När den amerikanska pickuptillverkaren Ram skrotade den klassiska V8-motorn möttes det av starka reaktioner.
Chefen för den stora Stellantis-koncernen, som äger Ram, ville satsa på eldrift för att sänka utsläppen. Men när han hastigt lämnade sin post gjorde märket helt om.
I somras kom den 5,7 liter stora V8:an tillbaka till Ram 1500 – ett beslut som bland annat beror på sviktande elbilsförsäljning i USA och att Donald Trump inte vill lägga pengar på att sänka koldioxidutsläppen.
”Det står i klartext att den sexcylindriga motorn är snålare och starkare, men vissa kunder kräver en V8 oavsett”
Pressmeddelandet från Ram dryper av kritik mot beslutet att ta bort V8-motorn. Det står i klartext att den sexcylindriga motorn som modellen också erbjuds med är snålare och starkare, men att vissa kunder kräver en V8 oavsett.
– Ram klantade till det när vi lade ned Hemimotorn. Vi erkänner det och vi fixade det, säger Ram-chefen Tim Kuniskis, som beskriver det som att kunderna nu har ”frihet att välja drivlina” eftersom den raka sexan finns kvar.
Även hos koncernsyskonet Jeep har V8:an återinförts.
Att amerikaner gillar V8-motorer är inget nytt, men vad är det så som är så speciellt med just Stellantis så kallade Hemi-V8?
Chrysler-koncernen som numera är en del av Stellantis har haft flera Hemi-V8-motorer i utbudet genom åren, på upp till 7,0 liter. Namnet kommer av att förbränningsrummen är hemisfäriska (alltså formade som ett halvklot), något som finns hos många andra bilmärken men som framför allt Chrysler gjort en stor sak av i marknadsföringen.
Den speciella formen för cylindrarna kan ge vissa fördelar i förbränningsprocessen. Tändstiftet placeras i mitten av förbränningskammaren samtidigt som ventilerna kan få en bättre vinkel och göras större.
Å andra sidan är äldre Hemimotorer mer komplexa, dyrare och tyngre än vanliga motorer. Dagens Hemimotor är enligt vissa inte någon riktig Hemimotor eftersom förbränningskammaren av tekniska och utsläppsmässiga skäl inte längre har formen av ett runt halvklot utan mer av ett ”tillplattat” klot.
Marknadsföringsvärdet för ”Hemi” är dock fortfarande stort – det visar inte minst Stellantis helomvändning när det gäller den klassiska V8:an.