Nästa artikel
El-korridor genom Europa
Nyheter

El-korridor genom Europa

Publicerad 1 december 2014 (uppdaterad 3 december 2014)
EU-kommissionen har nu godkänt planerna på en transeuropeisk korridor för elbilar. Det kommer att innebära 35 nya snabbladdningsstationer i Sverige.
Projektet har döpts till ”European Long-distance Electric Clean Transport Road Infrastructure Corridor” men om det inte rullar av tungan helt friktionsfritt så bildar begynnelsebokstäverna som av en slump förkortningen ”Electric”. Allt som allt ska 155 snabbladdningsstationer byggas för att göra det möjligt att köra elbil genom Sverige, Danmark, Tyskland och Holland. För att förverkliga projektet kommer EU-kommissionen att bidra med 4,2 miljoner euro.
 
I Sverige ska stationerna placeras så att det bildas en korridor genom Småland till Stockholm, därifrån till Oslo och sedan längs Västkusten ner till Köpenhamn. Mer om detta kan du läsa i artikeln Storsatsning på snabbladdare.
 
Diskutera: Är det rätt att satsa på el-infrastruktur?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-12-01 14:27
Reverend Benny

Tummen upp för detta, el-infrastruktur finns redan så det är mer frågan om att fixa laddplats och klura ut en lösning på problemet med vilken laddstandard som ska stödjas.
Och jovisst, det måste finnas möjlighet att köpa korv också..

#2 • Uppdaterat: 2014-12-01 14:46
TonyV

Intressant..
Varje station kostar då 54' Eur ~ 500 000 SEK och får hälften i bidrag. Vem betalar resten, bilisten?
Om Tesla då tar 20 000 för supercharger per såld bil och med 200 sålda bilar idag i Sverige >> 4 miljoner. De bygger som aviserat 13 platser i Sverige, så är de väldigt kostnadseffektiva..

#3 • Uppdaterat: 2014-12-01 15:17
Pi

TonyV - du kan nog inte räkna med att alla Teslas Superchargers finansieras av bara de 200 bilar som tydligen finns i landet idag utan de är nog utslagna på klart flera fordon. Dessutom fungerar dom ju även för t ex Norska Teslor som är i Sverige "på tur". Men som Benny så ger jag tummen upp för detta projekt ! Sen kan man hoppas att det byggs laddstationer även lite längre norrut för med större avstånd så behövs det laddmöjligheter på rätt många ställen även i Norrland.

#4 • Uppdaterat: 2014-12-01 15:24
TonyV

Jo detta är bra.. kanske det åtminstone blir en laddhybrid som nästa bil.. :-)

#5 • Uppdaterat: 2014-12-01 15:42
Teslaförare

Håller med Benny, tummen upp! Bra initiativ. Som sagt elnätet finns ju redan så det handlar ju mest om P-platser och laddare.
Laddstandarden som alla elbilar kan hantera är ju som bekant växelström. Internt omformas den till likström för varje bilmodells batteri. Fungerar upp till ca 20 kW, högre än så blir det för tunga laddare i bilarna. Över 20 kW krävs alltså externa laddare och likström, adapterad till varje batterimodell.
Om det ska vara någon idé med snabbladdare så måste de vara på minst 100 kW för att det ska vara ett seriöst alternativ till fossilbilar på långresor, det kan tiotusentals Teslaägare vittna om. Hur löser man det så att det passar alla olika elbilsmodeller som finns? Ska bli mycket intressant att följa.
Om de är vettiga nu så drar de nytta av Teslas patent, som de ju gett bort och låter andra använda gratis. Kanske kan man få till en standard baserat på det?

#6 • Uppdaterat: 2014-12-01 16:07
1storstark

Slutar Sverige i Stockholm?? Får miljömupparna som de vill så lär väl kostnaden läggas på "bränsleslukande bilar som spyr ut avgaser. Då, som vanligt lär vi, längre norrut få vara med och betala kalaset och aldrig kommer att kunna utnyttja.

#7 • Uppdaterat: 2014-12-01 16:37
Deeds

Rätta mig om jag har fel men borde inte en elbil vara klockrent uppe i norr där det är lååååångt mellan mackarna?
Ett eluttag har man ju hemma och bilen är "fulltankad" varje morgon.
I och med att räckvidden troligtvis bara kommer att öka i takt med utveckling av batterier så borde elbilar bli det självklara valet där närmsta granne är 5 mil bort och närmsta mack 10 mil bort.

#8 • Uppdaterat: 2014-12-01 18:04
1storstark

Ska man inte längre än några mil så kanske strömmen räcker, om inte värmen och lyset är på, men i praktiken funkar det inte. Man behöver nog bogsera elbilen ganska långt med en vanlig bil för att ta sig fram till "European Long-distance Electric Clean Transport Road Infrastructure Corridor".

#9 • Uppdaterat: 2014-12-01 18:45
Pi

Håller med Deeds - elbilen har ju "macken" hemma så man behöver ju inte åka för att tanka vilket på en hel del håll i främst Norrland kan bli rätt långa sträckor. Visst kan det bli längre sträckor ibland men generellt tror jag inte att speciellt många i glesbygden åker mera än typ 10 mil per dag. Sen finns det ju motorvärmaruttag på var och varannan fastighet och ansluter man bilen där så fyller man ju på en dryg mils körning för varje laddtimme även om det bara är 230V/10A-uttag. Sen finns ju laddhybrider och säg att dessa bilar går 4 mil på el så måste ju det minska behovet av fossilbränslen avsevärt. Så eldrivet i olika former borde vara som gjutet för många som bor i glesbygden. Sen kan ju priset vara en hämmande faktor på samma sätt som för oss som bor i lite mera befolkade områden.

#a • Uppdaterat: 2014-12-01 19:10
1storstark

Vi är några som bor norr om Stockholm också. Varför kallar man det en "transeuropeisk korridor" när det är mer än 150 mil kvar av Europa, norrut. Det bor förresten några söder om Holland också.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.