Bild
Nästa artikel
Fiat Twin Air blev årets motor 2011

Fiat Twin Air blev årets motor 2011

Nyheter

Fiat Twin Air tog storslam på motormässan i Stuttgart. Den tvåcylindriga motorn utsågs till ”Engine of the Year 2011”.

Priset tillkännagavs vid en ceremoni på mässan Engine Expo där den lilla bensinaren röstades fram en jury bestående av 76 biljournalister från 36 länder.

– Fiat har tillverkat en av alla tiders bästa motorer, säger Dean Slavnich, ordförande för International Engine of the Year Awards, i en kommentar.

– Det här är en signal om att ”less is more”. Människor vill ha låga utsläpp, bränslesnåla och samtidigt kraftfulla motorer. Två cylindrar erbjuder verkligen en heltäckande lösning.

Twin Air-motorn på 875 kubik erbjuds i dag till Fiat 500 med en effekt på 85 hästkrafter. Den är turboladdad och drar nytta av elektrohydraulisk ventilstyrning för att nå en deklarerad förbrukning på 0,41 liter/mil, med ett CO2-utsläpp på 95 gram/km.

Ferrari prisas
Förutom priset för årets motor delades utmärkelser ut i ytterligare tio kategorier. Fiat Twin Air kammade även hem ”Årets nya motor”, ”Årets gröna motor” och ”Årets motor under 1,0 liter”.

Priset för bästa prestandamaskin gick till Ferrari – som ingår i Fiatkoncernen – och V8:an på 4,5 liter som återfinns i 458 Italia. Övriga vinnare redovisas här intill.

Diskutera: Vann rätt motor?

The International Engine of the Year Awards 2011:

Årets motor:
Fiat 875cc TwinAir (Fiat 500)

Årets nya motor:
Fiat 875cc TwinAir (Fiat 500)

Årets gröna motor:
Fiat 875cc TwinAir (Fiat 500)

Årets prestandamotor:
Ferrari 4.5-liter V8 (Ferrari 458 Italia)

Under 1 liter:
Fiat 875cc TwinAir (Fiat 500)

1 liter till 1,4 liter:
Volkswagen 1.4-liter TSI Twincharger (VW Golf, Jetta, Tiguan)

1,4 liter till 1,8 liter:
BMW 1.6-liter turbo (Mini Cooper S)

1,8 liter till 2,0 liter:
BMW 2-liter twin-turbo diesel (BMW 123d)

2,0 liter till 2,5 liter:
Audi 2.5-liter turbo (Audi TT RS)

2,5 liter till 3,0 liter:
BMW 3-liter DI Twin-Turbo (BMW 135i, 335i, 535i, 740i)

3,0 till 4,0 liter:
BMW 4-liter V8  (BMW M3)

Över 4,0 liter:
Ferrari 4.5-liter V8 (Ferrari 458 Italia)

Taggar: Nyheter, , Fiat, Fiat 500

Kommentarer

#1
2011-05-19 16:58

Spännande. Fiat har helt klart intressanta bilar till betydligt lägre pris än tyska och japanska motsvarigheter. Bara kvalitén håller så...

#2
2011-05-19 17:57

Riktigt fränt att den motorn vann. Verkar vara välförtjänt också då den lovordats i varenda test jag läst. Hade jag bara fått plats i bilen den sitter i så skulle jag provkört direkt..;)

#3
2011-05-19 19:31

Jo, visst är det välförtjänt.

#4
2011-05-20 01:59

Rätt vinnare! Och nästa är kommer den i 105-hästars version. En sån i en röd 500C skulle vara något att önska sig. Måste provköras bara man hittar till nån av de alltför få märkeshandlarna här i Norrland.

Körglad och högvarvig, precis som en liten italienare ska vara. En bil med karaktär med bara Minin som enda konkurrent även om den är lite större och då även dyrare.

#5
2011-05-20 09:22

Ja det låter ju bra med låg förbrukning som ju kan fås genom lägre inre friktion, men man ska ju komma ihåg att det också ger avsevärt mer vibrationer.
Det värsta exemplet på tvåcylindriga skakmaskiner är ju Harley Davidson, vem skulle acceptera en sådan bilmotor?
Nu är nog Fiatmotorn betydligt bättre avvibrerad och säkert bättre upphängd.
Men det bästa sättet att få ner vibrationerna är ju en boxer, men den blir ju avsevärt dyrare i tillverkning.
Det ska bli intressant att se om Fiat fortsätter med downsizing och presenterar en encylindrig motor!

#6
2011-05-20 09:28

Grattis Fiat till en nyskapad motor med lite udda detaljer!
Men för mig låter det däremot märkligt att denna motor även blir utsedd till "Årets bästa gröna motor" då bilen är enormt mycket mindre än både Toyota Prius, Auris HSD och Lexus CT200h samtidigt som Fiaten har klart lägre effekt, sämre prestanda men har ändå högre(!) utsläpp och drar mer bränsle än alla dessa tre, hur man ändå får ihop denna motor som bättre/effektivare för miljön är för mig en gåta?

Men visst känns det i övrigt som en rolig klick med en snål bensinare i stället för en diesel som de flesta andra har i sina snålmotorer.

#7
2011-05-20 09:50

Inte en artikel utan att någon Toyotakramare kommer in och känner sig förorättad av att deras favorit inte var med och fick en utmärkelse.
Märkligt.

#8
2011-05-20 12:36

Jag tycker att det är kul att Fiats motor blir utsett till årets motor Nuppe vilket jag även skriver.
Däremot tycker jag det är märkligt hur samma motor även kan bli utsedd till bästa miljömotor då det ju finns motorer som svart på vitt har både bättre prestanda och lägre utsläpp trots att de sitter i betydligt större bilar än i den lilla Fiaten, det borde väl vara ännu bättre men kanske man tycker att Toyotas motorer redan fått tillräckligt många utmärkelser och vill framhäva att även Européerna kommer med nya bra lösningar inte vet jag...

#9
2011-05-20 12:45

Hur skulle motorn i Prius prestera utan restan av systemet, dvs elmotorlösningen? Förmodligen sämre då, i alla fall vad jag hört, atkinsprincipen inte är någon idealisk lösning på en motor utan hybridsystem...

#10
2011-05-20 12:48

FLAC har helt rätt, vad har hybridbilar med detta att göra? Här handlar det ju om ett pris för själva motorn!

#11
2011-05-20 21:36

Men motorn i Priusen är ju byggd med hybridsystemet intigrerat med motorn från början och används inte utan halva sitt drivsystem...
Hur skulle Fiats motor prestera utan turbo vore en lika konstig fråga? Så sa folk även när turbon gjorde sitt intåg i bilvärden men i dag är det mer självklart att den ingår för att stötta motorn för även den hör ju till bilens drivning och gör att bilen får de egenskaper den får.
Det skulle kännas väldigt gammalmodigt att inte utveckla detta pris för att självklart gälla bilens hela motor/drivsystem då man annars till slut kommer att bli tvungen att ge denna utmärkelse till de mest gammalmodiga bilarna som endast har en förbränningsmotor och meningen med priset är vad jag förstår att prisa de bilar där man har lyckats ta fram den bästa och mest miljöeffektiva motorn för att driva bilen...
Priusen har för övrigt vad jag vet vunnit samma utmärkelse ett flertal gånger tidigare liksom andra liknande motorpriser i världen där man självklart räknar bilens drivsystem med den intigrerade hybriddelen till motorn men det kanske som sagt är just därför man väljer en ny kandidat att vinna miljöpriset i år trots att den är mindre effektiv.

#13
2011-05-20 21:51

Att Toyota/Lexus hybridmotor fått pris var också välförtjänt - kanske ännu mer än denna Fiat-motor. Inget att gnälla över.
Men nu var det alltså Fiats tur.

#14
2011-05-20 22:01

TÄNK ER EN LITEN SAAB MED DENNA TWINAIR MOTOR = SUCCÉ

#12
2011-05-20 22:04

Måste förresten bara få skriva av mig lite om att jag inte alls misstycker att Feffaris 458 Italia vann priset om årets motor i andra änden av motorskalan, om den över 4-liter, då jag fick äran att få just en sån bil till jobbet i förrgår och det var nog utan att överdriva den fränaste bil som kommit till mitt jobb under de år jag jobbat där åtminstonde!
Ägaren som kom in på mitt jobb och frågade mig om det var jag som var så väldigt bilintresserad och om jag ville se "en intressant bil?" Självklart ville jag det och vilket sanslös bil det var alltså, för att inte tala om de keramiska bromsskivorna eller vilket sjukt grymt motorljud den hade!! Eller allt annat... :)
En riktig upplevelse att få fingranska en sådan, när pulsen började sjunka en aning så frågade jag ägaren vilken årsmodell det var på pärlan då jag hade för mig att den där modellen inte funnits längre än max ett par år och då säger ägaren "Jaa det är ju en 11.a, den är splitterny!"
Fick även veta en massa andra roliga detaljer av den glade ägaren, som att det är väntetid i 3 år för att få en sådan och att bilen levererades på biltrailer hem till hans gård av Ferrari och en massa annat roligt...
Men tyvärr är dom ju inte gratis, att det alltid ska finnas en jäkla hake alltså! :)

#15
2011-05-23 20:37

Jag har hört inte lika glamorösa historier om den stackarn som levererar bilen hem på trailer till folks gårdar ;) Men låter som att Hanzzon hade en bra dag på jobbet iallafall :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.