Nästa artikel
Efter valet: Nu blir lyxiga elbilar dyrare i Norge
Nyheter

Efter valet: Nu blir lyxiga elbilar dyrare i Norge

Publicerad 15 september 2021 (uppdaterad 15 september 2021)
Ford Mustang Mach-e är en storsäljare i Norge. Den är inte tillräckligt dyr för att påverkas av den kommande elbilsmomsen. Foto: Ståle Lervik/Ford Norge
De nya regeringspartierna vill införa moms på lyxiga elbilar – men bara på den del av priset som överstiger 600 000 kronor.

På måndagen valde den norska befolkningen in en ny regering till Stortinget. Efter åtta år med högerstyre under Erna Solberg är det nu socialdemokratiska Arbeiderpartiet som kommer ta över statsministerposten. I ett tal på tisdagen sa partiledaren Jonas Gahr Støre att plan A är en flertalsregering med Arbeiderpartiet, Senterpartiet och Sosialistisk Venstreparti.

Det innebär vissa förändringar för norska bilägare.

Hittills har elbilar i Norge varit helt undantagna både moms och andra avgifter. Det innebär att en bil som kostar en miljon kronor är 200 000 kronor billigare i Norge än i Sverige. I Sverige betalar vi full moms, men lågutsläppsbilar premieras med en klimatbonus på upp till 70 000 kronor som betalas ut i efterhand.

På grund av de fördelaktiga skattereglerna har elbilsförsäljningen exploderat i Norge de senaste åren. 2021 är på väg att bli ett nytt rekordår med uppemot 70 procent marknadsandel för elbilar.

I takt med att fler köper elbilar blir skattebefrielsen allt dyrare för staten. År 2020 innebar den 19,2 miljarder norska kronor i uteblivna intäkter. Elbilspolicyn har fått kritik från flera håll för att vara dyr och orättvis.

Det här har diskuterats länge i landet, och med den nya regeringen kommer nya bud. 

Samtliga av de tre tilltänkta regeringspartierna vill införa moms på dyra elbilar, för den del av priset som överstiger 600 000 kronor. Det innebär att en Tesla Model S kan bli 75 000 kronor dyrare – och en Porsche Taycan 200 000 kronor dyrare. Storsäljare som VW ID.3, Tesla Model 3 och Ford Mustang Mach-e påverkas däremot inte alls.

Arbeiderpartiet och SV vill också ha högre avgifter på laddhybrider och törstiga bensin- och dieselbilar.

Mer satsningar på infrastruktur för elbilar är också att vänta. Arbeiderpartiet har tidigare sagt att de vill använda intäkterna från elbilsmomsen till att se till att snabbladdare finns i landets alla kommuner. De tre blivande regeringspartierna har kritiserat den tidigare regeringen för att sakna en plan för att bygga ut laddnätverket tillräckligt snabbt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (10)

  • 15 september 2021 Ack ja...., ’
  • 15 september 2021 Hundter Är det någon som…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.