Audi plus för kvalitetskänslan. Så det är inget som någon fanboy hittat på.
Dags att du ger dig nu.

#90
2012-02-11 09:56

A_q.

Detta skrev jag om tidigare nedan om sammansättningskvalitet,läs!

"Vad gäller kvalitet så har både BMW och Audi sin överman i Lexus. Som även den har mycket fin sammansättningskvalitet på "plasten" kanske bättre än Audi i många fall. Men det är väl som att svära i kyrkan här."

Även Lexus får beröm för "kvalitetskänslan" i tester men även för den "riktiga" kvaliten i ännu större utsträckning än Audi.

Nå, förklara nu skillnaden mellan plast och plast i de olika bilarna.

Här ett norskt test av i40 där man bla berömmer sammansättningskvalitet och matrialval.

http://www.dinside.no/877761/test-hyundai-i40-en-vinner

Här ett utdrag om intrycket av sammansättningskvalitet och materialvalen från testet.

" Så snart man åpner døren – og får en følelse av soliditet allerede da - får man et godt inntrykk av bilens interiør. Det ser romslig og luftig ut og bilens dynamiske design er overført til interiøret. Som Ford-designerne sannsynligvis mistenker med oss, ser linjene ut til å være inspirert og videreutviklet fra deres Kinetic Design. Uansett synes vi det er vellykket og det blir bare bedre av at materialvalget, de presise sammenføyningene og utformingen av betjeningselementer og instrumenter, gir et solid kvalitetsinntrykk."

Här nedan skriver Marianne Sterner om "en hel del premiumkänsla i i40"

http://www.vibilagare.se/reportage/arets-bil-2012-testchefens-favoriter-35735

#91
Juppe
2012-02-11 11:44

@Shogun
VArför tjatar du om Lexus hela tiden? Du buntar alltid ihop alla asiatiska märken till ett och försöker få det som att det är någon slags raskamp ... asiaternas revansch i bilbranschen, eller nåt.

Nu var det Hyundai det handlar om.
Och lägg ner dina jävla uppsatser till inlägg. Ingen orkar läsa dom.

Alla (utom du) förstår att betyg och bedömningar sätts och görs i jämförelse med liknande bilar i samma (pris)klass och i relation till förväntningarna. När en biltidning testar en koreansk mellanklassbil i 200kkr klassen så jämför man inte med Audi, BMW och MB.

i40 är säkert en helt ok bil för pengarna, men jämfört med Audi, BMW och MB är den en plastig skrammellåda utan premiumkänsla. Ja, jag har kört den själv i en vecka!

#92
2012-02-11 12:34

Juppe.

Jag tjatar inte om Lexus hela tiden,det borde du se. Det var bara en jämförelse med Audi och BMW. Men visst är det känsligt att blanda in Lexus i det hela.....;o)

Du orkar visst läsa mina inlägg,du orkar inte låta bli att både läsa och svara.

Jag jämför med i40 för att få lite jämförelse med Audi eftersom det sjungs sådana lovsånger för märket. Och så mycket sämre är faktiskt inte i40 mot A6 tex. Men jag är fullt medveten om att inte Hyundai och i40 har samma status och premium ambitioner. Men som du gör försöka håna Hyundai etc är ganska fånigt och barnsligt,då har du inte suttit i en i40. Iallafall inte i den mest utrustade versionen sport som vi köpt åt frugan. Då säger det mer om dej själv som gör det. Och faktum kvarstår att i40 vann över A6 i detta tyska tävlingen Golden Award Design,som du också hånade tills det stod klart att Audi tidigare vunnit ett flertal segrar där. Och att Audi själva deltar där och är med och röstar mfl i branchen som tillverkare och underleverantörer som betygsätter allt från materialval till produktion och hur bilen är konstruerad under skalet.

För samma pris som denna i40 kostade hade vi kunnat köpa en A6 Avant! Så det är inte någon billig bil dock betydligt mer utrustad än en A6. Bilen kostade ca 361000kr! Än är inte den siste idioten född.....;o) Men då skulle det väl inte säljas några premiumbilar heller.......;o)

Har du pratat med Mats på Lecab än? Ska säga att Mats är en trevlig prick,dock blev det ingen affär denna gång med Mats och en A6 Avant. Och jag ska säga dig något nu. En bilaffär gör inte alltid bara för att det är fyra ringar eller ett L märke i fronten. En bilaffär handlar lika mycket om relationer!! Mej kvittar det om det är fyra ringar ett L eller två njurar eller ett H i fronten. Det ska du lära dig också! Ombyte förnöjer bilägandet!

#93
2012-02-11 13:02

Juppe

Låt Shogun prata på och försöka övertyga folk att han köpt en likvärdig bil till A6an fast med Hyundai på grillen istället. Lite samma diskussion som gått med KIA cee´d och golf etc

#94
2012-02-11 13:33

Zmutch.

Du ska också lära dig att bilaffärer handlar om relationer många gånger. Inte vad det är för märke i fronten,det spelar mindre roll för mig. Och du,du behöver inte köpa en Hyundai! Men ombyte förnöjer bilägandet med flera olika märken. Och jag är fullt medveten om att Hyundai inte har samma position än som Audi om de någonsin får det. Men Audi ägare behöver komma ner tillbaka på jorden ibland....;o)

#95
2012-02-11 14:41

Varför då? Du erkänner alltså att det är vad detta handlar om? Att ta ned Audi-ägare på jorden?
Förstod nästan att ingen på fullt allvar kunde jämföra Hyundai med Audi.

#96
2012-02-11 15:06

"Vad tycker du om Audi A4 Avant?"

Jag tycker den utstrålar avantgardism, pondus och en viss maskulinitet, men inte mer än det nobla förstas. En solid bil som för tankarna till de större gedigna premiumvagnarna. En aura som villar på den tyska ingenjörskonsten. Väl genomarbetad och grundligt genomtänkt i detaljarbeten. En etablerad stabil design. Bilen förmedlar en identitet. Bilen är inte bara en bil, vilken är nog så viktigt när köparna lägger större pengar på bilvalet.

#98
2012-02-11 18:04

Fanatism? Från vilket håll?
Märkvärdig? Allt är relativt. Men jämfört med de flesta bilar i samma klass så är den det. Bevisligen. Inte bara enligt "fanatikerna".
Jämfört med en Lambo, RR eller Ferrari är den inte det. Men de är heller inte i samma klass.

Snacket nedan handlar om just det. Klasskillnader. Där någon/några hävdar att man kan jämföra en Audi med en Hyundai.
Så om man är fanatiker eller realist. Kanske du tycker det är samma sak?

Skulle man jämföra allt annat på samma sätt som vissa gjort nedan så skulle ingen någonsin äta en klassisk mörad oxfilé på en fin restaurang. Skulle duga lika bra med en tillplattad filébit på närmaste kvarterskrog.
Aldrig dricka ett fint vin. Billigaste vinet är också gjort på druvor och innehåller alkohol som gör sitt.

Men enligt den japanske krigaren så är det ingen skillnad. Den köttbit som man blir mest mätt på är även mörast och ger mest njutning.
Det vin som innehåller mest alkohol är även det godaste.

Nu resonerar vissa så. Så det är bara att njuta av den lätt brända köttbiten och skölja ned med lite billigt vin. Skål!

#99
2012-02-11 21:49

Ja jag säger då det,en del går i döden för sitt märke ;o)

#100
2012-02-11 22:13

Juppe har kört en I40 en vecka, och upplever en plastig skrammellåda. Hmm? Jag har visserligen inte kört den, men jag har provat både A3 och A4 några kilometer. Olidligt bullrig resp. för bullrig för sitt pris blev min upplevelse. Den eventuella "premiumkänslan" försvann i bullret. (Dock kan jag tänka mej att A3/4 är ypperliga på utrikes slät asfalt.)

#101
2012-02-11 22:18

Ja, du verkar göra det...
Nästa gång jag byter bil ska jag köpa en Audi A1. Sedan ska jag envist hävda att den har bättre prestanda än en Aventador, lastar mer än en buss,drar mindre bensin än en elbil och har högre status än en RR.
Om någon då säger emot så ska jag kalla dem fanboys och fanatiker. Sedan ska jag peka på utmärkelser där dessa bilar inte ens är med. Då borde jag ju ha rätt?

Jag kan iaf erkänna att Merca och BMW har högre status än Audi. Att trots att Audi har hög kvalitetskänsla så når den förmodligen inte upp till samma nivå som en RR eller Bentley. De torde ha än mer känsla i inredningen.

Audi kommer förmodligen aldrig nå samma status som sina tyska kollegor. Men det stör inte mig. Statusen är inte viktig. Skulle den vara så viktig så skulle jag ha köpt en BMW eller Merca.
Jag bryr mig inte om någon tror att Audi är mycket billigare. Att jag inte hade råd med någon ovanstående bilar. Jag har kört Merca. Jag har haft BMW. Har rattat Lexus i 2 år (tjänstebil). Jag vet vad jag vill ha och det har jag hittat hos Audi.

Men lycka till med din Hyundai. Huvudsaken är ju att du är nöjd.

#102
Juppe
2012-02-12 09:24

@shogun
Stor humor att du beskyller andra för märkesfanatism. Riktigt roligt.

#103
2012-02-12 10:01

Juppe.

Ja,för märkes fanatism existerar tydligen överallt. Och när man desseutom hånar andra märken som Hyundai i detta fallet visar verkligen på att man är en fanboy/fanatiker,trots att man inte tror själv att man är det. Det visar på dåligt insikt. Att Audi också tidigare varit där Hyundai är idag tas ingen hänsyn till från din sida. Och att kalla i40 skramlig buller låda,plastig det säger allt om dig! Så spela inte oskyldig du har totalt missbedömt i40,men det gjorde inte de 500 experter i branchen som gav i40 segern över A6 i Golden Award Design,och där deltog Audis konstruktörer själva,de vet nog mer än dig och är mer insatta i ämnet än fanboys som hånar andra märken som inte är så högt på status stegen än. Så erkänn att du gjort en felbedömning av i40!?

#104
Juppe
2012-02-12 12:58

@Shogun
Börjar du krypa till korset nu eller? Det är DU som häcklar Audi och alla andra tyska premiummärken. Det är DU som är märkesfantikern över alla.
Vet du inte det så tyder det på enormt dålig självinsikt.

Det är alltid samma visa. Ständigt denna översittarattityd och spydiga inlägg från dig. Men så fort du får mothugg så blir det ett jäkla gnäll och du beskyller folk för rasism, personpåhopp och gud vet vad. Ofta resulterar det i en anmälning eller ett gråtmail till redaktionen.

Som jag skrev i en annan tråd. Antingen får du tåla leken du gång på gång ger dig in i, eller så får du ändra attityd.

Slutligen: Om du läser vad jag skrev tidigare så sa jag att JÄMFÖRT med Audi så är i40 en plastig skrammellåda.
Jämrför med andra koreaner, japaner och bilar i samma (pris)klass så är den helt ok.

#105
2012-02-12 14:23

Juppe.

Du överdriver något otroligt! Om bla Audis kvalitet. Det var därför jag började att kommentera. Och jämförde med BMW och Lexus. Jag jämförde även med Hyundai i40 för att visa att även den fått pris som du skryter över att Audi fått i form av design pris. Då säger jag att även Hyundai i40 vunnit det i Tyskland med Golden Award Design. Men det priset var ju inte värt vatten enligt dej,tills du fick klart för dej vad det innebar. Du visste inte ett smack vad det var för pris. Du bara hävde ur dej något spontant som du trodde skulle få sympati för din sak,nämligen Audi. Att Hyundai var en plastig bullerlåda etc,det är en stor överdrift! Vad är återigen för skillnad på plast mellan A6 och i andra bilar kan du svara på det? Det är plast även i A6!

Du behöver komma ner på jorden,du är precis lika mycket fanatiker som du påstår jag är. Bara det att jag byter mellan olika märken ofta. Och även talar om att tex Toyota och Lexus är de som stället till med minst bekymmer,för oss,hittills. Men det tål inte sådana som dig som bara tittar efter vad det är för märke på bilen i fronten eller bakluckan,och dömer bilar utifrån det. Precis som du gör med Hyundai i hånande kommentarer. Så ja, du får nog finna dig i att jag kritiserar Audi för att få dej att inse att även du behöver lite självinsikt.

Jag gör affärer på bilar där jag får en bra relation med försäljaren. Om det sedan står Audi,BMW eller Honda,Hyundai eller Lexus spelar inte så stor roll. Nästa gång kan det bli en A6 eller nya Lexus GS,spelar det så stor roll?

Och som du skriver att i40 skulle vara så dålig som du skrivit är den inte på långa vägar även jämfört med en A6. Den är inte plastig,inte en bullerlåda ens jämfört med A6,menar du det så överdriver du å det grövsta. Men det låter ju häftigt att häva ur sig det enligt dig. Och den har vunnit pris precis som Audi gjort,och det är det jag skrivit. Den har till och med vunnit över Audi A6 i Golden Award Design i Tyskland. Det är det jag skrivit. Men då hånade du i40 istället för att läsa länken vad det rörde sig om.

Jag använder mig inte av personliga påhopp,däremot kan jag kritisera när någon tror att hans märke (Audi) är så överlägset. Och i regel så tål inte ägare av premium märken det,inte du heller! Så du får finna dig i att inte alla har den erfarenheten att tyskt alltid är bäst i alla lägen. Så du får tåla denna lek även du att jag tycker annorlunda och vågar skriva det jag tycker. Och att du drar upp detta nu med anmälningar och annat är bara för att du nu söker empati från andra i tysk lägret som ska hjälpa dig med argumentationen,då du tappat fotfästet. Jag använder inte olika öknamn på andra som har annan uppfattning som andra gjort på mig och andra. Det hör inte hit tycker jag,och ska då anmälas. Men kalla inte andra fanatiker när du är en själv Juppe! Däremot kan jag kritisera det vi diskuterar,nämligen bilarna,inte personerna som har bilarna. Det får andra ägna sig åt.......

Du är precis lika mycket fanatiker som många andra,varken mer eller mindre! ;o)

Förövrigt då. Lexus håller en betydligt högre "riktig" kvalitet än Audi,och det är inte bara en "kvalitetskänsla",men det är min åsikt och erfarenhet när jag ägt bilarna.

Så kom ner på jorden.

#106
Juppe
2012-02-12 14:30

ZzzzzzZZZzzz
Shogun, skaffa dig ett liv!

#107
2012-02-12 15:19

Juppe.

Läs annat än Audi brochyrer! Och försök se verkligheten hur den ser ut. Och förnya dig genom att prova olika märken. Och se inte ner på billigare märken med mindre status. Efter storhet kommer fall!

#108
2012-02-12 18:23

Det finns fler som borde läsa annat än reklam..; -). MEN faktum e att en Audi köper man för att man gillar stil å finess lixom hög kvalitet. Har själv aldrigt ägt en Audi men har kamrater som kör Audi som e mycket nöjda med denna bilen samtidigt som man absolut inte ska tracka Huindai eftersom den bilen köps av de som inte e ute efter presige eller premium bilar utan vill hellre lägga stålar på annat än en fin bil. Själv skulle jag kunna köpa tex en Hyundai om jag använde huvudet samtidigt som det e roligare om än dyrare att köpa en kvalitets å premiumbil som denna Audin men då använder man mer intuition och hjärta dvs inte lika mycket förstånd och huvud men valet e fritt. Än så länge!

#109
2012-02-12 18:50

Shogun: "Jag gör affärer på bilar där jag får en bra relation med försäljaren. Om det sedan står Audi,BMW eller Honda,Hyundai eller Lexus spelar inte så stor roll. Nästa gång kan det bli en A6 eller nya Lexus GS,spelar det så stor roll?"

Menar du allvar? Så det är viktigare hur försäljaren är än den bilen du ska leva med? En försäljare träffar man bara någon timme när man beställer bilen och lika så när man hämtar den. Sen behöver man inte bry sig om försäljaren. Det är ju bilen som är det centrala i ett bilköp. Det är därför man köper en bil, inte för att skaffa sig en god relation till en säljare.

För mig är säljaren min motpart. Blir han sur har jag gjort en bra affär. Det är viktigare att min bil är sådan som jag vill ha den till ett så bra pris som möjligt samt att verkstaden är bra och pålitlig.

#110
2012-02-12 19:27

Shoguns motiv till bilval är väl synnerligen udda. Själv skulle jag nog inte köpa bilmärke på en relation. Den kan ju bli lite, minst sagt, ansträngd om varan man köpt inte fungerar som man tänkt.

#111
2012-02-12 19:54

Shogun

Såg ditt inlägg ang att bilaffärer handlar om relationer och att jag ska lära mig detta. Snacka om att skjuta vilt ifrån höften, detta är något jag vet mycket väl. Du sitter inte på tillräckligt med fakta för att anklaga mig inte veta något om detta.

Sen vad har det med saken att Audi konstruktörer har varit med i den priset i40 fick? Det är ju inte Audi som har enväldiga röster och bestämmer vem som vinner. Du har ju noll bevis för att Audi röstade på i40 tex..

#112
2012-02-12 20:03

Självklart så väljer jag en bil jag vill ha. Får jag sedan en bra relation med den försäljaren som tex Mats som jobbar idag på Lecab i Karlstad och tidigare på Lexus i Karlstad,ja då kan det bli affär som sedan kan leda till flera affärer. Om inte kan jag gå vidare till en annan återförsäljare. Svårare än så är det inte.

Om det sedan är en Lexus eller Audi eller BMW spelar inte så stor roll. Jag är övertygad om att alla kan tillfredställa mig så jag blir nöjd. Hittills är jag dock mest nöjd med Lexus av alla märken.

Men vissa stirrar bara sig blind på ETT märke och kan inte tänka sig något annat utan fnyser bara åt tanken. Alternativt ska det vara ett premium märke endast som duger. Men man behöver inte håna andra billigare mindre status fyllda märken för det,vilket är vanligt. Bara att läsa här! ;o) Nu börjar alla Audi ägare skynda till för att "hjälpa" Juppe precis som jag skrev tidigare......;o)

#113
2012-02-12 20:27

Zmutch.

Spelar det någon roll vilken bil Audis representanter röstade på? i40 vann över A6,det var det jag ville visa Juppe när han skryter över att Audi vunnit kvalitets och design priser så kan även Hyundai göra det med i40 över A6. Och detta av insatta personer som jobbar i branchen alltså konstruktörer för olika biltillverkare och underleverantörer. Med över 500 deltagare från olika företag. Men detta pris fnös bara Juppe åt bara för att Hyundai vunnit,utan att veta vad detta pris innebar och vad det var för pris överhuvudtaget! Men att Audi vunnit tidigare flertal gånger visste han heller inte,alltså var ju inte Audis priser värda något heller så som han ser det när Hyundai vunnit. Det säger en hel del hur man resonerar som Juppe,en märkes nörd som ser ned på andra mindre namnkunnigare märken som Hyundai. Men de slog A6 med i40!

#114
2012-02-12 21:21

Shogun

Jag får uppfattningen och på det sättet du skriver eftersom du poängterar ut att Audi tjänstemän är med i juryn för den här gruppen att dom röstar på i40. Du vill få det till att även dom röstade på i40. Nu kan dom ha gjort detta det vet varken du eller jag men sättet du skriver det som sagt.

Juppes åsikt har inte med min åsikt att göra. Vi har en annan diskussion om den här utmärkelsen än vad ni 2 har.

#115
2012-02-12 21:55

Zmutch.

Vart vill du komma? Du har ju samma uppfattning som Juppe.Eller?

Jag säger igen att jag skrev detta för att Juppe skryter över Audi att de får design pris,kvalitets pris. Då svarar jag att Hyundai vunnit pris även de. Och att de vann över Audi A6 med i40. Så Audi är inte så unika,det var min avsikt. Och att han hånar Hyundai för detta pris,utan att veta vad det innebar. Bara för att det var Hyundai så gick det hem att håna trodde han. Men han visste inte att A6 kom 2:a efter i40. Det är denna attityd jag är emot,inget annat.

Så återigen vad är du ute efter? Att A6 är en bättre bil än i40?! Eller vad handlar din uppfattning om om detta pris i40 vann över A6 att det inte har någon betydelse? Att A6 är bättre oavsett? Vad är det du och jag diskuterar om detta pris?

Enligt mig är inte Audi unika på något vis. Andra märken som inte har samma status kan också vinna pris. Och även vinna över bilar som har premium status som A6. Och det är det jag menar att i40 är ett bevis på. Och att vissa ska komma ner på jorden över vissa märken......;o)

#116
2012-02-12 23:23

Shogun

Jag har svårt att se varför Juppe ska vara inblandad i våran diskussion och du ska dra hans åsikter ihop med mina. Förvisso är dom lika på den punkten att jag anser att A6an är en bättre och trevligare bil än i40 men jag hånar inte i40 som bil. Den har uppenbarligen sina fördelar i konstruktion och design men det priset får inte mig att helt plötsligt jämföra den med A6an bara för att den slog den. Hade A6an vunnit den hade jag lagt lika lite energi på det som jag gör att i40n vann. Lite som testet på AMS mellan M5 och Nissan GT-R, 2 olika klasser.

Du snackar om att sänka ner "fanboys" till vissa märken mm men på det sättet du höjer i40n i varje inlägg du gör så verkar det vara fanboy Audi vs fanboy Hyundai här. Våran diskussion handlar väl egentligen om din och min uppfattning. Du vill ha det till att i40 är en bättre bil än A6 just för att den vann ett pris där A6an kom två. Ett endaste pris och vips så är i40 bättre.. inte så troligt. Visst den är påväg uppåt och den kan överraska men den har långt kvar..

#117
2012-02-13 06:54

Visst,A6 kan mycket väl vara en bättre bil än i40. Men knappast så det motiverar prisskillnaden som är mellan bilarna. Den är heller inte plastig inuti något som Juppe påstår,den är heller inte en bullerlåda på något vis. Dock tycker jag att det var en stor skillnad mellan dubbfria centaleuropeiska däck och dubbade Bridgestone Noranza,då trängde det in mycket dubbljud i bilen.

Men det huvudsakliga för min del är den uber attityd som Juppe har om Audi och sättet att håna andra märken på som Hyundai. Det är tråkigt och ska uppmärksammas och då behövs de tas ner på jorden.

Och jag har inte fått någon förklaring vad som skiljer i plast mellan olika bilar,om det ens är plast i vissa bilar? Det är nästan så man kan tro det när man läser hur vissa skriver.

Men faktum kvarstår,vi valde I40 före A6,mest pga utseendet,bra pris och trevlig försäljare och att de erbjöd betydligt bättre garantier. Vågar inte Audi ge det på sina kvalitetsbilar? Så 5år ska man väl köra relativt tryggt.

#118
2012-02-13 08:28

Det e välan inget snack om att Audi e en "bättre" dvs mer hållfast bil än tex Hyundai men om det sedan motiverar prisskillnaden e förstås en helt annan fråga. Att sedan Hyundai verkligen e påväg att erövra den asiatiska bilmarknaden före allt vad riskokare heter e välan bara bra. Hyundai är en bra bil men Audi är bättre och om denna bilen e värd prisskillnaden e väl upp till varje bilköpare att avgöra.

#119
Juppe
2012-02-13 09:09

@Shogun
Sitter du och skriver i den här tråden än? :)
Makalöst!

Ganska intressant att du vet så mycket om mig. Fantastiskt att du vet vilka bilar jag kört och ägt. Hur bär du dig åt?

Här får du en nöt att knäcka. Jag äger fem bilar, varav en Audi. Hur hänger det ihop om jag är en sån fanboy? Vilka övriga märken har jag och varför har jag köpt dom?

Du är en ordvrängare av sällan skådat slag, eller är det okunskap?
T.ex, vet du skillnaden mellan orden "plast" och "plastig"?
Förstår du att värderingar måste sättas i sitt sammanhang? Förstår du att något som är bra i ett sammanhang kan vara mindre bra i ett annat?

Ibland funderar jag på om du är ett barn eller bara imbecill. Din retorik påminner om min sons.

#120
2012-02-13 09:51

Shogun

Din plast diskussion är nere på en sån låg nivå att du inte själv vill inse det. Du vet mycket väl skillnad på plast och plast. Det är ett material som används flitigt överallt skillnaden är när man bygger en bil med plast där du får en ihålig och plastig känsla jämfört med en mer rejäl solidare konstruktion. Du får gärna förklara för oss som uppenbarligen inte förstår dig hur du ser på plast och dess känsla?

1 eller 2 års extra garanti finns förvisso på Audi, dock tillval. Sen finns även Audi Approved hos återförsäljare som har detta koncept.

#121
2012-02-13 11:41

Juppe.

Jag går efter det du sagt när du jämför A6 och i40, Och din uber attityd att A6 ska vara så otroligt överlägsen. Och "högteknologi"! Vet du vad det är? 300hk,fyrhjulsdrift,DSG låda,enligt dig. Är det högteknologi?

Och när du säger att i40 är en citat" Alla (utom du) förstår att betyg och bedömningar sätts och görs i jämförelse med liknande bilar i samma (pris)klass och i relation till förväntningarna. När en biltidning testar en koreansk mellanklassbil i 200kkr klassen så jämför man inte med Audi, BMW och MB.
i40 är säkert en helt ok bil för pengarna, men jämfört med Audi, BMW och MB är den en plastig skrammellåda utan premiumkänsla. Ja, jag har kört den själv i en vecka."slut citat

Men nu var det inte ett test av en tidning,utan ett pris för hur väl konstruerad en bil är sett till just konstruktion, materialval,tillverkning,etc av konstruktörer från olika tillverkare och underleverantörer. Som kanske har större kunnande om bilar än en biltestare för en motortidning! Med alla problem de har att lösa vid konstruktion av en bil.

Så du bara viftar bort detta och menar att A6 är en bättre bil bara för att du läser tester i motortidningar och bara för att det är en bil som har premium status.Så är den automatiskt bättre, och du kan kalla Hyundai för en "plastig skrammellåda utan premiumkänsla" Men dessa bilkonstruktörer/underleverantörer som deltar och bedömer bilarna i Golden Award Design kanske ser något annat under skalet på i40 som varken du eller en biltestare tänker på. Som går efter vad de ser klämmer och känner,och inrotad vana att bedöma ett märke som man tidigare gjort. Och även hänsyn till pris m.m så är den nog ingen "plastig skrammellåda utan premiumkänsla" enligt dessa bedömare då den vann över A6.

Du har ett stort attityd problem mot bilar som inte har premiumstatus enligt mig
när du skriver som du gör.

Citat av dig.
"denna prestigefyllda tyska pris" Du är för rolig. Är det "prestigefyllt" för att just Hyundai vann?
Om du tror att jag enbart ägt Audi i mitt liv så har du fel. Jag har haft allt från Volvo och Saab, Nissan och Ford till BMW och Audi.
Men kör du din plastiga korean med teknik från 80-talet, prestanda som en 16-hjulig gristransport och som är så tråkig att klockorna stannar, så åker jag mitt högteknologiska alluminiumbygge med 300hk, fyrhjulsdrift och dubbelkopplingslåda och njuter varenda sekund jag sitter i bilen. Dessutom klarar den av en svensk vinter galant.
Men vad gör det, för du har ju "världens bästa kaross"(?) .... Hahaha" slut citat.

Vilken jäkla attityd!

Högteknologiska!? Vad är högteknologiskt? Allt detta har man haft sedan länge! Vad är så märkvärdigt med detta? Och sedan återigen fördömandet av detta pris hela tiden av dig,när du inte ens vet/visste vad det rörde sig om från början!
Om du sagt att hybridteknik i någon form varit högteknologiskt hade jag hållit med dig. Men detta du räknar upp,not!

Ja,jag tror/vet att detta pris är ganska prestige fyllt att få för Hyundai,men även för Audi! När de jämfört en i40 med en A6 och i40 får segern det är ganska stort. Men det förstår inte fanboys med uber attityd. Kom ner på jorden!

Och ja,jag skriver här än,och du med! Så vari ligger skillnaden? Jag visar bara på när någon har en överlägsen attityd och som tittar snett på bilar som inte har premium status, och som borde ändra sin attityd lite och bli lite mer ödmjuk. Och att allt kanske inte är så svart och vitt.

#123
2012-02-13 12:33

Vet inte om jag missförstått det där priset, men var det inte karossen som I40 fick pris för? Var det bilen totalt?
Läste lite om det, men hittade bara "Bästa karossen". Inget om övriga delar av bilen?
Men jag kanske har missat något??

Men bara för fortsätta med tjat om utmärkelser och till viss del teknologi: http://3d-car-shows.com/2011/double-award-for-designers-of-audi-a6-body/

#124
2012-08-20 10:53

Vi har köpt en ny A4 - en TDI Quattro med 177hk dieselmotor... I innerskärmarna är det ett "mellanrum" som gör att det blir hur skitigt som helst i motorrummet. Vi har varit i kontakt med Audi ang detta men de hänvisar till att fabriken har skapat denna utformning för att undvika rostangrepp på fjäderbensinfästningen. Om man nu skulle täta mellanrummet så gäller inga rostskyddsgarantier kring detta område. Bra va? Blir ju skitbra nu till hösten/vintern i detta klimat...!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.