Bild
Nästa artikel

Euro NCAP: Flopp för Dacia Duster

Nyheter

Budgetsuven Dacia Duster är en besvikelse, det enligt Euro NCAP som krocktestat den nya modellen. Betyg: Tre av fem stjärnor.

 

Euro NCAP tillkännagav på onsdagen resultaten för åtta krocktestade bilmodeller. För rumänska Dacia Duster blev resultatet ett rejält magplask.

Den fyrhjulsdrivna kompaktsuven tilldelades endast tre av fem stjärnor, sämst bland den här omgångens bilar. Euro NCAP:s testingenjörer var inte imponerande.

”Dacia Duster presterar långt under säkerhetsnivån för nya bilar på den europeiska marknaden”, skriver säkerhetsorganisationen i ett uttalande.

”En besvikelse”
I delmomenten fotgängarskydd och förarstödsystem är betygen särskilt låga, 28 respektive 29 procent. En anledning till det svaga resultatet är att antisladdsystem inte ingår i bilens standardutrustning. Antisladdsystem kan heller inte fås med bensinvarianten av Duster.

”Det är en besvikelse att moderbolaget Renault inte prioriterar säkerhet på samma sätt med Dacia som man gör med det egna varumärket”, konstaterar Euro NCAP.

I vuxenskyddet uppnådde Dacia Duster 74 av maximala 100 procent. Motsvarande resultat för barnskyddet blev 78 procent.

Klicka här för att läsa mer om Dacia Dusters krocktest.

Diskutera: Vad tycker du om Dacia Dusters krockresultat?

Övriga testade bilar:

Förutom Dacia Duster har Euro NCAP krocktestat följande modeller:

BMW X1: 5 stjärnor
Citroën C-Zero: 4 stjärnor
Hyundai ix20: 5 stjärnor
Mitsubishi ASX: 5 stjärnor
Mitsubishi i-MiEV: 5 stjärnor
Nissan Juke: 5 stjärnor
Peugeot iOn: 4 stjärnor

Taggar: Nyheter, , Dacia, Dacia Duster

Kommentarer

#1
2011-02-24 10:56

Vad har fotgängarskydd och förarstödsystem (ESP och mycket annat elektroniskt tjafs) med krocksäkerheten att göra? Givetvis ingenting, att NCAP lägger in sådana parametrar är beklämmande. Det säger ingenting hur säkert det är att sitta i bilen vid en krock. Nåväl, tur att man är kapabel att tänka självständigt och göra en egen bedömning. Tror Dacian är varken bättre eller sämre att sitta i vid en krock än motsvarande bilar.

#2
mnja
2011-02-24 11:01

Man får vad man betalar för!
Tror ni Dacia, Skoda och Kia ägare verkligen att ni får en exakt lika bra och säker bil som tex XC-60 för halva summan pengar??

Tror ni på tomten också?
Någonstans i bilen sitter det där extra slantarna och nu är det dags att lukta på kaffet och ta fram plånboken om man vill köpa en bra produkt.

Men det är väl typiskt snålsvenskt att köpa budget?
Finns det något tex. något annat land som säljer regummerade däck??

#3
göinge
2011-02-24 11:02

Med ditt resonemang, Gösta_L, borde vi alla sitta i stridsvagnar. Det var också samma säkerhetsresonemang Volvo utgick ifrån när man byyggde 240:an.

#4
Börje bilkunnig
2011-02-24 11:02

Håller med Gösta.

Och stora, avancerade Toyota Urban har bara 3 stjärnor.

Duster är så billig att man får pengar över till bästa däcken och att serva bromsarna varje år!

#5
2011-02-24 11:06

Det är skrämmande att man tydligen gör allt för att hålla ner kostnaderna på den här bilen.
Säkerhet kostar och det vill man inte satsa på.

Antagligen kommer försäkringsbolagen att ta med det här i beräkningen av försäkringspremien så att de snåljåpar som köper den här bilen får betala dyrt för den säkerhet de inte får.

#6
mnja
2011-02-24 11:06

Ni är så snåla att ni inte bjuder på en förkylning ens!
Varför har man bil om man är så snål.

Det finns busskort!

#7
Börje bilkunnig
2011-02-24 11:08

240 klassas fortfranande som en säker bil enligt Folksams senaste statistik.
Inte så konstigt med tanke på arbetet som lades ned bakom den modellen och Volvos långa säkerhetshistoria.
Dessutom är 240 relativt mjuk i deformationszonerna och inte alls någon farlig stridsvagn...

#8
Börje bilkunnig
2011-02-24 11:09

Jag gillar inte Duster pga min snålhet. Det är en snygg, robust bil som har enkel charm.

#9
mnja
2011-02-24 11:11

Man lever bara en gång, och det livet man har kan vara tidsbegränsat. Så ska jag ändå slänga ut hundratusentals kronor på en ny bil, så blir det en bil som jag njuter av.

Varför inte en Saab, Volvo eller BMW?

#10
mnja
2011-02-24 11:15

För snåljåpen som inte ens byter ut sin 30 år gamla 240 så kan jag säga att den bilen inte alls är säker idag.
Gamla Volvos med längdsmonterade motorer blir mos om man krockar med modernare konstruktioner med tvärställt.

Ska man snåla runt i ett begagnat lik så rekommenderar jag Volvo 850. Den modellen orkar stå emot lite nyare bilar vid krockar. Och tvärställd maskin är det också.

#11
Jetta
2011-02-24 11:20

ESP borde förstås vara standard. Om man nu köper en Dacia med ESP, så undrar jag på vilket sätt dåligt fotgängarskydd gör bilen farligare att sitta i när det smäller? Äpplen och päron... Kanske borde NCAP också sänka säkerhetsbetyget pga lågfrekvent buller som kan göra att man somnar, eller varför inte sänka betyget för alltför tysta bilar som kan förleda föraren att köra för fort..? Vad kan man egentligen inkludera i begreppet krocksäkerhet?

#12
emellertid
2011-02-24 11:21

Men det måste ju vara upp till var och en om man vill slänga upp 300.000 kr av skattade pengar till att köpa en ny bil som tappar halva värdet efter ett par år. Finns annat man hellre lägger dom pengarna på än en plåthög som tappar värde och rostar och så småningom kostar en massa i reparationer. Då köper man antingen en begagnad bil eller en ny billigare bil. Detta betyder inte att man är snål, det betyder bara att man inte vill kasta en massa pengar i sjön.

#13
Börje bilkunnig
2011-02-24 11:24

På en Duster behöver man inte lägga ut hundratusentals kronor...

Man lever bara en gång, varför inte passa på att köpa en rumänsk, charmig, snygg bil?

Skriv vad du tycker om Duster utan att kasta skit på andra människor och bilmodeller.

Den ökade risken att dö i Duster jämfört med något annat är minimal, det är alltid mest turen som avgör.

För de vanligaste olyckorna är Dusters säkerhet dessutom mer än godkänd.

Jahå, så du kan mer än 240 än Folksam och diverse amerikanska företag?

Ta du din BMW för en tur i förorten istället för att sitta här och gissa...

#14
Raphael
2011-02-24 11:25

Duster får poängavdrag för att bensinmodellen saknar antisladdsystem som standard. Antisladdsystem kan förbättra möjligheten för föraren att hålla bilen på vägen i kniviga undanmanövrar, men det har inget med själva krocksäkerheten att göra. En bil med antisladdsystem skyddar inte människorna i bilen bättre under krocken än en bil utan antisladdsystem. För övrigt så är antisladdsystem de-facto standard på Duster med dieselmotor i Sverige. Dessutom är nya EuroNCAP inte jämförbart med tidigare versioner. En trea idag var en stark fyra igår, och det räknades knappast som en flopp då. Betygsättningen är alltså inte jämförbar med tidigare år av EuroNCAP.

#15
2011-02-24 12:09

Här finns en och annan, sittande bakom sin egen bakfot, som tror att Euro NCAP:s betyg enbart berör krocksäkerhet. Numera handlar det också om att risken för att hamna i kollision betygsätts. Och då är ESP en avgörande finess. Allra mest i ett land med halkiga vintrar. Men jag har full förståelse för de som hellre köper en ny Dacia, än en begagnad bil med högre säkerhet. Många tycker det är rena julafton, att få nyckeln till en ny bil. Och har överseende med bristande säkerhet. Vi människor är olika.

#16
Lennart s
2011-02-24 14:25

Som vanligt får man det man betalar för. Jag tycker iofs att anti-sladd skall vara standardmonterat men det finns säkert möjlighet för importören att låta standardmontera det i alla bilar som säljs i sverige och ta ut ett ngt högre pris per bil.

#17
Jocke J
2011-02-24 15:23

Många förstår inte att en större bil kan vara säkrare än en mindre bil då massan i krocktesten är olika beroende på storlek på bilen det står följande på EuroNCAPs emsida "It simulates one car having a frontal impact with another car of similar mass." Tidigare skrev Vi Bilägare "Mitsubishis ansträngningar visar att elektriska bilar kan vara lika säkra som vanliga." Mitsubishi i-MiEV fick 73% i frontal krocktest Duster fick 74% lägg därtill att man har krocktestat i-MiEV mot än mindre bil jämnfört vad man har gjort med Duster? Känns inte som man jämnför Äpple med Äpple.

#18
ss
2011-02-24 15:44

Vår Volvo 245 med fyrstegade automat som vi hade (kommer ej ihåg årsmodell) är det sämsta jag nånsin kört. Den var slö, ful och sörplade i sig 2 liter milen. En vidrig inredning som luktade damm hade den också. Hellre kör jag Tata Nano än detta monstrum igen.

#19
Börje bilkunnig
2011-02-24 15:47

ss: Vad har en 30 år gammal Volvo med detta att göra?
Renovera förgasaren och dammsug så ska du nog bli nöjd igen, körde 245 på jobbet förr, mkt bra, trevliga bilar.

#20
emellertid
2011-02-24 15:51

2L/mil, det var ganska snålt för att vara en 245.

#21
Henr1k
2011-02-24 15:55

Precis som påpekas nedan så räddar fotgängar-skyddet inte dig som förare, men väl den man ev. kör på. Det beror nog lite på hur man är som person vad man tycker i den frågan. De två senaste vintrarna har man verkligen fått lära sig hur viktigt och effektivt antisladd-system är, och det står ju faktiskt att esp inte ens är tillängligt som tillval på bensinversionen.
Om man bortser från dessa punkter så avskräcker ju även den böjda A-stolpen från vidare intresse. Detsamma gäller f.ö. Urban Cruiser

#22
Börje bilkunnig
2011-02-24 15:58

Hur jävla mkt dricker automat???

Har många års erfarenhet av manuella 240.

245 DL B21A förgasare 4 växlar 1l/mil blandad körning.

Nyare med insprutning och fem växlar är betydligt snålare...

#24
Börje bilkunnig
2011-02-24 18:07

Nej, Duster är kanon! Bra i terräng. Dessutom sitter man bättre i Dacia än i många dyrare bilar som t ex BMW.

#25
Andreas K
2011-02-24 18:31

Raphael skrev: För övrigt så är antisladdsystem de-facto standard på Duster med dieselmotor i Sverige.
Är du helt säker på det, var har du hört det?

#28
Börje bilkunnig
2011-02-24 18:37

Duster i denna exklusiva färg passar utmärkt att ta sig fram med på godset. Ser exklusiv ut.

#33
Nithin01
2011-02-24 19:29

Det är inget snack om att Dustern halkar efter.
Men en flopp?

Då har man nog blivit blind.

#37
Putte 1987
2011-02-24 21:25

Riktigt läcker bil! Ser robust ut och är enkel som dessa ska vara...

Udda och fränt med plåtälgar på denna biltyp ju!

Det är trots allt en hög, lagom stor, ny bil med t ex krockkuddar så så farlig är den nog inte.

Vill ha begär!!!

#35
Börje bilkunnig
2011-02-24 21:27

Inte så stor skillnad mellan 3 och 5 stjärnor, är mest turen som avgör hur det slutar vid verklig olycka då.

Mercedes C-klass var en bil som bara fick två stjärnor (ej med den på huven inräknad) för några år sedan. Bara ett av massvis exempel och det var en dyr bil

Angående Volvo 240, Volvos bästa och mest sålda, världens bästa bil vad det nu har med detta att göra så klassas den fortfarande som säker enligt Folksam bara för att ta ett exempel av alla källor. Det trots att många är rostiga, körs av vilda ungdomar, medelbilen i Sverige är en rätt stor bil o s v... Men vad var det Volvo var känt för runt om i världen? Jo, krocksäkerheten! Och marginalerna är så stora på Folksams lista att en grön bil är en grön. Sedan finns det mindre bilar som är ännu säkrare och det är ju toppen att utvecklingen går framåt!

Sedan finns det de som säger att riktigt små bilar har fem stjärnor. Men det är jämfört med andra små. Folksams statistik är mer äkta.

Men naturligvis har även äldre volvo svaga punkter men i det hela så färdas man rätt tryggt i dem.

Volvo 240 har rätt mjuka zoner och kraftiga balkar. Krockuddar mm är inte allt och funkar bäst i lägre farter.

Folksam räknas som det bästa krockstaistiken i världen.

http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.58657!/R0710_webb.pdf

http://www.bytbil.com/nyheter/nvvedkyg

#39
Jan-Åke af Cederhielm
2011-02-24 21:30

Goa former på Dandero och Duster.

Sandro var nära 4 stjärnor (mkt bra för en billig småbil) men saknar antisladd så det blev 3...

#40
Hampus Morgonkröök
2011-02-24 21:35

På Duster kan man t ex byta lampan själv, minst lika viktigt som antisladd påstås det. Vakna Euro NCAP!

#41
Knaakenplast
2011-02-24 21:39

Bättre bakåtsikt än V60 med sin usla torkare.

Skönare stolar än många andra = man blir mindre trött.

O S V...

Duster = säker.

#43
2011-02-24 23:10

där emot Nissan Juke fick 5 stjärnor kolla linken:
http://www.euroncap.com/results/nissan/juke/2011/423.aspx
och på youtube
http://www.youtube.com/watch?v=kq5g0-QCAV4&feature=feedlik

#44
2011-02-24 23:25

Re pncswe
Även om Juke fått 10 stjärnor skulle jag inte vilja ha en, finns det nån fulare bil för tillfället, bättre de döpt den till joke.....:)

#46
2011-02-25 08:31

Irrelevanta kommentarer som inte tillförde något till diskussionen borttagna.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#47
Accord
2011-02-25 08:32

Lätt att byta diverse lampor är viktigt i Sverige. Antagligen viktigare än antisladd har det visat sig.
Brukar inte hålla med Börje men här kom han med fakta.

Jag skulle själv kunna tänka mig en Duster ifall jag hade haft råd.

#48
Altec
2011-02-25 09:02

Att implementera ett antisladdsystem kostar enligt Autoliv omkring 500 kronor för biltillverkaren, hör ni det Dacia!?

Skillnaden mellan tre och fem stjärnor kan vara skillnaden mellan liv och död.

Förbjud bilen nu!

#49
Börje bilkunnig
2011-02-25 09:11

Altec: Man kan få antisladd till sin Duster. Då blir den ännu säkrare för de i bilen och för medtrafikanter.

Men vi får inte glömma att den är säker ändå eftersom många är fyrhjulsdrivna.

Jag kan lova att det finns småbialr med 4-5 stjärnor som är farligare men de testas bara mot lika små bilar.

Körde en Dacia Logan i vintras och den var tryggare än min nya Opel med antisladd jag körde då. Dacians smalare däck gjorde mkt! Tror även Duster har smalare däck än andra SUV?

Dessutom ska man alltid köra med bra däck och ta det lungt. Antisladd är inte allt. (Tyvärr tar inte alla det lungt och då kan det dock vara bra med antisladd.)

Tillverka mer Duster!

#50
Pontus S
2011-02-25 09:20

”Det är en besvikelse att moderbolaget Renault inte prioriterar säkerhet på samma sätt med Dacia som man gör med det egna varumärket”, konstaterar Euro NCAP

Kan bara hålla med. Bilsäkerhet ska inte behöva vara en klassfråga. Satsa hellre på en beg Volvo, SAAB eller möjligen en VW.

#51
D.Duster
2011-02-25 09:38

Den är rätt "känslig" på hala vägar men det hänger ju lite på det bakom ratten också. Skulle inte rekommendera den till någon "dålig bilförare".
Detta var ju inget bra resultat jämför med andra nya bilar men jämför den då med begagnade bilar. Hur många 90-talsbilar som rullar på vägarna har ESP och 5 stjärnor i dagens tester?
Vet man vad man köper så är det en sak. Skulle någon ha helt andra förväntningar på Dacia Duster så är det ju inte bra, tycker reklamen är något överdriven....
PS. ESP är inte standard utan tillval på dieselmodellen.

#52
2011-02-25 09:43

Tycker många kommentarer, som vanligt, är hysteriskt onyanserade. Antingen är Duster en dödsfälla, eller också en i alla avseenden ypperlig bil.
Hur som helst tycker jag svenska motorjournalister, och Euro NCAP, gör en viktig insats när de kritiserar frånvaro av ESP. Med tanke på hur billig denna finess är vid standardmontering.

#53
D.Duster
2011-02-25 10:00

Klart att det är korkat att inte ha kostat på ESP men den saken fick mig inte att avså köp av bilen. Jag har alltså gjort ett medvetet val och det har alla andra också möjlighet att göra. Man får väga fördelar mot nackdelar som i så många andra val här i livet.
Det har inte jag något problem med...

#54
Altec
2011-02-25 10:14

Hur kan man köpa ny bil utan ESP??! ?!!!

#55
Calle E
2011-02-25 10:19

Det som alla skriker ut som en livsfara kommer säkert att vara bilens starkaste kort som begagnad :-)
Att reparera alla finna system kostar mer än vad en del bilar är värda. Visst är det fint när bilen är ny men sedan kan det bli riktigt dyrt...
Se artikeln här bredvid om Opel Zafira...

#57
D.Duster
2011-02-25 10:40

Altec: lika väl som jag kan köpa en beg.bil utan ESP kan jag väl köpa en ny utan ESP?
Det är inget problem utan ett val för den enskilde köparen!
Alla ni som kör äldre bilar utan ESP måste vara livrädda va? *ironi*

#56
Börje bilkunnig
2011-02-25 10:41

Duster är en bil man har råd att hålla i ordning även som gammal.

Haha, folk som litar på ESP och mer avancerade saker än så, framförallt när bilen är gammal = farliga.

Duster, även med ESP är en enkel bil lätt att hålla iordning= säker.
Mindre elektonik = mindre brandrisk vid t ex olycka, smutsig motor mm.

#58
Börje bilkunnig
2011-02-25 10:45

Duster är ingen farlig bil. Saknar dock överskattad ESP men finns som tillval.

Mer stjärnor än t ex dyra C-klass hade för inte så jävla länge sedan. (Idag är väl C-klass ännu farligare med sina rostskador.)

Köp inte Duster då tramsbarn men skit i dem som gör det. Avundsjuk?

Skriv bara vad ni tycker ock krockresultatet. Här är det Börje som bestämmer.

MVH Börje

#59
2011-02-25 11:31

ESP har konstaterats vara något av det viktigaste som hänt inom bilsäkerhet på senare år. Naturligtvis ska alla förbättringar räknas med i Euro NCAP:s tester.
Men redovisa krockskyddet och förebyggande systemen även var för sig.

Dacia var sämre än jag räknat med. Synd.
(Vad en gammal Volvo 240 har med saken att göra, begriper jag inte. Vi talar väl om nykonstruktioner?)

#60
Duster Yes
2011-02-25 11:32

Tack till Börje bilkunning, som verkar vara en av de få som kommer med seriösa inlägg. En fråga bara. Om man nu går och köper en Duster med ESP borde inte allt vara toppen då?

#61
2011-02-25 11:39

Re Duster Yes
Vad får dig att vilja köpa en ny bil med detta uttalande:

”Dacia Duster presterar långt under säkerhetsnivån för nya bilar på den europeiska marknaden”, skriver säkerhetsorganisationen i ett uttalande.

Måste ärligt erkänna att jag inte förstår vad som lockar......?

#62
Duster Yes
2011-02-25 12:06

Men syftar inte det bland annat på att Duster inte har ESP som standard samt att det inte går att få på bensinmodellerna?

#63
Calle E
2011-02-25 13:22

Om alla bilköp skulle vara förnuftiga så skulle alla bilar vara miljöbilar och inte gå att framföra över 90km/h.
Men nu är det inte på det sättet utan alla får faktiskt köpa den bil man vill, man får tom vara intresserad av gamla osäkra Toyota Celica om man vill det, eller hur Simon?

#64
Mångårig prenumerant
2011-02-25 15:27

Mycket snack om hur dåligt det är utan ESP och hur dumma och snåla de är som köper en sådan här bil. Har en Volvo med ABS ( vår första med ABS) har kommit till användning en gång på 6 år och det var på verkstaden kostnad ca 4000.- för att gå genom Bilprovning. Letar sedan ett antal år efter en 4WD som passar vår inkomst vilket även gäller drift i minst 10 år. Fakta: Har inte råd med dieselbil med finesser utan bara en gammal rishög med massa reparationer eller en enkel okomplicerad bil som Duster. Kan däremot anpassa vår körning efter väglag och andra omständigheter, vilket vad jag förstår är omöjligt för många av våra med trafikanter. Således är köpgruppen till Duster en fattig men normalbegåvad, omdömesgill person utan skrytbehov eller.......

#65
mattea
2011-02-25 16:10

Du "mångårige prenumerant" varför köper du inte en bättre begagnad bil av nått av dom svenska märkena, då får du alla säkerhetsystemen till en rimlig kostnad. Måste du ha en ny bil?

#66
mattea
2011-02-25 16:12

Det var ju inte bara esp som saknades, sidokuddar är också extratillbehör, samt att krockgardiner inte finns.

#67
2011-02-25 16:36

Jag begriper inte att det går att få en sådan här bil typgodkänd utan ESP år 2011!

#68
skoda prisvärd
2011-02-25 17:02

ett bättre alternativ skoda yeti FEM stjärnor i euro ncap .

#69
Anders Björk
2011-02-25 17:19

Nu blir det hysteri när en Dacia fick 3 stjärnor i krocktest. För ett tag sedan fick Toyota 3 stjärnor med sin Urban Cruiser. Blev det ramaskri då? Nej det blev det inte, och då undrar jag: Varför? Borde det inte bli mer negativ publicitet när Toyota får 3 stjärnor, än när Dacia får det? Varför behandlas olika bilmärken på olika sätt av massmedia?

#70
Mångårig prenumerant
2011-02-25 17:47

Till Mattea, vad jag är intresserad av är inte vad en bil kostar att köpa utan vad den kostar totalt över tex 10 år. En Volvo, Saab eller dyl kostar bara en årslön mer att köpa emedans service och reparationer av den inklusive alla finesser KAN kosta det orimliga. Många av dessa handlar just om att bilen skall gå genom Bilprovning samt att behålla någon form av andrahandsvärde. Vet folk som betalat flera verkstadsnotor på 15-20 tusen för ABS, avgasrenings relaterat, klimatanläggn. mm. Har själv reagerat över det faktum att värdeminskningen på en ny bil ibland överträffas av rep kostnaden på en lagom begagnad vilket mig veteligen inte uppmärksammats i motorpressen....

#71
m.b kungen
2011-02-25 17:52

HAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!! inte dacia Skitdass e bättre pinsamt...ja å clarksson e nog lika..

#72
skoda prisvärd
2011-02-25 18:08

nya bilar faller fort i värde. ju dyrare bil desto mera pengar förlorar man.............

#73
S-E S
2011-02-25 18:45

Skoda prisvärd, vilken nyhet! Det var det ingen som hade en aaaaaaaaning om!

#74
Mitt val
2011-02-25 21:31

Jag åker till o från jobbet, totalt 5 km på mindre trafikerad väg. 1 km är på skogsväg där plogbilen kommer efter ca 2 dagar plus en brant uppförsbacke.
Varje vinter innebar stora problem då det kom mer än 2 dm snö. Men inte i år! Min Duster tog sig fram överallt! Det var den egenskapen jag prioriterade och till ett rimligt pris. Kan klara mig utan ESP då jag kan köra försiktigt, därmot saknar jag halvljusautomatik och yttertemperaturmätare men man vänjer sig faktiskt:) Ingen elektronik som blir dyr att reparera och humana servicekostnader och alltså det viktigaste: jag tar mig fram! Får se till sommaren om jag klarar mig utan ESP *ironi*

#75
skoda prisvärd
2011-02-25 23:33

jag behöver ingen fyrhjulsdrift... bra friktionsdäck och relativt plana vägar... inga problem...............................

#76
2011-02-26 00:07

En kommentator förargar sej över att Duster fick mer kritik för sina 3 stjärnor, än vad Urban Cruiser fick.
Ett av många fantasifulla påståenden. Man undrar hur och varför alla stollar knåpar ihop sina tänkerier.

#77
2011-02-26 10:51

Jag tycker att det är viktigt att resultaten når alla köpintresserade av bilen.

Det kan inte vara roligt att köra den för de som redan köpt den.

Det finns ju uppenbarligen en anledning till att den är billig. Billig och billig, den är dyr med tanke på hur usel säkerheten är.

#78
Mångårig prenumerant
2011-02-26 11:32

Till er som är tvärsäkra på att Duster köpare blivit råblåsta, vad tror ni om föjlande.. Ta en 4wd med samma totala månadskostnad (inkl reparationer) och kör den i ett krocktest. Jag vet inte vad en rostig 10 år gammal Santa Fe eller Rav får för resultat med jag har mina aningar. Snälla för debatten på ett rimligt plan, alla vill säkert köra just det säkraste alternativet med den bästa komforten kanske till och med med den justaste designen. MEN det finns ett antal bilköpare som inte trycker sina pengar själva och dom får kanske ta bet bästa utifrån sin Egen ekonomi eller.........PS, jag tror inte att köpkategorin för Duster är en stadsbo som bara kör på plana, välsaltade vägar och kan ta bussen när det snöar.....

#79
2011-02-26 11:51

Är det verkligen ett "magplask"?
Denna budgetbil får ju ändå 3 av fem stjärnor, måhända att man kanske hoppades på mer men det är tal om en gammal konstruktion och, mycket riktigt som "Mångårig prenumerant" påtalar, man måste nog se det relation till alternativen utifrån för samma ekonomiska förutsättningar. Man får trots allt en fabriksny bil till priset av en rejält begagnat Volvo-suv

#80
Hassehopp
2011-02-26 12:03

Hej. Jag har haft Duster nu i ca 8 månader. Har inget att klaga på, den tar sig fram precis överallt. Jag jagar och använder den till 75% i skogen på grus, traktor och skogsvägar. Visst det är inte den bästa komforten men den gör sitt jobb. tycker den är riktigt bekväm även vid långkörningar, GBG-Storlien. Den var även ända bil i automotor och sports vintertest som inte fastnade en ända gång. Det det klankas ner på duster är i första hand att det inte är standard med Antispinn och antisladd >MEN< DEN SÄLJS INTE UTAN I SVERIGE. Vill man inte ha det så får man vänta många veckor. I tester med ESP få bilen utmärkta betyg. Och det får inte glömmas att DUSTER är gjord för terängkörning och drag.

MVH
Hasse

#81
Henr1k
2011-02-26 12:15

den knäckta a-stolpen torde vara om möjligt än mer oroväckande än avsaknaden av esp, googla på bmw 5 series euroncap eller saab 9-5 euro ncap och välj bilder för jämförelse.

#82
Accord
2011-02-26 12:17

A-stolpen knäcks på de flesta tyvärr... Åtmintone har det varit så.

#83
Hassehopp
2011-02-26 12:17

De bilarna kostar ca 200 000 mer som nya och de kan enbart köras på asfalterade vägar....

#84
2011-02-26 12:23

Bara att jämföra ekonomin också "Henr1k".
En Hummer är nog säkrare ...

#85
Leif k
2011-02-26 12:37

Duster känns dyrare än XC60. Robustare uppbyggnad, tar sig fram bättre och känns mer personlig, unikt för en nyare bil.

Bil beställd!

#86
Mångårig prenumerant
2011-02-26 12:47

Ang mitt tidigare.... Ett rättvist krocktest skulle vara att om 10 år krocktesta en välvårdad Duster mot en Santa Fe och en XC70 från 2001. Samt att i värderingen av detta väga in de totala kostnaderna för respektiv bil. I Dusterns fall från år noll till tio och i de båda andra år tio till tjugo. Kanske någon har mer kvalificerade gissningar än jag ????

#87
Hassehopp
2011-02-26 13:05

I så gott som alla Tester med Duster så får den kassa betyg med betoning på att antisladd/spinn inte är standard. Hade den haft det så hade den varit nära toppbetyg med tanke på priset.
Kan inte förstå detta med tanke på att det enbart kommer säljas Lauréteversionen (med antisladd/spinn) i sverige -enligt säljare på Hedinbil.
Vill man inte ha ASR-ESP så får man trycka på knappen och stänga av den.

#88
Mångårig prenumerant
2011-02-26 15:40

Tänkte på en sak... Finns det någon därute som har erfarenhet av ESP ? Undrar lite vem som är opinoinsbildare i frågan. Clas Tingvall, har inte han möjligen hög lön plus förmånsbil. Journalister ???
Köparen av en Duster bensin är förmodligen en o-rik privatperson som avser att behålla bilen ett bra tag. En bisak...kommer ihåg när strålkastarsrengörningen försvann, nästan alla journalister svor över "vansinnet", själv har jag aldrig använt denna uppfinning(liksom med ABS'n), då min bil helt enkelt inte varit så smutsig. Förstår att detta inte kan ses som normalt. Det beror givetvis på hur vi använder biler samt att mina stålkastare inte kan bli lika skitna som på bilen som ligger sju meter bakom mig i 2,5 mil på landsvägen till stan.....

#89
D.Duster
2011-02-26 15:46

Förtydligande:
Laureteversionen har ESP som tillval för diesel
men till bensinaren finns det inte ens som tillval -
det är skillnanden.

#90
Lars-Gunnar Björklin
2011-02-26 20:09

vad får Duster för betyg med AASR/ESP

#91
Antisladd hysteri
2011-02-26 22:59

Tycker det är patetiskt att antisladd är en så avgörande faktor för VB och många andra motortidningar. Ni verkar fått betalt för att sänka denna bilen. Faktum är att den presterar bra på det mesta för ett mycket gynnsamt pris. När jag provade den var terräng egenskaperna bra, och sen verkade det vara hyfsat enkelt att byta halvljuslampa. Till skillnad från många nya bilar som ni lovordar som istället körs på våra vägar enögda för att det inte går att byta lampa själv. Där har ni en trafikfara nu under denna delen av året. Skärpning!

#92
2011-02-26 23:40

Det är inte mer än rätt att sänka betyget på en bil som inte har antisladd. Att undvika en olycka är viktigare än att krocka med bra resultat. Antisladd är ett av få säkerhetssystem som påvisligen sänker antalet olyckor. Att det sedan går att köpa till, eller köpa en modell som har antisladdsystem är bra för den enskilde som gör det. Men det bör inte göra det möjligt för tillverkaren att få fler stjärnor. Då skulle pressen på tillverkaren försvinna att förse alla sina bilar med antisladd.

#93
Henr1k
2011-02-27 00:28

jag vet att de bilarna är mycket dyrare, det var lite av min poäng, man får vad man betalar för. Angående esp så kan jag inte förstå att den här debatten ens finns, systemen är ju fullständigt fenomenala, de griper in och hjälper till hela tiden när det är halt, har ni inte provat så gör det. 2010 visade lägst antal trafikdöda på nästan 100 år (!), det lär knappast vara tack vare milda vintrar.

#94
D.Duster
2011-02-27 10:39

Tycker artikeln här på Vi Bilägare är bättre och mer sansad än den på Teknikens Värld. Mattias Rabe gör röda braskande rubriker om att Dustern är LIVSFARLIG! Han tänker nog göra en "A-klassare" och sänka bilen helt.
Visst är det dåligt att man inte ens kan köpa till ESP till bensinmodellen det kan man inte säga något om.
Men fatta en sak: bilen bygger på äldre beprövad teknik från Renault och Nissan, det skulle vara mycket märkligt om den då fick 5 stjärnor i testet - rena trolleriet i så fall! Är det bara inte att konstatera det dåliga resultatet (som ViB gör) och kritisera utrustningen och låta var och en avgöra om man vill köpa den? Testa 80-90-tals suvar i dagens Ncap och se om de får mer än tre stjärnor!

#95
Börje återkallar
2011-02-27 11:48

Testa en Toyota Aygo mot samma krafter! Bilen flyger ut bland mötande p g a den lätta vikten och den lilla plastiga bilen blir mos. Alla bara dör! Det sprutar blod!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#96
2011-02-27 13:32

D.Duster, det spelar faktiskt ingen roll att bilen bygger på gammal teknik från Renault.
Det är ingen ursäkt att inte utrusta den med ESP.
Eftersom det finns på dieselversionen är det ju inte tekniken som fattas utan en fullkomligt vansinnig form av marknadsföring som ska försöka få vissa presumtiva köpare att tro att bilen är så enkel och okomplicerad som möjligt.

Det otäckaste är att de som eventuellt köper den här bilen är de som verkligen behöver ESP.

En skicklig förare, som skulle kunna klara upp vissa obehagliga situationer utan ESP köper ändå inte en bil utan.

Det är 2011, teknik finns för att öka säkerheten och då ska man inte köpa skräp som inte har den tekniken.

#98
2011-02-27 14:32

Om man är dum i huvudet för att man vill ha en ökad säkerhet, då undrar jag vad man vill ha om man är klok?

#99
af Adels
2011-02-27 15:50

Folk som kör Duster klarar inte av att köra bil utan ESP...

Så skrev du typ.

Tror många som köper Duster just är intresserade av bilar och möjligheten att kunna fixa lite själv.

Fjantar köper XC60...

#100
2011-02-27 16:33

ESP är väl bara till för folk som vill bränna på i oförändrat stresstempo utan hänsyn till väglag, kan inge en falsk känsla av säkerhet. Har aldrig ägt en bil med ESP heller ej krockat eller kört av sen körkortet innförskaffades (31 år sedan) Men det är klart det kanske kan öka chansen med nån % att inte få nån mötande i nosen. Så usla bilförare bör väl ha det helt klart och dom flesta är ju usla på att framföra ett fordon...?
Uppfattade Euroncap som så att det skulle vara en klar 4:a om ESP hade varit standard, Tittar man på testets olika delar så är det ju faktiskt helt ok.
Tycker annars att detta är den 1:a bil som jag verkligen har lust att köpa ny. Den har ju massor med fördelar.
Det är en bil du kan använda i princip till ALLT och varsomhelst där öh en bil kan vara.
Den är ju lagom stor inte för liten eller för stor. Funkar i skog som stad. Ingen övermotoriserad/överdyr motor, snål på soppa, billig i skatt. Du slipper betala för massa nonsen. Här får du en vettig bruksbil för hyffsade pengar som du vågar använda till det mesta. Nä äntligen finns en riktig bil för vettiga pengar.

Ps. Om du vill kan duköpa till ESP (dieseln). Ds.

#101
2011-02-27 16:51

BaerB,
Med ungefär samma resonemang marknadsförde Henry sin modell T för nittio år sedan och det höll på att bli hans och företagets undergång.
Det går inte att komma från den tekniska utvecklingen.
Det förstod hans son Edsel.

#102
Bror Erik Jansson Kalix Kommun
2011-02-27 17:29

Sluta att ta in denna skitbil i Sverige.

#103
Hassehopp
2011-02-28 09:08

BaerB: Det var med det resonemanget jag köpte Dustern. Med ASR-ESP, och jag har inget som helst att klaga på visst det är inte världens bästa komfort men jag bor i skogen, jobbar i stan, Jagar och frugan har hästar så detta va den ultimata bilen för oss.

#104
Fast i Norge
2011-02-28 09:11

Lite intressant resonemang här ifrån vissa individer. Visst jag kan förstå om man tycker att det är illa med fotgängarskyddet som är dåligt. Men att det skall sänkas på grund av att det inte finns "Speed Limitation Assistance" (kommer vidare förkortas med "SLA") eller "Electronic Stability Control" (kommer vidare förkortas med "ESC").

"ESC" är kanske en god ide. Men istället för att det bara skall vara en nödfalls hjälp, så vet jag MÅNGA som jag har åkt med som har "ESC" lamporna mer som ett disco ljus. Det innebär att de ser inte längre lampan utan räknar med att det klarar bilen. Detta är ett enormt problem som troligen bara kommer att eskalera. Istället borde folk läsa lagen om att köra efter rådande omständigheter.

Därefter så står det "SLA" som minus. Jag slog faktiskt upp detta på Euro NCAP för att se vad det var. Kan förstå detta i bilar som har toppfarter över 200 km/h och accelerations tider under 10 sekunder. Dessa bilar kanske man elektroniskt vill strypa men på en Dacia Duster? Personligen tycker jag att detta inte hör hemma på dessa tester.

Till de som bara gapar om högre säkerhet och om inte deras lista på allt man måste ha i bilen inte finns. Då skall man inte köpa den. Till de rekommenderar jag att för resten av era liv vänta tills nästa generation av säkerhetsutrustning kommer. För ni kommer alltid finna något att lägga till på listan. Åk buss vetja ;)

#105
Yarl
2011-02-28 09:21

Sluta att ta in denna skitbil i Sverige.

Att ViB stödjer Dacia är för mig ett mysterium.

#106
truebeliver
2011-02-28 10:03

mycket bra bil till lågt pris och hög kvalitet!!

#107
truedisbeliever
2011-02-28 10:25

mycket dålig bil till högt pris och kass kvalitet!!

#108
truebeliver
2011-02-28 10:29

TROLLET Yarl är igång nu

#109
Mångårig prenumerant
2011-02-28 11:43

Ursäkt att jag är tjatig men.... Allt handlar om ekonomi om man inte kan fösörja en bil med finesser hur skall man göra då.?... De som svarar att jag är dum i huvet eller dumsnål göre sig ej besvär. Dessutom förstår de nog ända inte begreppet "begränsad ekonomi" eller att lånade pengar sannolikt skall betalas tillbaka någon gång. Jag tror mej veta redan nu att jag inte har råd med repartion och underhåll av en "modern" bil och jag har inte heller råd med värdeminskningen att byta var 3-5 år. Att köpa en bil med ett par år på nacken blir väl lika minst dyrt som att köpa ny. Detta resonemang gäller oss som inte har kontakter på tjänstebilar eller annan möjlighet till verkligt kompispris = pris i den seriösa bilhandeln.

#110
2011-02-28 15:29

Dessvärre tillåter inte min ekonomi att ha bil på de villkor jag vill kunna ha bil - bra underhåll, alltid bra däck och så vidare. Eftersom jag inte är tvungen att ha bil - så avstår jag! Visst suger det att inte kunna använda bil på det sätt jag tidiagre kunnat, men jag skaffar alltså inte egen bil i vilket skick som helst.
Andra har inbte den valmöjligheten, utan får väga vad som är minst dåligt - en ny Dacia eller en begagnad annan bil. Det är inte givet att Dacia vinner.

#111
truebeliver
2011-02-28 17:15

Roy j : Kör du ingen bil alls?

#112
2011-02-28 18:04

Ni som kallar Duster skitbil: Har ni ens kört någon? Är Duster den bil Vi bilägare haft mest problem med?

Forskning har visat att helt korrekt belysning är väldigt viktig ur säkerhetssynpunkt. Antagligen viktigare än ESP som bara är ett hjälpmedel som mycket sällan behövs om man anpassar farten efter väglaget, något man ska göra oavsett ESP eller inte. Hur många stannar sin Passat för att byta lampor när det är mörkt och regnigt? Däremot ser lampbyte inte ut som någon större operation i Duster.

#113
truebeliver
2011-02-28 19:50

Jo det är en skitbil! precis som skoda och seat! och rumänsk dessutom. de som inte ens kan försörja sitt eget folk! fattigaste i hela europa! men det är bra att det kommer bilar därifrån så barnen får leva ett normalt liv.

#114
Johådå
2011-02-28 19:51

Jag har en mobiltelefon Nokia tillverkad i rumänien. Den mest tåliga telefon jag ägt.

#115
Vib-trollet
2011-02-28 19:54

Roy J skrev: Dessvärre tillåter inte min ekonomi att ha bil på de villkor jag vill kunna ha bil - bra underhåll, alltid bra däck och så vidare. Eftersom jag inte är tvungen att ha bil - så avstår jag!

Bra tänkt. För andras och din egen säkerhet. Bra för miljön, rätt underhåll är viktigt.

#116
Börje bilkunnig
2011-02-28 22:08

Dacia = bäst.

#117
Börje bilkunnig
2011-02-28 23:03

Körde en Corolla 2002. Stoldynans kanter fick jag under benen så det gjorde mig trött och irritationen och värken tog uppmärksamhet från körningen.

I Duster sitter man som en kung och är en säker förare... Och inga häktande gaspedeler mm där inte! Dessutom bra uppsikt över trafiken. Bättre än många andra bilar.

Dacia = säker.

#118
2011-03-01 15:06

Suck....blir så trött!
"TV" skriver att Duster är livsfarlig vilket tåler en fundering!
Kan någon förklara för mig hur dessa tester skall utläsas?
1. Hur vet vi hur en mindre bil klarar sig i en krock mot en större med samma antal stjärnor?
2. Hur skall vi veta vad de äldre testerna motsvarar idag?
3. Varför kan en bil få högsta möjliga poäng och stjärnor och ändå ha grova brister?
( så grova att inte ens Megane är med på listan över säkra bilar )

Betänk bara hur gärna biltillverkare skriver om sina 5-stjärnor,...men NÄR testades bilen?

Kanske är det så att alla 5-stjärniga bilar som testats innan 2010 INTE skulle klarat mer än 4 stjärnor idag?
I sådana fall kanske inte Duster är så dålig som det sägs!?

Hur som helst så finns det tydligen allt för många som fortfarande tror att en Volvo 240/740/940 tillhör skaran utav säkra bilar. ( bättre än medelbilen??? )
Folksam skall ha en stor hög med skit för detta.!
Trots "egna" tester så ändrar man inte på statistiken på de äldre modellerna,men har tillagt fakta som visar på hur skev deras uppfattning har varit!....Deras trovärdighet är NOLL men lurar ändå många till fel val!

Någon som står i begrepp att köpa en bil kanske hellre köper en 5 år gammal bil eftersom att de tror att den är bättre än en ny Dacia....

http://www.cisionwire.se/folksam/nytt-krocktest-fran-folksam--ny-smabil-sakrare-an-aldre-stor-bil

http://www.youtube.com/watch?v=86M_fV-1yKY

Dessa tester är inte fejkade ( som en del envist påstår ) utan visar vad konsekvenserna blir i en krock mellan dessa bilar )
Om volvon vore utav samma årsmodell så hade förståss utgången varit annorlunda,..men småbilarna hade ju inte blevit mer mosade för det.
( kanske rent av...tvärtom då nyare bilar är "mjukare" )

Visst skall det läggas en stor fokus på ESP men flertalet bilar i trafik har INTE detta hjälpmedel....skall alla omedelbart skrota sina äldre bilar?
Säkert kommer Dacia att tänka efter om de vill sälja några bilar i landet och själv köper jag ingen bil igen utan ESP men alla tänker ju inte likadant!
Såg ett test där man voltade "stadsjeepar" ( årsmodell 00-07 och riktigt "manliga" sådana som Jeep mfl ) ...här kan vi på riktigt prata om livsfarliga bilar! ...Duster KAN inte vara sämre än så!

#119
2011-03-01 16:19

Kommer att till 90% säkerhet beställa en Laureate med ESP trots alla "brister". Slår man ihop alla parametrar så är den klart mest prisvärd av alla nu existerande nya bilar, tycker jag iaf. Dessutom helt rätt storlek för mig/oss.
Dom som vill ha maximal säkerhet får väl fixa bur, hjälm och sexpunktsbälte.... Man dör i alla fall nån gång!
Tror dessutom att den är säkrare än minst 80% av alla bilar nu i trafik.

#120
Thomas L
2011-03-01 21:15

En stilla fundering över N caps resonemang ang Dusters "magplask": Om Geeli (Dvs Volvo) börjar sälja sina Kinaproducerade bilar i tjing tjongländerna vad kommer att hända då? Då dessa länder har stora problem med överbefolkning kommer man väl inte att sätta in några slags säkerhetssystem i deras bilar. Då måste man ju dra ned några stjärnor hos våra bevisligen säkra bilar tack vare att ägarna kanske gör misstag hemma hos sig , eller ???Vad jag vill säga om N caps test är att Barnsäkerheten är lika stor som Volvo C 30, Förar och passagerar skyddet är bra, dock något sämre än volvos, men det som drog ned ordentligt var ju just avsaknaden av antisladd mm vilket alla kommer att ha som tas in i sverige. Sedan kan vem som helst räkna ut att en fotgängare får mer skador vid en kollision med en hög front än en låg sluttande sådan. Inget att klandra dem för den bedömningen, men bilen är ju ändå en klar fyra eller hur. Man måste också förstå att det finns många starka krafter som är livrädda för en så vettig bil som dustern är. Har alltid tyckt om (och gör det fortfarande) Volvo men måste erkänna att jag tycker om Min Duster mer för var gång jag kör den, detta kunde jag aldrig tro när jag köpte den, Visst finns det några bagatellartade brister på den som på alla andra bilar oavsett prisklass men.... den känns helrätt. Fortsättning följer...

#121
Hassehopp
2011-03-01 21:30

Man blir ju FÖRBANNAD!!!!!! Är det ingen här som nånsin kört en Duster.
Jag har, som sagt, en Duster Lauréte med ESP/ASR etc. Har även en volvo V70T -09. med alla ateraljer.
Många här klagar utan att ens sett bilen i värkligheten ännu mindre kört den.
Jag kan bara säga att bilen är underbar!!

Jag har fru och barn, nu på vintern får de enbart köra Dustern då den håller sig fan så mycket bättre på vägen än volvon. Volvon slirar och sladdar (automat) och esp´n går in alldeles för sent och bakvagnen slänger trots framhjulsdrift och lugn körning. Med Dustern märker man inte ens att det är halt.

Volvon får vi ofta parkera nedanför backen upp till huset (ca 100m) medans dustern tar sig upp lätt på 2hjulsdrift.

Bromssträckorna i halkan är vesäntligt kortare med Dustern.

Visst, bilen har inte en massa s.k lullull, det är så de håller ner priset. Den har alltså inget som helst lulllull i sig, det ända jag kommer på är 4x4 driften och elstyrda backspeglar, sedan är det rattar och vred som gäller inte fräcka knappar och displayer.
Visst är det något högre ljudvolym, lite sämre komfort, skulle vart bra med längdjusterbar ratt, några fler hästar, avbländande backspegel etc etc.
Men då hade bilen inte vart så billig som den är.
Man får en djävla massa bil för pengarna!!

Jo, den har riktiga skyddsplåtar undertill vilket inte någon av konkurenterna har, så slår de i en sten eller stubbe så går de (läs kan) sönder.....

Testerna är orättvisa pga att alla (!) görs utan ESP/ASR,
Den får ett oförtjänt dåligt rykte.

Var det någon som såg VB`S offroadtest? där fick den bäst offroadegenskaper i klassen.
I Auto motorsports vintertest var den den ända bil som inte fastnade i snön en ända gång.....

Tänk på att närmaste konkurent kostar ca 100 000:- mer för att du får fräcka knappar, displayer och andra egentligen onödiga detaljer. De funkar inte bättre till det de är gjorda för, offroad.

I love Duster :-P

#122
D.Duster
2011-03-01 21:56

Det är så skönt att sa alla nöjda Dusteräagare här;)
Alla är väl lika förbannade som jag på speciellt Mattias på Teknikens Värld som försöker sänka den helt. Jämför äpplen o äpplen o inte äpplen o bananer
. Håller med "Mistro" till 100% ang. nya o gamla tester
och vad något äldre suvar skulle få för betyg om de testades nu.
Läser Auto Motor o Sport på nätet o än har de inte skrivit ett ord om detta. Jag tror hysterin runt ESP bara finns i Sverige...

#123
Duster Yes
2011-03-01 22:05

Jag har nästa exakt samma erfarenhet som Hassehopp. Härligt att höra! Kör själv en Duster Lauréte med ESP/ASR och den är kanon. Blir lite förbryllad när ViB skriver följande i senaste nummrets långtest : "Föraren i Dacia Duster hamnade på sladden - bokstavligen - bakom kollegorna på krokvägen mellan Idre och Grövelsjön. Den höga Dacian var inte kul att köra på den hala vägen. ESP lampan blinkade nästan varje sväng och bilen kändes sladdbenägen, svajig och allmänt osäker."
Jag känner inte alls igen mig. Även jag har kört många turer på snöiga och hala krokvägar i Dalarna runt Ludvika o Borlänge. Bilen känns, för mig, mycket trygg och stabil. Dustern ÄR bra!

#124
2011-03-01 22:46

Skönt att höra! Känner inte heller igen mig. Intrycket på snöig väg är ju hur stabilt som helst. (vad var det för tomte som körde?) Bara att brämnna på om man orkar ratta!
Nu ökar sanolikheten för en beställning till 98%.
Skönt att slippa en bil som kostar mer än dubbelt och som inte startar när man vill (dessutom kan den inte användas "var som helst") nämner inga namn dock!

Ps luft är lättare än mark ds. ;-)

#125
Miffo
2011-03-02 10:27

Dusterägarna får väl resonera som 940-åkarna efter Toyota- och Moduskrocktesterna:

"Detta är ett blufftest! Det syns ju tydligt efter blablabla sekunder att motor och växellåda är borttagna och att A-stolpen är genomsågad!
Detta är bara reklam för barriärtillverkaren som vill visa att den håller för en smäll, barriären är säkert förstärkt under skalet..
Dessutom är det förresten minsann säkrare att krocka i en bil som deformeras rejält, uppbromsningen blir mjukare för passagerarna då ju!"..

Om man bortser från dessa roande tokiga kommentarer så är det ju de facto så att Dustern är en mycket enklare uppbyggd bil från en tillverkare utan det massiva säkerhetstänk som kännetecknar exempelvis Volvo.
Renault har jobbat upp sig med detta på senare år men det tar nog tid innan det sätter sig hos Dacia.

Tittar man på vikten så skiljer det nästan 700 kg(!) till en XC60 och den skillnaden beror inte bara på lullull, Volvo har lagt ned mycket arbete på chassiförstärkningar för ett bra krockskydd. De extra 200.000 borde ju märkas nånstans.

Detta medför ju andra skillnader, Dustern är ju betydligt snålare och det ska bli kul att se hur kvaliteten är i det långa loppet, avsaknaden av teknisk krånglighet borde kunna avspeglas i en bättre ekonomi och tillförlitlighet då det saknas en massa strulande elektronik som alltid går sönder när garantin gått ut.

Provkörde en Duster för en tid sedan och blev faktiskt imponerad, det är en förbluffande kompetent bil i all sin enkelhet.

#126
2011-03-02 10:38

När jag såg bilen första gången blev jag verkligen imponerad och kunde inte komma på vilken bil som den var lik.
Här bygger man en bil som inte liknar de övriga i sortimentet så man kan ju undra vilken bil som stått som "modell"?
Kommer sedan på att den faktiskt liknar Qashqai!,...månne man ha lånat lite här?
Drivlinan är samma även om man ännu inte kan få någon starkare motor till Duster.
Säkert är också Qashqai mycket mer utrustad ifrån grunden men vad jag kan se så kostar den billigaste 223.500kr ( 2wd och 1.5Dci ) ( 4wd säljs inte med den svagare Dieseln )

Känns i alla fall som att Dustern inte nödvändigtvis är en sämre bil än sin duktiga konkurrent/halvbror!?

#127
2011-03-02 17:06

Beställd! :-)

#128
Miffo
2011-03-02 17:42

Grattis BaerB, kommentera gärna dina intryck av bilen i forumen, kommer att behöva en robust och enkel bil framöver då en flytt till Norrland är på gång.

#129
2011-03-02 19:41

Jodå Miffo det skall jag göra.
Men det tar ju ett tag kommer inte förrän i början på Maj
Ska man köpa nytt vill man ju välja exakt vad man vill ha.
Färgen var viktigast enligt frugan...!

#130
Duster Yes
2011-03-02 20:08

Baer B, har svårt att tro att du blir besviken :-)

#131
2011-03-03 10:35

"Miffo" : Haha ...har även "hört" att Renault har betalt dryga pengar för att rigga den krocken!
Själv tror jag att testet aldrig gjordes.....allt var skapat utav en dator!
Man krockade Volvon med en lastbil och modusen med en mopedbil och sedan visade man resultatet!

Intressant ( på riktigt ) är att Modusen hade ett glastak och ändå höll sig "kupen" intakt!
Bara att inse att en "solid" bil inte fungerar så bra i ett krocktest....Modusen har t.e.x framskärmar av plast o.s.v

#132
Johan, säkerhetsansvarig på ett stort bilföretag.
2011-03-03 10:38

Förbjud och förbjud... bara för att den saknar ESP, Löjligt!
Har kört bakhjulsdrift utan ESP med sommardäck i många år, inte klokt men aldrig nära olycka. Det handlar om att anpassa sig. De som kör som idioter är oftast de med nya bilar med falsk säkerhet.
Däremot är den nya lilla Dacian för 50 000 kanske något att gnälla på. Kommer att jämföras med jämnstora antagligen men ändå få dåligt resultat men tänk ifall den skulle jämföras med en stor bil!!!
Och ESP är viktigare i en lätt, farligare småbil.

Och så blandar folk in t ex Volvo 240 vad en så gammal bil har med detta att göra.
http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.58657!/R0710_webb.pdf
Folksam räknas som världens bästa statistik i detta.
Alla med lite allmänbildning vet vilket arbete Volvo lade ner inför t ex 240 med mjuka zoner och balkar. Krockuddar mm är inte allt.
Trots att många 240 är rostiga och körs av vilda undomar räknas den som säker och Folksams statistik har så pass stora felmarginaler att en grön bil är en grön. Och det trots att 240ins säkra baksäte inte räknas med och trots att medelbilen i Sverige är stor. Unikt!
Aven i ett flertal relativt färska siffror från t ex Amerika står sig 240 skapligt! Tänk er då ifall alla 240 varit välskötta och framförts normal, mkt säker!
Sedan kanske någon jämför att en småbil har 5 stjärnor enligt Euro ncap men är bara gul enligt Folksam. Men Euron ncap är för det första inte verkligt och sedan jämför euro ncap inte småbilar med storbilar.
Men självklart är nyare, åtminstone större bilar säkrare, utveckligen går framåt. T o m en riktigt liten bil kan vara säkrare, dock bara i vissa mindre vanliga situationer. En liten bil blir aldrig på något sätt som en stor bil, framförallt inte en välkontruerad sådan.
Men skulle jag välja baksäte skulle jag ta Volvon.
http://www.bytbil.com/nyheter/nvvedkyg
Volvo 240 var för 10 år sedan mer än? 30% säkrare än medlelbilen. Idag 20-30% säkrare. Sveriges bilpark blir säkrare. Tänk dessutom på att 240 inte är minst 20% säkrare än en ny bil utan 20% säkrare än alla bilar som rullar i sverige. Dock har vi ovanligt säkra bilar här så 240 står sig verkligen!
En V70 är även den grön men kanske 28% säkrare än medelbilen jämfört med 240ins kanske 22%. (Folksam har felmarginaler för att v ara så korrekt som möjligt och anger inte exakt procent.) Så jag kör hellre V70. Dessutom har dessa oftare t ex ABS-bromsar mm...

Länken Modus vs 940 från gudarna i det överskattade Amerikanska tv-programmet har verkligen hjärntvättat folk.
Vovlo 940 är inte världens farligaste bil. Det är en bil med bra säkerhet.

Många som länkat denna har säkert köpt en Golf från -95 som förstabil till er dotter. Där har vi fara! Som att ge bort ett mord.

Eller rentav en av de farligaste bilar som finns, Nissan Micra av den första gen.

#133
Jossan Bårnebuss
2011-03-03 10:44

Miffo: Duster har skön stol, är vacker, känns caharmigt enkel samtidigt som den känns påkostad. En god vän från början!

#134
Yarl
2011-03-03 11:44

Duster är en dödsfälla. Rätt säkert på att den voltar vid kraftig undanmanöver också.

#135
2011-03-03 12:00

Om du är säkerhetsansvarig Johan?,....så borde du förstå hur fel Folksam har.
( om du inte jobbar hos Folksam förståss )
Ingen har sagt att en Volvo inte är säker bara att den är mycket mindre säker än en ny småbil med 5 stjärnor!
Hur förklarar du VAD en medelbil är?
Hur förklarar någon hur statistik ifrån 80-talet fortfarande på något vis skulle kunna vara aktuell?
Bilar ifrån 80 talet finns nästan inte mer utan är en ovanlig syn på våra vägar.
Bilar ifrån den tiden ÄR livsfarliga att åka i!
Diskussionerna handlar om de människor som hävdar att de behåller sin gamla 240/740/940 p.g.a krocksäkerheten! ( inget annat )
Även Saab 900/9000 VAR en krocksäker bil på sin tid,
men när flertalet bilar som rullar på vägarna INTE är 20 år gamla så är dessa bilar numera att betrakta som dödsfällor!
Har ett par vänner som arbetar på bilverkstäder som har sett krockar mellan de flesta fordon.
Frontar man en 740 med en Smart så ser utgången sämre ut för den som satt i Volvon!

Ämnet är så känsligt att ingen riktigt vill ta tag i det och därmed tillkommer alla spekulationer.
I verkligheten så spelar så mycket annat in så att det inte går att ställa någon korrekt "diagnos"
För HUR gör man det? ( någon dog....någon klarade sig eller? )
Hittade ett helt sanslöst klipp som visar vad som händer med äldre bilar i en krock....dock är hastigheten så hög att man troligtvis inte hade klarat sig i en ny bil heller!
http://www.youtube.com/watch?v=TFIYS20Dj5o

#136
Johannnn
2011-03-03 12:07

Medelbilen är alla bilar som rullar idag du ser omkring dig. Allt från nya V70 till farliga 80-talsgolfar, de sänker ner medelbilen en del. Även Volvo 240 räknas med när medelbilen räknas ut.
Vörför inte var stolt över att våra gamla bilar är skapligt säkra? Om inte Volvo och Saab varit säkrast på marknaden på sin tid hade vi inte haft någon bilindustri alls idag.

Folksams siffror är från 2009. Är det så gammalt?

#137
Jossan L
2011-03-03 12:11

Volvo 940 var säker på sin tid.
Den är riktigt säker idag men de flesta nya är säkrare, åtminstone större bilar.

Men med min ekonomi väljer jag en äldre Volvo. Finns inte mkt annat säkert än Saab 9000 och Volvo när jag hade en budget på 10 000-20 000 kronor.

#138
2011-03-03 13:33

Hur räknar man då ut hur säker en "medelbil" är?
Det finns för många luckor i Folksams "system" ( men det finns det hos EuroNcap också )

Många av våra vanligaste bilar finns inte med och alla krockar är som sagt olika.

"Jossan":
Ekonomin är något helt annat.....En 940 är fortfarande en bra bil men kan inte jämföras med någon av dagens bilar då det gäller krocksäkerhet.
( konstigt vore det i så fall ...om tiden hade stått still )

Utvecklingsmässigt är det dem små bilarna som har tagit störst kliv framåt,...men det hjälper ju inte om man behöver en stor bil.
För många återstår då ju bara begagnat och idag får man väldigt mycket bil för 20-30.000kr.

#139
Johannnn
2011-03-03 16:17

Vi jämför så gott det går. Resultat från olyckor sparas så de flesta bilar finns med.

Dock har vi uteslutit mindre vanliga bilar för att få ett så rättvist resultat som möjligt. Marginalerna är som sagt stora och då måste inte alla ovanliga bilar vara med. En V70 2004 är säkrare än en 240 1974 men hamnar inom samma markering trots att V70 är säkrare. Marginalerna är alltså enorma just för att alla olyckor skiljer sig och vi inte vill lura någon.
Dock ska alla gröna bilar hålla bra säkerhet, röda bör alla undvika.
Vår statistik anses som den bästa i världen då den bygger på verkliga olyckor.

#140
Socialdemokratin
2011-03-03 19:10

Löjligt detta.
Säger någon 740 säger folk farlig.
Säger någon Golf 3 (farlig bil) håller folk tyst...

#141
Uno Lööv
2011-03-03 21:49

ESP. Eller så lär man sig köra bil istället.

MVH Uno von af Lööwf

#142
Thomas L
2011-03-03 22:43

Golf? 240? 940?Folksam... Nu börjar vi väl komma ifrån ämnet.? Här kommenterar vi hur de stora biljättarna vill sänka en av de vettigaste bilar som konstruerats till en vettig peng..

#143
2011-03-13 20:21

Sammanfattning krocktest Duster:
Efter 130 kommentarer har det lugnat ner sig. Att en bil kan bli så uppmärksammad både positivt och negativt borde verkligen vara succe för dacia, och denna bil lämnar knappast någon oberörd. Tack alla som skrivit. Vill som lycklig ägare avsluta med följande: Duster är en väldigt " lagom" bil på de flesta punkter: inte bäst, men absolut inte sämst särskilt med tanke på priset och jag vet att ingen behöver känna sig osäker i den. Har kört på rena isgator med BRA dubbfria vinterdäck och gjort en del hastiga undanmanövrar (vilt) men dock aldrig fått esp lampan att tändas så man undrar hur provocerat "vissa" testförare kör för att få den att blinka hela tiden???Man måste även förstå att en högre bil blir något svajigare än en låg dito= anpassa hastigheten efter rådande förhållanden vilken är grundregeln för alla trafikanter.Volvo har ju bara lite kvar att göra på sitt system för den" förarlösa" bilen som tom kan bromsa av sig själv mm, mm. Nu fattas bara att koppla ihop autostyrningen med navigatorn och sedan kan föraren lägga all sin uppmärksamhet på sin Kära telefon och sms:a och chatta utan att behöva jobba sig med att titta på vägen ibland. Det blir säker snart sex stjärnor för Geeli förlåt Volvo för denna revolitionerade säkerhetsdetaljen som flera köpare om året kanske har råd med.

#144
2011-03-13 22:02

Apropå Dusterns fjädring så verkar den vara riktigt bra. Mjuk initialt (där den oftast ligger vid 98% av all körning) dvs bekväm. För att sedan styva upp ju mer kraft som påverkar den. Riktigt slugt! Hur har dom kunnat fått till det så på denna billighetsbil?

#145
2011-03-13 22:56

Håller med dig BaerB, Man förundras hela tiden hur man hittar mer och mer genomtänkta saker på denna bil.Det tror sjutton att alla fina bilmärken är livrädda och försöker att racka ner på Dacia.

#146
2011-03-13 23:01

Kan väl dels vara fjädrar som har en tunnare (mjukare) del och en tjockare (hårdare) del (eller att de gradvis blir tjockare) så att den blir hårdare ju mer de pressas samman. Eller så kan det vara en viss kombination av fjädrar/kräningshämmare.

Har man i teorin stenhårda kräningshämmare och hyfsat mjuka fjädrar så kan bilen fortfarande ligga som ett strykjärn i kurvorna. Blir det för mycket kraft så drar yttersidan ner innersidan med så att hela bilen "sjunker". Så det är ju inte direkt funktionellt.

Kan även ha som min Mazda ;) Rätt hårda fjädrar men skämt till kräningshämmare, så bilen är stötig men lutar i kurvorna ändå ;). Även solen har fläckar ;)

#147
Gert Andersson
2011-03-13 23:10

Håller med. Vill man inte ha onödigt tjafs behöver man inte men viktiga saker som t ex trygg fjädring är standard i dessa.

I lilla Sandero är ett stort Continentalreservhjul standard.

Listan över hur smarta och välbyggde dessa är kan göras oändlig.

Bara en sådan sak som att stötfångaren slutar under grillen. Ser rejält och påkostad ut.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.