Bild
Nästa artikel
”Elbilens risker överdrivna”

”Elbilens risker överdrivna”

Nyheter

Säkerhetsriskerna som påtalats med elbilar är överdrivna. Det menar Wolfgang Steiger, chef för framtidsteknik inom Volkswagenkoncernen.

– Batteriet är en ny komponent i spelet. Men eftersom vi placerar det ovanför bakaxeln, den säkraste platsen i bilen, ser vi inga ökade risker, säger Wolfgang Steiger.

Marknadens första eldrivna bilar har givit en bild av elbilen som ett fordon med låg säkerhet, anser Steiger. Den bilden raderas när de stora tillverkarna startar massproduktion.

Steiger tror heller inte på konstgjort motorljud för att göra elbilar lättare att upptäcka i trafiken. Han menar att problemet är begränsat till låga hastigheter, går det fortare genereras tillräckligt med buller från däcken.

– När vi nu har möjligheten att bygga en tyst bil, ska vi då skapa ett ljud för att göra den mer högljudd? Jag tycker inte att det är logiskt. Vi måste hitta mer intelligenta lösningar.

Diskutera: Vad tycker du om elbilens säkerhet?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-09-16 10:39

Tysta elbilar i innerstan välkomnas. En ordentlig anledning för fotgängare och cyklister att börja se sig för på allvar innan de bara girar rakt ut i vägbanan. Så inledningsvis kommer vi nog med stor säkerhet att få se ett ökat antal olyckor framförallt i innerstan. Och som vanligt blir det bilistens fel - om inte för att bilisten nödvändigtvis kör för fort så utan för att bilisten kör för "tyst" och inte signalerar med ljudtutan (som om någon skulle hinna med det när en fotgängare kastar sig ut på övergångsstället) ...

#2
2011-09-16 11:57

I takt med att förbränningsmotorernas komplexitet och därmed kostanader för inköp, service och underhåll stegras samtidigt som tillförlitligheten hela tiden minskar pga den ökade mängden detaljer som ska fungera tillsammans så kommer elmotorerna med tillhörande batterier eller bränsleceller allt närmare en dominans!
Jfr flygmotorer där kolvmotorerna för länge sedan ersattes av de mycket enklare och mer tillförlitliga turbinmotorerna.

#3
2011-09-16 12:30

vissa bensinmotorer är redan idag så tysta vid "smygkörning" att de mest hörs som en susning. Däcken väsnas betydligt mer...

#4
2011-09-16 13:11

Jag tror att den största risken med elbilen är det djupa hål den gräver i plånboken.

Man kan ju få flera stycken motsvarande konventionella bilar för samma mängd pengar.

#5
2011-09-16 19:44

instämmer med saabnisse. Det är inte säkerheten utan ekonomin som är det stora problemet med batteridrivna bilar. Men det är inte inköpspriset som är värst, utan det faktum att batterierna måste bytas efter några år till en mycket hög kostnad. räkna med 200000 kr efter 10 år. Det blir 15-20 kr/mil beroende på körsträcka enbart i batterikostnad!

#6
2011-09-17 10:16

Oj vad det kan spåra ur ibland när "gasheads" börjar hata.. förlåt prata, elbilar.

Ett batteripack till en elbil kostar ca10000 dollar, alltså runt 65000 kronor. Enligt Amerikanska batteritillverkaren A123 så har den kostnaden halverats om 5 år. Med 7000 laddcykler och om du laddar ett fullständigt tomt batteri (kör du 16mil om dan?) varje dag så håller batteriet i 19 år!
Eftersom batterierna har längre livstid än själva bilen, planeras dom återanvändas till "storage" av el från tex. vindkraft och solenergi.
Eldriften är överlägsen i alla aspekter, och kommer om en snar framtid vara regerande mästare.
Förbränningsmotorn är så 1900 tal! ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_vehicle_battery#Battery_cost_and_parity

#7
2011-09-17 10:37

@Luddetrutt ;"Eldriften är överlägsen i alla aspekter, och kommer om en snar framtid vara regerande mästare".
Det påstod man för hundra år sedan också!.
Det krävs betydligt bättre och avsevärt billigare batterier än det som funnits hittills.

Och du undrar om man kör sexton mil varje dag?
Det spelar ju faktiskt ingen roll, en eller två dagar i veckan kan jag tvingas att köra upp mot hundra mil och hur sjutton ska det gå till med en elbil?
Den behöver ju en vecka för att klara den sträckan med den långa laddtiden.

I en framtid kan man kanske lösa det problemet om man kommer överens om en kassettstandard för batterierna så att de blir snabbt utbytbara på laddstationer, men dit är det nog en låååång väg.

#8
2011-09-17 11:57

Saabnisse, För 100 år sedan hade man inga lithium-jon batterier, även om tekniken kom på 70 talet så har den utvecklats snabbt med mobiltelefonins intågande. Kommer du ihåg för 15 år sen, när man hade stora väskor med batterier till sin telefon, och standbytiden var typ 4 timmar? Utvecklingen gick mycket snabbt därifrån.
Anledningen till att elbilen inte tog mark för 100 år sen var att oljan fanns i överflöd och var mycket billig. Det är den inte idag och kommer aldrig att bli billig igen tack vare developing countries som Kina och Indien.

#9
2011-09-17 19:50

motorljud: skoda octavia`s elbil (som vi kunde läsa om här på sighten för ett tag sen) gav väl ifrån sig motorljud under 40 km/tim. Det tycker jag är en bra grej i grunden. sedan behöver man ju inte ha v8 vrål utan en lagom behaglig decibellnivå.
Om hastigheten 40km/tim är rätt vet jag inte hlr men nånstans när däcksbullret tar över ljudnivån i vanliga fall verkar väl rimligt.

#10
2011-09-19 08:40

Detta argument MOT elbilen måste nog vara det sämsta!
Skulle folk verkligen bli påkörda för att de inte HÖR bilarna? ( stackars de 700.000 hörselskadade i vårt samhälle som går mot ett mörkt öde )
Givetvis kan det förståss inte ha något att göra med att gångtrafikanterna inte ser sig om eller att bilarna kör för fort,alternativt bryter mot andra trafikregler?
Blir så förbannat irriterad på sådant här trams liksom den envetna bilden av att batterierna för all framtid kommer att vara dyra.
Som någon redan har påpekat så har batteriet gjort en fantastisk resa och har för alltid förändrat vår vardag,..men då det kommer till bilarna så är det förståss helt omöjligt att bygga ett batteri som fungerar!? ....Bakåtsträvande så att man tror att det är lögn!
Detta förakt startades utav biltillverkarna själva då de inte varit intresserade utav elbilens framtid.....och de har lyckats bra också!
Det hela är helt enkelt så lätt att den dagen som det går att köpa en elbil för samma pengar som en liknande med sedvanlig förbränningsmotor så kommer elbilsförsäljningen också att ta fart och tillverkningskostnaderna sjunker.
Men då tillverkarna inte är intresserade utav att förlora pengar ifrån "båda ändorna",..så ser vår bild utav elbilen ut som den gör.
Vi är bra korkade om vi tror på någon annan förklaring till varför "inget" har hänt på 100 år angående denna frågan!

#11
2011-09-20 16:10

Mistro, läs gärna mitt senaste inlägg en gång till och ge ett svar på den fråga jag ställde där.

Även om elbilen vore billigare än en konv. bil skulle den inte kunna lösa det här problemet.

#12
2011-09-21 13:17

Det sämsta argumentet "saabnisse" var menat som att elbilen skulle vara farligare än andra bilar eftersom att den är så tyst.
Motargument för elbilen har det alltid funnits men jag tycker att det börjar att bli bra tjatigt med samma visa när årtalet stavas 2011.
Du brukar tvärtom mig att rata elbilen även om jag har svårt att förstå hur någon kan förutse framtiden genom att bestämma sig för att något aldrig kommer att fungera!
Du köper väl ingen Rolls- Royce eller supersportbil om du inte har råd eller behovet?
Passar inte elbilen dina behov då den lanseras så låt bli att köpa den.
Kan man om några år köpa en elbil som överväger i fördelar så varför inte?
Det är just detta med att folk har bestämt sig för att elbilen ALDRIIIIIIIG kommer att fungera som retar mig. Så länge som jag inte har någon kristallkula så kommer jag att anse att det är bakåtsträvande att hävda att elbilen inte har någon framtid då vi inte vet hur framtiden ser ut.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.